BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Martijn193 op 27 January 2025, 10:43:05
-
Hi
Ik wil graag een aantal modellen upgraden qua printplaat en verlichting. Nu heb ik de keuze voor kleur tussen warmwit en geel. En ik weet niet zo goed welke ik moet kiezen
Ik denk het volgende
1100 Geel grijs -> Warm wit
1100 blauw met geheel gele neus -> Geel
1100 blauw met gele neus (zakanten blauw)-> Geel
6400 geelgrijs -> Geel
6400 NS Cargo -> Warmwit
G1206 ACTS paars -> Warmwit
G1206 Strukton -> Warmwit
Ik kan ook alles warmwit doen en dan later met een marker iets geligs toevoegen, maar dan blijft de vraag staan: Welke waren wit en welke geel?
Oh, en nu ik erover denk: welke kleur had de verlicht van een DB V200?
-
Volgens mij hadden/hebben alle Nederlandse locs en treinstellen gele frontseinen.
-
Er zijn online zat foto's te vinden,waarmee je kan achterhalen wat wat is qua kleur.
Overigens is de aan name dat alles geel is ,niet juist.
Zodra LED licht en aanverwant spul in beeld kwam,verdween ook de kleur geel gestaag van het toneel.
Kijk b.v. maar naar een vectron loc of een euro 6000 loc,een SNG treinstel,dat licht is alles behalve geel ;)
-
Waarom zou een NS Cargo 6400 een andere kleur hebben als de NS-versie?
https://www.flickr.com/photos/dombas/51613125313/
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/52497775979/
ook een 1100 is geel:
https://www.flickr.com/photos/140884891@N03/50318501333/
https://www.flickr.com/photos/131784402@N06/53008410176/
-
Volgens mij hadden/hebben alle Nederlandse locs en treinstellen gele frontseinen.
Hadden, toen de locs naar Duitsland gingen rijden kregen ze wittere verlichting. Ook naar België was wit verplicht, maar dat weet ik niet zeker. In de NS Cargo tijd gingen de laatst gebouwde 6500'en al naar België rijden.
-
Er zijn inderdaad uitzonderingen voor locs en treinstellen die naar het buitenland rijden.
Ook locs die uit het buitenland komen, zoals de 186, 189 en Vectron hebben witte lampen.
Maar alles wat in Nederland blijft is geel. Ook b.v. de VIRM's hebben nog steeds gele frontseinen.
-
Deze lijken me geel in België: https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/16758570274/
-
Door elkaar kan ook (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39418.msg3222267682#msg3222267682) ;).
-
Nou, het kan aan mijn monitor liggen of aan mijn kleurenblindheid, masr ik vind niet alle foto's even duidelijk. Vandaar mijn vraag.
En ik kan me voorstellen dat een lok zijn levenswandel is begonnen met het één en daarna bij verkoop of revisie iets anders hebben gekregen.
-
Bij loc's die op de Duitse grensstations kwamen heb ik bij de in het eerste bericht genoemde NS locs nog nooit een ander kleur frontsein gezien dan geel.
De Benelux hondekoppen en TD treinen hadden in België ook gewoon geel licht, dat verkleurde aan de grens echt niet. :P
De Belgische 1500en en 2550ers hadden natuurlijk wel witter licht omdat dat Belgische locs waren. De stuurstand omgebouwde Plan D WDrk had gewoon geel licht.
De TEE DE IV had tot in Zwitserland geel licht.
(https://live.staticflickr.com/65535/5540750769_4f4119185e_c.jpg) (https://flic.kr/p/9rBNaF)760515 40-21a Bentheim (DE) (https://flic.kr/p/9rBNaF) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NS loc 2235, in de vroege ochtend, met binnenkomende goederentrein vanuit Nederland vanaf DB lok 042 364,
Bentheim,
15 mei 1976.
(https://live.staticflickr.com/65535/5146528283_c700eda386_c.jpg) (https://flic.kr/p/8QMiyg)750710 23-17a Emmerich (DE) (https://flic.kr/p/8QMiyg) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NS loc 1142 met o.a. versterkingsrijtuig plan E,
Emmerich,
10 juli 1975.
In een V200 zaten gewoon gloeilampen dus warmwit licht net als alle Duitse locs.
(https://live.staticflickr.com/65535/4354101759_c94a20117e_c.jpg) (https://flic.kr/p/7CKUKZ)750301 14-08a Groningen (https://flic.kr/p/7CKUKZ) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
DB 260 035 met trein naar Leer,
Groningen,
01 maart 1975.
-
De G1206 en 6400 weet ik niet zeker, maar de 1100en hadden geel licht. Pas later kwam wit licht, zoals bv op diverse huidige sprinters. Maar toen was de 1100 al uit dienst.
Volgens mij was wit geen eis vanuit het buitenland, wel destijds het A frontsein (Duitsland).
Groeten,
Rogier
-
De gele frontsein lampen , waren duplex lampen , en waren geel omdat deze kleur bij mist geen terug spiegeling had en verder door de mist scheen dan witte verlichting . De lampen werden speciaal voor NS gemaakt . Thans zijn de frontseinlampen als led verlichting uitgevoerd .
-
Verdere info ; De lampen waren 24 v/25 w . en waren zo aangesloten dat zij altijd konden branden . Bij stroomlijn mat op de 110 v boordnet of 24 v noodnet .
-
Bij de 1100-en met botsneus waren sommige van witte, andere weer van gele frontseinen voorzien.
Dus naar gelang locnummer via foto's achterhalen welke kleur frontseinen op het betreffende model van toepassing zijn.