BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Biessendorf op 25 January 2025, 14:32:41
-
Hallo,
Ik wil graag een decodertje in m'n Mat '46 Bloedneus steken, maar ik kan nergens een duidelijke instructie vinden hoe deze te openen.
Verder dan een onderdelenlijstje van dit model ben ik niet gekomen in mijn zoektocht. Zelfs niet na het raadplegen van ChatGPT.
Weet iemand voor mij een instructiefilmpje of handleiding?
-
Kun je hier (https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/rivarossi/620-rivarossi-mat-46-groen-met-bloedneus?showall=&start=2) vinden.
-
En zo simpel kan het zijn ;D
Heel hartelijk bedankt Mug (y)
-
Hmmm, niet makkelijk dus.
Ik heb er inmiddels 4 tandenstokers tussen gestoken en de kap geeft geen duimbreed mee helaas.
Doe ik het verkeerd?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-153505-6794f6b316386.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-153505-6794f6b316386.jpg)
-
Voorzichtig met je nagel of houten prikker de kap langs gaan. Soms zit er wat verf verkleeft met het onderstel of wat lijm.
Dus even de gehele lengte van de kap nagaan. Dan schiet er hier en daar wel wat los.
Let op, in 9 van de 10 gevallen breken de kleine klipjes onder aan de bak, maar dat geeft geen problemen na het terugplaatsen.
Waar het nu niet los komt, zijn waarschijnlijk die kleine lipjes.
-
Gelukt....
Met het zweet tussen m'n billen en een knoop in m'n maag.
Spannend klusje hoor.
Volgens mij zijn de kleine klipjes zelfs ook nog intact gebleven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-155504-6794fb66a3e5f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-155504-6794fb66a3e5f.jpg)
-
(y)
-
En zo geschiedde met wat hulp van de auteur zelf (y) (y) (y) ;)
-
Nou jullie beiden heel hartelijk bedankt hoor. (y)
Ik heb zometeen wel even een wijntje nodig om al dat verloren zweet weer aan te vullen. ;D
Eerst de klus maar even afmaken. :angel:
-
Kat in de zak gekocht ? :-\
Verlichting werkt naar behoren.
De motor loopt maar meestal zonder aandrijving op het wielstel.
Eerst maar dat wijntje en dan later vanavond nog maar eens een nieuwe poging.
-
Zijn de tandwielen die op de assen zitten gescheurd? Is een veelvuldig voorkomend probleem bij die Rivarossi's
-
Ik zal het controleren na het avondeten.
Hopelijk zijn hier dan vervangende "betere" onderdelen voor te verkrijgen.
Of een vriend met een 3D-printer :angel:
-
Daar waren toch assen met messing tandwielen voor verkrijgbaar dacht ik? En anders is er vast wel iets (desnoods van een ander merk) dat past. Een 3D printer is geen duizend dingen doekje met een oplossing voor elk probleem. Ik zou het eerst in de verkrijgbare onderdelen zoeken
-
MTE verkoopt hiervoor vervangende tandwielen.
-
Heb je 'm niet analoog getest voordat je de decoder inbouwde? Altijd doen, dan weet je zeker dat "het" niet aan de decoder ligt. Of wel.
-
Ik denk dat het probleem al sluimerde en nu na het digitaliseren en "inrijden" is de kwaal toegenomen schat ik zo in.
Nieuw gekocht en ff getest destijds.
-
Probleem mag duidelijk zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-185742-679526466b2bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-185742-679526466b2bb.jpg)
Is zoiets te lijmen?
-
Dit is wel een algeheel probleem
Het bij alle drie stellen de aandrijf wielen al vervangen en het probleem begint alweer bij een stel
Cor
-
Dit is absoluut (ik herhaal) absoluut niet te lijmen. Om te beginnen is het nylon en daarnaast staat het onder spanning. Tandwiel eraf en vervangen, liefst door een metalen of gewoon het hele asje wisselen. Dat is blijkbaar te koop in de handel en das een goed begin
-
Ik heb me inmiddels een slag in de rondte gezocht naar sparepart HR2909/13 maar is helaas nergens meer te koop.
Als iemand een messing vervanger weet hou ik me aanbevolen.
Ik kreeg via PB inmiddels de tip om met "Pattex Plastique Plastic van Henkel voor het verlijmen van alle soorten plastic" dit te lijmen.
Niet geschoten is altijd mis en die paar euro voor die lijm zal me de kop niet kosten.
Desalniettemin heb ik de voorkeur voor een messing vervanger.
Dus als iemand een bestelnummer hiervan weet en/of een adres ga ik er gelijk een paar bestellen.
-
Wees nou niet eigenwijs met lijm. Pattex heeft inderdaad een product om moeilijke/onmogelijke kunststoffen te lijmen, maar geweldig wordt het nooit, er staat spanning op en er zal altijd een te grote tandafstand zijn bij de breuk met gehik tot gevolg.
Tips voor messing heb ik niet direct, maar ik vond al googelend op dit probleem wel vijf draadjes op BNLS met allerlei tips en experimenten. Vooral een tip met Conrad tandwielen kwam steeds terug
-
https://lemo-solar.de/produkt/ritzel-messing-art-nr-rm20510s/
Deze zou moeten passen. Alleen het asgat moet dan nog van 2mm naar 2,5mm opgeboord worden
-
Geweldig Paul,
Ik zal er gelijk een paar bestellen want ik wil dan ook gelijk maar die andere as preventief upgraden.
Resultaat laat ik weten in dit draadje.
Groet Bert
As is 2,47mm en ter plaatse van de kartels op de as 2,55mm dus zou zeker moeten lukken.
-
Komt de volgende vraag in me op; Kan je de wielen zo van de assen trekken of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?
Nog een vraag; Zijn er nog meer mensen die met de bestelling mee willen doen want via PB kreeg ik reeds een verzoekje?
-
Trekken zou ik niet doen. Bij gebrek aan een wielentrekker probeer ik altijd creatief te zijn met een bankschroef. Wielstelletje erop leggen (op een plaatje met een sleuf waar 1 wiel door kan) en dan rustig op het asje tikken met een stompe spijker
In elkaar zetten ook met de bankschroef door het beheerst vast te klemmen. Met een extra busje aan 1 kant op de as kan je zo ook het tandwiel erop klemmen
-
Ik heb van een klein bankschroefje de (afneembare) klemblokjes losgeschroefd en vervangen door 2 plaatjes aluminium met sleuf die ruim boven de bekken uitkomen. As met wielen plaatsen en door langzaam openschroeven worden de wielen van de as getrokken.
-
En ik doe even niet mee. Ik heb een Lima en geen Rivarossi stel. Momenteel ben ik bezig om daar een Roco draaistel in te bouwen volgens recept van Rob Bennis
-
Ik heb van een klein bankschroefje de (afneembare) klemblokjes losgeschroefd en vervangen door 2 plaatjes aluminium met sleuf die ruim boven de bekken uitkomen. As met wielen plaatsen en door langzaam openschroeven worden de wielen van de as getrokken.
Slim bedacht!
-
Dit is absoluut (ik herhaal) absoluut niet te lijmen. Om te beginnen is het nylon en daarnaast staat het onder spanning.
Dat is wel erg absoluut gesteld.
Om te beginnen, weet je zeker dat het nylon is? In de opsomming van plastics die met dat Pattex spul te lijmen zijn komt nylon inderdaad niet voor. Maar ik denk eerder dat het PP is, en dat lukt wel.
Ik zou het niet proberen als het tandwiel nog op de as zit, juist vanwege de spanning die er op staat. Maar los van de as. En dan het gat een beetje opruimen zodat er minder spanning op staat bij het terug schuiven.
Lijkt me het proberen waard.
-
Je vroeg of andere nog tandwielen nodig hebben.
Antwoord is ja.
Je hebt een pb voor 4 exemplaren.
Mvg Robin
-
@Klaas de methode die jij voorstelt zou kunnen lukken, het leek mij alleen geen goed idee om dat pad op te gaan. Zeker niet met tandwielen die blijkbaar in de folder al barsten.
Nog een tip van de dag: vragen bij Lemo Solar of ze dit tandwiel ook met een boorgat van 2,5mm kunnen leveren. Nee heb je, ja kan je krijgen :)
-
Is dit dezelfde leverancier die ook de 1300 tandwielen kan leveren?
-
Geen flauw idee. Ik bestel daar wel eens wat voor eigen aandrijfdingetjes en daarom ging ik daar zoeken. Ik ken de 1300 discussie niet
-
ik haalde vroeger de wielen eraf met enkele aluminium latjes en een doorslag.
Nu heb ik een poelietrekkertje gekocht wat zeer gemakkelijk werkt.
(https://i.postimg.cc/rwjDJC96/IMG-8836.jpg) (https://postimg.cc/rDdyy4bg)
(https://i.postimg.cc/mZ6Ghjz8/Poelietrekker.jpg) (https://postimg.cc/xqHZ4KPz)
-
Hier zijn tandwielen te bestellen voor 2,5mm assen. Deze site is denk ik al weleens op het forum genoemd.
https://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p701_gearwheel-pinion-m0-5---10teeth.html
Wel even de juiste maten aanklikken.
-
Dank je, die Poolse aanbieder heeft wel staffelkorting...
-
Hier zijn tandwielen te bestellen voor 2,5mm assen. Deze site is denk ik al weleens op het forum genoemd.
https://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p701_gearwheel-pinion-m0-5---10teeth.html
Wel even de juiste maten aanklikken.
Die zijn alleen van acetaalhars en niet van messing. Ik heb geen ervaring met dat materiaal, dus geen idee hoe duurzaam het is. Maar het is wel simpeler natuurlijk
-
Je kan ook voor messing kiezen Paul, maar dan is hij weer duurder dan die Duitse aanbieder.
Kunstof door kunstof vervangen, lijkt mij in dit specifieke geval een beroep doen op 'de wet op behoud van ellende'.
-
Je kan e.e.a. ook via sb Modellbau (https://www.sb-modellbau.com/index.php?page=details&path=26038Z) regelen, alleen loopt dat wel erg in de papieren vanwege stuksprijs, verzendkosten en eventuele montagekosten (zelf assen met wielen opsturen) etc.
-
Ik kan deze aanbevelen, ik gebruik vergelijkbare voor m'n 1300's en dat werkt vooralsnog top.
https://modeltreinwinkel.nl/maba-h0-set-van-vier-tandwielen-rivarossi-lima-virm-irm.html
-
Tandwielen lijmen??? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAaaaaaa... Wat een idioot idee. Tandwielen van de post hierboven bestellen (als die voor dit model passen) of bij het eerder gelinkte Poolse bedrijf een stel POM tandwielen bestellen, dan is het snel en effectief opgelost. Ik zie dat op die as in het midden ribbeltjes zitten. Als het mogelijk is zou ik de as voor een glad exemplaar vervangen. Die ribbels zetten nog meer kracht op het tandwiel.
Ik bouw bijna dagelijks aandrijvingen waar ik wielassen speciaal voor samenstel. Wielen trek je er gewoon met je vingers af, geen probleem. Als ze heel erg strak op de as zitten, gebruik je een wielentrekker (ik heb gehoord dat de Tramfabriek die heeft ;) ) of je pakt een oud boortje (kleinere diameter dan as), eventueel boortje korter zagen of breken dat het ronde niet boor gedeelte overblijft, legt het wiel op een open klem en hamert de as er uit.
Op de as drukken komt wel nauw, want je hebt al snel een wiebel in het wiel. Als je een draaibank hebt, zet je de wielen daarin. Heb je dat niet, dan wordt het wat lastig. Als de wielen dik zijn, zoals die van Halling, kun je ze wel met de hand er op drukken, maar bij 2,5mm dunne wielen heb je toch wel een gereedschapje nodig. Ik vind de gegeven suggestie van een zelfgebouwde klem wel een goed idee. Zolang aan beide kanten de sleuf gelijk diep is, zodat de as 100% horizontaal ligt.
-
Wat een idioot idee.
Ik ken een nog veel idioter idee: fabrikanten die tandwielen maken die stuk gaan. :(
-
De Lemo tandwielen zijn maar 3mm breed terwijl de kkpmo wielen in 5mm verkrijgbaar zijn.
Dat prijsverschilletje a.g.v. de staffelkorting zal me de kop niet kosten en de specificaties zijn een stuk gunstiger doordat ze ook met gatmaat 2,5mm te bestellen zijn. Scheelt ons weer een hoop gedoe. ;D
Misschien dat een moderator Klaas z'n topic over kunststof tandwieltjes zou willen afsplitsen? Dit lijd af van de inhoudelijke oplossing.
-
Ja, dan is dat een logischer keuze. Fijn dat er een plug & play oplossing is gevonden. Hoop dat je ze snel binnen hebt
-
Ik wacht nog even een reactie af van een medebesteller en dan ga ik ze woensdag bestellen.
Mochten er nog meer mensen mee willen bestellen dan kan dat dus nog.
-
Van mij heb je ook PM omtrent meebestellen.
-
Mocht je mee willen bestellen Ik ga hier bestellen]https://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p701_gearwheel-pinion-m0-5---10teeth.html] Ik ga hier bestellen (https://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p701_gearwheel-pinion-m0-5---10teeth.html)voor de Mat'46 tandwielen.
Sorry ff geen zin om uit te zoeken hoe ik hier een knappe link plaats. Te druk met m'n werk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-01-28-151235-6798e5e3c55fa.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-01-28-151235-6798e5e3c55fa.png)
Als we boven de 19 uitkomen wordt het iets goedkoper per tandwiel.
-
Ik begrijp dat we tandwielen voor de NS 1300 van Rivarossi/Electrotren ook kunnen meebestellen.
Deze hebben dezelfde Modul (0.5) en ook 10 tanden.
In de 1300 zitten smallere tandwielen (2mm) en de diameter van de as is 2mm.
Mat '46:
Gearwheel Pinion M0.5 / 10teeth OD 6mm
drill / hole (D) in mm: 2,5
gearweehl width (T) in mm: 5
material: brass MO58
1300
Gearwheel Pinion M0.5 / 10teeth OD 6mm
drill / hole (D) in mm: 2,0 -->> Deze maat staat er niet bij op kkpmo. Wel 2,1 mm, met grote kans op slippen. Ik heb zojuist een vraag uitgezet bij kkpmo of ze ook 2,0 mm kunnen boren. Bij nader inzien dus wel , thx Bert.
gearweehl width (T) in mm: 2
material: brass MO58
Heb je interesse in deze tandwielen, meld je dan even in een PM
-
Je hebt van mij ook een PM voor mat 46 wielen.
mvrgr. Kees Groen
-
hier te koop voor mat46 voor een prikkie
https://nl.aliexpress.com/item/1005005302922473.html (https://nl.aliexpress.com/item/1005005302922473.html)
10 stuks naar keuze mét of zonder"zijricheltje"
François
-
Je hebt van mij ook een PM voor mat 46 wielen.
mvrgr. Kees Groen
Aan Bert of aan mij? In mijn inbox geen bericht van jou iig.
-
Die zijn waarschijnlijk van het zelfde ellende materiaal als het origineel. Alleen voor dat geld kan je er gewoon 50 op voorraad hebben en het restant aan de erven doorgeven
-
Lambert, sorry was gericht aan Bert.
Gaat wel over hetzelfde onderwerp.
mvrgr,
Kees Groen
-
Ik heb 'm ontvangen en je een uitnodiging gestuurd in WhatsApp Kees
Als je deze accepteert handelen we vanaf daar alles verder af.
In dit topic is te veel "ruis" over plastic troep. Hoe goed bedoeld soms.
-
Hoe we van het openmaken van m'n Mat'46 om een decodertje in te kunnen bouwen, zijn gekomen tot een mega bestelling van 358 messing tandwielen.
Na de inbouw van m'n decoder draaide de motor keurig, maar de wielen niet meer. :-X
Vervolgens wat tips gekregen om het gebroken tandwiel te lijmen, maar gezien de ervaringen van anderen, hiervan afgezien.
Mede doordat er een zeer goed alternatief in messing werd geboden via het forum.
Ik ben hiermee aan de slag gegaan en heb gezien wat PB-tjes, het plan opgezet om er een gezamenlijke inkoop van te maken.
Hier kwam echter veel meer respons op dan verwacht en al snel bleek dat er voor de Rivarossi/Electrotren NS1300, ook messing tandwieltjes leverbaar waren.
Deze bij de inventarisatie van de bestelling meegenomen en vervolgens ook maar gelijk de Lilliput NS3500 ;D
Lambert ging zich gelukkig al snel en adequaat ook met de inventarisatie bemoeien. Mijn werk en concentratie hadden namelijk andere prioriteiten.
We hebben uiteindelijk besloten de besteldatum naar 7 Februari te verhuizen zodat meer mensen de kans/tijd kregen mee te liften.
Inmiddels hebben we ook nog twee tandwieltjes voor een Mabuchi toe mogen voegen en zitten we op totaal van 358 tandwielen met een bestelwaarde van een kleine €1500,=
De staffelkorting eindigde bij 19 stuks of meer dus heb ik een mailtje gestuurd naar de leverancier met de vraag om nog meer korting en de beste man staat hier wel voor open.
Vanavond geef ik hem de definitieve bestelling door waarna hij de korting zal berekenen.
Om deze korting om te slaan naar de bestellingen werd even lastig waarop ik het voorstel heb gedaan aan de groep van inmiddels 28 man om alle "winst" die ik maak uit iets te hoog berekende verzendkosten vermeerderd met het kortingsbedrag aan het forum zal schenken. Niemand heeft geprotesteerd dus dit wordt een cadeautje namens ons allen aan het forum die tenslotte ook de basis heeft kunnen leggen voor deze succes actie.
Wordt vervolgt.
-
Goed geregeld Bert én Lambert inmiddels als secundant!
En die donatie aan de stichting doe ik, naast mijn periodieke, bloid an mee 😁
-
Hear hear
-
Goed geregeld Bert én Lambert inmiddels als secundant!
En die donatie aan de stichting doe ik, naast mijn periodieke, bloid an mee 😁
Daarmee doe je Lambert toch wel een beetje te kort. ;)
Lambert heeft de hele inventarisatie overgenomen en er ook voor gezorgd dat alles keurig overzichtelijk in ons Excel sheetje genoteerd werd.
Ook alle adressen geadministreerd en onze samenwerking was zoals Lambert dit zelf noemde "smooth" (y)
-
Lambert 👍👍👍
-
Ho, ho, niet te veel veren hoor, anders voel ik me weer genoodzaakt als een pauw over het plein hier voor de deur te paraderen.
De vorige keer kon ik nog net alle camera's ontwijken.
Ik heb het met veel plezier gedaan.
-
We gaat toch tandwielen bestellen ... géén veren 😁
-
Mooie geslaagde actie! En de omvang van de bestelling geeft wel aan dat dit een breed probleem is (y)
-
We gaat toch tandwielen bestellen ... géén veren 😁
Waar moet ik die steken dan?
-
In je locs natuurlijk 😎
-
Top gedaan heren dit laatste betaalschaap is ook over de dam ....
-
In je locs natuurlijk 😎
;D ;D ;D
-
Aan alles komt een eind, zo ook aan de mogelijkheid om mee te doen met het bestellen van de tandwielen.
We zijn nu alles aan het afronden bij de fabrikant.
Bij deze bedank ik iedereen die besteld heeft. Zonder jullie was dit niet zo'n succes geworden.
En in het bijzonder Bert. Dank voor de "smooth" samenwerking.