BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Hookies op 27 May 2008, 12:03:13
-
In mijn baanplan Hookyville heb ik wel wat wissels liggen. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is dat ik na een elektrische wissel (9172 of 9173) in het gebogen deel een 9122 kan aansluiten en een 9103 rechtuit. Of liggen de sporen dan te dicht naast elkaar? Voor het geval het niet duidelijk is: ik maak gebruik van Fleischmann Piccolo N-spoor.
Ik heb wel gezien dat een 9136 en een 9101 na een wissel ook kan, maar dat je dan wel wat meer ruimte tussen twee sporen hebt. In mijn plan geeft deze combi een probleem, omdat ik dan de bocht niet meer op de juiste plek krijg, simpelweg omdat deze twee aansluitstukken twee keer zo groot zijn als de eerder genoemde 9122 en 9103.
-
In principe is dat natuurlijk wel mogelijk. Het is volgens mij echter niet zo dat een 9122 net zo lang is als een 9103, dus je zult een stuk rail moeten inkorten ofzo als je op deze manier twee parallelle sporen wilt maken. Daarnaast weet ik niet zeker of de afstand tussen twee sporen dan nog groot genoeg is voor twee treinen naast elkaar.
Denk er wel aan dat de 9122 een erg krappe boog is (met een straal van 192 mm), terwijl de 9136 een redelijk ruime boog is (met een straal van 430 mm). Er zijn treinen die waarschijnlijk niet goed door de combinatie van een wissel met direct een tegenboog in R1 rijden. Het lijkt me ook niet echt mooi om zo'n krappe boog als tegenboog voor een wissel te gebruiken.
Als je echt die 55,5 mm (het verschil tussen een 9101 en een 9103) moet besparen na een wissel, dan is je plan eigenlijk te krap opgezet.
-
Als je na een wissel parralel wilt uitkomen, hoort na een 9172 of 9173 een 9136 (R4, 15 graden) gebruikt te worden als tegenboog. De 'bocht' in de wissels is in feite ook een 9136. Door de radius van de boog eindig je precies op 33,6 mm afstand voor de parallelsporen. Dat is de minimum afstand om te zorgen dat treinen elkaar niet raken.
Door een 9122 (R1, 15 graden) toe te passen, maak je ook een hoek van 15 graden, maar komt je spoor dichter bij het doorgaand spoor te liggen. De tussenafstand is dan, volgens de constructienorm van Fleischmann, te klein. Treinen kunnen elkaar gaan raken. En zoals Talent al schreef, een R4 met direct daarachter een R1 als tegenboog kan problemen opleveren.