BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: everh003 op 23 January 2025, 20:18:30
-
Hallo,
ik heb een loc waar een Kuehn N045 in is ingebouwd. Ten opzichte van andere locs rijd hij verkeerd om.
Uit de handleiding begrijp ik dat ik CV29 moet aanpassen.
Maar; het is de 1ste keer dat ik dan zo'n waarde moet uitrekenen, dus graag wat hulp/bevestiging van mijn gedachtengang.
Ik heb een Roco z21 start met Multimaus en kan dus niet eenvoudig de CV's uitlezen.
Via POM heb ik de loc adres 4 gegeven.
Ik gebruik dus geen lange adressen o.i.d. en dat staat volgens mij ook niet standaard aan.
De tabel voor CV29 is:
Bit 0, waarde 1, rijrichting omgekeerd
Bit 1, waarde 2, 28/128 stappen (standaard)
Bit 2, waarde 4, analoog bedrijf toestaan (standaard)
Bit 3, waarde 8, Railcom ingeschakeld (standaard)
Bit 4, waarde 0 of 16, gebruik snelheidscurve, geen standaard aangegeven, ik ga uit van 0 omdat ik hier niet mee bezig ben geweest
Bit 5, waarde 0 of 32, basisadressen of lange adressen, geen standaard aangegeven, ik ga uit van 0 omdat ik hier niet mee bezig ben geweest
Dus als ik 1 + 2 +4 +8 + 0 + 0 = 15 in CV29 zet zou de locomotief omgekeerd moeten rijden.
Klinkt dit logisch, zijn met name de aannames voor bit 4 en 5 logisch?
Jeroen
-
(y) Het getal is binair. Elke bit is macht van 2.
Bit 0 = 2^0 = 1
Bit 1 = 2^1 = 2
Bit 2 = 2^2 = 4
..... Etc
Bit 7 = 2^7 = 128
En die achterste waardes die moet je dan optellen.
Je kan wellicht makkelijker de windows calculator openen en op standje programmeren zetten. Dan kan je zelf de bits invullen en krijg je decimaal getal te zien.
Mvg,
Bas
-
Dus als ik 1 + 2 +4 +8 + 0 + 0 = 15 in CV29 zet zou de locomotief omgekeerd moeten rijden.
Klopt.
En hier vind je een calculator voor cv29 (https://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm)
-
Top.
vooral die calculator is handig. Meteen opgeslagen mijn mijn favorieten.
Ik ga ermee aan de slag.
Jeroen
-
Ja, handig. Mijn generatie heeft nog les in hoofdrekenen gehad :angel:
Tom
-
Ik gebruik dus geen lange adressen o.i.d. en dat staat volgens mij ook niet standaard aan.
De tabel voor CV29 is:
Bit 2, waarde 4, analoog bedrijf toestaan (standaard)
Bit 4, waarde 0 of 16, gebruik snelheidscurve, geen standaard aangegeven, ik ga uit van 0 omdat ik hier niet mee bezig ben geweest
Bit 5, waarde 0 of 32, basisadressen of lange adressen, geen standaard aangegeven, ik ga uit van 0 omdat ik hier niet mee bezig ben geweest
Dus als ik 1 + 2 +4 +8 + 0 + 0 = 15 in CV29 zet zou de locomotief omgekeerd moeten rijden.
Klinkt dit logisch, zijn met name de aannames voor bit 4 en 5 logisch?
Jeroen
Ja, in jouw geval zou ik Bit 4 op 0 laten staan. Ikzelf zet hem wel altijd op 1, omdat ik de snelheidscurve niet via CV2, 5 en 6 ingesteld wil hebben, maar via CV 67 t/m 94.
Mocht je uitsluitend en alleen digitaal rijden, dan zou ik Bit 2 ook op 0 zetten. De ervaring leert dat je dan minder kans op storingen hebt in de zin van locs die ineens er vandoor gaan.
-
Ja, handig. Mijn generatie heeft nog les in hoofdrekenen gehad :angel:
Ik heb/had genoeg grijze haren om ook tot die generatie te behoren. ;D
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Waar je eerst wel even naar moet kijken of alleen de loc verkeerdom rijdt en de seinen wel in de goede richting werken. Dan is de motor verkeerd aangesloten en moeten de draden worden verwisseld.
-
Wat ik in het verhaal nog mis is om welke loc het gaat. Motortjes worden niet vaak met draden aangesloten maar meestal krijgen ze stroom via verende lipjes. Het is dan voldoende om de motor andersom te leggen.
Maar zoals Dirk zegt, eerst even kijken naar het verband tussen de rijrichting en de front- en sluitseinen.
-
Train-O-Matic heeft een CV calculator voor Windows. Gratis te downloaden en te gebruiken hier: https://train-o-matic.com/downloads.html
-
Het betreft een Fleischmann 4215 een BR 212.
Lampjes komen overeen met de rijrichting.
Jeroen
-
Dan moet je inderdaad bit 0 van CV29 aanpassen.
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/DCC/S/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/DCC/S/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf)
Lees regel 215. Als je bit 0 verandert van 0 in 1, dan keren zowel de rijrichting als de seinen om, dus zit alles weer goed.
Als de waarde van CV29 een even getal is, dan staat bit 0 op 0. Dus de waarde 1 ophogen.
Maar als de waarde van CV29 oneven is, dan staat bit 0 kennelijk al op 1, en is de richting al een keer omgekeerd. In dat geval de waarde van CV29 met 1 verminderen.
-
Alleen kan hij de decoder niet uitlezen, dus weet hij ook niet of cv29 een even of een oneven waarde heeft.
-
Is geen probleem. Gewoon even berekenen wat er in CV29 moet staan en die waarde gewoon wegschrijven. Probleem opgelost.
-
't is sowieso geen probleem want Jeroen kan wél de CV-waardes uitlezen.
-
't is sowieso geen probleem want Jeroen kan wél de CV-waardes uitlezen.
Vertel!
Ik had begrepen dat de multimaus geen CV waardes kan uitlezen.
Jeroen
-
Jawel, met de bijbehorende correcte centrale.
-
Dat kon niet met de oude 10764 versterker, waarmee de Multimaus vroeger werd geleverd. Maar de beperking zat in die versterker. Als handregelaar aangesloten op een centrale als de z21 kan het wel.
-
Dus ook hier weer RTFM! of met andere woorden : lees de gebruiksaanwijzing van de multimaus, hier te downloaden
https://www.z21.eu/de/downloads/anleitungen (https://www.z21.eu/de/downloads/anleitungen)
Daarin staat o.a. hoe je CV's kunt lezen en schrijven.
Succes 🙂
-
En natuurlijk met de juiste versie van de firmware ........
Tom
-
Te installeren of updaten met de nieuwste versie van de maintenancetool die ook van de z21.eu website is te downloaden.
-
En natuurlijk met de juiste versie van de firmware ........
Met alle versies van de firmware is uitlezen mogelijk, updaten is alleen nodig als je functies boven de 20 wilt gebruiken.
-
Precies. En dat gebruiken velen niet :) De Amerikanen gaan inmiddels tot in de 60 functie wat in mijn ogen eigenlijk absurd is. Maar goed, het volk vraagt en wil alles er in hebben. Zelf gebruik ik bij de locs waarmee ik rij op de tentoonstellingsbanen eigenlijk nooit meer dan de eerst rij van 8 + F0 functies.
-
Dus ook hier weer RTFM! of met andere woorden : lees de gebruiksaanwijzing van de multimaus, hier te downloaden
https://www.z21.eu/de/downloads/anleitungen (https://www.z21.eu/de/downloads/anleitungen)
Daarin staat o.a. hoe je CV's kunt lezen en schrijven.
Succes 🙂
Gevonden en gedownload. Ga lezen en proberen.
Bedankt.
Jeroen
-
Precies. En dat gebruiken velen niet :) De Amerikanen gaan inmiddels tot in de 60 functie wat in mijn ogen eigenlijk absurd is.
Tot F68 zelfs. ::). Ik vind het ook absurd.
Zelf gebruik ik bij de locs waarmee ik rij op de tentoonstellingsbanen eigenlijk nooit meer dan de eerst rij van 8 + F0 functies.
Dat zeg ik mensen ook altijd: "niemand gebruikt zoveel functies", leuk dat je trein het kan. Maar nu de mens nog. En ze geloven me niet, nee ze moeten alle 32 functies aan kunnen sturen. Dan helpt het ook niet mee dat het uitzetten van de sluitseinen op een loc vaak onder een hoger nummer zit... Maar om die reden stop ik dus functie mapping in een handregelaar, zodat je met 4 knopjes en een toggle switch 10 functies naar keuze kan bedienen. Kreeg laatst het verzoek of ik ff t/m F68 in een loconet regelaar kon bouwen.
Het is trouwens ironisch dat Loconet (Amerikaanse uitvinding) nog steeds t/m F28 ondersteunt. Je kan dat dan zelf nog toevoegen (als je toch zelf regelaar en centrale in eigen hand heb), maar waarom zou je right? ::)
Bas
-
Gelukt.
de "Fokking" manual gelezen.
Inderdaad gaf hij de multimause weer dat er waarde 14 stond ingesteld. Aangepast naar 15 en alle locomotieven rijden dezelfde kant op.
Weer wat geleerd.
Jeroen