BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Pukkie op 21 January 2025, 05:32:21
-
Hallo allemaal.
Ik ben bezig om een helix te realiseren op de baan.
Ik heb wel wat vragen.
Ik bouw de helix met M 10 draadstangen van 50cm.
Ik heb er 16 stuks.
Ik heb 16 flamco plaatjes.
Ik ga tussen de binnenring en buitenring aluminium plaatjes maken waar de helix op vast zit.
Op elke 45 graden zet ik een draadstang die ik bevestig op de flamco plaat.
Nu is mijn vraag
Hoeveel ruimte tussen de binnenring en buitenring op de draadstang en hoe breed moet de houten ring zijn die naar boven gaat.
en welk hout is het er geschikt voor.
Ik dacht zelf aan triplex
-
Kijk eens in ons eigen encyclopedie. (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Klimspiraal_systeem_Rainer_L%C3%BCssi&q=%2Findex.php%2FKlimspiraal_systeem_Rainer_Lussi) :)
En naar t bovenliggende artikel. (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hellingen/klimspiralen)
Als je dan alsnog een ronde vorm wil, kun je de diameters uit dezelfde xls sheet halen (berekenen).
Jan-Peter
-
In Anyrail kun je ook een helix ontwerpen. Je geeft je start en eind punt (hoogte) in. Krijg je precies de ruimte tussen lagen te zien en stijgings percentage.
-
Ik ga niet trapeze vorm gebruiken
Gewoon ronde bochten
Maar hoe breed zal ik de stroken maken
-
Hoe groot is de beschikbare ruimte? Dat bepaalt de grootste boogstraal.
Uit je beschrijving begrijp ik dat je de draadstangen tussen de sporen wil plaatsen. Dat lijkt me onhandig, want kost extra ruimte.
Handiger is om de draadstangen om en om aan de binnenkant en de buitenkant te zetten.
-
De draadeinden worden verticaal geplaatst. Tussen de draadeinden komen strookjes aluminium.
De diameter wordt een r2 van crails Märklin
-
Wordt het een enkelsporige helix? Ik kreeg de indruk dat het om dubbelspoor ging.
En waarom die flamco plaatjes? Zijn gewone moeren niet handiger?
Laat anders even een tekening zien hoe je de constructie gedacht hebt. Het is mij nog niet helemaal duidelijk.
-
Enkel sporig
-
R2 is overigens wel erg krap voor een helix. Korte treintjes kunnen wellicht wel, maar lange slepen met lange rijtuigen kunnen wellicht probleempjes geven.
De diameter van R2 is 875mm. Daarmee is de omtrek van 1 rondje 2748mm.
De 3.5% vuistregel kan je dan al opgeven, want met 3.5% stijg/daal je met 2748mm x 0.0035 = 9,62cm. Dat is eigenlijk net even te krap van het goede. Je moet ook nog meerekenen dat die railbedding dikker is en dat er nog iets van hout onder moet. Ik zou eerder wat boogstukken van K-rails nemen en 2 overgang rails gebruiken. Dan win je al 4mm volgens mij.
Je kan een kleinere hellings percentage bereiken als je de helix in 1 richting 'aanlengt' met een stukje recht. Per 36cm (een 24172 en een 24188 ) win je dan 6.3mm aan elke flank (met 3.5%). Dus als je helix met 36cm oprekt, heb je ook weer 12.6mm winst.
Wat hout betreft, ik zou 4mm populieren triplex gebruiken. 'Normaal' triplex warpt imo te veel en schilvert veel, is mijn ervaring.
En ook niet geheel onbelangrijk. De hoogtes van je treinen spelen ook mee. Als je precies nul loks of rijtuigen heb met pantografen (dus alleen diesel/stoom) kunnen je helix spoortjes ook wat dichter op elkaar. Als we kijken naar het verschil tussen geen panto's of 'half' gestreken panto's kijken we ook al naar 2cm
(https://train-science.com/wp-content/uploads/2024/11/afbeelding-6.png?w=1024)
https://train-science.com/out-of-the-box-baanplannen/#helixen (https://train-science.com/out-of-the-box-baanplannen/#helixen)
Mvg,
Bas
-
Wel rond niet ovaal
-
Je bent nogal standvastig in je rond en niet ovaal. Waarom? Met enkel een rondje R2 kom je niet op de juiste hoogte bij een aannemelijk stijgingspercentage. Dan moet je al R3 nemen. Met een rondje R2 ben je 'verplicht' om er een stukje recht tussen te zetten om het gewenste hoogteverschil te kunnen maken. En indien je er met eloks in wilt rijden moet dat hoogteverschil, en daarmee het rechte stuk, nog groter worden.
Een modelbaan bouwen is altijd concessies doen, hoe je het ook wendt of keert.
-
Ruimte besparen.
Niet veel ruimte
-
Ik heb een helix uit R2 R3 gehad, dat liep zonder probleem alleen de TEE Ram drukte in duwende stand een tussen wagen uit de rails omdat de baken in elkaar haakten.
Ik gebruik hem niet meer dus je mag hem van mij hebben.
Hoogte is ongeveer 40 cm.
-
Ik heb een helix uit R2 R3 gehad, dat liep zonder probleem alleen de TEE Ram drukte in duwende stand een tussen wagen uit de rails omdat de baken in elkaar haakten.
Ik gebruik hem niet meer dus je mag hem van mij hebben.
Hoogte is ongeveer 40 cm.
Bedoel je nu de TEE Ram of de helix? ;)
Denk dat TS daar niet veel mee kan. Als ruimtegebrek al de oorzaak is van een te kleine helix willen bouwen kun je die gedachte beter helemaal uit je hoofd zetten. Dan wordt het sowieso een sof. Je moet iets goed doen of helemaal niet doen. Halfslachtig loopt altijd uit op een fiasco.
Ik had twee dubbelsporige helixen (ovaal met R2) in mijn baan en heb ze er allebei uitgehaald. Vond het ondingen.
-
Zo denk ik er ook over. Als je niet genoeg ruimte hebt voor een behoorlijke helix, vergeet hem dan maar helemaal.
-
Ik vermoed dat jullie beide geen ervaring hebben met C-rails, een R2 helix werkt gewoon!
Die van mij was een 3,5% geen enkel probleem al mijn materiaal ging er volgas doorheen omhoog en naar beneden, alleen de Trix Tee Ram dan niet in duwende stand.
-
Kan best zijn dat het bij jou wel werkt, maar het feit dan een geduwde trein ontspoort, geeft aan dat je tegen de grens aan zit.
Persoonlijk vind ik 3,5% veel te steil. Ik hou het op maximaal 2%.
De enige ervaring die ik met C-rail heb is dat er in onze club ook een Märklin groep is. Die overigens is overgestapt op K-rail.
Op onze 2-rail baan hebben we ook helixen, maar die hebben een diameter van ongeveer 1,5 meter.
-
Alles kan, ik heb wel eens een klimmetje (twee rondjes) met 5120 rails gemaakt. Het werkte probleemloos.
3022 ging prima omhoog, geen lange treinen.
Ik snap alleen die draadeinden nooit. Je eerste rondje moet perfect zijn, de rest kan beter met afstandsblokjes.
Moeren willen de helling alleen maar recht maken, of je moet helling plaatjes gebruiken
-
Totaal offtopic, maar: ik heb ooit een soort hangende constructie gezien. En dit was 24j terug ofzo. Volgens mij hadden ze 1 centrale draadeind, die werd zowel onder als boven goed ondersteund.
En er zaten menig latjes aan die om de zoveel graden het spoor ondersteunen. Verder hadden ze iets van kabels schuin aangebracht en op een of andere manier op spanning gebracht die alle spoortjes omhoog hielden. Een beetje zoals een ophang brug.. maar dan een helix voor modeltreintjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-67900d3a1b30b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-67900d3a1b30b.png)
Mvg,
Bas