BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Dutchsteamguy op 20 January 2025, 18:10:42
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/411-678e81a41596e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/411-678e81a41596e.jpg)
Ik ben bezig met het onderzoeken welke klassen rijtuigen in deze trein zitten. Het gaat om een kleine passagierstrein op station Elst ergens tussen 1935 en 1940.
Heb uit kunnen werken dat de bagagerijtuig NS 4209 van NS D 4146-4220 (ex SS) serie is en het rijtuig daarachter NS 6275 van de serie NS 6201 - 6308 maar loopt vast op de laatste 2 rijtuigen.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/60950b16-35e9-5786-8f55-050001b8fc02/media/39e93003-5c65-f922-8859-a45dc808569c?mode=detail&view=horizontal&q=1445&rows=1&page=15
-
Het derde rijtuig lijkt me een HSM AB8c serie AB6237 - 6345.
Het vierde rijtuig zou wel eens een C8c, ook van de HSM kunnen zijn, waarschijnlijk C8c 4661 - 4706.
-
Eens. Leuke trein, ik kan m zo samenstellen:
(https://live.staticflickr.com/65535/54278114439_fdf4cb9615_h.jpg)
(bijna; ik heb geen 1300, wel een natte 1700 en ik had geen C10c zonder remhuis beschikbaar)
-
Volgens mij is het achterste rijtuig ook een C10c ex-HSM uit de serie NS 6201 - 6308. Kijk maar naar het aantal regengootjes boven de deuren.
Grtz, Ton
-
Ik meen ook tien coupédeuren te zien, dus iig een C10c.
-
..... ergens tussen 1935 en 1940.
De ruime datering in het fotobijschrift van HUA kan overigens niet kloppen: loc 1445 is in 1935 buiten dienst gesteld.
(Bron: Geschiedkundig overzicht der stoomlocomotieven van de Nederlandse spoorwegmaatschappijen over de periode 1839-1958, N.J. van Wijck Jurriaanse)
Grtz, Ton
-
Deze foto ken ik uit mijn editie van De Nederlandse Stoomlocomotieven van Waldorp. Ongeveer uit het geboortejaar van mijn ouders (1926) waarbij mijn moeder ook in Elst is geboren.
Ik zie in deze rijtuigen altijd een ex-HSM C10c, een ex-HSM AB7c en ik vermoed een ex HSM C11, maar die laatste kan ik niet goed zien. Als ik beter kijk lijkt dat ook een ex HSM C10c.
@TonM, volgens mij staat in het onderschrift in mijn Waldorp 1925.
-
Hoi Ivo,
Jouw editie van Waldorp is vermoedelijk de 7e druk? Daar heb ik de foto ook in zien staan (in mijn exemplaar dan, niet in die van jou).
Voor de juistheid van het onderschrift van Waldorp, inderdaad 1925, zou ik ook niet mijn hand in het vuur durven steken. De loc en rijtuigen lijken al helemaal in NS-outfit te zijn gestoken, evenals de GTM links achter de loc en ik vraag mij af of dat in 1925 al gebeurd was.
Grtz, Ton
-
Ik heb me hier eens even in verdiept en niet alleen naar foto's gekeken maar ook tekeningen.
Dat de GTM al een NS outfit heeft is niet gek, je ziet nog net de versteviging onder en de schoor naast de deuren, dit is dus een GTM uit een serie nieuw aan NS geleverd en niet een van de HSM of SS. De nieuwe GTM's werden vanaf 1924 geleverd, dus meteen in NS outfit..
De rijtuigen ben ik niet helemaal in thuis (maar met De Erfenis en Het Utrechts Archief kom ik een heel eind). Ik vond de laatste vreemd omdat het lijkt of de ramen hoger liggen dan de C10c vooraan, maar alle HSM C10c's en C11's zijn het zelfde. Bij beter kijken heeft de AB7c juist lagere ramen, dat klopt ook met de tekeningen. Het lijkt mij wel een HSM C10c die laatste, van andere maatschappijen hadden een boller dak, voor een C8c tel ik te veel deuren. Ik zie alleen weinig op het dak, dan zou het een elektrische verlichte kunnen zijn uit de serie NS C 6201-6206. Alleen die hadden een remmershuis, die we hier niet zien en die werd pas vanaf 1935 afgenomen en dat gaat weer niet samen met de afvoer van locomotief NS 1445. Dan gok ik maar op een elektrische HSM C11, NS C 5007-5066.
Wat opvalt aan de locomotief is de tenderkap, die is zeker niet origineel. De tekening voor het aanpassen voor de lokaal- en rangeerdienst, o.a. het aanbrengen van de tenderkap en de bel op de ketel stamt van augustus 1925. Wat mij ook op viel is de 'moderne' NS buffers, op tekening staan origineel andere buffers, daarbij ontdekte ik op de tender tekening de aantekening uit 1927 'normale buffers aangebracht'. Daarnaast ontdekte ik dat in 1928 de bufferbalk van de locomotief werd versterkt, d.w.z. de houten balk werd vervangen door een 'ijzeren'. Op de foto is duidelijk de latere stalen bufferbalk te zien. Het is jammer dat we aan de andere zijde niet kunnen kijken, want de tenderbel werd in 1934 verwijderd en als de loc in 1935 buitendienst ging, kan de foto dus zijn tussen 1928 en 1934 of tussen 1934 en 1935. Nu moeten we het dus doen met tussen 1928 en 1935.
Ben benieuwd of er nog aanvullingen zijn :angel:
Groeten Edwin.
-
Edwin,
Complimenten voor jouw speurwerk. Voor wat betreft de datering kan ik het niet beter doen. (y)
Alleen over de vraag of het laatste rijtuig een C10c of een C11 is, ga ik niet met je mee. In het midden van het rijtuig zie je een paar lichte vlekken onder elkaar. Bovenin moet dat het rijtuignummer zijn, onder op de wand het koersbord en er tussenin het toiletraam. En die laatste was bij een C11 niet aanwezig. Verder waren het rijtuignummer en het koersbord bij de C11 niet in het midden maar naast het midden geplaatst; anders zouden ze op de middelste deuren komen. Je zou dan aan één kant van het rijtuignummer vijf en aan de andere kant zes gootjes boven de deuren moeten zien en ik zie er aan iedere kant vijf.
Door de afstand blijft het natuurlijk moeilijk om het met zekerheid te zeggen, maar ik hou het nog steeds op een C10c.
Grtz, Ton
-
Bij nader inzien denk ik dat je daar wel gelijk in hebt. Ik was te veel gefixeerd op het dak.
Groeten Edwin.
-
Het originele plaatje uitvergroot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz179-6790c771ac828.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/zzz179-6790c771ac828.jpg)
DIII (ex-SS), C10c (ex-HSM), AB8c (ex-HSM), C10c (ex-HSM)
En dan de VRM's uit die tijd doorspitten... Tr. van/naar Nijmegen waren destijds langer en bestonden in de jaren '20 uit vier/vijf reizigersrijtuigen. Wellicht een tr. van/naar Dordrecht via de Betuwe. In een VRM van 1928 staat dat de tr. via de Betuwe reden van Rtp (Rotterdamse poort) via Dordrecht, Geldermalsen naar Nijmegen/Arnhem vv. Waar reden destijds de 1300'en?