BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: FritsT op 16 January 2025, 17:45:44
-
Eind 2009 ben ik begonnen met het bouwen van een 030TU als kit van Benoit Semblat. Die was in 2010 afgebouwd en nu wordt het tijd om die loc eens af te werken.
Bouwverslag 2010:
https://spoor0.blogspot.com/search/label/030TU?m=0 (https://spoor0.blogspot.com/search/label/030TU?m=0)
Om die snoepie gaat het,
(https://live.staticflickr.com/65535/54270111678_ab9f2e80c4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFEvsE)
-
Kap en onderstel zitten met een paar gleuf-schroefjes aan elkaar.
Een los geraakte zandleiding. Die zit inmiddels al weer vast, en met een nieuw klemmetje.
(https://live.staticflickr.com/65535/54269226462_4d09e4efe4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFzYjj)
Watertanks: 4 schroefjes
(https://live.staticflickr.com/65535/54270532365_2a071ef7db_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFGEvT)
Ook hier een paar schroefjes
(https://live.staticflickr.com/65535/54269226377_e291467577_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFzYhR)
De ketel met alles er op en er aan kan niet veel verder gedemonteerd worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/54270107991_0dd2342cb4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFEun6)
De twee zanddommen kunnen niet los. De stoomdom en de tankverbinder wel
(https://live.staticflickr.com/65535/54270418238_e7d4bb28e2_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFG5Ab)
Dan zijn deze componenten al weer klaar voor de zandstraler.
(https://live.staticflickr.com/65535/54270175556_53eb0e4221_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFEQs1)
98
-
Ivo heeft het vanavond over het "tapijtmonster". Ik heb het nu over het "zandbakmonster" want ik mis ineens een traptrede die op de rookkast hoort te zitten maar waar ineens een "ongestraald" stukje messing te zien is. Het onderdeel zat er dus wel, maar nu niet meer. Blij dat ik vanmiddag veel foto's heb gemaakt van de demontage. De tegelvloer ruim geveegd .....niks. Zou ook te mooi zijn geweest. Zat dus niks anders op dan de zandstraalcabine geheel te legen en door een zeef halen. Wat een stofzooi. Gelaatsmasker gelukkig bij de hand. Maar met resultaat. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/54270606969_a5e05068a2_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFH3Ga)
-
Primer zit er op.
(https://live.staticflickr.com/65535/54270242017_89f16c17ee_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFFbcT)
-
Dit kleurenschema ga ik aanhouden.
Alleen die witte wielbanden niet. Die worden zwart zoals op onderste foto.
(https://live.staticflickr.com/65535/54271334361_1825b8975a_w.jpg) (https://flic.kr/p/2qFLLVp)
bron: zie foto
(https://live.staticflickr.com/65535/54271762410_b681e1968e_w.jpg) (https://flic.kr/p/2qFNYay)
bron: wikipedia
-
Inclusief de bruine 'nuances'? ;D
-
Nuances...... zeer waarschijnlijk wel maar niet gelijk na het aflakken.
Heb je ooit een schone bling-bling 030TU in 1:1 gezien? Het waren werkpaarden. In model ken ik wel van die schone exemplaren..tja
-
Dag Frits,
Is dit een ex USATC lok zoals die ook in Nederland hebben gereden, maar dan een die in Frankrijk reed? Er is er toch nog een bij de SGB? De no. 4 HF Enter? :)
-
Ivo heeft het vanavond over het "tapijtmonster". Ik heb het nu over het "zandbakmonster"
Kende ik nog niet, maar ik zal mijn straalcabine eens voorzien van insecticiden. Weg met dat beest.
-
Dag Frits,
Is dit een ex USATC lok zoals die ook in Nederland hebben gereden, maar dan een die in Frankrijk reed? Er is er toch nog een bij de SGB? De no. 4 HF Enter? :)
De 030TU lijkt erg op die bij de SGB maar is het ook weer helemaal niet. Ook binnen Frankrijk en andere landen had je talloze varianten.
-
De lok heb ik in de kleur 301 in gedachten. Ik heb in die kleur zojuist 2 loks gespoten en misschien is variatie toch een dingetje. Om daar zeker van te zijn heb ik de lok nu eerst helemaal zwart gespoten. (AMF87 zwart)
Resultaat.... een kaal saai zwart ding. Niks aan te beleven, zeker zonder wheatering.
(https://live.staticflickr.com/65535/54273292745_668b19d488_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFWP5D)
(https://live.staticflickr.com/65535/54273292740_edff9022a2_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFWP5y)
Een andere optie is nog een zwarte rookkast en zwart dak.
Dat ga ik nu maar eens proberen.
Aan de binnenkant van de waterkasten heb ik zojuist stripjes gesoldeerd om ze beet te kunnen houden tijdens het spuiten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54273292750_64811a6d28_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFWP5J)
718
-
Dat ziet er een stuk spannender uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/54273387768_2ec21147fc_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFXijY)
(https://live.staticflickr.com/65535/54273387748_47fd1837db_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFXijC)
-
Tijd rovende werkjes....
(https://live.staticflickr.com/65535/54273655491_81aaf7e357_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFYEUT)
(https://live.staticflickr.com/65535/54273655466_09aa49a02d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFYEUs)
-
Wielen zijn compleet zwart gespoten en het middenstuk naderhand groen gekwast.
Niet meer dan kruiskop en leibanen kunnen vernikkelen. Buiten is het (te) koud.
(https://live.staticflickr.com/65535/54275152891_de5c978558_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qG7m38)
Rond de bout in het midden wordt tzt afgewerkt.
(https://live.staticflickr.com/65535/54275152916_3d3d8080e4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qG7m3y)
Ketelfront zwart met rode handgrepen/handwielen.
Peilglas moet nog verder worden afgewerkt.
(https://live.staticflickr.com/65535/54274274652_62d1cc604b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qG2QY5)
1203
-
Stand van zaken,
(https://live.staticflickr.com/65535/54277618450_ec5fdeb5ec_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGjYXL)
Drijfwerk is (zonder te demonteren) vernikkeld en alles beweeg nog. Boutjes en moertjes idem.
Nu monteren.
(https://live.staticflickr.com/65535/54277441233_c72a96acf4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGj5hi)
1383
-
Je hebt van die dagen dat het niet in de vingers zit en dat de oogjes de plek van de "fout" niet zien. Het scheelde niks, maar net genoeg om de vocabulaire uit te breiden (zoals John zegt). De wielen staan nu echt gekwarterd, koppelassen zitten er op en de pinnen zitten vast én het loopt.
De bijgeleverde motor met gearbox; ook die is aangepast zodat de overbrenging 100% is zodat de kunststof tandwielen heel blijven. Goedkoop exemplaar dus. Ik ben er steeds meer van overtuigd...Slaters is zo gek nog niet. Mag dan duurder zijn, maar wel goed.
Nu volgt een lange testperiode want zien is geloven.
(https://live.staticflickr.com/65535/54281360040_aed0d1cd52_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGEacW)
-
De kap en onderstel zijn klaar. Alleen de electra (plunjers) nog aanleggen en die zijn van onderaf zonder probleem bereikbaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/54283171430_134eedde6a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGPrEN)
Film:
(https://live.staticflickr.com/31337/54281894472_5431cea7d6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGGU5h)
2328
-
Bijna klaar,
Trekstangen voor de zanddommen en de trekdraad voor de fluit.
(https://live.staticflickr.com/65535/54283704128_4a231163c9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGSb2f)
Kolen,
(https://live.staticflickr.com/65535/54282569547_f1f31cc6f3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGLmKv)
Nummerplaat,
(https://live.staticflickr.com/65535/54282569582_60fae6c83d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGLmL7)
Naast de andere Franse projecten van afgelopen 4 maanden.
(https://live.staticflickr.com/65535/54283456806_ab8093a76f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGQUv5)
-
Heel fraai setje zo (y)
Toch veel mooier dan dat kale, verweerde messing?
-
Kaal messing is ook niet lelijk. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/54285064423_a56de8b3c0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGZ9oB)
-
Maar dat is dan weer niet Frans ;D ;)
Overigens (met) frans spul freubelen lijkt besmettelijk te worden,heb recent een 1:43 Berliet model gekocht met de intentie om t ding echt werkend en rijdend te krijgen,als dat maar goed komt ::)
-
Niet zelf gebouwd, maar wel erg Frans.....
Moet dus ook nog.
(https://live.staticflickr.com/65535/54285003446_9e5fb00bbf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qGYQgh)
-
Plunjers aangesloten en remwerk er onder gezet...KLAAR.
Film:
(https://live.staticflickr.com/31337/54286975104_edbc17b104_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qH9Wno)
3123
-
J U W E E L T J E (y) (y) (y)
-
Ooit, destijds, vroeger toen we helemaal in de ban waren van het aanschaffen van de Semblat bouwpakketten (ik blijf ze prachtig vinden) had een van de leden van de bouwgroep er ook eentje gekocht, een 030TU. Het bouwen ervan is telkens uitgesteld en nu met nog vele bouwprojecten in het verschiet kwam het verzoek.........
Dat wordt dus een tussendoor project en kijken waar ik het nu anders zou doen dan tig jaar (2009 ?) geleden. Gelukkig toen al een gedetailleerd fotoverslag gemaakt.
Gisteren op het terras (was lekker weer en de beurs in Dortmund voor mij onbereikbaar) ben ik begonnen met het vernikkelen van het drijfwerk.
2 minuten stand:1-5V. Stroomsterkte ca. 1,5A.(laatste stelt zichzelf in)
(https://live.staticflickr.com/65535/54448665783_d596d2821d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXrDnH)
(https://live.staticflickr.com/65535/54448425741_61058e3e85_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXqq24)
(https://live.staticflickr.com/65535/54448606679_8afe548f94_z.jpg)
4100 (https://flic.kr/p/2qXrkNF)
-
Dit was al gebouwd.
(https://live.staticflickr.com/65535/54449090280_bbb1fd974f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXtPyC)
Maar daar zat gelijk al een probleem als ik de positie van de driehoeksteunen vergeleek met Vs.2009. Ze zitten net iets te hoog. Dus alles er weer af.
(https://live.staticflickr.com/65535/54448724416_e5a11ae054_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXrWNC)
"Semblat heeft altijd gelijk"... De vloer moet aansluiten tegen de bufferbalk.
(https://live.staticflickr.com/65535/54448724301_545462ccb3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXrWLD)
De eerste soldering,
(https://live.staticflickr.com/65535/54448905374_bd49f2f10c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXsSAA)
Doorsolderen met een passende steun er onder,
(https://live.staticflickr.com/65535/54448967058_72f7480dee_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXtbW7)
Dan blijkt de voetplaat niet horizontaal te lopen. Nakijken bij Vs.2009, leert dat er een fractie van het verticale deel afgeslepen moet worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/54447859267_780556816d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXnvCg)
Dan staat alles horizontaal.
(https://live.staticflickr.com/65535/54448905304_4a2c7b2487_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXsSzo)
4186
-
Punt 1. van de handleiding beschrijft de plaatsing van de assen.
Net zoals Vs.2009 bewegen de assen niet echt vrij in de gefreesde gaten en zullen met een ruimer op maat moeten worden gebracht.
Punt 2. is al gebouwd.
Punt.3. van de handleiding beschrijft het plaatsen van de motorsteun.
(https://live.staticflickr.com/65535/54449737885_d75b149b25_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXx95e)[
De getekende steun zit niet in de kit en heb dat destijds ook bij de VS.2009 beschreven.
https://spoor0.blogspot.com/2009/12/030tu.html?m=0 (https://spoor0.blogspot.com/2009/12/030tu.html?m=0)
Dus zelf een steun maken.
Vs.2009:
(https://live.staticflickr.com/65535/54449376346_6e8b9d983e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXvhAN)
-
De motor kan je op 2 manieren op de messing behuizing van de gearbox schroeven. Slechts 1 manier is de goede.
Messing gearbox steunt op het U-profiel. FOUT
(https://live.staticflickr.com/65535/54449646309_de47076b7f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXwERk)
Zwart kunststof deel van de motor steunt op het U-profiel: GOED
(https://live.staticflickr.com/65535/54449643559_5def25dce0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXwE2V)
Dan moet ook nog het voorste deel van de messing-gearbox worden geslepen en een draad rond de motor worden aangebracht.
Dit moet het worden. (handig die Vs. 2009 ;D)
(https://live.staticflickr.com/65535/54448594852_8d0f68d3c8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXrhhL)
-
Punt 4. betreft de steunen tegen de bufferbalk waarbij die tegen de bufferbalk aan de achterkant 0,8mm verdiept moet worden (zie eerder)
De bufferbalk is 9,0mm hoog
De hoeksteun 8,6mm
Het is geen gezicht als de hoeksteun er onderuit gaat steken, dus vijlen. Dat kan aan beide kanten, maar het minst in het oog lopend is het om de bovenkant af te vijlen. Daar is maximaal 0,6 mm te bereiken. Dus voldoende ruimte.
Plat geslagen stukje soldeer en wat vloeimiddel en onder aandrukken de vlam er op.
(https://live.staticflickr.com/65535/54449860099_8d6d58e6d0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXxLpn)
Voilá,
(https://live.staticflickr.com/65535/54449860074_d39a4436ae_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXxLoW)
4346
-
Punt 5. Koppelingsplaat
Kijk, dat schiet op. Die zit er al op en is passend gemaakt voor de bijgeleverde koppeling. Voor en achter.
(https://live.staticflickr.com/65535/54449973134_7cb05e074b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXym1f)
Punt 6. Buffers.
Die had ik losgehaald, maar zitten er na schoonmaken weer op. Klaar.
Punt 7. Trap
Zit er ook al op
Punt 8. Baanruimers,
idem.
(https://live.staticflickr.com/65535/54450148745_0132bd18ae_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXzfd2)
Punt 9, remcylinders.
Ook al gedaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54449973129_05386d1789_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXym1a)
Maar met punt 10 moet ik weer aan de slag...
Ondertussen heeft het ultrasoonbad de aanslag van wat jaren er af getrild en de zandstraler het werk afgemaakt.
(https://live.staticflickr.com/65535/54450011934_6c442af2df_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXyxxd)
(https://live.staticflickr.com/65535/54450011914_fe271b1f48_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXyxwS)
(https://live.staticflickr.com/65535/54450063163_a6f5d771d4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXyNLt)
-
Punt 10. Remmen.
De verbinding tussen hevels en cylinder heb ik gemaakt met een zeskant bout ipv draad . Iets meer detail (het kan dus ;D)
(https://live.staticflickr.com/65535/54451156569_189b106372_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXEpNi)
De vertellers zijn aan de binnenkant gesoldeerd.
In de verstellers heb ik gaatjes 0,9 geboord 2-3 mm diep, om de trekstangen later in te kunnen schuiven (demontabel)
(https://live.staticflickr.com/65535/54451331385_2d13a82347_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXFiLn)
Voor het zicht heb ik het reeds gemaakt cylinderblok er ook alvast maar op gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/54451211548_d21f31daf4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXEG9d)
-
Punt 11. Remsysteem.
Semblat heeft de kit origineel uitgebracht met remschoenen/hangers, maar zonder gietdelen voor het treksyteem onder de lok. Dat moest je maken uit draad. Mijn Vs.2009 heeft die gietdelen wel.
Maar niet getreurd, in mijn SOV-voorraad onderdelen heb ik trekplaten liggen en die verbind ik tzt. op maat met draad 1 mm zodat er toch een acceptabel remsysteem gaat komen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54451980326_e5f174f19b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXJCF1)
De 3 gemonteerde trekplaten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54452343990_02d630a6b8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXLuM5)
-
Punt 12, Drijfwerk, ophanging.
Dat was weer makkelijk want het was al gemaakt. Alleen even zandstralen.
Het zit geschroefd aan het frame, demontabel.
(https://live.staticflickr.com/65535/54451129157_7d593af704_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXEgDF)
(https://live.staticflickr.com/65535/54451219732_8e0b0139b5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXEJzj)
(https://live.staticflickr.com/65535/54451219747_9fdca92095_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXEJzz)
-
Punt 13, cylinderblok,
Ook dat was al gemaakt en zit al (gezandstraald) op het frame geschroefd.
Naar onderdeel 233 moet ik nog even kijken of ik de stang/aangietdeel moet/kan/mag laten zitten of niet. Afslijpen is zo gebeurd, maar is dat wel handig. Ik wil het eigenlijk demontabel hebben omdat 233 vernikkeld is en het cylinderblok nog gespoten moet worden.
Solderen/afplakken of loslaten/lijmen ? (Semblat zegt: solderen)
Nakijken bij Vs.2009 dus.
(https://live.staticflickr.com/65535/54452324339_88a4268124_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXLoWg)
-
Vs.2009: NIET solderen dus.
(https://live.staticflickr.com/65535/54273387768_2ec21147fc_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qFXijY)
(https://live.staticflickr.com/65535/54275152891_de5c978558_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qG7m38)
(https://live.staticflickr.com/65535/54452518455_6606719c11_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXMoD6)
Onderdelen 233 en 252. Die moeten in elkaar schuiven.
(https://live.staticflickr.com/65535/54452167246_f5166c5606_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXKAeL)
In elkaar schuiven lukt niet. Dus de aangietboom van 233 slijpen en het gat ruimen zodat 252 er door kan. Semblat had dus weer gelijk. ;D
233 moet ik dus aan het cylinderblok lijmen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54452358894_cf907b84d4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXLzd3)
De leibanen en tussenblokjes ben ik vergeten te vernikkelen. Werkje voor morgen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54452539660_a160fb438b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXMuWG)
4769
-
De rechter kruiskoop loopt. Duurde wel een uurtje voordat de gietstukken 100% op elkaar waren afgesteld.
(https://live.staticflickr.com/65535/54453380151_0d0c537302_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXRNMV)
4950
-
Punt 15 en 16 betreft het plaatsen van de plunjers. Dat doe ik pas na het spuiten.
Punt 17: Koppelstangen.
Even voorzichtig solderen dat de twee delen niet aan elkaar vast komen te zitten.
De pen is 1,5mm draad die aan de binnenzijde glad is geslepen omdat die anders gaat aanlopen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54454777344_ab81cdd195_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXYY8s)
Punt 18, de Schaar.
Appeltje-eitje.
(https://live.staticflickr.com/65535/54454944715_58b7f90336_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXZPTa)
Punt 19: het drijfwerk.
De schaar en stang 253 heb ik gemonteerd, demontabel met een bout M1x10 om te kijken of alles soepel loopt. De rest komt allemaal na het spuiten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54454978795_44a71af071_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY111K)
Punt 20, smeerpers.
Dat is een lastig werkje om die recht te zetten. Aanhouder wint met getrapt solderen. De pers is op het tableau vastgezet met 220 graden soldeer en het geheel op de cylinder met 140 graden soldeer.
Vooraf het asgat geboord en een tapje M0,6 gezet. Hierin zit een zeskantbout waarvan de kop is afgeslepen.
Onderdeel 241 miste in de kit, dus ik heb zelf een stripje gemaakt.
(https://live.staticflickr.com/65535/54454585036_12d6a737f9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXXYXN)
(https://live.staticflickr.com/65535/54454777399_bfeb73525e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXYY9p)
Tussendoor nog even de dwarsstang voor de handrem. 1mm draad met een gaatje 0,5 waar later een 0,5 draadje/oog met ketting doorheen gaat.
Dan toch maar de wielen er opgezet om het remwerk af te kunnen maken.
(https://live.staticflickr.com/65535/54454777349_162efb2e51_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXYY8x)
Maar dan lijkt het onderstel van de lok eigenlijk al klaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/54453738137_1f9b7b6922_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXTDd6)
5194
-
Punt 21. Wielen:
Dit komt bij de eindmontage.
Punt 22. Plaatwerk bij machinistenhuis:
(https://live.staticflickr.com/65535/54455883804_bfa508c836_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY5D3m)
Deze plaat ONDER de voetplaat solderen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54455946333_a5ce3f7a54_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY5XCr)
Bodem kolenbak even rond vijlen en BOVENOP de voetplaat solderen
(https://live.staticflickr.com/65535/54455693751_f3ece63f78_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY4Exz)
(https://live.staticflickr.com/65535/54455946368_af099850ab_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY5XD3)
Als het kan vervang ik sleuf-schroeven door kruiskopjes. M1,6
(https://live.staticflickr.com/65535/54455693721_7ac1de2300_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY4Ex4)
Semblat heeft een tapje M1,6 in de voetplaat gezet. Het kan, maar ik vind het aan de magere kant en heb er een moertje M1,6 bovenop gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/54455946298_166876871f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY5XBQ)
De steun komt BOVENOP het frame. Solderen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54454852462_bc7c427a4c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qXZmsA)
(https://live.staticflickr.com/65535/54456053075_4afd4d4c24_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY6vmP)
(https://live.staticflickr.com/65535/54456053065_7d5c9e236b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qY6vmD)
5443
-
Punt 24:
Het monteren van de injecteur is een driedimensionale puzzel. Alles moet wel recht zitten en er zijn geen positieplekken aangebracht.
Origineel hangt de injecteur aan 2 strips van 1,5mm. Zie die maar eens recht en parallel te krijgen. Ik heb die twee vervangen door 1 enkele strip van 6mm.
Vs.2009.
(https://live.staticflickr.com/65535/54457972358_d9f0135917_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYgkTU)
De stangen worden gemaakt van 0,5mm draad. In het gietdeel heb ik gaatjes 0,5 geboord zodat de stangen er in kunnen worden gestoken.
Ik soldeer de stangen niet aan het gietdeel ivm. overtollig soldeer. Solderen op/boven de voetplaat en in ook nog eens Albion buisjes vanwege het vrij ruime doorvoergat.
(https://live.staticflickr.com/65535/54457715146_f31e8dece5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYf2rd)
De trap is origineel te maken uit strips. Ik heb die vervangen door een gietdeel. Een traptrede meer, maar het zij zo.
(https://live.staticflickr.com/65535/54457904369_d4a773e3a6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYfZFF)
6011
-
Semblat heeft 1,5mm messing draad bijgevoegd. Het lijkt me MS-58 en breekt zodra je het buigt...Kliko. Daarom loodgieteren met electradraad. 1,5mm zacht koper.
De afsluiter van Semblat die onder de voetplaat moet komen lijkt me meer iets voor H0. De aansluiting met de 1,5mm draad is echt niet passend te maken. Daarom uit mijn eigen voorraad een maatje groter gepakt,
(https://live.staticflickr.com/65535/54457409317_5598508969_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYdswi)
6185
-
Stand van zaken:
-Buffers zijn afgedraaid (ruw gietwerk)
-Voetplaat is klaar
-Frame is klaar.
Volgende fase...punt 25, Watertanks.
(https://live.staticflickr.com/65535/54459018795_64d12ec6c6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYmGXV)
(https://live.staticflickr.com/65535/54459018815_b19dcab3c3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYmGYg)
6293
-
Punt 25, Watertanks.
Dit zit in de kit.
(https://live.staticflickr.com/65535/54459837008_52b8d441b1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYqUc3)
Soldeerplaat met pinnetjes.
(https://live.staticflickr.com/65535/54459578041_6cb65e039d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYpzd6)
Niet in de kit zit een strip die onder de traanplaat gemonteerd kan worden. Wel even voorvertinnen, net zoals de traanplaat.
Met deze extra srtrip voorkom je het met soldeer vollopen van de traanplaat.
(https://live.staticflickr.com/65535/54458733202_345f26329c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYkf4U)
(https://live.staticflickr.com/65535/54459836963_e6b8e2e782_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYqUbg)
En dan is het met veel geduld, precisie en vijlwerk aan de slag.
(https://live.staticflickr.com/65535/54459577966_b00c716c97_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYpzbN)
(https://live.staticflickr.com/65535/54459935490_61b6bfaed5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYrpt1)
Dan volgt punt 25b of eerst de ketel, punt 26 ? Eerst koffiepauze en dan de juiste volgorde uitzoeken.. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/54459577971_eb092b42fc_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYpzbT)
6569
-
Het antwoord op boven gestelde vraag... de ketel dus.
Begonnen met het keterlfront.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460811545_c1b410f072_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvTTp)
Vervolgens de ring tussen ketel en rookkast. Plaatwerk bij elkaar gehouden door zacht messing draad.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460811550_52b5f5fc7a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvTTu)
Een extra plaatje messing aan de binnenkant om de uiteinden bij elkaar te houden.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460714298_ae89b33512_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvoYJ)
(https://live.staticflickr.com/65535/54460714288_66952f14eb_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvoYy)
De beplating van de rookkast is reeds voorzien van gaten, ook een hele grote (11mm) voor de schoorsteen.
Het is een kit en ik kan die werkwijze begrijpen, maar ik zou die gaten niet maken voordat er gerold wordt. Nu is het plaatwerk geknikt. Terugbuigen tot een perfecte cirkel...vergeet het maar.
Ik heb buis 30mm genomen en die in de draaibank op maat gebracht zodat die paste in de rookkast.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460811525_d8c4f96b7d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvTT4)
(https://live.staticflickr.com/65535/54460453831_a4194c1f96_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYu4xV)
Onder goed aandrukken met messing draad solderen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460714243_4e65abb61a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvoXM)
De rookkast daarna aan de ketel gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460811495_cd338194b8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvTSx)
Vervolgens komen de twee steunplaten aan de beurt.
Eerst het schroefgat onder de rookkast uitgeboord.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460642959_196ba93860_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYv2LK)
(https://live.staticflickr.com/65535/54460453766_744376a72b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYu4wN)
Dan kijken of de ketel waterpas staat. Nee dus (maar dat komt vaker voor). De steunen (gietdeel in in het frame) afgevijld en een 0,5mm plaatje extra onder de rookkast. Laatste is gesoldeerd aan het cylinderblok.
(https://live.staticflickr.com/65535/54459612877_9fa0801a61_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYpKyH)
Voorzijde machinistenhuis is een vast gegeven, dus dat helpt.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460714163_1752971a15_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvoWp)
En dan heb ik de ketel zodat ik de steunen tussen waterkast en rookkast passend kan maken of eerst het machinistenhuis zodat alles vast geschroefd kan worden en er geen onzekere ruimte meer kan zijn. Laatste dus.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460453746_590a0fa5ec_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYu4ws)
Ik wijk nu dus af van de volgorde die Semblat aangeeft, maar met reden.
6762
-
Ook Vs.2009 had het manco dat de beplating van het cylinderblok te kort was. Nu vang ik 2 vliegen in 1 klap.
-extra stoel/hoogte ketel compensatie
-wegwerken van het gapende gat.
(https://live.staticflickr.com/65535/54459786797_c6440f94cd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYqDgk)
strip 1,0mm er tussen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460888923_43437906c4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYwhTv)
Vijlen.
Nu zie je die 2 extra strepen messing nog. Na het spuiten...zero.
(https://live.staticflickr.com/65535/54460985300_84c47384c8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYwMxb)
Dat was het weer voor vandaag. Hoop opgeschoten. Nog een bulk werk te doen.
-
Staf 9mm afgedraaid zodat zie "zuigend" in de schoorsteen paste.
Staat die recht of niet?
(https://live.staticflickr.com/65535/54461852259_850a4fb17f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYBefK)
(https://live.staticflickr.com/65535/54461862554_d2f955727f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYBhjf)
7037
-
Zijwandjes van het machinistenhuis zijn met L-profiel 3x3 aan de voorkant gezet.
.L-profiel aan de voorkant met 220 graden soldeer
.Zijwand aan L-profiel met 140 graden soldeer dat goed doorvloeit in de naad
So far so good, niks fout
Maar dan de passing. :o :o :o :o
De afstand tussen machinistenhuis en watertank is rijkelijk groot. Vergelijk met Vs.2009..oeps. Daar zit ruim 1mm verschil in.
Alles nagemeten en wat blijkt, de voetplaat van Vs.2025 is vanaf machinistenhuis naar voren langer dan Vs.2009
Ik ga het oplossen door:
-watertanks losschroeven
-voetplaat aan de voorkant inkorten
-gaten in de voetplaat dichtmaken
-nieuwe schroefgaten tappen in voetplaat en watertank
(https://live.staticflickr.com/65535/54461961769_70947c81f2_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYBMNR)
Het zal maar een half uurtje werk zijn om het te corrigeren, maar het kwam wel even onverwacht dat "foutje" van Semblat. Gelukkig is het aan te passen en kan ik daarna gewoon weer verder.
-
Voorkant machinistenhuis zit met 2 dikke L-profielen aan de voetplaat geschroefd. Tapje M1.
(https://live.staticflickr.com/65535/54461730987_5d1fae3ba5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYABcR)
(https://live.staticflickr.com/65535/54462827393_e2e8b00d17_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYGe8p)
De spleet tussen machinistenhuis en watertank is, zoals te zien, teruggebracht naar 1mm
(https://live.staticflickr.com/65535/54462926735_aa988502de_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYGJEc)
(https://live.staticflickr.com/65535/54461730992_d3896e3faf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYABcW)
-
Kunnen nu de steunen tussen rookkast en waterkast aangebracht worden ? Nee, want de watertanks staan nog steeds niet 100% in positie.
(https://live.staticflickr.com/65535/54462514437_cd975e842f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYEC6B)
(https://live.staticflickr.com/65535/54463545909_84dec9956d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYKUHB)
Dus nu eerst de verbindende strip tussen waterkast-ketel-waterkast.
Semblat schrijft (punt 30) dat je op de positie van de ketel een klinknagel moet solderen. Niet demontabel dus. :o Ik heb er voor gekozen om een plat gevijlde M2 bout te gebruiken (dat grote gat zit al in de ketelbeplating :'() zodat ik bij het spuiten er beter bij kan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54463545904_a459a340aa_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYKUHw)
(https://live.staticflickr.com/65535/54463711750_2d94c363f8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYLL1W)
Met een spie en klem de watertanks positioneren.
(https://live.staticflickr.com/65535/54463545899_212bc03e30_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYKUHr)
(https://live.staticflickr.com/65535/54462514417_5672cef391_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYEC6g)
En dan gaten 0,5 boren voor de later aan te brengen M0,6 boutjes.
(https://live.staticflickr.com/65535/54463711730_244515736f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYLL1A)
Voilá,
M0,6 tapje met zeskantboutjes.
(https://live.staticflickr.com/65535/54463613538_c8206b6685_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYLfPC)
7483
-
Vanmorgen even iets makkelijks maken...raamkozijn.
(https://live.staticflickr.com/65535/54463772928_1933d75a50_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYM5cJ)
(https://live.staticflickr.com/65535/54463510676_d3f8dc8e83_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYKJf9)'
Toen dacht ik...ook maar even de basis voor de kolenbak. Was toch iets meer werk dan verwacht. Er moest een bodem in met tapjes. Dat staat overigens niet in de handleiding.
Uit een restant plaatje 2mm een strip gesneden.
(https://live.staticflickr.com/65535/54463772903_003d394e1f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYM5ci)
Solderen op 1mm vanaf de onderkant want er zit al een positieplaat op het frame gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/54463510671_d3f3b118b8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYKJf4)
(https://live.staticflickr.com/65535/54463772888_6d84f11076_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYM5c3)
(https://live.staticflickr.com/65535/54463871250_caa9147292_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYMzqW)
7546
-
De kolenbak heeft een opbouw met 3 strips. Een uitdaging voor de modelbouwer, leuk. :D
Strip 1:
(https://live.staticflickr.com/65535/54464776564_ee56593252_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYSdxN)
Strip 2:
(https://live.staticflickr.com/65535/54464775914_c424a5eb96_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYSdmA)
enz. enz. enz.
Dan heel wat vijlen om het overtollige soldeer weg te krijgen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464936675_a9892f7cd5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYT39k)
(https://live.staticflickr.com/65535/54464843223_ea95eee837_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYSyn6)
7714
-
Het achterste stukje zijwand van het machinistenhuis zit. Weer met de eerder genoemde getrapte soldeermethode 220-140 graden.
Nu komt er nog een kunststukje met getrapt solderen want solderen met 140 graden soldeer bij de 3 strips is vragen om problemen. Van onderen dus wel met 140 graden en boven met 70 graden soldeer.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464690572_c7c216e39b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYRLZb)
-
140 graden soldeer,
Niet doorvloeien met de vlam natuurlijk.
(https://live.staticflickr.com/65535/54465776789_333660f8a8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYXkT4)
70 graden soldeer,
Helemaal niet met de vlam in de buurt komen natuurlijk.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464741122_1122470522_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYS31J)
Gelukt, pffffffffffffffffff
En dan maar schoonmaken.
(https://live.staticflickr.com/65535/54465580551_d4fde4cd1f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYWkxD)
(https://live.staticflickr.com/65535/54465580561_1439eb7335_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYWkxP)
7870
-
Ik kon het niet laten..even wat losse onderdelen er op zetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54465961610_b1a0102ce6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYYhPC)
-
Dan zitten eindelijk de steunen tussen watertank en rookkast er op.
Het ronde L-profiel van Semblat was een omgezet exemplaar. Geen scherpe randen. Kliko dus. Ik heb TT-profiel gebruikt waarvan van de boven/achterkant iets is weggesneden zodat het een L-profiel lijkt (maar niet is). De plaat was zo dus makkelijk aan te brengen.
Omgebogen over een buis na uitgloeien
(https://live.staticflickr.com/65535/54465971612_47b2c62b88_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYYkN5)
Dak en regengoten (L-1,5) zitten er ook op.
(https://live.staticflickr.com/65535/54467005649_cb2b5a017a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZ4Dbi)
Ik had nog lantarenijzers liggen....
(https://live.staticflickr.com/65535/54465971637_f100e5c029_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qYYkNv)
Dat schoot dus ineens op. ;D
-
Diverse werkzaamheden vandaag:
De dom:
Stukje messing op maat erin geselpen, gesoldeerd en een tapje M1,4
(https://live.staticflickr.com/65535/54468212766_57814a3d5b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZaQ1E)
(https://live.staticflickr.com/65535/54468469983_45992f5fe9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZc9tr)
Na het spuiten de 3 kleine onderdeeltjes aanbengen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54467371632_fd3d141cbb_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZ6vYm)
Waterluiken,
In de kit zit niks meer en minder dan kleine ovalen plaatjes zonder handgreep. Ik heb ze vervangen door gietstukjes uit mijn voorraad.
(https://live.staticflickr.com/65535/54468469968_5d8dae9340_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZc9tb)
Stoombuizen:
Ik de kit zitten stukjes voorgevormde plaat die je om buis 6mm moet wikkelen. Ik dacht..da ga nie. Toch wel. (Semblat had weer gelijk).
Wel even uitgloeien.
(https://live.staticflickr.com/65535/54468406324_eab5164a8e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZbPxS)
(https://live.staticflickr.com/65535/54468565245_cf67a8cf7c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZcCMT)
Ronde raamkozijnen:
In de kit zitten schijfjes die afgeslepen zijn van buis. Kwaliteit niet echt 100%. Ik heb ze zelf gedraaid uit 12mm buis.
Heel voorzichtig gesoldeerd en laten doorvloeien met de vlam (met afscherming naar het hekwerk).
(https://live.staticflickr.com/65535/54468469958_5d5aea9090_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZc9t1)
8282
-
Weer wat verder. :D
-Ketelbanden
-Klepkast
-Waterleiding
-Dommen
-Zandleidingen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54469333164_0a7d2b5de9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZgz4S)
(https://live.staticflickr.com/65535/54469333134_8be3f5d277_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZgz4m)
Voor de bevestiging van alle componenten zitten er nu kruiskopjes M1,4/M1,6 op ipv zeskantboutjes of sleufbouten. Stukken makkelijker bij het bouwen want het model moet tig keer in- en uit elkaar.
8447
-
Een leuk detail is de handrail langs de rookkast. Was ik wel even mee bezig want die is dubbel gekromd en aan beide kanten van de rookkast moet die wel gelijk zijn.
De rookkastdeur is nog steeds los om er van binnenuit bij te kunnen met de soldeerbout
(https://live.staticflickr.com/65535/54470281776_5e5b479a14_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZmr4f)
-
De opstaptreetjes op de rookkast zijn weer een uitdaging. Losse steun en losse plaatjes. Wat valt er bij het solderen af? Maar daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Daar moeten ze komen.
Gaatjes 0,6 geboord om er een klinknagel doorheen te steken en die van binnen uit vast te zetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54471463444_f0c92f8dd7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZsujQ)
Klinknagel ook nog eens omgebogen zodat de trapsteun echt goed tegen de rookkast zit.
Aan de onderkant van de steun minimaal soldeer zodat de steun ook niet meer kan draaien.
(https://live.staticflickr.com/65535/54470422322_3e3336c424_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZn9Qs)
Alles een beetje in positie buigen en klaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/54471530798_44b68f886c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZsQm7)
Vier aparte details:
-De handgrepen (die onder ca. 45 graden) zitten los in bufferbalk en rookkastdeur. Laatste blijft ook demontabel.
-De ringvormige handgreep op de rookkastdeur zit gesoldeerd.
-Lamphouders op bufferbalk en op de rookkastdeur zijn aangebracht.
-Handgrepen op de watertanks zitten er ook op.
(https://live.staticflickr.com/65535/54471497379_7f0905b4df_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZsEpV)
-
De deuren zijn scharnierend afgehangen met mini-scharniertjes uit een ver Oosters land.
(https://live.staticflickr.com/65535/54470422262_24517e80b8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZn9Pq)
(https://live.staticflickr.com/65535/54471259751_d1cde0edd0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZrrLT)
(https://live.staticflickr.com/65535/54471530768_ba30ba3ff8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZsQkA)
(https://live.staticflickr.com/65535/54470422247_0d27bd3759_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZn9Pa)
8786
-
De laatste gietdelen....
(https://live.staticflickr.com/65535/54471732261_4b46cc1822_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZtSeB)
(https://live.staticflickr.com/65535/54471936194_c2d303e974_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZuURG)
Er moeten nog enkele (koperen) leidingen worden aangebracht. Werkje voor morgen.
Wat dan nog kan/mag/moet:
1. Handgrepen naast de deur
2. Tia tank, rechts op de watertank (niet meegeleverd, dus zelf maken)
3. Cylinderkranen + stangen (niet meegeleverd, dus zelf maken)
-
Dit heb ik er van gemaakt,
(https://live.staticflickr.com/65535/54473082698_9f2824fb50_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZAMF1)
(https://live.staticflickr.com/65535/54473015769_22210d9fd7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZArM4)
Dit is wat je er nog van ziet.
(https://live.staticflickr.com/65535/54471970612_1775610995_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZv667)
9034
-
Nog wat bouwfoto's,
Handgrepen,
0,6mm
(https://live.staticflickr.com/65535/54474103804_c0299d12a7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZG2dh)
Tia tank,
(https://live.staticflickr.com/65535/54474266130_b69d9a2d4f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZGRt1)
Cylinderkranen,
(https://live.staticflickr.com/65535/54474266120_2a6baeb5f9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZGRsQ)
Smeerleidingen,
(https://live.staticflickr.com/65535/54474103799_50eebc27f7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZG2dc)
bijna klaar......
9263
-
Trekstangen remwerk. 1mm draad. Verbindingsdelen zijn bewerkte handrailhouders van Aeronaut.
(https://live.staticflickr.com/65535/54477069604_162ae0c41e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZXdQL)
Om het demontabel te houden schuif ik buis 1x2 over de trekstang. Imitatie remverstellers dus.
(https://live.staticflickr.com/65535/54477152268_d43d152297_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZXDq1)
Kan 1:1 nooit werken, maar je moet wat.
(https://live.staticflickr.com/65535/54476872161_1c7f68bf31_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZWd9z)
9741
-
Mooi spuitweer....
eerst alles demonteren en stralen. .
(https://live.staticflickr.com/65535/54477644970_2a2f613571_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r11aSS)
primer Motip.
(https://live.staticflickr.com/65535/54477568133_57635d5ddf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZZM36)
Het kleine grut.
(https://live.staticflickr.com/65535/54477285586_c24f233573_z.jpg) (https://flic.kr/p/2qZYk3A)
9837
-
Primer: geslaagd.
(https://live.staticflickr.com/65535/54478144063_6e4301c2e1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r13JeV)
9943
-
Frits.
Gebruik jij een etsende primer...?
Gr Cees.
-
Technische info Motip:
https://www.service.european-aerosols.com/nl/product/motip/automotive/universal-car-repair/ipg-1352/tm-1352.html (https://www.service.european-aerosols.com/nl/product/motip/automotive/universal-car-repair/ipg-1352/tm-1352.html)
-
Werkje voor op het terras.....afplakken
(https://live.staticflickr.com/65535/54486906904_bc6930b18b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r1PD8o)
(https://live.staticflickr.com/65535/54485861012_5134dd8faf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r1JhdL)
(https://live.staticflickr.com/65535/54486983583_cd58d5aa7e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r1Q2Vr)
(https://live.staticflickr.com/65535/54486906909_84ebb09b1d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r1PD8t)
10461
-
Het eerste kleurtje (rood) zit er op.
(https://live.staticflickr.com/65535/54486302507_345d4effe9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r1LxsK)
10569
-
Vanavond gespoten met watergedragen lak van AMF87: P9005 vert celtique 301 V2
5ml in de airbrush was dik voldoende. Meer kwijt met schoonmaken dan met spuiten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54487853143_b25e910b47_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r1UupR)
(https://live.staticflickr.com/65535/54487775234_31439cea5e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r1U6fA)
10663
-
Dat is meestal haha
-
Verf en lijm moet drogen..geduld hebben dus. Daardoor spring ik nu van de hak op de tak .
Bling bling op de dom.
Lijmen
(https://live.staticflickr.com/65535/54490000383_bfbeacc0ee_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r26uHe)
Cylinderstukken bewerken
lijmen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54489920074_7a59f95974_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r265QA)
Wielen spuiten
(https://live.staticflickr.com/65535/54490076280_b90f76f800_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r26TgN)
Wielen en lagers schoonmaken.
(https://live.staticflickr.com/65535/54488872152_e95d2313bf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r1ZHjY)
11160
-
Net zoals Vs.2009, moest het kunststof deel van de gearbox iets op maat worden gebracht. Niet veel, maar het moet zonder kracht in/uit elkaar kunnen.
Stroom er op en.... naaimachientje.
Nu de wielen van krukpennen voorzien en koppelstangen er op en dan testen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54491275818_ed88e8fc95_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2d2Ru)
11461
-
Afgelopen dagen niet de goede vingers maar met doorzetten is het gelukt. Assen met koppelstangen...naaimachientje. De gearbox zit er nog niet in. Stap voor stap en blijven testen.
Film:
(https://live.staticflickr.com/31337/54494626073_085f19e976_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2vcLv)
Gebroederlijk tegenover elkaar.
Het remwerk zit er los in en de koppelstangen lopen er niet tegen aan. Mooi, ook weer goed uitgemeten. Dat moet nu eerst vastgezet worden alvorens de leibanen er op komen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54494360386_f45663b904_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2tQMG)
11925
-
Koppelstangen er weer af en de motor plaatsen. En dan de middelste as weer opnieuw kwarteren. Koffie en geduld doen wonderen. Tzt alles verankeren met Loctite, maar nu nog niet. Drijfwerk moet eerst soepel lopen en je weet nooit wat er weer even uit elkaar zou moeten. Ik weet, het kan. zie Vs.2009
(https://live.staticflickr.com/65535/54494354122_5a415e5640_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2tNVG)
(https://live.staticflickr.com/65535/54495400099_50e1c6b568_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2zaRM)
12082
-
Film:
(https://live.staticflickr.com/31337/54494515797_d02a0b439f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2uCZc)
-
Klein klusje.....kolen laden.
Verdunde houtlijm en schuimrubber inlay.
(https://live.staticflickr.com/65535/54495882538_ac375940f1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2BDgG)
(https://live.staticflickr.com/65535/54495804439_762edf8640_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2Bf4a)
-
Ik heb 4 maanden geleden exact hetzelfde werkje gedaan maar (ik wordt ouder) mijn geheugen laat me in de steek. Dus monteren alsof ik het voor het eerst doe. En ik weet "Semblat heeft altijd gelijk" maar ik moet nu toch echt veel slijpwerk doen om alles goed lopend te krijgen. De verdikking van de drijfstang bij de kruk moet er af en verlengstukjes (onderlegplaatjes) voor de kruk zijn desondanks noodzakelijk. Zou ik de bout stijf aandraaien (wat echt moet), dan zit alles als een muur zo vast.
De aanhouder wint en het loopt nu als een naaimachientje.
Kan dus goed zijn dat ik dat in januari ook heb gehad alleen jammer dat ik er (voor mij toch een uitzondering) geen melding van heb gemaakt. Maar tja, kon ik toen weten dat ik 4 maanden later weer een 030TU zou gaan bouwen?
De kraagbouten door de kruiskop aan de binnenkant strak afslijpen want die steken een fractie uit en de koppelstangen lopen daar dan soms tegen aan.
Nu ook tijd om Loctite te gaan gebruiken want ik wordt ...... van het telkens aandraaien van bouten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54496422964_59f906b419_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2EpVo)
-
De stelregel is: Semblat heeft altijd gelijk.. Maar met die stelling in mijn achterhoofd lukte het niet om het drijfwerk werkend te krijgen. Misschien ook de reden dat ik het bij Vs.2009(2025) niet heb gedocumenteerd.
Dus een aantal onderdelen in de Kliko en het zelf maken.
Veel M0,6 boutjes/moertjes (ipv te solderen klinknageltjes), nieuwe zelfgemaakte lagers (anders van formaat).
De kruk op de achterste as wordt niet van buitenaf geschroefd, maar aan de achterkant van het wiel gesoldeerd (tapeinde M1,2) zodat die muurvast zit. Wat overtollig blijkt aan de buitenkant en in de weg zit wordt weggeslepen. De contrakruk wordt aan de kruk gesoldeerd zodat die geen eigen leven gaat leiden. Vast = vast. Demonteren vanaf nu...jammer dan.
Loopt als een naaimachientje en daar ben ik best tevreden over na veel ......... vocabulair.
Nu nog de boutjes en moertjes verankeren en een likje verf.
(https://live.staticflickr.com/65535/54498329857_4c568771f8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r2QbLR)
12827
-
Je bent weer helemaal in je element zie ik. (y)
-
Nou, eigenlijk niet als 24/7 mantelzorger en zelf oudere. Maar geraniums kweken is in ieder geval niet wat ik doe. Dit is wat ik kan waar ik de tijd mee kan vullen. Het zij zo.
-
Plunjers van bedrading voorzien.
Vooral het plastic qua verhitting ontzien. Vandaar die pincet er tussenin.
(https://live.staticflickr.com/65535/54500576071_10df24d0da_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r32GuF)
Voorzichtig op maat gevijld zodat ze zuigend in de gaten passen.
Nu nog een likje zwarte verf.
(https://live.staticflickr.com/65535/54500576066_b99db2709a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r32GuA)
De eerste proefrit..GESLAAGD.
(https://live.staticflickr.com/65535/54500927100_9a9f2bee4c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r34uQU)
13137
-
Zo goed als klaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/54501803169_4267ab8316_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r38Zgx)
13409
-
Alles past en werkt, maar blijft dat zo zonder dat de wielen verankerd zijn bij het kwarteren?..nee dus, maar dat verwachtte ik al. Dus heel het drijfwerk gedemonteerd en opnieuw beginnen.
Noodzakelijkerwijs wel nieuwe krukpennen moeten monteren (tapeind M1,2).
Voor het vastzetten van de wielen gebruik ik Loctite 620. Verwerkingsduur op staal 80 minuten maar na een kwartier zitten wielen en assen al goed vast. Genoeg tijd om lijm aan te brengen en de twee te verlijmen delen te positioneren.
(https://live.staticflickr.com/65535/54502748891_ef58f50e51_z.jpg) (https://www.flickr.com/gp/71654212@N00/563GQ48621)
Ik verlijm dus het wiel met de as ZONDER de inbusbout want als het onverhoopt toch weer los zou moeten..... Nu kan ik nog met een pullytrekker het wiel er af trekken.
Gisteravond de eerste drie wielen en vanmorgen (toen die drie echt vast zaten) de andere drie.
Door de wielen heen en op het frame heb ik 1mm draad gelegd zodat alle 2x3 wielen in dezelfde positie (gekwarterd dus) stonden. Lijm in het wiel en op de as geschoven. En dan maar wachten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54505321634_4c1d91563c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r3s2bJ)
Na een half uurtje de koppelstangen er op en.......bingo. in 1x zonder verdere bewerkingen van de gaten in de koppelstangen....Loopt als een zonnetje.
Druppie olie en nog meer zonneschijn.
Film:
(https://live.staticflickr.com/31337/54504259637_ded1d53336_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r3mzur)
Nu kan ik het drijfwerk definitief aanbrengen. Appeltje-eitje.
13816
-
De contrakruk,
Onder de goede hoek en stevig aangedrukt met een moertje.
(https://live.staticflickr.com/65535/54507239512_cf1767b05a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r3BRiA)
Soldeer er tussen en dan is er geen weg terug meer, maar dat hoeft ook niet
(https://live.staticflickr.com/65535/54508374068_b7f24176fb_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r3HEyU)
Daarna alles wegslijpen wat buiten de contrakruk ligt anders loopt dat tegen een stang aan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54508296754_f58d213c84_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r3HgzU)
Afgewerkt met een likje metaalkleurige verf, Ammo Metalic Lacquer A.MIG-2311 en de binnenwielen dezelfde kleur als de kap.
En toen had ik perfect onderstel met stangenstelsel.
(https://live.staticflickr.com/65535/54508111876_07144a028e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r3GjCm)
Kap er op en rijden maar......KLAAR.
Ik weet zeker dat er nu twee mensen heel blij zijn. ;D
en aan de circa 200 meelezers...bedankt voor het volgen. Dit was het wat dit model betreft.
(https://live.staticflickr.com/65535/54508497425_bece7ae4a3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2r3JieK)[
14243
-
Bedankt Frits.
-
Frits,
Dank, een topic dat ik met interesse gevolgd heb.
Groet
Fred