BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Rail@Home op 14 January 2025, 21:34:15
-
Hallo allemaal,
Mijn naam is Hans aka Hannesch en ik kijk en reageer hier al een aantal jaartjes mee op dit forum, weliswaar de afgelopen jaren met grote tussenpozen door ziekte, maar desalniettemin blijft het bloed kruipen waar het niet gaan kan. Het afgelopen jaar ging gelukkig wat beter en sinds afgelopen najaar heb ik de hobby structureel weer opgepakt. Het lijkt me leuk om hier de komende tijd ook wat van mijn baan te laten zien.
Ik bouw een N-spoorbaan in het landerbahnen tijdperk. Mijn verzameling bestaat uit oude 2de hands locomotieven en dat zorgt voor aardig wat kopzorgen wat betreft stroomafname en goed rijden. In de periode dat het wat minder lekker ging qua gezondheid heb ik daarom ook wat uitstapjes gemaakt naar tijdperk 3/4 treinen. Diesel en E-loks rijden toch aardig bedrijfszekerder. Een aantal van mijn oude stoomlocs heb ik ondertussen voorzien van nieuwe motoren en waar nodig met stroomafname via 1e wagon gaat het al heel wat beter.
De baan begint bij een groot schaduwstation met 6 sporen van elk 5 achter elkaar liggende blokken. (Dit is eigenlijk een keerlus) Via een klimspiraal gaan we naar boven waar een splitsing in het dubbelsporige hoofdspoor zit. Zo kunnen we links en rechtsom rijden. Ook dit zijn 2 keerlussen. De rest van de zichtbare baan bevind zich tussen deze wissels.
Via 2 parade stukken bereiken we station Unterberg. Daarvandaan gaat er een enkelsporig baanvak naar een 2 sporig schaduwstation. Daarnaast gaat er via de andere zijde van unterberg een enkelvoudig spoor omhoog naar een kopstation.
Kop maken en omlopen in deze schaal is een aardige uitdaging. Laat staan het rangeren van losse wagons, maar we gaan zien hoe ver we hier mee gaan komen.
De aansturing gaat vooral met iTrain.
Op het N-spoorforum hield ik lang geleden ook al wat bij, en omdat de foto’s daar verdwenen waren omdat Abload ermee gestopt was heb ik wat oude foto’s verwerkt tot een YouTube filmpje. In elkaar geknutseld op de iPhone.
Oude foto’s baanopbouw
https://www.youtube.com/v/iLKuI7zk-C4
https://youtu.be/iLKuI7zk-C4 (https://youtu.be/iLKuI7zk-C4)
En hier een recentere video met rijdend materiaal
https://www.youtube.com/v/tdKWSQ4T568
https://youtu.be/tdKWSQ4T568 (https://youtu.be/tdKWSQ4T568)
In de kerstvakantie was ik in Zwolle en kwam ik bij pippoo’s waar ik nog nooit eerder was geweest. Daar heb ik wat gipsverband gekocht en voordat ik het eigenlijk wist heb ik de halve baan afgeplakt en ben ik met het berglandschap bezig. Gips is niet mijn grootste vriend omdat alles zo smeert, dus dat wil ik zoveel mogelijk afwerken. Dan kan ik daarna 1x goed schoonmaken en kunnen we weer rijden. Dan zijn we niet steeds opnieuw aan het smeren met gips. Maar daar over later meer.
-
Hallo Hannesch,
Ik ga dit volgen, vind het wel een mooi idee waar je mee bezig bent.
Lekker klein, ziet er al goed vind ik.
-
Gisteren moest ik wat extra tunnelportalen gieten van kunsthars. Ik dacht, kom, laat ik dat eens filmen. En zie hier het resultaat.
https://www.youtube.com/v/cvRP7LM-RBU
https://youtu.be/cvRP7LM-RBU (https://youtu.be/cvRP7LM-RBU)
-
Erg leuk Bayerische spul heb je rond rijden Hannesch.
Ik ben benieuwd naar je updates hier van, welkom op het forum en veel kijk plezier. (y)
Kees.
-
Afgelopen week stond in het teken van gips, gips en nog eens gips. Ik heb echt een hekel aan werken met dat spul, dus nu zoveel mogelijk afmaken en dan kunnen we dat hoofdstuk ook afsluiten. Helemaal klaar ben ik er nog niet mee, want een aantal tunnelportalen moet nog geplaatst worden en ook onder de grote spoorbrug staat het me niet aan. Ik plaats aan de linkerzijde nog een extra ‘wandje’ zodat de boog brug precies boven de doorgang staat. Nu staat deze niet in het midden. Stom.
Eigenlijk stond dit helemaal nog niet op de planning, maar toen ik in Zwolle bij Pippoo’s liep kocht ik ineens gipsverband en van het een kwam het ander. De berg is opgebouwd uit horrengaas en daarna een laag gipsverband. Om een stevige laag te krijgen moet er toch wel meer dan 1 laag gipsverband op. Maar voor meerdere lagen had ik verre van genoeg. Daarom maar teruggevallen op de eerder gebruikte methode. Wc papier versnipperen en met gips mengen. Zo ontstaat een mooie stevige laag van gewapend gips. 😜 Verder heb ik 3 mallen van woodland scenics gebruikt. Zeker de muur rond de draaischijf heeft een groot herhalend karakter, maar ach alles draait om concessies. Ik ben erg tevreden met het resultaat.
Hieronder een filmpje van de werkzaamheden, beginnend met aantal foto’s, gevolgd door bewegende beelden.
https://www.youtube.com/v/c3zY81j6Pos
https://youtu.be/c3zY81j6Pos (https://youtu.be/c3zY81j6Pos)
-
Ik twijfel heel erg hoe ik de rails op de spoorbrug moet vast zetten en of ik deze ook moet voorzien van een ballast bed. Iemand ideeën? De rails is hergebruikt waardoor deze niet meer 100% vlak is. Anders liet ik het los liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0491-679290f325efc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0491-679290f325efc.jpg)
-
Op zo'n boogviadukt lagen de sporen normaliter wel in een ballastbed, zie bijvoorbeeld deze foto (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Hunsr%C3%BCckbahn_Mai.jpg).
Reinout
-
Mooi Hans,
Leuk die filmpjes om de voortgang te laten zien.
-
Dat klopt Reinout.
Op stenen bruggen lag het spoor bijna altijd in de stenen, dit deed men ook om het dreunen van de trein te dempen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Luogelkinviadukt-6792a4794fb41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Luogelkinviadukt-6792a4794fb41.jpg)
Kees.
-
Oké dat is duidelijk, dat wordt dus ballasten. Ik zie trouwens geen contrarail bij deze brug. Hoe zit dat. Wanneer wel en wanneer niet?
-
Ik denk dat dat te maken heeft met de radius van de boog.
Maar ook rechten stukken waren/zijn voorzien van een contra rail, ik denk dat je dit naar eigen inbreng kan realiseren.
Met andere woorden, als je het mooi vind plaats het en anders laat je het weg. ;)
Kees.
PS, als contra rail kun je heel goed een N spoorstaaf gebruiken.
-
Ik twijfel heel erg hoe ik de rails op de spoorbrug moet vast zetten
Paar dotjes superlijm gel? Doet wonderen, ook bij licht opgebolde rails ;)
-
Afgelopen week heb ik alle gipsdelen voorzien van een verflaag. Ook de reeds eerder geschilderde delen zijn voorzien van dezelfde basis laag, zodat straks de bergen dezelfde kleuren krijgen. Als basislaag zit er een beige krijtachtige verf van de Action op de rotsen. Alles wat straks gras wordt is nu bruin geschilderd met acrylverf van wederom de action.
Alle tunnelportalen en muurdelen zijn geplaatst , maar het duurt nog even voordat deze een kleur krijgen. Het is veel te koud in de schuur om te spuiten en de spuitplamuur wil ik niet hier spuiten, dat stinkt veel te hard.
De rails op de spoorbrug heb ik nu vastgezet met houtlijm. Het is sterker dan gedacht, ik had verwacht dat het niet zou blijven zitten op een geverfde laag plastic. Ik heb besloten om toch maar te gaan ballasten op termijn. Bedankt voor jullie input. Of er een contrarail komt weet ik nog niet. Dat is iets voor later.
Waarschijnlijk begin ik deze week aan het kleuren van de rotsen, maar nu eerst alles schoonmaken en zorgen dat treinen weer rijden.
https://www.youtube.com/v/DaUeqrCoFEA
https://youtu.be/DaUeqrCoFEA (https://youtu.be/DaUeqrCoFEA)
-
Afgelopen week stond in het teken van schoonmaken en nog eens schoonmaken. De ruimte ziet er nu weer spik en span uit. Yes💪🏻.
Ook ben ik bezig geweest met het testen met een NX-paneel via iTrain. Na wat aanloop problemen en de nodige denkfouten is het eindelijk gelukt. Daar heb ik wel heel wat hulp bij nodig gehad. Bedankt Wim!
Het paneel werkt met 3 knoppen.
Bij de 1e stap/knop selecteer ik wat ik wil gaan doen.
a. Een route starten
b. Een rijweg zetten (t.b.v. handmatig rijden en rangeren)
c. Ontkoppelen links
d. of rechts (omdat sommige sporen 2 ontkoppelaars hebben.)
e. Aankoppelen.
Bij de 2e knop kies ik voor het startblok ‘eNtrance’ en als 3e het doelblok ‘eXit’, vervolgens start iTrain de route. Al deze stappen zijn getest en werken.
Ik heb 1 terugmelder YaMoRC YD6016LN-GND aangeschaft om te testen. Met 16 contacten kan ik voldoende testen, maar uiteindelijk wil ik een groot deel van de baan er mee kunnen bedienen. De 2 delen waar het meeste gerangeerd gaat worden liggen namelijk op het bovenste niveau aan de achterkant. Hier ga ik op de achterzijde 2 NX-panelen aanbrengen om te kunnen rangeren, de baan rijd ik dan naar voren en dan kan ik er aan de achterkant bij. Daarom ook handmatig, want dan kan ik niet meer bij de PC. Volledig automatisch omlopen via iTrain, of het nu met een Ontkoppelaar dan wel automatische koppelingen op de lok zijn is toch te onbetrouwbaar en zeker niet voor alle loks realiseerbaar, schaal N met deze oude loks kent dan toch wel z’n beperkingen. Daarom besloten om het maar op deze manier te doen en ik moet zeggen dat het een goede beslissing was. Ik heb nu al meer plezier tijdens het rijden. Ik rij, iTrain beveiligd.
Waar ik nu mee bezig wil is om te bepalen waar iTrain een trein splitst, standaard is dat nu achter de lok en dat is voor omlopen helemaal goed. Maar om te rangeren moet dat flexibel worden. Met 2 knoppen (plus en min) vul ik een aspect met het aantal wagons dat moet blijven staan. Obv de waarde wordt dan een specifieke actie aangeroepen. Ik wil dan ook middels een aantal lampjes op het NX-paneel inzichtelijk maken wat de waarde van dat aspect is. Het rijden zelf doe ik met de handregelaar, maar de actie en knoppen bepalen waar de trein gesplitst word. Zo zou rangeren volledig buiten de pc om moeten kunnen gaan. Na rangeren geef ik de besturing dan terug aan iTrain en zo ontstaat er een gemengde aansturing tussen handmatig en automatisch. Althans dat is het doel en de theorie.
Nog even een filmpje in elkaar geknutseld. Wel lastig om het NX-paneel, het scherm met iTrain en de trein zelf tegelijk in beeld te krijgen. Niet helemaal gelukt, maar ik denk dat jullie het wel gaan begrijpen.
https://www.youtube.com/v/3v1GG4FLCSo
https://youtu.be/3v1GG4FLCSo (https://youtu.be/3v1GG4FLCSo)
-
Erg nice (y)
-
Mooi hoor! Leuk dat je er filmpjes van maakt (y)
-
Afgelopen weken met diverse zaken bezig geweest en helaas wou niet alles lukken.
Ik ben heel erg lang bezig geweest met het werkend krijgen van een Fleischmann draaischijf via iTrain. Het was een tweedehands draaischijf die ik jaren geleden al gekocht had. Optisch was die nog heel goed, maar technisch niet. Ik heb er een nieuwe SB-modellbau motor in gezet, maar daarmee deed hij het nog niet goed. Ik bleek het gat niet 100% rond gezaagd te hebben waardoor de schijf op 2 plekken aanliep en niet goed wou draaien. Tevens was de klepel die door magneet wordt aangetrokken bijgebogen, hierdoor ontstond er niet voldoende ruimte en begon de schijf niet altijd met draaien. Ik denk dat ik de schijf wel 30x er vanaf heb gehaald om aan te passen en te begrijpen waar het nu mis ging. Toen dat eenmaal gelukt was moest de LDT decoder nog ingeregeld worden. Ik vond de handleiding niet altijd even duidelijk, dus alles goed lezen en in eigen woorden uitschrijven zodat er een goede handleiding ontstond. In de decoder kun je aangeven dat deze alleen stopt bij aangesloten sporen. Toen dat eindelijk gelukt was door naar iTrain. Blijkt dat je dus beter niet die decoder kan inregelen voor een goede werking in iTrain🤬🤬. Dus decoder gereset. 2 uur werk voor niets en maar opnieuw beginnen. Het werkt nu als een zonnetje. Dat dan gelukkig wel weer.
https://www.youtube.com/v/TuIy4RWNkBc
https://youtu.be/TuIy4RWNkBc (https://youtu.be/TuIy4RWNkBc)
Ook bezig geweest met de ombouw van een ET831/ET87 treinstel en een kuehn N45 decoder. Dat werd echt niets. Een motor die van zichzelf richting de 300km/u loopt terug regelen met een kuehn tot 80km/u. Kansloos met een hoofdletter K. CV5 op 40 en nog reed deze geen 80km/u. Ik heb iemand anders blij gemaakt met de kuehn en er komt een ESU in. Wellicht ook een SB modelbau motor. Maar dat project heb ik in z’n geheel maar door geschoven naar later.
-
Nou de aanhouder wint. Geeft stiekem waarschijnlijk wel een beetje voldoening toch? ;D.
Gr Stefan
-
Tja ik moet dan altijd denken aan Borus uit de James Bond film GoldenEye.
I’m invincible.
Maar zo goed als het voelde toen het eindelijk klaar was, zo vaak heb ik gevloekt voor die tijd. Het is dat die dingen zo duur zijn anders had ik allang een nieuwe gekocht.
-
Mooi gezicht dat oude Bayerische spul op de draaischijf. (y)
Kees.
-
Afgelopen weken was het even rustig. Een weekje vakantie gevolgd door heftige griep, echt waardeloos. 😵💫😵💫
Aansluitend aan mijn vakantie kwam ik langs Vlaardingen, dus maar even bij MTE langs geweest en een aantal dingen gekocht. Het was al een heel aantal jaren geleden dat ik fysiek in een modelspoorwinkel geweest ben. Wel leuk, maar ook kriebelende vingers, ik heb de portemonnee redelijk dicht kunnen houden 😂🤣😂
Ik heb een aantal wissels gekocht om station Oberndorf aan te passen. De overloop wissels stonden me niet aan. Ik had dit gebouwd met wissels die ik nog had, maar ik vond het toch niet mooi.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/c619073c-4d49-454f-9387-ff22e2e346c2-67cf2c2671cc4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/c619073c-4d49-454f-9387-ff22e2e346c2-67cf2c2671cc4.jpg)
In de nieuwe situatie heb ik een Y-wissel in het middelste spoor geplaatst. Dit is wel een win-win situatie. De stationsporen zijn langer geworden EN de kopsporen voor het omlopen zijn ook langer geworden. Het middelste spoor is nu echt alleen bedoeld voor omlopen. Het linkerspoor wordt het stationspoor voor personenvervoer en het rechterspoor is bedoeld voor goederen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/e2333d76-01d0-4044-8641-58a818d91355-67cf2c56141c7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/e2333d76-01d0-4044-8641-58a818d91355-67cf2c56141c7.jpg)
Verder wat groen spul, een decoder en een bouwdoos voor de lokale coöperatie gekocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/eac06a74-9fe0-4df4-8dc9-f4f6915b177d-67cf2c6e87019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/eac06a74-9fe0-4df4-8dc9-f4f6915b177d-67cf2c6e87019.jpg)
-
Ik heb een broertje dood aan schoonmaken, echt niet mijn ding. De rails zelf wordt schoongemaakt door een poetstrein met 2 roco wagons met railgum en een tomixs stofzuiger. Af en toe stofzuigen lukt ook nog wel. En de railgum er langs als een trein hapert oké. Maar alle wielen schoonmaken, brrrrr. Sommige wielen van wagons/rijtuigen zijn toch echt wel smerig en al dat vuil verspreid zich weer en hoopt zich dan weer ergens anders op. Schoonmaken is dus wel een must.
Ik zag een hele tijd terug al dat Lux daarvoor een wielenreiniger had. Dat leek me wel interessant en niet eens zo heel erg duur. 190 euro incl decoder. Ik heb er dus maar 1 aangeschaft. Maar waar in te bouwen en ik wil ook niet steeds alles van de rails moeten halen. Om het gehele schaduwstation en klimspiraal lag een losstaand rondgaand spoor. Deze was bedoeld voor testen en inrijden. Met een aantal schakelaars kon ik schakelen tussen iTrain, JMRI, Intellibox en analoog. Dat heb ik nu aangepast. Voor het testen heb ik nu een nieuw losstaand stuk spoor van 1,5m geplaatst. Met 2 wissels heb ik de rondgaande testbaan nu gekoppeld aan het schaduwstation. Hierdoor ontstaan 3 sporen die bij het schaduwstation te trekken zijn en nog eens 3 sporen die bedoeld zijn voor de lux railreiniger en een opstelplaats voor de schoonmaaktrein.
De Lux heeft een eigen decoder. Deze heb ik in iTrain ingericht als locomotief. Met een actie wordt de snelheid van de locomotief bepaald. Als het blok met de Lux wielenreiniger status binnenrijden, vertrekken of reserveren heeft dan volgt een actie ‘aan’. Bij status wachten, klaar of vrijgeven dan volgt een actie ‘uit’. De actie die uitgevoerd wordt is locomotief rangeren met decoder stap 28. Dit werkt perfect en is te zien in het filmpje.
Helaas was er geen ruimte om het spoor na de wissel recht te leggen, hier moest een kleine S-slinger geplaatst worden. Onder de baan zitten de wisselmotoren in de weg. Ik had geen zin om alles te verplaatsen. Sommige treinen hebben daardoor soms wat moeite om te blijven rijden en niet stil te gaan staan. Ook omdat ik de snelheid laag wil houden op 40km/u, dan is er het langst contact om schoon te maken. Ik kan altijd nog die snelheid verhogen.
Hierbij het resultaat:
https://www.youtube.com/v/iVMrqAXrm1g
https://youtu.be/iVMrqAXrm1g (https://youtu.be/iVMrqAXrm1g)
De tijd zal leren wat het effect is op de wielen. Dat is lastig zeggen na 3 rondjes per trein.
De updates zullen de aankomende tijd trouwens wat afnemen. De zon schijnt weer en het tuinseizoen is weer begonnen. Lekker naar buiten dus. Frisse lucht en zon 😎
-
(y) (y)