BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: Rob Ellerman op 13 January 2025, 11:10:56
-
THE WAIT IS ALMOST OVER, THE MUCH-ANTICIPATED HORNBY 2025 RANGE LAUNCH IS JUST AROUND THE CORNER!
Mark your calendars for Tuesday, 14th January 2025 , when Hornby unveils its brand-new catalogue packed with exciting additions to their world-class model railway collection.
-
Mogen we de eventuele link alvast, Rob?
-
https://community.hornbyhobbies.com/forums/topic/37489-the-hornby-2025-range-launch-is-coming/ (https://community.hornbyhobbies.com/forums/topic/37489-the-hornby-2025-range-launch-is-coming/)
-
(y)
-
Hornby 00 (enTT) staan live, Hornby International (Jouef, Rivarossi, Lima en Arnold) staan voor morgen 9:00 op de rol (8:00 AM UK time)
-
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/view/2903/rivarossi-lima-hornby-electrotren-jouef-novelties-2025_pdf
10.00 hrs CET volgens de firma
-
Stiekem hoop ik dat Rivarossi dan maar met een re-run komt van hun (V)IRM... :angel:
-
Stiekem hoop ik dat Rivarossi dan maar met een re-run komt van hun (V)IRM... :angel:
Helaas zit dat er niet in. In 2021 zijn er foto's gemaakt bij NS werkplaats Maastricht. De productielocatie in China van Hornby is een jaar of 10 geleden failliet gegaan. Andere producenten in China kunnen echter niet overweg met de mallen. Met een soortgelijk problemen hebben ook Roco en Märklin mee te maken gehad.
Ik ben bang dat de buit aan Nederlandse modellen in 2025 beperkt zal zijn. Mogelijk een goederenwagen.
-
Maar wel exact 1:87
Cor
-
In 2021 zijn er foto's gemaakt bij NS werkplaats Maastricht.
Waarom zijn er foto's gemaakt? Om een nieuw model te ontwikkelen? Of is er aan de hand van die foto's besloten dat het niet meer mogelijk is?
-
De vraag is vooral: door wie zijn er foto's gemaakt?
Ik zou er niet automatisch vanuit gaan dat dit Rivarossi was.
Bor
-
Ik hoop op een nieuwe levering van de Br 61 002.
(https://live.staticflickr.com/65535/52881308404_6fc519b6c4_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2oyWwCC)Br 61-002 rechts (https://flic.kr/p/2oyWwCC) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Kees.
-
Totaal catalogus in 1 pdf:
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/2903/rivarossi-lima-hornby-electrotren-jouef-novelties-2025_pdf
OF los:
Jouef:
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/2906/jouef-nouveautes-2024_pdf
Rivarossi:
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/2907/rivarossi-neuheiten-2025_pdf
Lima:
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/2905/lima-novita-2025_pdf
Electrotren:
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/2904/electrotren-novedades-2025_pdf
Arnold volgt 21 Jan
-
Ik hoop op een nieuwe levering van de Br 61 002.
Kees.
Heb jij mazzel
Weinig voor mij, ik twijfel nog wel of ik mijn ADE rheingold 83 moet omruilen voor de Riva. Zijn de eerste sets eigenlijk al te krijgen ? En misschien moet ik eens door mijn CIWL rijtuigen heen. Iets laten gaan en dan eventueel nog wat nieuws
-
volgens mij staat nu de 61.001 in de catalogus (die heb ik in elk geval, met de rijtuigen erbij) besteld.
-
Zie ik het goed dat bij Jouef set 4199 (Etoile du Nord) is aangepast ten opzichte van de aankondiging van vorig jaar? In ieder geval de bagagewagon heeft een andere kleurstelling. Is dat een goede correctie van deze set, of klopt dat niet?
groeten,
Jean-Pierre
-
Bluetooth decoders?
Bijzonder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250115-114058-Drive-678790d1c876b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250115-114058-Drive-678790d1c876b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250115-114041-Drive-678790d1d309a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250115-114041-Drive-678790d1d309a.jpg)
-
Klopt.
Is de Br 60 001 en niet de Br 61 002, zit toch duidelijk verschil in.
Helaas is de Edelweiss ook niets voor mij, kwam niet in Duitsland. :'(
Kees.
-
Zie ik het goed dat bij Jouef set 4199 (Etoile du Nord) is aangepast ten opzichte van de aankondiging van vorig jaar? In ieder geval de bagagewagon heeft een andere kleurstelling. Is dat een goede correctie van deze set, of klopt dat niet?
groeten,
Jean-Pierre
De nu aangekondigde set is goed, maar een beetje kort, voor de eerste paar jaar (vanaf 1927) van de Etoile du Nord; de eerdere aankondiging liet een set zien van het eind van de dertiger jaren. Ik vind deze interessanter (en mooier, hoewel ik het natuurlijk nog niet in het echt gezien heb).
Groet
Fred
-
Bluetooth decoders?
Bijzonder.
Richard van New Junction op YouTube liet ze al een keer vluchtig zien.
Voor Hornby spullen misschien van toegevoegde waarde omdat het gebruikt kan worden als uitbreiding.
-
Bluetooth decoders?
Yep. Hebben ze al een tijdje. Hebben in de bladen al eerder artikelen over gestaan.
Heb er nog niet echt een voordeel in gezien.
Alleen via je telefoon of tablet te gebruiken.
En wat ik uit de artikelen begreep is dat je bij Hornby een account moet maken om ze te kunnen gebruiken.
Omslachtig en onnodig. Waarom zou Hornby jouw gegevens willen hebben om je decoder aan te kunnen sturen.
-
Het voordeel is dat je geen DCC centrale nodig heb. Je hebt alleen iets van spanning nodig. Zo'n decocer werkt namelijk op je analoge baan. Stel als je je kind of kleinkind een half knappe sound trein wilt geven die hij/zij kan aansturen met de smartphone en dat kind heeft nog helemaal niks in huis kwa digitaal dan is een zo'n hornby decoder bij verrweg de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Bij de BMB rijden we dan met Wlan mausen en ook met de Z21 app. Ik zou er geen problemen in zien als iemand met een andere app zou rijden, want die BT decoders.. het kan er gewoon bij.
If it works' it ain't stupid.
Bas
-
Vond het een beetje tegenvallen van Rivarossi maar vorig jaar was het ook wel helemaal top!
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Zoals te verwachten laten deze merken de Nederlandse markt weer (grotendeels) links liggen, al zullen de Euro Express rijtuigen-sets en de Holland - Italië Express sets in ons land ook wel gewaardeerd worden.
-
Bluetooth decoders?
Bijzonder.
Wordt er ook eentje wakker. ;D Toch al een jaar op de markt. Ik heb er twee. Het systeem werkt aardig en ik kan me voorstellen gezien de prijs en beperkte apparatuur dat je nodig hebt, leuk. Maar nadelen:
- Als je de decoder niet meer werkt (spontaan, meegemaakt) of wilt resetten, moet je een reset code hebben. Die moet je via email aanvragen als je 'm niet hebt.
- Geluidsbestanden kunnen alleen door Hornby gemaakt worden. Ik vraag me af of er mensen met ervaring aan de bestanden werken , want bij de toeters zitten bijvoorbeeld een heel rijtje aan verschillende toeters van duidelijk verschillende opnames. Als je een keer op de knop drukt krijg je een willekeurige toeter en als je dan nog een keer drukt, krijg je een hele andere. Je kunt dus niet een toeter oproepen die je wilt. De motor- en stoomgeluiden klinken daarentegen wel overtuigend.
- Decoders zijn gigantisch groot. Next18 past bijvoorbeeld alleen in de Hornby TT modellen en zal niet in bijna elk ander Next18 model passen.
Voordeel voor de Britse markt: ze kosten bijna de helft vgl met Zimo en ESU. De Britten kijken eerst naar de prijs, dan pas de kwaliteit, in mijn ervaring. Ze zijn een groot succes in Engeland. Voor de meeste mensen zal het wel goed genoeg zijn, maar als je gewend bent aan wat er al op de markt is, kan het je tegenvallen.
-
Ik zit wat dat betreft aan de andere kant van die sloot.
Plus in mijn trams is het al fijn als en überhaupt een DCC aansluiting is.
En Bemo gebruikt ESU.
Maar zo te lezen zet je gewoon spanning op de rail met het bijbehorende aansluit stuk.
En dan gewoon met de telefoon bedienen.
Leuke innovatie.
-
De AVLO van Electrotren
Ik denk dat die best een proefrit op Rheinburg kan maken ;D
-
de Holland - Italië Express sets in ons land ook wel gewaardeerd worden.
Welk(e) (merk) bedoel je daarmee Bart?
-
Rivarossi, pagina 72.
-
Gevonden Bart, tnx 👍. Helaas tp. V ... 🫤
-
Eerder tijdperk IV gezien de uitvoering van de rijtuigen (met name de FS-bak in de oude kleur)
-
Net zo erg ;D
-
Zoals te verwachten laten deze merken de Nederlandse markt weer (grotendeels) links liggen, al zullen de Euro Express rijtuigen-sets en de Holland - Italië Express sets in ons land ook wel gewaardeerd worden.
Die Holland - Italië sets zijn al enige tijd op de markt te vinden...
-
De AVLO van Electrotren
Ik denk dat die best een proefrit op Rheinburg kan maken ;D
Is wat anders dan een ICE of TGV.
Al zien die ICE1 en TGV Sud Est er ook strak uit
-
Die Holland - Italië sets zijn al enige tijd op de markt te vinden...
Net voor Kerst in de winkels gekomen
-
De Euro Express rijtuigen, is het wat, kloppen ze?
-
Goede vraag, vroeg ik mij ook af.
En dan specifiek of een Bcm, Bcmh en Bvcmz wel samen hebben gereden. Ik denk van niet, maar heb het nog niet onderzocht. Dus wie.....
-
De nu aangekondigde set is goed, maar een beetje kort, voor de eerste paar jaar (vanaf 1927) van de Etoile du Nord; de eerdere aankondiging liet een set zien van het eind van de dertiger jaren. Ik vind deze interessanter (en mooier, hoewel ik het natuurlijk nog niet in het echt gezien heb).
Groet
Fred
Ik hoop alleen dat ze de koersborden er los bijleveren in plaats van ze op de rijtuigen printen >:(
-
Goede vraag, vroeg ik mij ook af.
En dan specifiek of een Bcm, Bcmh en Bvcmz wel samen hebben gereden. Ik denk van niet, maar heb het nog niet onderzocht. Dus wie.....
Volgens deze discussie op DSO klopt e.e.a.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,11020768,11020965#msg-11020965 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,11020768,11020965#msg-11020965)
-
Dat is mooi!
Ben zelf ook even gaan onderzoeken.
Als ik goed tel kom ik op 5 stuks voormalig Bcm243 van de DB, die als Bocm028 bij Euro-Express reden:
Nummer -> afgevoerd
56 80 50-80 053 -> 2014
56 80 50-80 054 -> 2020
56 80 50-80 055 -> 2020
56 80 50-80 056 -> 2022
51 80 05-70 062 -> 2022
Hier een foto van zo'n rijtuig: https://flic.kr/p/J6Ngxb
De Bvcmz-rijtuigen kwamen in de tweedehelft van het vorige decenium.
In diezelfde trein als de Bcm van hierboven zat ook een Bvcmz: https://flic.kr/p/HJhTb5
Dus ja het kan ;-)
-
Ik zie overigens de Jouef HJ 4190 (2x NMBS DD) die al 2 jaar is aangekondigd er nu niet meer in staan. Zou jammer zijn als die niet meer komen.
-
Ik zie overigens de Jouef HJ 4190 (2x NMBS DD) die al 2 jaar is aangekondigd er nu niet meer in staan. Zou jammer zijn als die niet meer komen.
het is de Neuheitenfolder voor DIT jaar, niet de catalogus. Ik wacht nog steeds op de Klv53 in non-sound, na 3 jaar nog niet uitgeleverd (en staat dus ook niet in de folder van 2025)
-
Op pagina 7 staat "International catalogue 2025"...
Ik denk dat de wagens voorlopig(?) opgeschort zijn.
HJ 4188 en 4189 staan er wel in (als NEW), terwijl deze er vorig jaar ook al instonden.
HJ 4187 en 4190 staan er niet in.
-
In NL reed de trein met 5 rijtuigen: 1 x Fourgon, 2 x Fleche d'Or en 2 x Etoile du Nord. Dus je hebt zelfs een rijtuig teveel. Voor deze samenstelling heb je beide sets nodig en ik kan niet wachten


Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
De nu aangekondigde set is goed, maar een beetje kort, voor de eerste paar jaar (vanaf 1927) van de Etoile du Nord; de eerdere aankondiging liet een set zien van het eind van de dertiger jaren. Ik vind deze interessanter (en mooier, hoewel ik het natuurlijk nog niet in het echt gezien heb).
Groet
Fred
In NL reed de trein met 5 rijtuigen: 1 x Fourgon, 2 x Fleche d'Or en 2 x Etoile du Nord. Dus je hebt zelfs een rijtuig teveel. Voor deze samenstelling heb je beide sets nodig en ik kan niet wachten 

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Reden ze dan ook zo 'gesplitst'? Ik bedoel, in beide sets zitten 1 fleche d'or en 1 etoile. Reden de duo's etoile en fleche niet met elkaar?
-
In het kader van oud nieuws opwarmen valt ook de rijtuigen-set 4350 (Euro-Express WGmh + WRmh). In de catalogus 2025 staat deze set als 'new' aangemerkt. Ik meen dat deze set in 2023 is aangekondigd. Hij is in ieder geval in de catalogus van 2023 en 2024 opgenomen zonder vermelding 'new'.
Martijn
-
Nee hoor, in 2023 was hij wel degelijk met de vermelding NEW opgenomen. Kijk maar op pagina 241 van deze file: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/979/rivarossi-catalog-2023_pdf
Lijkt er dus op dat dit gewoon twee jaar oud nieuws is, dat men in de tussentijd nog steeds niet geproduceerd had. De grote vraag is dan: komt het dit jaar echt?
Bor
-
Ik heb de set in bestelling staan en de uitleverdatum schuift iedere keer naar achteren. Op dit moment staat voorjaar 2025 vermeld. Voor wat het waard is :P
Martijn
-
Reden ze dan ook zo 'gesplitst'? Ik bedoel, in beide sets zitten 1 fleche d'or en 1 etoile. Reden de duo's etoile en fleche niet met elkaar?
Er reden (rond 1930) twee couplages tussen Brussel en Amsterdam, een couplage Fleche d'Or (1e klas) en een couplage Etoile du Nord (2e klas) en daarbij een bagagerijtuig (meteen achter de loc). Een couplage bestaat uit een rijtuig met en een rijtuig zonder keuken. Tussen Parijs en Brussel reed een extra couplage 2e klas en een extra bagage rijtuig. (volgens Spoorweg Journaal)
Groet
Fred
-
Er is wel wat te zeggen voor 'gemengde' couplages, ivm het (grote) verschil in zitplaatsen tussen 1e en 2e klasse.
Op die manier worden beide keukens min of meer gelijk belast.
Voor zover ik weet was dit bij de 'concurrent' (Rheingold) wel het geval.
Was dit bij de Étoile du Nord en/of Edelweiss ook het geval?
-
Er waren bij de CIWL gemengde couplages (en ook triplages) als de trein te kort was voor 1e en 2e klas couplages. Dus niet ivm de keuken belasting. In de dertiger jaren was de EdN tussen Asd en Brussel een triplage met twee tweede klassers waarvan een keuken en een eerste klasser zonder keuken. Vanaf Brussel tot Parijs kwam er een gemengde couplage 1e/2e bij, dus 5 rijtuigen en dan nog bagage wagens. (alles volgens Spoorweg Journaal).
Groet
Fred
-
het is de Neuheitenfolder voor DIT jaar, niet de catalogus. Ik wacht nog steeds op de Klv53 in non-sound, na 3 jaar nog niet uitgeleverd (en staat dus ook niet in de folder van 2025)
Het zou zo maar kunnen dat dat ding nauwelijks besteld wordt door de handel en dan zetten ze er bij Hornby gewoon een streep door…