BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Fred Eikelboom op 26 May 2008, 18:09:36
-
Hoi,
Misschien is dit een tip voor personen die erover denken om Fu* te gaan gebruiken?
Ik heb een aantal Co* wisselaandrijvingen vervangen door Fu*
wisselaandrijvingen. De Co* waren aangesloten op een wisseltableau met drukschakelaars op een wisselspanning. Nu vroeg ik me gisteren af of de Fu* ook op diezelfde drukschakelaars aangesloten konden worden, zonder overal relais tussen te moeten bouwen. Na een proefje blijkt dit heel eenvoudig te kunnen door toevoeging van twee diodes per Fu* bij de drukschakelaars. Momenteel heb ik 4 stuks Fu* op deze manier aangesloten en ze functioneren prima.
mvg,
Fred.
-
Co* Fu*? Hmmm, ik zit aan hele rare woorden te denken... 8)
-
@ Stiggy Fu* staat dan ook voor Fulgairix (vunzig karakter uit niet bestaand A&O album) ;D
@ Fr*,
Ik ben tevreden gebruiker van Le* aandrijvingen, dit is het broertje van de Fu* aandrijving, maar dan met de motor acentrisch geplaatst
Volgens mij moet je nu je de drukknop ingedrukt houden zolang de aandrijving zijn slag aan het maken is , klopt dat ?
Gr,
Ma*
-
Hoi,
@Stig, rare woorden? Daar had ik nog niet aan gedacht.
@Marijn, Klopt inderdaad. Ik moet nu de schakelaar ingedrukt houden. Maar de aandrijvingen lopen vrij snel om. Ik heb daar geen probleem mee.
Bovendien is het de bedoeling om in een later stadium de aandrijvingen aan te sturen m.b.v. een decoder. Ik kan dan zo de draden parallel aan de drukschakelaars zetten.
mvg,
Fr*
-
Fred, misschien kun je een en ander verduidelijken met wat schemaatjes van de Co* situate en de Fu* situatie. Want wat niet goed uit de verf komt is waarom je bij de Fu* diodes moest toevoegen, terwijl het stuurprincipe van beide aandrijvingen toch gelijk is. Ik betwijfel namelijk of die diodes wel nodig zijn.
-
Ik denk dat Fred de ingekrompen diode's in de blauwe draden van de Co* aandrijving niet meerekend.
Hierdoor lijkt het of je bij Fu* en Le* "extra" diodes plaatst.
ALthans dit is dus mijn vermoeden ;)
-
Hallo Klaas en Marijn,
Ik heb de zaak zo aangesloten (rechter tekening):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluiting_Fulgurex.gif)
bij de conrads zit al een diode in de bruine draden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluiting_Conrad.gif)
beide typen wisselaandrijving worden nu door 1 trafo gevoed.
mvg,
Fred.
-
Ja dat zijn idd de standaard fabrieks aansluit opties.
-
Aha, ik zie het al. De Fulgurex heeft maar 2 aansluitingen. De Conrad heeft er 3, omdat de beide stuuraansluitingen apart naar buiten komen.
Binnenin de Fulgurex zitten nl. ook diodes. Alleen zit het bij de Fulgurex andersom, daar kom je vanuit de aansturing eerst de eindafschakelcontacten tegen en dan pas de diodes. Bij de Conrad heb je eerst de diodes en dan het omschakelcontact.
Maar volgens mij is de Fulgurex ook wel zo om te bouwen dat de beide aanstuuraansluitingen gescheiden naar buiten komen.
-
Dat is goed mogelijk.
Ik heb even een van mijn Lemaco aandrijvingen vanonder bekeken en dat zit zo :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lematec_1.gif)
Links is origineel, rechts is met gescheiden stuur- aansluitingen.
Draadje A verwijderen volstaat.
-
Hoi,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektrisch_schema_Fulgurex.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektrisch_schema_Conrad.gif)
Had eind januari al meteen een schema gemaakt van de Co* en vorige
week toen ik de Fu* binnenkreeg ook van deze. Wanneer ik het schema van Marijn bekijk komt dat aardig overeen met mijn variant.
Ieder heeft zijn eigen wijze (niet te verwarren met eigenwijs :D ) van tekenen.
Had al bekeken dat de rode draad die van de rechter schakelaar naar het linker aansluitpunt loopt onderbroken zou kunnen worden, om deze apart naar buiten uit te voeren. Ik had echter de afweging gemaakt dat het met een paar extra diodes per druktoetsenpaar aanzienlijk in bedrading naar de wisselaandrijvingen scheelde. Per aandrijving 1 draad minder onder tafel maakt de dradenboel weer een stukkie overzichtelijker.
En die paar extra dioden kosten me de kop niet, die koop ik per pond ;)
mvg,
Fred.
-
Fred, we zijn het weer helemaal eens. ;)
Maar omdat je de Conrads had vervangen door Fulgurex vroeg ik me af waarom je de hele boel ging verbouwen.
De truc met de diodes had je overigens ook al met de Conrads kunnen toepassen. En dan 1 draad naar de aandrijving waarop je beide diodedraden aansluit. Zelf ben ik zoiets aan het doen op een module van onze club. De belangrijkste reden hiervoor is dat een Conrad aandrijving op halve golven iets rustiger omloopt dan op echte gelijkstroom.
-
Hoi Klaas,
Eerlijk gezegd vraag me af of ik er bij de Co*'s ooit aan gedacht zou hebben die truc toe te passen. Nu ik zowel Co* als Fu* onder m'n baan heb liep ik er min of meer toevallig tegenaan.
Ook de Fu*'s lopen mooier op halffazig gelijkgerichte AC. Wanneer je dan ook nog zorgt voor geluidsdemping m.b.v. rubber lopen ze prachtig.
(heb overigens op mijn webspace wat ervaringen met het inbouwen geplaatst)
mvg,
Fred.
-
Ook de Fu*'s lopen mooier op halffazig gelijkgerichte AC.
Vanavond op de club nog met Marijn over gesproken. Hij heeft een aantal Lemaco aandrijvingen, die overigens constructief identiek zijn aan Fulgurex. Marijn vindt dat ze grommen op halve golven, maar hij heeft ze dan ook niet op rubber gemonteerd, maar koud tegen de plaat geschroefd.
-
Daarbij moet ik ook even vermelden dat ik ze eerder tegen dezelfde plaat had maar dan met DC en ompolen.
Dan grommen ze minder.
-
Hoi,
Marijn, je hebt gelijk. Op AC grommen ze.
Ik had vorige week de Co* onder de tafel weggesloopt en er de Fu* voor in de plaats gezet, dus meteen op HFG AC. Dus ik had nog geen enkele FU* op DC getest. Heb er net ééntje op DC d.m.v. een ompoolschakelaar aangesloten en die loopt inderdaad veel rustiger.
Bij de CO* had ik over de motor een C van 3,3u aangesloten, en daar werden ze een stuk rustiger van. Ga dat ook toepassen op de FU*.
Verder viel me net op dat de motor nogal los in de houder zit. Daardoor zit die tegen het frame te rammelen. Ga ik ook iets voor bedenken.
mvg,
Fred.