BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Lobomotion69 op 08 January 2025, 02:01:10
-
Even een vraagje uit pure interesse.
Ik heb een al ouder Roco wagentje, nummer weet ik niet. Het is een K25 klapdeckelwagon. Het probleem hiermee is dat de assen er onderuit vallen. De aspotten zijn op een of andere manier verder uit elkaar gaan staan. En nee, er zit geen te smalle as in. Breder (langer) heeft Roco niet.
Nu heb ik al diverse pogingen ondernomen om het geheel wat te knijpen zodat de assen op hun plaats blijven. Wekenlang een lijmklem er op gehad, ook een warmtekanon (verfafbrander) er op gezet. Maar niets helpt afdoende. Na enige tijd staan de lagers weer op een te grote afstand en vallen de assen er uit. Met alle andere modellen heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Kent iemand hier dit probleem uit eigen of andere ervaring? En heb je daar een oplossing voor?
-
Assen van een ander merk die wel langer zijn?
Of eventueel metalen aslagertjes aan de binnenzijde van de ashouders lijmen, dan wordt het weer net wat smaller
-
Het is een wagentje uit een beginnerset. Die vind je voor minder dan een tientje. Nieuwe asjes zijn bijna net zo duur. Gewoon vervangen
-
Er bestaan messing aslagertjes (https://www.modellbahn-hobbyshop.de/20-x-Messing-Achslagerbuchsen-fuer--Wagen-Spur-H0). Als je die in de bestaande putjes in de aspotten lijmt heeft de as minder zijdelingse speling en lost dat het probleem op.
Een ander punt is natuurlijk dat de scheenplaten schuin naar buiten gaan staan, dat is lelijk. Als je dat irriteert dan kom je al snel op de oplossing van Falkenberg; vervangen.
-
Allen dank voor de reacties. Die messing aslagertjes ken en heb ik. Daar had ik zelf al rekening mee gehouden.
De hoofdvraag echter was of iemand dit fenomeen kent uit eigen of andere ervaring. Want in ruim zestig jaar modelbanen heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.
Of de scheenplaten scheef staan zal ik nog eens controleren. Opgevallen is het mij in ieder geval niet dus zo erg zal het dan niet zijn.
-
Nog nooit meegemaakt.
Kunnen de kunststof as-houders binnenin uitgesleten zijn? Dan gaat de as aan een kant zo diep erin dat die er aan de andere kant uit floept. Ook al staan de houders recht.
Je hebt de as nog niet opgemeten met een schuifmaat? Vooral als je de wagen tweedehands hebt verkregen kunnen er verkeerde - te korte - assen in zitten.
Ik suggereer maar wat.
Als je de lengte weet, kun je er assen van een ander merk in zetten die wat langer zijn. Mits de wielen er geïsoleerd opzitten en dezelfde doorsnee hebben uiteraard.
-
Ik heb 3 Calpam ketelwagens van Roco. Lang geleden op een beurs gekocht zonder doosjes.
Die hadden hetzelfde euvel. Aspotten stonden te ver uit elkaar waardoor de assen er uit vielen. In een doos gelegd en jaren niet naar omgekeken. Naar aanleiding van dit topic weer opgezocht en ziedaar, de boel zit weer in zijn oorspronkelijke vorm.
-
De genoemde messing aslagers kunnen een oplossing zijn.
Een andere oplossing is Amerikaanse wielstellen, deze hebben een wat langere (25 - 25,5 millimeter) as dan Europese wielstellen.
-
Vaak mee gemaakt bij de Roco 3 assige personenwagentjes.
-
Nog nooit meegemaakt.
Kunnen de kunststof as-houders binnenin uitgesleten zijn? Dan gaat de as aan een kant zo diep erin dat die er aan de andere kant uit floept. Ook al staan de houders recht.
Je hebt de as nog niet opgemeten met een schuifmaat? Vooral als je de wagen tweedehands hebt verkregen kunnen er verkeerde - te korte - assen in zitten.
Ik suggereer maar wat.
Als je de lengte weet, kun je er assen van een ander merk in zetten die wat langer zijn. Mits de wielen er geïsoleerd opzitten en dezelfde doorsnee hebben uiteraard.
Nee, die zijn niet uitgesleten. Dat heb ik bij andere wagonnetjes wel meegemaakt en daarvoor toendertijd die messing aslagertjes gekocht. Die doen het weer uit de kunst.
He teerste wat ik in de hand neem bij een probleem is de schuifmaat, want meten is weten. En aangezien ik ooit een opleiding tot meet- en calibratiespecialist heb gehad weet ik verdomd goed hoe ik moet meten. Dus daar schort het niet aan.
Ik heb wel assen gevonden die wat langer zijn maar dan zijn de wielen ook iets groter en lopen aan tegen de remblokken. Dat loopt dan niet soepel meer.
-
Ik heb 3 Calpam ketelwagens van Roco. Lang geleden op een beurs gekocht zonder doosjes.
Die hadden hetzelfde euvel. Aspotten stonden te ver uit elkaar waardoor de assen er uit vielen. In een doos gelegd en jaren niet naar omgekeken. Naar aanleiding van dit topic weer opgezocht en ziedaar, de boel zit weer in zijn oorspronkelijke vorm.
Dat is zonderling Klaas. Dat wonder heeft zich bij mij nog niet voltrokken. Misschien nog een paar jaar wachten? Ben bang dat ik zoveel geduld niet meer heb. :D
-
Volgens een oude catalogus heeft dat wagentje wielstellen met een aslengte van 14,75 mm en wielen met een doorsnede van 11 mm.
Fleischmann gebruikte voor een deel van de H0 wagens wielstellen met een aslengte van 15 mm en wielen van 11 mm. Misschien heb je nog een Fleischmann wagentje met bruikbare wielstellen om eens te testen?
-
En ik maar denken dat het een model van de hoofdstad van Drenthe was :angel: :laugh:
-
Vaak mee gemaakt bij de Roco 3 assige personenwagentjes.
Zo'n rijtuigjes met eruitvallende asjes ....kan 'k bevestigen....
-
Als de assen er gewoon uit vallen.
En de aspotten niet verbogen zijn, heb je waarschijnlijk een oude roco versie.
Bij enkele oude roco versies zijn er assen van 26mm toegepast.
Dat roco deze niet meer heeft klop wel deze hebben alleen 24.75mm.
En waarschijnlijk 23.8mm voor oude kleinbaan modellen als ze deze niet aangepast hebben.
Deze 26 mm assen heb ik alleen in RP25 gezien.
bijvoorbeeld hier:
https://modellbahnmarkt24.de/Praezisions-Radsaetze/Radsaetze-H0-RP25/Roco-RP25-Radsaetze/
Gijs
-
Bekend probleem dat ik zo oploste (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39739.msg619812#msg619812) (y)