BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: Rob Ellerman op 07 January 2025, 10:05:38
-
Om 14.00 uur wordt op YouTube het Märklin, Trix, Minitrix en LGB nieuws bekend gemaakt. https://youtu.be/CVUCW-dr1-A (https://youtu.be/CVUCW-dr1-A)
-
Heb al wat gezien Marklin komt met een BLS Ae 6/8 en met een complete Swiss Express SBB EW III stam met lok
Mvg Johan
-
Voor Nederland ee NS 1100 blauw zonder neus met NS embleem.
Mvg Johan
-
Typisch
-
Ben benieuwd
-
Voor Nederland ee NS 1100 blauw zonder neus met NS embleem.
Dat zal wel zo'n retro-uitgave zijn gok ik(?).
-
Blijkbaar niet :
Deze 1108 ziet er wel erg fraai uit! :o
Piko heeft deze variant nog niet uitgebracht :-\
;D
-
Ivm 75 jaar type 1100.
-
Ik kan me haast niet voorstellen dat Märklin in de huidige markt een geheel nieuw model van de 1100 brengt. Zou dit een samenwerking met Sonneberg zijn dan? Dat zou wèl een slimme zet zijn...
-
Bijna 1400u, dus wellicht zo antwoord op je vragen ;)
Ik wacht de Pdf wel af.
-
Ik kan me haast niet voorstellen dat Märklin in de huidige markt een geheel nieuw model van de 1100 brengt. Zou dit een samenwerking met Sonneberg zijn dan? Dat zou wèl een slimme zet zijn...
Ik kan het me ook niet voorstellen. Ook een dergelijke samenwerking zie ik niet zo 1, 2, 3. De BR218 die ze 'samen' hebben uitgebracht verschilden nogal qua insteek.
Tenzij....de samenwerking verder gaat en er echt samengewerkt gaat worden => Alle 3-rail onder vlag Marklin, alle 3 rail onder vlag Piko. Dat zou wat zijn
-
Als dat zo was, dan had je dat natuurlijk al teruggezien in de Piko-folders. Bovendien was er dan een gezamenlijke persconferentie geweest. Niet dus.
Bor
-
Spaanse pdf https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/2854/marklin-novedades-2025_pdf
-
Dat zal wel zo'n retro-uitgave zijn gok ik(?).
Nee, perfect nieuw model.
Grz,
Gérard
-
Hier de foto van de nieuwe 1100:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Nieuwe-1100-677d18f531a74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Nieuwe-1100-677d18f531a74.jpg)
Bron: Märklin Nederland
Bor
-
Denk even aan copyright!
-
Tenzij....de samenwerking verder gaat en er echt samengewerkt gaat worden => Alle 3-rail onder vlag Marklin, alle 3 rail onder vlag Piko. Dat zou wat zijn
Dat heeft Märklin toch al met Trix.
Jeroen
-
Volgens mij wordt er gesproken over een metalen kap. Dan zal het wel een nieuwe eigen ontwikkeling zijn.
"Delicado diseño metálico con numerosos detalles aplicados por separado".
-
Metalen kap inderdaad, dus een volledig nieuwe ontwikkeling, onbegrijpelijk...
-
Welnee, er gaan er genoeg over de toonbank. Dat is het enige argument.
-
Ze zijn helemaal gek om voor een klein land als Nederland als derde fabrikant een 1100 uit te brengen. De Roco's kunnen nog prima mee, de Piko's zijn ronduit fraai en voldoen prima (ook op een Marklin baan) en dan gaat Marklin nu een geheel nieuwe ontwikkeling doen alleen maar omdat het straks 75 jaar geleden is dat de 1100 op de baan kwam?
Dit jaar is het ook 60 jaar geleden dat mP op de baan kwam, die zouden ze dan veel beter in exact 1:87 op de markt kunnen brengen, dan verdient het ook nog leuk.....
Jeroen
-
Welnee, er gaan er genoeg over de toonbank. Dat is het enige argument.
Precies, en de oprechte Märklinist gaat voor de naam en dat metaal.
-
Ja, dat heeft bijna meer met religie dan met ratio te maken. ;)
Bor
-
Ik vind mezelf geen oprechte marklinist, wel 3 railer.
Maar ik ben wel benieuwd ja. Na Philo de eerste metalen..... ;) ;D ;) ;D
-
Ben niet zo van de grote rode M en ook niet van de gele M
Dus ik hou het op m’n Piko,s
Cor
-
De Laads800 is wellicht wel goed bruikbaar voor NL rijders
-
Bij Kuijpers Hobbyhuis staan alle Marklin 2025 nieuwigheden op de website incl. prijzen.
-
Nou ja, daar staat niks over een metalen kap!
-
wel in de gelinkte folder
-
In de Duitse folder staat het onomwonden: "Filigrane Metallausführung mit vielen angesetzten Details."
Bor
-
NL folder https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/view/2860/marklin-nieuwe-modellen-2025_pdf
-
Is nog nog ander nieuws dan die metalen kap van de 1100
-
Wie overweegt serieus die Marklin 1100 aan te schaffen?
-
Ik
-
Zei de oprechte marklinist ;D ;)
-
In de Duitse folder staat het onomwonden: "Filigrane Metallausführung mit vielen angesetzten Details."
Bor
Zoals een filigrane metalen ski aan de onderkant ;D
-
Ja, ik ook! Voor mij is de Märklin-1100 op de één of andere manier door de jaren heen steeds de 'echte' gebleven. De 1100 met botsneus bedoel ik dan natuurlijk. Ik weet nog dat de geel/grijze 1139 voor het eerst in de catalogus stond en hoe revolutionair dat toen was. Nederlandse modellen waren in die tijd niet zo vanzelfsprekend als nu. Uiteraard zijn de 1100'en van Roco en later PIKO optisch veel beter en ik heb ze beide ook aangeschaft, maar inmiddels ook allemaal weer verkocht. De Roco en de PIKO hadden een te lage maximumsnelheid op mijn analoge modelbaan. Het zag er niet uit als zo'n 1100 met de transformator op standje maximaal naar mijn smaak veel te langzaam over de baan trok met een Intercity aan de haak. De Märklin-1100 rijdt tenminste lekker door, dus nu er een nieuwe ontwikkeling van dit model aan komt, zeg ik: die wil ik zeker graag hebben!
Groeten,
Arjen
-
De Laads800 is wellicht wel goed bruikbaar voor NL rijders
En een set van 2 ook nog, koopje voor de psychologische 80 euro min 1 cent!
Aanvulling: Het zal waarschijnlijk dus ook niet kloppen.
-
Ja verwarrende tekst, maar 'set van wagens' is gewoon één tweedelige wagen ga ik vanuit
-
47430, de beladen variant, heeft het over "Twee platte wagens type Laads 800B".
Gezien het bekende prijsniveau zal het niet kloppen en mogen winkeliers de boodschap overbrengen.
-
Geen Nederlandse stomer voor 2025, in de serie imposante sneltreinlocs. Dat is mooi want het budget is niet heel ruim op dit moment.... Prima als dat 2026 of 2027 wordt.
-
47430, de beladen variant, heeft het over "Twee platte wagens type Laads 800B".
Gezien het bekende prijsniveau zal het niet kloppen en mogen winkeliers de boodschap overbrengen.
verkeerd vertaald als je het vergelijkt met de Duitse folder
-
Ja verwarrende tekst, maar 'set van wagens' is gewoon één tweedelige wagen ga ik vanuit
Zo zal het ook zijn denk ik, aangezien onder Model wordt gesproken over Beide platte wagenhelften vervaardigd van metaal.
Deze beide platte wagenhelften of 2 platte wagens vormen samen een platte dubbele wagen. Alleen aan de uiteinde zit een NEM koppeling, tussen beide platte wagens zit een vaste schroefkoppeling.
mvg,
Matthijs
-
Zoals gewoonlijk een paar onwaarheden qua uitvoeringen:
Fictieve V61 ::)
59 032 uitvoering 1949.
__.10.1947 z-Stellung
12.09.1948 => VfV - Verwaltung für Verkehr des vereinigten Wirtschaftsgebietes [D] "59 032"
[Eingliederung der HVE als Hauptabteilung Eisenbahn in die Verwaltung für Verkehr]
20.09.1948 Ausmusterung [Plochingen] [vorgesehen für VN - Verkehrsmuseum Nürnberg]
__.__.195x ++ [Freigabe zur Verschrottung gemäß Verf. HVB 21.213 Fuv 108 vom 11.12.1951]
01 504 in de groene uitvoering met witte streep uitvoering 1964. Was alleen te zien op de 18 201.
003 276 uitvoering 1971:
10.10.1971 z-Stellung [Lok mit Tender im Bw Ulm abg.]
15.12.1971 Ausmusterung [[gemäß Verf. HVB 21.213 Fau 897]
23.12.1971 Ausmusterung [gemäß Verf. BD Stg 21A M21 Fau 196]
08.02.1972 an Metallum AG, Saarbrücken [D] "003 276-3" [mit Verkaufsschreiben 19.9010]
__.__.197x ++ [Metallum, Offenburg-Schlackenloch]
-
De Falns¹⁸² vind ik er goed uitzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250107-155213-Samsung-Internet-677d41691fb89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250107-155213-Samsung-Internet-677d41691fb89.jpg)
Voor zover ik weet, reed deze helaas niet samen met de Fal(n)s¹⁸³ die Fleischmann/Roco levert.
Kwamen de Falns ¹⁸² ook in Nederland?
-
Wat ik wel bijzonder vind, is dat MäTrix nu een metalen 1100 uitbrengt waar ze dan weer van die dikke kunststof ruitenwissers in prakken :'(. Wees dan consequent en zet er geëtste metalen exemplaren in…..
-
Nou, in de video zeiden ze iig dat het in veel gevallen nog over handmonsters gaat. Dus wie weet....
Maar als ze het niet doen snap ik dat ook niet.
-
De kans is groot dat deze 1100 mijn piko 1100 gaat vervangen!
Sinds dat Piko geen ESU meer gebruikt heb ik alleen nog de 1136 gekocht.
De decoder die er in zit is gewoon bagger!
Heb op het moment 8 piko 2200/2300 modellen en heb nog één ESU soundecoder met 2200 sound liggen.
-
Dan stop je toch gewoon een ESU in de Piko? Het geluid dat Marklin meelevert op de eigen decoders lijkt meestal ook nergens op...
Wel zonde dat de toch best wel fraaie stoomlocs opnieuw worden uitgebracht, maar dan niet met de correcte bufferhoogte zoals de echt nieuwe locotieven. Terwijl juist bij de 44er en de 50er de te hoge bufferbalk aan de voorzijde zo beeldbepalend is.
En een "instap 003" (met sound dat wel) voor maar 329 euro als "zeer aantrekkelijk begin van de hobby"? ::)
-
niks voor mij van Matrix . Ook die NS 1100 niet .
-
Heeft esu het goede geluid dan? Ik kan ook niet zoveel met die piko dingen....
-
Heeft esu het goede geluid dan? Ik kan ook niet zoveel met die piko dingen....
ESU heeft geen geluid voor de 1100 (Alleen voor de 16/1800 (klopt voor geen meter, is van de franse variant) en die van de 6400). Ik zou zeggen, haal het 1300 geluid bij Artitec en gebruik deze. voor zover ik weet zijn de 1100/1300 technisch grotendeels gelijk.
On-topic, ik had eigenlijk meer kleurvarianten voor de 1700 verwacht haha. ben zeer benieuwd of er ook een NS variant gaat komen van de her-ontwikkelde 186er :D
-
Ik zou zeggen, haal het 1300 geluid bij Artitec en gebruik deze.
En waar kun je dat halen dan?
Bor
-
Wie overweegt serieus die Marklin 1100 aan te schaffen?
Ik. Eindelijk een degelijk metalen model dat ook nog behoorlijk fraai lijkt. (die oude was wel degelijk...)
-
Zimo heeft het geluid (gecodeerd dus bijbetalen) van de BB8100, dat zal nog het meest in de buurt komen. Maar niet de makkelijkste decoders om te programmeren...
-
En waar kun je dat halen dan?
Bor
Misschien hier: https://www.artitecshop.com/nl/esu-loksound-v50-m4-ns-1300.html
-
Wat ik wel bijzonder vind, is dat MäTrix nu een metalen 1100 uitbrengt waar ze dan weer van die dikke kunststof ruitenwissers in prakken :'(. Wees dan consequent en zet er geëtste metalen exemplaren in…..
Ziet er niet uit nee.
De Roco's kunnen nog best mee.
Geen MaTrix voor mij dit jaar.
-
Misschien hier: https://www.artitecshop.com/nl/esu-loksound-v50-m4-ns-1300.html
Dank voor de link, maar dat is dus inclusief de decoder. Het geluid op zich lijkt me niet los verkrijgbaar?
Bor
-
Dank voor de link, maar dat is dus inclusief de decoder. Het geluid op zich lijkt me niet los verkrijgbaar?
Bor
Het geluid is los niet verkrijgbaar nee
-
Dank voor de link, maar dat is dus inclusief de decoder. Het geluid op zich lijkt me niet los verkrijgbaar?
Bor
Misschien kun je met een eigen ESU-decoder naar Artitec gaan, en het er tegen betaling in laten zetten. Nee heb je, ja kun je krijgen...
-
Onderstaand verhaaltje heb ik ook al in het Trix 2025 draadje geprakt, maar omdat er twee gescheiden draadjes zijn voel ik me een beetje 'verplicht' om het ook hier te plakken: (misschien ziet een handige mod er brood in om ze te koppelen ???)
Afgezien van het feit dat deze nieuwe Matrix 1100 er prima uitziet (behalve dan die van Piko geleende ruitenwissers) vind ik het, ook met het l..verhaal van 75 jaar NS 1100, een zinloos model naast het oude model (nog steeds prima voldoend) van Roco en het model van Piko, wat zowel technisch als optisch helemaal aan de eisen van vandaag voldoet. Daarnaast wordt de koper van het Matrix model voor de prijs van maar liefst € 399,- ook nog eens 'verplicht opgezadeld' met een sounddecoder, omdat dit model alleen mét te koop is. Jammer van dat ontwikkelingsbudget wat beter aan een model besteed had kunnen worden wat er nog niét was, zoals bijvoorbeeld een stoomloc in de vorm van een NS 1700 of de drie vooroorlogse Bolkoprijtuigen...
-
Beter voor de modelspoorder, maar niet voor het commercieel belang van de fabrikant.
-
Voordeliger dan die 1100 is de replica van het vooroorlogse Triebwagenmodel, de TWE 700. Die vind ik wel geinig op m'n retroMgleisbaan, quasi als Privatbahn Triebwagen. Helaas moet je snel beslissen en voorintekenen. Snel beslissen is meestal helaas niet mijn sterkste kwaliteit :'(
-
Ik ben wel blij met de vernieuwde BR 186, wel 3 modellen die in België hebben gereden!
In het filmpje wordt ook gehint naar de Euro9000, daar rijden in België en Nederland ook veel mooie exemplaren van rond.
-
Ja dat vond ik ook intrigerend. De potentie van deze locserie is enorm met zovele bijzondere kleurvarianten en vooralsnog is alleen Südexpress in dat gat gesprongen geloof ik (voor het gemak schaar ik de Euro9000 en EuroDual even op één hoop). Ik had al meerdere fabrikanten verwacht. Heel bewust dat Märklin er nu al zo duidelijk op hint zonder hem daadwerkelijk aan te kondigen, en erg opvallend ook.
-
47430, de beladen variant, heeft het over "Twee platte wagens type Laads 800B".
Gezien het bekende prijsniveau zal het niet kloppen en mogen winkeliers de boodschap overbrengen.
In de Duitse folder staat Flachwagen-Paar Bauart Laads 800B, dat houdt in één koppel bestaande uit 2 helften. De aa in Laads betekent met 4 enkele assen.
De Nederlandse vertaling is dus nogal verwarrend.
-
Iemand nog een mening over de 🐷 varkens snoet die voor België wordt uitgegeven?
De originele foto uit de folder in mariembourg laat een model zonder lampen zien?
Deze heeft wel mijn interesse.
Ben er al meerdere malen op visite geweest, maar kan mij deze namelijk rijvaardig niet herinneren.
Nog even in mijn foto archief gedoken maar zo snel niks gevonden..
https://site.cfv3v.eu/site/welkom-bij-stoomtrein-der-drie-valleien/
Wat betreft de 1100, tja die gaat er wel komen, ik heb de piko in 1136 zoals hij (voorlopig verwaarloosd) bij de sgb staat.
Maar deze versie van het liefelijk locje heb ik niet..
De buffer condensator, hehe eindelijk , een fijne optie 👍🏻
Hopelijk komt er nog eentje geschikt voor achteraf inbouw .
-
Heeft bij mijn weten nauwelijks of zelfs helemaal niet gereden. Ding is sowieso in België volstrekt onbekend. Ik ken hem alleen als stilstaand in Treignes, zonder lampen.....
Eén van de meest merkwaardige keuzes die ik ooit gezien heb, zelfs voor Märklin. Hier hebben ze zowel in DE als BE niks aan, wat knap is. De Wismar is een populaire motorwagen, maar nu net niet deze variant.
En ondertussen hier ook niks 'gewoons' voor de Belgische markt dit jaar. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een importeur hiermee op de proppen komt, nadat de markt al jarenlang zeurt om bijvoorbeeld gewone groene looprijtuigen M2 tijdperk IV (met computernummer dus)
-
Iemand nog een mening over de 🐷 varkens snoet die voor België wordt uitgegeven?
Dat is op dit forum een beetje een retorische vraag...... ;)
-
In de Duitse folder staat Flachwagen-Paar Bauart Laads 800B, dat houdt in één koppel bestaande uit 2 helften. De aa in Laads betekent met 4 enkele assen.
De Nederlandse vertaling is dus nogal verwarrend.
De wagencodes zijn me bekend, daar viel ook niks aan op. "Set met twee wagens" is wat mij betreft ook niet nogal verwarrend, het is gewoon heel erg goed, of heel erg fout. En het zal het laatste zijn, tenzij het Nederlandse Marklinpentagon nog wat goed heeft te maken voor de Nederlandse markt ;-).
-
E 95 van hun is veel te duur.
Van Brawa heb je de E lok ook al voor zo rond de E 200,- op Ebay.de , dan ga je toch geen E 700,- neer leggen ? ::)
Ook de zelf lossers heb je al in een set van 3 voor rond de E 100,-.
Dan ben je bij Brawa E 500,- kwijt en bij Marklin E 1200,-.
ebay (https://www.ebay.de/itm/387788876975?_skw=brawa+e95&itmmeta=01JH2PD0F819XP2EYX0W7D5DP2&hash=item5a4a04acaf:g:FooAAOSwmgNnd5BR&itmprp=enc%3AAQAJAAAA0HoV3kP08IDx%2BKZ9MfhVJKmdMMCd0cO9sd%2FlEgv4RAmKRJoBbSy%2FgVjO1ZQWol73lI3fNQjkAOFWTvCRobgrNZu2pLQ%2BAFtJNJwM3kOvMSdeLMraVQi9MZAEfv0QlOfcVj9oSh9b3pD439nlzQ3TziodwuMz%2BHeMSdhBSTKWDDH8tb4KSfnPTMsepbS4YvwHGVSGawX8xP6XNO%2BQUCgjL%2BpVK7vwxYDEj5MOpksp9xHjWsSr1VkwPXr60FrtfaLhWTqhNSKOsU4Y8oRnH7Uha4A%3D%7Ctkp%3ABk9SR9qHtNaIZQ)
Dan kun je nog rustig een geluidsdecoder voor de E 95 kopen. ;)
Kees.
-
Iemand nog een mening over de 🐷 varkens snoet die voor België wordt uitgegeven?
De originele foto uit de folder in mariembourg laat een model zonder lampen zien?
Ik weet niet welke folder jij hebt, maar bij mij staat er alleen een foto in uit de 60er jaren, toen hij nog bij de Wittlager Kreisbahn reed.
Op deze foto zijn wel lampen te zien.
Overigens is de VT sinds 2014 weer in Duitsland.
Hij heeft zelfs nog een korte Nederlandse geschiedenis, in de 70er jaren was hij korte tijd in bezit van de Noordnederlandsche Museumspoorbaan Assen–Rolde.
-
Van Brawa heb je de E lok ook al voor zo rond de E 200,- op Ebay.de , dan ga je toch geen E 700,- neer leggen ? ::)
Dat Ebay ding is Gebraucht, technisch onder de maat en bovendien een 2railer. Waarom dat vergelijken met een nieuw Marklin exemplaar om te roepen dat de M* duur is?
-
Ik ben blij dat jij daar zo over denkt Ben. (y)
Kees.
-
Nu jij nog Kees....
-
Even afwachten waar Roco en Artitec mee gaan komen.
Ik koop alleen locomotieven serie van 1 merk.
Ik hoop wel iets met NS..
Anders wordt dit een besparing jaar.
-
Wordt dus alleen wachten op Roco, Artitec gaat (voorlopig) geen treinen meer uitbrengen, zie ook het Artitec draadje.
-
Ow
-
Ik weet niet welke folder jij hebt, maar bij mij staat er alleen een foto in uit de 60er jaren, toen hij nog bij de Wittlager Kreisbahn reed.
Op deze foto zijn wel lampen te zien.
Overigens is de VT sinds 2014 weer in Duitsland.
Hij heeft zelfs nog een korte Nederlandse geschiedenis, in de 70er jaren was hij korte tijd in bezit van de Noordnederlandsche Museumspoorbaan Assen–Rolde.
Dit plaatje uit de marklin folder?
Wat ziet u dan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0559-677f098d8c8a8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0559-677f098d8c8a8.png)
-
Heeft bij mijn weten nauwelijks of zelfs helemaal niet gereden. Ding is sowieso in België volstrekt onbekend. Ik ken hem alleen als stilstaand in Treignes, zonder lampen.....
Eén van de meest merkwaardige keuzes die ik ooit gezien heb, zelfs voor Märklin. Hier hebben ze zowel in DE als BE niks aan, wat knap is. De Wismar is een populaire motorwagen, maar nu net niet deze variant.
En ondertussen hier ook niks 'gewoons' voor de Belgische markt dit jaar. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een importeur hiermee op de proppen komt, nadat de markt al jarenlang zeurt om bijvoorbeeld gewone groene looprijtuigen M2 tijdperk IV (met computernummer dus)
Inderdaad bijzonder dus, dan ben ik inderdaad ook wel heel nieuwsgierig naar de motivatie om dit model uit te brengen.
Ik had zelf graag een type 53 uitvoering gezien als neuheiten
-
Helemaal gemist. Mijn fout.
Ik had snel gezocht op "Wismar" en dan kom je hem niet direct tegen (staat op een andere blz.)
Er zijn diverse varianten denkbaar: Saar, DRB, DB, Wittlager Kreisbahn en evt Assen-Rolde, CFV3V, Preußisch Oldendorfer Kleinbahn-Museum.
Bij de laatste 3 is het vervoer vooral per dieplader geweest.
En Märklin kan altijd nog een verzilverde, vergulde, besneeuwde, vervuilde of gewoon een fantasieversie maken.
Geen millionsellers naar ik verwacht, maar blijkbaar ziet men er brood in.
-
Ja maar het had dus logischer geweest hem dan nu ook te brengen in een variant die daar wél gereden heeft. Bovendien wordt speciaal gesproken over de lampen, die hij bij de CFV3V helemaal niet lijkt te hebben gehad. Het lijkt er dus op dat het niet alleen ene model is van iets wat nooit echt ingezet is, maar dat het model ook nog eens een fantasie-uitvoering is.
De enige markt die er nu dus voor is, is de verzamelaar die alles koopt waar een bepaald vlaggetje bij staat, ongeacht wat dan ook
Ik vind dat zelfs voor Märklin onbegrijpelijk, zeker gezien het feit dat ik de rest van de catalogus dit jaar over het algemeen echt heel goed vind (al zit er niks voor mij bij).
-
Hij heeft wel degelijk lampen gehad als rijdend museumstuk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Duisburg-Remise-Grunewald-WK-T5-150472-69-6286-677f854269f2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Duisburg-Remise-Grunewald-WK-T5-150472-69-6286-677f854269f2e.jpg)
Tijdens een NVBS-excursie op 15 april 1972, locatie is tramremise Grünewald van de DVG (Duisburg). Bij de opname in mijn archief staat (de gegevens heb ik links en rechts vandaan gesprokkeld): bijnaam is Schweineschnäutzchen. Wismar 20225/1934. Eerst SAAR 73. Daarna DRB VT 135 077. Vanaf 1949 DB VT 88 900, maar in 1950 al buiten dienst. In 1952 verkocht aan de Wittlager Kreisbahn en daar als T 5 in dienst. Buiten dienst bij de WKB in 1966 en naar de IHS (Interessengemeinschaft Historischer Schienenverkehr e.V.). Vervolgens naar de NNM, Assen. Daarna in 1976 naar de CFV3V en in 1978 naar de MEM in Minden. Rijdt daar nu onder administratief nummer 95 80 0135 077-5 D-MEM. De foto is genomen door mijn grootvader, C.R. Mulder, met wie ik die dag deelnam aan de excursie. Ikzelf was toen 18 jaar en bezig met mijn eindexamen, maar dit mocht.
-
Ongetwijfeld, maar dat werd ook niet gezegd - het gaat om de CFV3V versie
Overigens zegt de folder (en impliceert de foto) dat die tot 2014 in België geweest is
-
Op de site van de MEM staat toch echt: Zugang MEM 1978.
-
Deze foto is niet van voor 1978: https://site.cfv3v.eu/site/wismar-maxi/
ik weet het ook niet. Ik meen me te herinneren het ding daar zelf ook gezien te hebben, voor wat dat waard is
hier zegt men ook 2014:
https://eisenbahn-museumsfahrzeuge.de/index.php/deutschland/privat-oder-werkbahnfahrzeuge/triebwagen/zweiachsige-triebwagen/wismar-bauart-hannover/wismar-20225
-
Waaraan zou het dingetje in de Belgische of desnoods Nederlandse museumtijd eigenlijk herkenbaar moeten zijn?
Even los van die lampen.
Ik vind het gewoon een geinig ding.
-
Geen idee, niks waarschijnlijk. De vraag die bij mij speelt is meer: waarom zou je van deze motorwagen de CFV3V versie maken en niet de 'Duitse' versie. Hoewel áls ze hem compleet met lampen maken is het ook meer de Duitse versie, al is dan helemaal de vraag waarom ze hem aan 'België' hebben 'toegekend'.
Maar goed, we kunnen hoog en laag springen, in België zullen we het hiermee moeten doen dit jaar ;D >:(
-
Deze foto is niet van voor 1978: https://site.cfv3v.eu/site/wismar-maxi/
ik weet het ook niet. Ik meen me te herinneren het ding daar zelf ook gezien te hebben, voor wat dat waard is
hier zegt men ook 2014:
https://eisenbahn-museumsfahrzeuge.de/index.php/deutschland/privat-oder-werkbahnfahrzeuge/triebwagen/zweiachsige-triebwagen/wismar-bauart-hannover/wismar-20225
Om jouw herinnering te helpen Sicco; wij troffen die Wismarer op 18 juli 2010 te Treignes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/100718lTreignes5120-1-677f97eac4579.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/100718lTreignes5120-1-677f97eac4579.jpg)
Dat van 2014 zal dan ook wel kloppen denk ik...
Persoonlijk denk ik dat zo'n anoniem railbusje toch best veel mensen zal aanspreken en dat zij ook buiten België gretig gekocht zal gaan worden...
Velen rijden immers toch maar met wat ze gewoon leuk of mooi vinden... en denk dat er ook velen een weg zullen vinden naar de talrijke mensen die een modelbaantje hebben met als thema een soort van private Neben- of Kreisbahn...
Als fan van de Belgische spoorwegen van weleer, zal ik hem echter aan mij voorbij laten gaan!
Dus helaas voor mij geen interessante nieuwtjes bij Märklin... de drie voor België geschikte Traxx-en zijn mij immers én te nieuw én niet echt geschikt voor mijn Ardenner dieselbaantje. ;D
-
Dank voor de correctie Sicco en Davy. Ik blijk twee Schweineschnäutzchen door elkaar te hebben gehaald. Die van de MEM is een andere dan die van, naar blijkt, het met de MEM samenwerkende Preußisch Oldendorfer Kleinbahn-Museum: https://www.kleinbahnmuseum.de/projekte9.html
Kwestie van bijschrift corrigeren qua jaartal en ontvanger.
-
Märklin heeft de LNER 60103 nu ook in war time black. Mooie uitvoering, moet ik zeggen (y)
https://railsofsheffield.com/products/marklin-39969-ne-a3-60103-flying-scotsman-nrm-condition-ac-sound?srsltid=AfmBOop6w9ADuU7KqNyQJD2QholvmSqxUvOlv8qjQFRnRuW6PbAvpVEE
-
Ze zijn helemaal gek om voor een klein land als Nederland als derde fabrikant een 1100 uit te brengen. De Roco's kunnen nog prima mee, de Piko's zijn ronduit fraai en voldoen prima (ook op een Marklin baan) en dan gaat Marklin nu een geheel nieuwe ontwikkeling doen alleen maar omdat het straks 75 jaar geleden is dat de 1100 op de baan kwam?
Dit jaar is het ook 60 jaar geleden dat mP op de baan kwam, die zouden ze dan veel beter in exact 1:87 op de markt kunnen brengen, dan verdient het ook nog leuk.....
Jeroen
Vierde fabrikant, Jeroen. Rivarossi heeft ook 1100den gemaakt, waarvan ik er twee heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eloc-1111-1-6798eba4a9e55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eloc-1111-1-6798eba4a9e55.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eloc-1127-6798eba4caf9c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eloc-1127-6798eba4caf9c.jpg)
Er is nog een NS1113 van Rivarossi.
Groetjes
Wil
-
Iedereen beleeft het toch anders blijkbaar. Nu de meeste Neuheiten wel zo'n beetje bekend zijn, is de 1100 van Märklin voor mij toch wel de Top Neuheit. De Roco-1100 en de PIKO-1100 zijn inderdaad optisch heel mooi, maar deze van Märklin is uitgevoerd in metaal en dat spreekt mij toch wel erg aan. Ook de aankondiging van de BR 186 (Traxx) in metaal vind ik om die reden heel mooi. De aankondiging van de blauwe 1108 als Neuheit voor dit jaar wekt bij mij hetzelfde enthousiasme als destijds (ergens in de jaren '80) de aankondiging van de 1139 met botsneus. Prachtig vond ik dat!
Groeten,
Arjen
-
Ik ben toch benieuwd wat de meer waarde is van een loc met metalen behuizing t.o.v. een loc met een kunststof kap.
-
Echt?
Of wil je gewoon een eeuwige durende discussie weer aangaan.? 😁
Nou dan,
Plastic is voor meisjes speelgoed, metaal is voor jongens speelgoed 🧸
Mag nu weer “gezellig” gezegd worden want vanwege trump 😉
Serieus, doe je ding , en vooral doe je eigen ding.
Plastic fantastic, of metal Hero lekker belangrijk.
Het is een hobby, jou hobby waar jij het voor het zeggen hebt 👑
Antwoord is trouwens gewicht 😊 (en het “gevoel” van de degelijkheid)
Een plastic motor kap op een auto “voelt” ook anders.
-
De Falns¹⁸² vind ik er goed uitzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250107-155213-Samsung-Internet-677d41691fb89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250107-155213-Samsung-Internet-677d41691fb89.jpg)
Voor zover ik weet, reed deze helaas niet samen met de Fal(n)s¹⁸³ die Fleischmann/Roco levert.
Kwamen de Falns ¹⁸² ook in Nederland?
Misschien heb ik het gemist, maar heeft iemand hier antwoord op?
-
Is een apart draadje over. Kans lijkt niet groot.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113820.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113820.0)
-
Dank!
-
Ik lees net dat Marklin de 1828 van RFO (met NL streep) gaat uitbrengen.
-
In die grijze livrei zit de véél te dikke rand om de roosters (waarom!?) er werkelijk niet uit, in mijn optiek.
-
Die rooster is "nogal minnetjes van vorm", maar misschien past een rooster van de nieuwe roco 1600 er op?
Bart
-
Hier de folder van deze loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Marklin-RFO-1800-67becf4e8507b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Marklin-RFO-1800-67becf4e8507b.jpg)
Koen
-
Cool, vooral die buffercondensator. Ik snap dat ze eea willen laten weten, maar toch lijken er veel relevantere dingen te vermelden.
Goed, maar eens over nadenken
-
In die grijze livrei zit de véél te dikke rand om de roosters (waarom!?) er werkelijk niet uit, in mijn optiek.
Terug van weggeweest: Märklin telefoonservice 0522 - 782188, maandag, woensdag en vrijdag van 14:00-16:00 uur. 8)
Bor
-
Gunstig, kunnen vragen en opmerkingen rechtstreeks worden geadresseerd ;)
-
Jammer, had de 1828 graag bij de concurent gezien.
Dennis
-
In die grijze livrei zit de véél te dikke rand om de roosters (waarom!?) er werkelijk niet uit, in mijn optiek.
Strukton loc heeft dat ook, valt misschien wat minder op door de kleur.
-
En ook bij de NS 1707 was die rand er en viel het ook al op. Dat rooster doet echt afbreuk aan de hele herontwikkeling van het model.
En de twee VSM rijtuigen vallen gewoon in de categorie simpel scoren. Ach geef ze geen ongelijk. Al zou het een leukere uitdaging zijn om met een restauratie rijtuig of bagage rijtuig te komen (voor de M* puristen die dan de Klein Modellbahn of Roco setjes kunnen verkopen voor goed geld).
-
https://www.youtube.com/v/RJTInkw9XyU
Gr, Ben.
-
Ben benieuwd ;) Ziet er zo erg goed uit. De wagens zijn niet echt passend vind ik. Maar goed, blijft persoonlijk.
Zal weer een best prijskaartje aan hangen ;)
-
650 UVP
-
:P
-
Het rijdt wel echt als een Shay, veel geluid en weinig snelheid 😎
Voor de wagensis op de US markt vast iets beters te vinden, deze zijn te mooi en te hoofdlijn achtig naar mijn mening.
Ik ga wel goed op m'n handen en portemonnee zitten ondanks mijn zwak voor Shays ga ik hem niet kopen 🙂
-
Vind hem al heel leuk maar idd, geen aankoop ;)
-
Wel leuk trouwens dat het wederom een model is dat Broadway Limited Imports (https://broadway-limited.com/products/7818-class-d-4-truck-shay-wm-5-paragon4-sound-dc-dcc-smoke-ho) op vrijwel hetzelfde moment uitbrengt.. (Net als bij de andere US-locs die Matrix de afgelopen paar jaar heeft uitgebracht). ;D
Zoals een zekere heer zei... (https://www.youtube.com/watch?v=ElgTl9--nZw)
-
Hier zullen ze in Göppingen niet blij mee zijn…
-
Hoezo? Het is toch zo klaar als een klontje dat Märklin hun model maakt in samenwerking met Broadway?
Zonder hen zou dit model er bij Märklin waarschijnlijk niet eens zijn gekomen.
Bor
-
Ja, dat is het zeker. Ik heb het ze gewoon eens (in 2023 alweer) gevraagd, en vertaald uit het "corporates" vat ik het op als een ja :P.
Mijn vraag;
"Hi! I've got a rather bold question; is it correct that the latest models of the UP FEF-3 and GE ES44AC are made in co-operation with Broadway Limited Imports? Hope you can answer this! Thank you very much. Kind regards, Rody"
Hun antwoord;
'As far as the production of our products is concerned, there are generally three manufacturing options, namely our plant in Göppingen, our plant in Hungary or external cooperation partners. With all three options it is guaranteed that the products bear the signature of our development and construction in Göppingen, i.e. the elementary specifications are controlled from Göppingen, so that the quality of our models consistently meets high demands. In addition to the quality of the product, we also rely on a consistently high level of quality in the execution of production across all locations. In addition, most models are manufactured by our group of companies. This means that individual components are manufactured at different locations and therefore the product cannot always be assigned to one location.
In this respect, we have decided not to make a statement about the production location of individual products with one exception: The Märklin insider product is always produced in Göppingen, and this is communicated in the same way.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
PS: One of the reasons why we do not make a statement about the individual production locations is, that we want to prevent one of our production locations from being discredited, because, as already mentioned, the Märklin philosophy for high quality is the same across all locations."
Ik heb de naam van de beantwoorder achterwege gelaten wegens privacy overwegingen.
Buiten dit antwoord en de geruchten om, leek het mij als je de modellen met elkaar vergelijkt ook wel redelijk duidelijk.
Hoe belangrijk het overigens is, is weer een tweede. Het is duidelijk dat Matrix meer op de Europese markt zit, en BLI op de Amerikaanse. Dat er daarbij samengewerkt word lijkt me alleen maar mooi.
-
Inderdaad. En daarom is de opmerking van Rob best wel een beetje vreemd. ::)
Bor
-
Mooi en slim denk ik. Daarmee deel je ontwikkelkosten.
-
Inderdaad een nuttige samenwerking, alleen waarom benoemen ze het dan niet gewoon bij het product?
Bij de Piko-goederenwagens die nu als AC-model bij Marklin worden uitgebracht, staat letterlijk in de producttekst "in samenwerking met de firma PIKO Spielwaren GmbH, Sonneberg"...
-
Ik denk dat het antwoord daarop zit in het antwoord da Marklin heeft gegeven: ik denk dat ze bang zijn dat mensen hun twijfels gaan hebben als iets niet is geproduceerd in Duitsland. Geen idee of de Marklin variant in Duitsland wordt geproduceerd, maar als dat dan in de VS of in China is dat mensen daar dan een ander gevoel bij hebben? Dan bedoel ik niet nationalistisch op een nare manier, maar qua kwaliteit? En piko is Duits dus... Anders kan ik het ook niet verklaren.
Ik vind het alleen maar sterk
-
Inderdaad. En daarom is de opmerking van Rob best wel een beetje vreemd. ::)
Bor
Die is niet vreemd, omdat de hele uitleg die Rody hierboven geeft geplaatst werd nadat ik mijn opmerking gemaakt had. Als dat stuk eerder was geplaatst was het hele verhaal over de co-ontwikkeling/-productie vanaf dat moment een helemaal duidelijk geweest.
Rob
-
Wel vreemd, want je was er zonder meer vanuit gegaan dat het een dubbelontwikkeling was.
Dus zonder enig onderzoek...
Bor
-
Laat het gaan heren....
-
Jammer, had de 1828 graag bij de concurent gezien.
Ik ben blij dat Marklin deze wel leverd ben een beetje klaar met Roco en hun kwaliteit.
Onderdelen vallen eraf, ledjes breken af als je de kap open maakt omdat het schijnbaar te veel moeite is om de kap met een schroef vast te kunnen zetten.
Vreemde constructie van de draaistel ophanging, wat bij 3rail rijders betekend dat je maar 2 aangedreven assen hebt! Anno 2025 kun je toch niet meer van dit soort modellen leveren voor zo'n vraagprijs.
-
;D vreemd dat er nog 3 rail rijders bestaan die het toch nog kopen dan ;D.
-
Mark.
Je kunt ook een jaar of 4 wachten en dan het model van Roco op de beurs kopen.
Meestal scheelt dat de helft. ;)
Kees.
-
Het rijdt wel echt als een Shay, veel geluid en weinig snelheid 😎
Voor de wagensis op de US markt vast iets beters te vinden, deze zijn te mooi en te hoofdlijn achtig naar mijn mening.
Ik ga wel goed op m'n handen en portemonnee zitten ondanks mijn zwak voor Shays ga ik hem niet kopen 🙂
Waarvoor werd deze loc eigenlijk ingezet? Met een dienstgewicht van rond de 160 t op 8 assen niet bepaald een lichtgewicht...
Voor de bosbouw lijkt me deze nogal zwaar, een mijnbouwspoor (kolen, erts) lijkt me het meest waarschijnlijk.
-
Waar haal jij 160 ton vandaan?
Bij BLI lees ik max. 150 short tons x0,9=135 metrische tonnen /8=16,9 ton asdruk.
De meesten werden bij mijn weten toch vooral in de bosbouw gebruikt.
-
De Shay waarvan Märklin een model maakt werd gebruikt bij een kolenmijn in Maryland voor kolen transport. Waarom ze er houtwagens bij adverteren weet ik niet.
Groet
Fred
-
Waar haal jij 160 ton vandaan?
Bij BLI lees ik max. 150 short tons x0,9=135 metrische tonnen /8=16,9 ton asdruk.
De meesten werden bij mijn weten toch vooral in de bosbouw gebruikt.
Wrs een slechte vertaling resp. omrekening van short tons naar metrische tonnes. Maar met 17 t asdruk nog steeds geen kleine jongen.
Overigens waren van de C-type shaylocs (6-assers) wel exemplaren tot 160 short tons, dus een asdruk van ruim 24 metrische tonnes.
Maar veelal waren ze een stuk kleiner en dus lichter.
-
Als jullie meer willen weten over Shay locomotieven:
https://www.shaylocomotives.com
https://www.gearedsteam.com/shay/shay.htm
en nog meer als je vriend Google of DuckDuckGo even vraagt naar Shay locomotives.
En verder, zo te zien een heel mooi model en ik denk er sterk aan om er een te bestellen alleen niet met deze wagens. (moet ik van armoe waarschijnlijk in de USA halen)
2003 in Silver Plume.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/24-Shay-nr-14-67d001f1bff5d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/24-Shay-nr-14-67d001f1bff5d.jpg)
-
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/3367/marklin-herbst-neuheiten-2025_pdf
38901
Zweikraftlokomotive Baureihe 2019
Vorbild: Zweikraftlokomotive Baureihe 2019 (Stadler Euro9000)
der European Loc Pool AG (ELP), vermietet an Rail Force One.
Graue/schwarze Grundfarbgebung in attraktiver RFO-Gestaltung.
Betriebsnummer 2019 302-9. Betriebszustand ab 2023
-
Cool. Concurrentie dus
-
Ik vind dat ze weinig varianten van de T3000 uitbrengen.
Ik vind het märklin/Trix model best wel geslaagd, (op de prijs na)
-
Marklin komt met een Br 19.0.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_T1j1YxXA
Veel kijk plezier.
Kees.
Ps, ze is al eens gemaakt door Gutzold.
(https://live.staticflickr.com/1871/30784377768_f368044e6a_4k.jpg) (https://flic.kr/p/NUiYZW)Br 19 017 (https://flic.kr/p/NUiYZW) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
-
Ik zag het. Een mooie stomer. Volgens mij in DDR-uitvoering.
-
Een Saksische dame (y) Zo eentje heb je zelf toch al Kees?
-
Je ziet hierboven de foto hè ;)
-
Klopt heren.
Ik wil haar eerst maar eens zien, dan kan ik nog altijd besluiten of ik er 1 bij koop. ;)
Die van Gutzold is overigens erg mooi en gedetailleerd. :angel:
Weet nog niet of de firma M dat kan evenaren.
Kees.
-
Je ziet hierboven de foto hè ;)
Inderdaad, had mijn brilletje niet op ;D.
-
8) 8)
-
Klopt heren…..
… Weet nog niet of de firma M dat kan evenaren.
Kees.
Märklin is tegenwoordig tot hele mooie dingen in staat, zéker nadat Reinhard Reindl een aantal jaren geleden van Roco naar Märklin is overgestapt. Onder zijn bezielende leiding hebben inmiddels al heel wat fraai gedetailleerde (stoom)locs het ‘levenslicht’ mogen aanschouwen..
-
Dat wist ik niet, maar het is wel fraai wat ze tegenwoordig uitbrengen.
-
Nog een nieuwtje uit Goppingen.
De slanke DKW in C rail, zie de film. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=ZVBWhkEu5Kc
Veel kijk plezier.
Kees.
-
Huh.... nieuwtje? Die is er toch al een paar jaar....?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251018-133712-68f5d243d81cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251018-133712-68f5d243d81cb.jpg)
Het handmonster van de nieuwe 1100 van Märklin is dezer dagen te bewonderen bij Grootendorst in Woerden. Bovenstaand een foto van het model in de vitrine. Het belooft een prachtig model te worden! Vooral het feit dat ie van metaal is spreekt mij erg aan.
Groeten,
Arjen
-
Ziet er goed uit. Tuurlijk zal de discussie er zijn over nut en noodzaak gezien de Piko, maar op het eerste gezicht lijkt ie fijn
-
Aanmerkingen gepost op het 3railforum:
* verhouding breedte hoogte klopt niet
* hoe langer ik er naar kijk niet het vertrouwen dat het goed komt
* het heeft de kenmerken van een 1100, maar ècht gelijken doet het niet.
* zielloos ding
* lijkt meer op een Roco dan op een Piko
* ruitenwissers zijn zielig
* het rode van de bufferbalk komt vreemd over
* model is te smal
* De topseinen, raamomlijsting en de sierstrips zijn te iel.
* misschien zijn de frontruiten niet hoog genoeg?
Pffff...... komt het merk eindelijk eens met een NL model weer niet goed. ;D
Gr, Ben.
-
Op basis van deze foto? Ik impliceer niet dat er veel gaat veranderen, maar het is veel op basis van een kort geleden gepubliceerde foto
-
Op basis van deze foto?
Nee, Facebookpagina van winkelier Grootendorst.
-
Ik zag het. Ik vind hem op deze foto beter uitkomen dan op de foto bij de buren. We gaan het zien
Overigens, het grootste deel van de kritiek daar komt van 1 persoon....
-
Verhoudingen zijn op een foto slecht te zien.
Wel eens met de kritiek op de bufferbalk (het ding heeft een overbeet) en de vette ruitenwissers. Misschien hebben ze die voor het handmonster bij Piko geleend. :D
Kan allemaal nog goedkomen, we gaan het zien.
-
Overigens, het grootste deel van de kritiek daar komt van 1 persoon....
...en die is hier ook actief. Op basis van de foto hier heb ik mijn mening bijgesteld. Het belooft wel degelijk een fraai model te worden. Jammer wel van de ruitenwissers. Hopelijk wordt dat nog aangepast.
Voor de volledigheid nog even de foto op basis waarvan ik mijn eerdere mening vormde bij de buren. Een aantal punten daarvan zijn terug te vinden in het lijstje dat Ben zo vlijtig heeft samengesteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1100-68f5fac6724ac.jpg)
(bron: facebook-pagina Grootendorst)
-
Ik hou dit topic even in de gaten ;D. Mooi dat er foto's zijn en het is duidelijk een NS 1100. Aan de andere kant, heb ik het idee dat de mate van detail tussen de (oudere) Roco's en de Piko's inhangt. Maar dat is meer een gevoel, dan echt iets wat ik kan aanwijzen.
Groeten,
Rogier
-
...en die is hier ook actief.
;)
-
Ik ben blij dat ik geen NS rij.
Dat heb ik al dat gezeik en afkraken van een nieuw NS model ook niet, en het maakt gelukkig niet
uit welk merk , want afkraken kan iedereen achter zijn toetsen bord.
Kees.
-
Ik vind het een prima model. (y) (y) Als ik marklin zou rijden zou ik hem zeker kopen, misschien zelfs een stuk of drie.
maar om een beetje mee te doen met kritiek, er zijn altijd dingen op een foto, dat als je die ziet, je ze niet meer kan ontzien. Zo trekt mijn blik altijd naar die stippen tussen de rails en die koppelings beugel. Dan maakt een beetje dikke raamlijst ook niet meer uit.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251018-133712-68f5d243d81cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251018-133712-68f5d243d81cb.jpg)
Het handmonster van de nieuwe 1100 van Märklin is dezer dagen te bewonderen bij Grootendorst in Woerden. Bovenstaand een foto van het model in de vitrine. Het belooft een prachtig model te worden! Vooral het feit dat ie van metaal is spreekt mij erg aan.
Groeten,
Arjen
Horen die "tralies"achter de voorruit?
-
Als ik naar NEG101093-378-39 in de NVBS beeldbank kijk, dan zeg ik "ja" op basis van het beeld ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-20-222717-68f69b323965d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-20-222717-68f69b323965d.png)
Foto: Roef Ankersmit, 10-04-1976 te Hengelo. NVBS Beeldbank
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-20-221844-68f69a6bb7be5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-20-221844-68f69a6bb7be5.png)
Maar dan wel een héél stuk fijner ... ;D
Een zonnescherm wellicht?
-
Veel NS materieel, had een frame achter de ruit met dunne draadjes erin. Dit was de ruitverwarming. Maar die draadjes zijn echt heel dun, dus in H0 wordt dat gauw lomp.
Groeten Edwin.
-
Wat hieronder te zien is op NEG1516-02N29 bedoel je Edwin?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-21-073613-68f71c1dcbe85.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-21-073613-68f71c1dcbe85.png)
Cabine van locomotief NS 1107.
Foto: K.H. (Klaas) Nauta, 19-02-1978 te Groningen, NVBS beeldbank.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-21-073540-68f71c1e9909c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-21-073540-68f71c1e9909c.png)
-
Die draadjes zijn zo dun daar zie je niets van of je maakt er tralies van wat er dus niet uitziet.
Het frame zie je wel in H0, dat heeft Roco en Märklin weergegeven d.m.v. het boogje bovenin de middenhoek van het raam, Piko heeft dit detail weer niet.
Stephan.
-
Over de foto’s vanuit model hierboven: ik maak me sterk dat ze met een telefoon genomen zijn en dan krijg je altijd de nodige vertekeningen. Dat zul je met de oude grootbedrijffoto’s niet snel hebben want Ankersmit was een purist en gebruikte (te zien op z’n foto’s uit het verleden) in de meeste gevallen een 50 mm kleinbeeld standaardobjectief.
De maatvoering: zullen we toch even moeten afwachten totdat het ding in de winkels ligt en iemand de nodige pegels heeft geschoven om dat model te presenteren.
Die luxaflex voor de rechter voorruiten zijn aan absolute misser, beetje te vergelijken met de dikke lasnaden op de daken van de eerste series Plan E van Artitec destijds. Later kwamen daar de gladde daken, die goed gewisseld konden worden. Ben benieuwd of Märklin over een jaar of wat komt met nieuwe frontruiten zonder die luxaflex. De persoon die dat bedacht heeft is duidelijk niet in contact geweest met ‘de mensen uit het veld’ zullen we maar zeggen. Die ruitenwissers zijn ook absoluut ‘not done’ vandaag de dag, dus de importeur moet er nog maar even een belletje of mailtje aan wagen richting Göppingen om die te vervangen door geëtste exemplaren. En anders kun je altijd nog bij Weinert of Frie (?) terecht…. (maar alleen voor de ruitenwissers😉).
-
Ik zie de tralies hier niet meer:
https://www.marklin.nl/producten/details/article/38110?cHash=c8aadbd1c96b1eed8943180e4fb851d1 (https://www.marklin.nl/producten/details/article/38110?cHash=c8aadbd1c96b1eed8943180e4fb851d1)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bff3e272e5123997f3c809fcfc69ad7e1734246011-68f77a8a393e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bff3e272e5123997f3c809fcfc69ad7e1734246011-68f77a8a393e7.jpg)
De kleur is ook beter.
Wordt trouwens 2026.
Stephan.
-
Volgens mij is dat een oudere foto, die stond namelijk eerder al online.
-
Dat zijn de plaatjes van de aankondiging, geen foto van een echt model, maar een CAD-rendering.
Als je inzoomt bij het linker raam, zie je de lijntjes wel degelijk lopen (valt vooral op net naast de raamlijst), maar dan wel veel minder duidelijk dan bij het daadwerkelijke model.
Op de detailopnames van de voorkant zijn ze echter totaal niet te zien, alsof daar een ander raammodel voor is gebruikt? Het frame van de ruitverwarming is daar wel te zien.
-
Omdat ik af moet gaan van plaatjes die gepost zijn,
Ik vind het geslaagd, laat maar komen.
Heerlijk eindelijk een 1100 met metalen kap, dat heeft marklin nog nooit eerder gedaan met dit model.
Kan niet wachten om er een mooie lange sleep achter te hangen.
De regendruppels zwieper mag iets fraaier, voor de rest dikke vette prima 👌🏻
Ik ben maar hobbyist geen machinist.
En in dit geval nostalgisch(t).
Fijn, dankjewel marklin 😊👍🏻
-
Als jij van 72 bent moet je deze toch wel kennen...
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=d19d5628732e2c11&sxsrf=AE3TifMKpu3OFJVQ3fjpNxCaTcNNz78iHg:1761405470111&udm=2&fbs=AIIjpHzUAMFED-r4IWZYq00pNSq9_DLFA4mFB1mvIbRIxNSHKY-oHRwDYpPTKzn2ggRQWfA2w-1o1aNcEJmaDTxUnDZSmuSRx9H03MmVkm5glXkr3KjvdijfApXRIC6DJ9gtGidh_d-P-xqJzqXYAupb36V6p-NxWwHi59m8nLChlzVdd_cpUnzV8A_fvOoGuwY8Noi0EGsmZz5K2FITmFqOuEg0qfqHAQ&q=marklin+1100+3013&sa=X&ved=2ahUKEwj0yefa0r-QAxXczwIHHUjIDKIQtKgLegQIERAB&biw=1920&bih=1039&dpr=1 (https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=d19d5628732e2c11&sxsrf=AE3TifMKpu3OFJVQ3fjpNxCaTcNNz78iHg:1761405470111&udm=2&fbs=AIIjpHzUAMFED-r4IWZYq00pNSq9_DLFA4mFB1mvIbRIxNSHKY-oHRwDYpPTKzn2ggRQWfA2w-1o1aNcEJmaDTxUnDZSmuSRx9H03MmVkm5glXkr3KjvdijfApXRIC6DJ9gtGidh_d-P-xqJzqXYAupb36V6p-NxWwHi59m8nLChlzVdd_cpUnzV8A_fvOoGuwY8Noi0EGsmZz5K2FITmFqOuEg0qfqHAQ&q=marklin+1100+3013&sa=X&ved=2ahUKEwj0yefa0r-QAxXczwIHHUjIDKIQtKgLegQIERAB&biw=1920&bih=1039&dpr=1)
-
Ziet er goed uit de 1100 ! ik wacht nog even op de geel/grijze en blauwe met A-sein en de botsneuzen
-
Ach, ze zullen het nooit leren.
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/39661
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/8f1fa0e16376242189bb1399b328522b1761663605-6903be794b706.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/8f1fa0e16376242189bb1399b328522b1761663605-6903be794b706.jpg)
En de bijgeleverde rijtuigen slaan ook de plank mis.
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/42528?cHash=68c5ca018715137bee7c95303414b007
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/593329ff883e759ccd8b1c90cc1ad7691761228012-6903beff2378a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/593329ff883e759ccd8b1c90cc1ad7691761228012-6903beff2378a.jpg)
Dompfeil bestond uit 2 x B4ü en 1 x BR4ü
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/100260-6903bf5179038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/100260-6903bf5179038.jpg)
05 003 vom Bw Hamm P fährt mit dem F 14 "Dompfeil" (Hannover - Köln) durch den Bahnhof Gruiten. Das Wärterstellwerk "Gs" stand bis 1976 an der Bahnhofsausfahrt Richtung Solingen. (07.05.1954) Foto: Carl Bellingrodt
-
ik heb er geen verstand van, maar kun je uitleggen wat er niet klopt?
-
20.03.1939 Auslieferung an DRB - Deutsche Reichsbahn [D] "06 001"
02.06.1939 Probefahrt [Potsdam - Magdeburg]
12.06.1939 Abnahme [LVA Berlin-Grunewald]
01.01.1945 - 31.05.1946 Abstellung [warten auf Ausbesserung]
19.07.1945 => OBL-USZ - Oberbetriebsleitung der US Zone, Frankfurt (Main) [D] "06 001"
[Eisenbahnverwaltung der amerikanisch besetzten Zone]
01.06.1946 z-Stellung
10.09.1946 => HVE - Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes [D]
[Zusammenschluß der Eisenbahnverwaltungen der amerikanischen und britischen Besatzungszone]
12.09.1948 => VfV - Verwaltung für Verkehr des vereinigten Wirtschaftsgebietes [D] "06 001"
[Eingliederung der HVE als Hauptabteilung Eisenbahn in die Verwaltung für Verkehr]
07.09.1949 => DB - Deutsche Bundesbahn [D] "06 001"
14.11.1951 Genehmigung zur Ausmusterung [gemäß Verf. HVB 21.213 Fuv 80]
__.__.1952 ++ [AW Darmstadt] [1. Halbjahr 1952, bis spätestens 30.06.1952]
Märklin brengt hem uit in bedrijfstoestand 1952 terwijl hij toen al gesloopt was en dat hij nooit "ontkleed" is geweest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/17731-6903c4dcb90ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/17731-6903c4dcb90ca.jpg)
Das traurige Ende der 06 001, die mit gesprengten Zylindern seit Januar 1945 in Frankfurt (Main) auf bessere Zeiten wartet. Da die DB an den beiden Loks der Baureihe 06 kein Interesse hatte, wurden sie als Splittergattung eingestuft und mit HVB-Verfügung vom 14. November 1951 zur Ausmusterung genehmigt. (07.1949) Foto: Carl Bellingrodt
-
Ja, dat staat dus ook in de beschrijving van Märklin. Ze presenteren het model als hoe het had kunnen zijn.
Volgens mij heeft Märklin in de loop der jaren heel goed geleerd wat de aanhang mooi vindt. :)
-
Deze "fantasie" uitvoering van die ex-stroomlijnloc door Märklin is wel leuk vind ik. Wat niet kan is echter dat F 14 "Dompfeil" het nu zonder mogelijkheid tot het nuttigen van spijzen moet doen; de BR4ü is domweg vervangen door een derde B4ü. :(
-
Heerlijk eindelijk een 1100 met metalen kap, dat heeft marklin nog nooit eerder gedaan met dit model.
Uhh..de allereerste 1100 van Märklin was ook van metaal. :)
-
de BR4ü is domweg vervangen door een derde B4ü.
Als ik de beschrijving bij de rijtuigenset lees is het zelfs 3 x AB4ü ...
-
Dat is volgens mij ook de correcte type-aanduiding, vanwege de 2 facultatieve 1e klasse coupés in het midden van het rijtuig. Dus vergelijkbaar met de Plan D bij de NS in dezelfde tijdsperiode.
Boven de cijfers van de tweedeklasse-aanduiding zie je ook een bordje, waarmee het cijfer 1 is afgedekt.
-
Ik krijg spontaan een error in mijn hoofd bij het zien van deze Maerklin lok ::)