BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: BR41 op 07 January 2025, 08:02:26
-
Zijn er mensen die ervaring hebben met verschillende schalen op één modelbaan?
Bijv op de voorgrond schaal 0 en op de achtergrond h0, of h0 en N?
Natuurlijk rijdt het nergens door elkaar en er zal een brede grens tussen beide schalen moeten zitten om een mooi effect te geven.
Ik meen dat het Diorama in de Efteling dat ook doet en ik vind het effect erg mooi.
-
Idd doen ze dat bij de Efteling in het Diorama. Als de ruimte er is werkt dat, op een niet zo diepe modelbaan is het een wat grotere uitdaging :)
EDIT fotootje uit 2015 gevonden in de collectie ;) :
(https://live.staticflickr.com/65535/54250882182_90bf64960a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qDXXcC)20151009_130939 (https://flic.kr/p/2qDXXcC) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Vooraan rijden ze daar met 0 smalspoor op H0 spoor, op de achtergrond rijdt N.
-
Ooit eens (beelden) van een bergbaan diorama gezien, waarbij zover ik me herrinner met 4 schalen werd gewerkt.
Waarbij de door de berg rijdende treinen in de verschillende schalen vernuftig steeds op elkaar aansloten.
Maar wáár heb ik dat ooit gezien ... ???
-
Die herinner ik me ook en ik denk ook aan diorama Veldhoven 1935 van msg Valkenswaard.
-
Ooit eens (beelden) van een bergbaan diorama gezien, waarbij zover ik me herrinner met 4 schalen werd gewerkt.
Waarbij de door de berg rijdende treinen in de verschillende schalen vernuftig steeds op elkaar aansloten.
Maar wáár heb ik dat ooit gezien ... ???
Volgens mij op Rail in Leiden rond 2005
-
"De felbegeerde On traXS Award 2024 ging naar Rijk van Nijmegen van Loek Bronkhorst. In deze modelbaan staat de omgeving van Nijmegen centraal en de Stoomtram Maas en Waal in het bijzonder. De tram komt op de baan terug in maar liefst drie verschillende groottes: schaal H0, N én Z, om zo een gevoel van diepte te geven." (citaat OnTraX) En zo kan 0, h0, N ook ...
Er zijn nog wel meerdere expo-baantjes die werken met 'perspectief' ...
-
Inderdaad ie ook! Alleen gaat die verder dan N of Z, geloof iets van 1: 400 of zoiets op de brug:
(https://live.staticflickr.com/65535/54250941222_4ff14d7183_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qDYfKy)20240316_092953 (https://flic.kr/p/2qDYfKy) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54252071603_7570faa327_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qE53LT)20240316_093109 (https://flic.kr/p/2qE53LT) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54252261240_c0caaf4f5b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qE629u)20240316_093147 (https://flic.kr/p/2qE629u) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
-
Deze baan van Loek staat komend weekeinde in Rijswijk (https://modelspoordagen.nl/)
Groet,
Michel
-
Ooit eens (beelden) van een bergbaan diorama gezien, waarbij zover ik me herrinner met 4 schalen werd gewerkt.
Waarbij de door de berg rijdende treinen in de verschillende schalen vernuftig steeds op elkaar aansloten.
Ik denk dat je B.A. Bodil beoelt: linkje (https://msgvalkenswaard.nl/index.php/nl/diorama-s/dioramababodil-2)
Net als het eerder genoemde Veldhoven 1935 van MSG Valkenswaard. Fraaie banen!
-
Yep, die 2. Kwam even niet op de namen ;)
-
Nog een linkje dan maar: Veldhoven 1935 (https://msgvalkenswaard.nl/index.php/nl/diorama-s/dioramaveldhoven1935-2) 8)
-
Als ik het zo zie dan weet ik wat ik ga doen; op de voorgrond spoor 0 en op de achtergrond h0.
Dat Diorama in de Efteling is prachtig, ik raak er niet op uitgekeken.
Knap ook hoe ze van de ene schaal naar de ander overvloeien terwijl je het eigenlijk niet ziet.
Weet iemand per ongeluk wat de afmetingen van die baan zijn? vooral de diepte vanaf waar je staat?
Die baan van B.A.Bodil is ook mooi!
Slim om op de achtergrond met het zelfde rijtuig in kleinere schaal te rijden
en het op de voorgrond in grotere schaal terug te laten komen.
-
In "Bodil" wordt het nog gepresenteerd als een grappig trucje (gimmick). "Veldhoven" is fraaier en 'ernstiger' ;)
-
Slim om op de achtergrond met het zelfde rijtuig in kleinere schaal te rijden
en het op de voorgrond in grotere schaal terug te laten komen.
Ik ben niet zo slim ;), dus dezelfde trein op de voorgrond in 0 en op de achtergrond in 1:
https://www.youtube.com/v/l-ka0sRnLkw
Groet
Fred
-
Fred Escher 😁
-
Dat Diorama in de Efteling is prachtig, ik raak er niet op uitgekeken.
Knap ook hoe ze van de ene schaal naar de ander overvloeien terwijl je het eigenlijk niet ziet.
Weet iemand per ongeluk wat de afmetingen van die baan zijn? vooral de diepte vanaf waar je staat?
Nee, zo niet. Mooi excuus om er heen te gaan met de meetlat in de handen :) Het wordt onderhouden door dacht ik een vereniging in de buurt maar zeker weet ik dat niet... het is toen helemaal aangepast en voorzien van Profirail. Voorzichtig een mailtje naar de Efteling?
EDIT 60 meter lange kast ;) : https://nl.wikipedia.org/wiki/Diorama_(Efteling)
-
citaat: "Wikipedia heeft geen artikel met de naam "Diorama (Efteling".
-
Extra haakje achter zetten en dan heb je het (https://nl.wikipedia.org/wiki/Diorama_(Efteling))zo.
groet,
michel
-
Ok, normaal is de link kopiëren genoeg ;)
-
Bij mij rijst dan de vraag hoe je op zo'n diepe baan nog onderhoud kunt doen aan de achterkant.
Ik heb zelf ooit een baan gehad van 2,1m diep die tegen een muur stond.
Om aan de achterkant te komen had ik boven de baan een railsysteem gemaakt met een wagentje er op
waar ik op kon zitten, maar het was helemaal niet praktisch want ik zat veel te hoog boven de baan
en dat railsysteem draagt ook niet bij aan een mooie uitstraling.
Ik zie banen waarbij mensen op sokken precies door een rivier gaan lopen, omdat die van hard epoxy is,
maar niet iedereen heeft een rivier.
Of ze tillen van onder een stuk uit het landschap, maar waar leg je dat neer? want dat stuk past niet door het gat naar beneden.
Optie zou nog zijn om alles op verrijdbare karren te bouwen en de voorste simpelweg weg rijden als je achterin moet zijn.
Hoe lossen anderen dat op?
-
Of ze tillen van onder een stuk uit het landschap, maar waar leg je dat neer? want dat stuk past niet door het gat naar beneden.
Vierkant en rechthoek passen in de basis altijd door hun eigen gat.
Dus als je de hoogte van de scenery daar op afstemt, hoeft dat geen probleem te zijn.
-
Hier vindt je een heel duidelijk artikel over geforceerd perspectief:
https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=000110960613783664665:fyyibhvddzk&q=https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Perspectief&sa=U&ved=2ahUKEwjQl-O83uWKAxVHFlkFHVomKa4QFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw3R31VG8Lrpf52ENoT4MbtO
-
Dieger heeft zo ook een bergbaan gebouwd die op OntraXS heeft gestaan.
-
Bij mij rijst dan de vraag hoe je op zo'n diepe baan nog onderhoud kunt doen aan de achterkant.
Rijk van Nijmegen is een tentoonstellingsbaan. Loek kan daar aan de achterkant bij als de achtergrond weg is. En ik vermoed dat de baan uit meerdere delen bestaat die hij uit elkaar kan schuiven. A.s. weekend in Rijswijk maar eens vragen hoe hij dat doet.
-
Dieger heeft zo ook een bergbaan gebouwd die op OntraXS heeft gestaan.
Maar daar bleef de trein in schaal en had hij de scenery wat aangepast. Zat meer een natuurlijke diepte in :)
-
Beste Klaas,
jammer dat je R.v.Nijmegen afgelopen weekend in Rijswijk hebt gemist. Ik had het leuk gevonden elkaar weer eens te spreken. Voor mij is onvergetelijk hoe we als buren in de Zeelandhallen ieder met onze eigen modelbaan stonden en dat jij na afloop van de show de boel inpakte in een kar die je de volgende dag aan je fiets zou koppelen om er mee naar huis te fietsen. Gelukkig was je huis niet heel ver weg.
Ik reageer eigenlijk op je vraag hoe ik de bereikbaarheid van de diverse schalen treinen op mijn modelbaan heb geregeld. Hoe dieper naar achter, hoe verder weg, hoe moeilijker je er nog bij kunt in geval van storingen. Dat is waar het in dit draadje over gaat dacht ik.
Welnu, op de voorgrond rijden de HOm stoomtrammetjes. Die verschijnen en verdwijnen links en rechts in de coulissen en rijden achter de wolkenhemel om naar het schaduwstationnetje waar ze hun beurt om in actie te komen afwachten. Aan alle kanten kan ik er dus bij mocht er iets mis gaan.
Dieper de modelbaan in rijden de N versies van dezelfde stoomtrammetjes. Ze bewegen volgens het lopende band principe. D.w.z. het lokje en de wagentjes zitten vast aan een band die via 2 vertikaal draaiende wielen rond loopt. Als de tram boven is en zichtbaar voor de toeschouwer kan ik er nog nét bij maar lastig. Wel heel goed kan ik er bij als hij zich aan de onderkant bevindt, ondersteboven hangend. Ik moet dan wel onder de baan kruipen en dat is niet leuk want ik ben ook niet meer zo piep. Maar soms vertoont het lopende bandje, hoe goed je het ook voorbereid een vastloper en kun je het zo oplossen.
De Z versie is echt helemaal onbereikbaar vanaf de voorkant, maar vanaf de onderkant dus wel omdat ook hier het lopende band principe geldt. Hetzelfde verhaal voor de miniscule treinen op de spoorbrug (1:650).
Dan nog iets over de zeppelin die soms, weliswaar niet brandend, neerstort op de modelbaan, meestal bij het gleufje in de achtergrond waar hij ten tonele moet verschijnen. In dat geval pak ik mijn trapleer die ik tegenwoordig standaard meeneem naar shows, klim erop en kan hem over de wolkenhemel heen gebogen weer oprapen. In Utrecht half maart kun je het live komen bekijken eventueel. Hartelijke groeten uit Nimma!
Loek Bronkhorst
-
In Utrecht half maart kun je het live komen bekijken eventueel. Hartelijke groeten uit Nimma!
Loek Bronkhorst
Sta je opnieuw op OntraXS dan?
-
Hoi Ronald,
Ontraxs wilt het tot traditie maken om de uhword winnaar het jaar erna terug te laten komen, maar dan tentoongesteld in de ontvangsthal van het Maliebaanstation. Vorig jaar stond Robert Goyvaerts daar. Snap je?
Gr. Loek
-
Ikke schnap ;D
-
Loek, mooi dat je nog een keer op OntraXS staat. Ik kom zeker kijken, hoewel ik daar, zelf deelnemer zijnde, niet veel tijd voor zal hebben.
En dat ritueel met de fietskar zal je daar niet zien. Iets te ver voor deze ook niet meer zo piepe jongeman. :)
-
Loek, mooi dat je nog een keer op OntraXS staat. Ik kom zeker kijken, hoewel ik daar, zelf deelnemer zijnde, niet veel tijd voor zal hebben.
En dat ritueel met de fietskar zal je daar niet zien. Iets te ver voor deze ook niet meer zo piepe jongeman. :)
Kom maar bij mij, ik ben wel beschikbaar tijdelijk indien even nodig :)