BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: PeterR op 26 May 2008, 00:13:55
-
Goedenacht, -morgen, -middag, -avond. (doorhalen wat niet van toepassing is ;) ).
Ik heb even een vraagje.
Heeft er hier iemand ervaring met het digitaliseren van een Roco BR290?
Is nog een oudje, en heeft nog geen NEM-stekker.
Aangezien ik me net op dit gebied begeef ben ik op zoek naar een uitleg hoe dit aan te pakken. Heeft iemand dit eerder gedaan of weet iemand een beschrijving hoe je dit moet doen? Dat zou me zeker verder op weg helpen.
( en nee, ik ga niet naar een winkel waar ze het voor me kunnen doen. Ik wil het zelf doen, ook al kan dat schade opleveren. Al doende wordt men wijzer... of koppiger ;) ).
Alvast bedankt,
PeterR
-
Beste Peter,
Ik neem aan dat je jet internet al hebt afgespeurd op voorbeelden.
Het is natuurlijk altijd te doen.
Zo ga jevoorzichtig te werk:
Zorg dat de lok analoog goed rijdt.
Isoleer de motoraansluiting ten opzichte van het chassis (nameten!) en verbind ze met de grijze en oranje draad van de dekoder.
Zet de rijspanning uit en verbind de rode en zwarte draad met de rijspanning voor een test. (zorg dat de dekoder niks metaligs aanraakt.) Probeer de dekoder uit telezen. bv CV1
Als je als antwoord 3 krijgt zit je goed. Kijk nu of de motor reageert op adres 3. als dat werkt kan je verder met inbouwen.
Als een dekoder niet reageert of error geeft bj het uitlezen is er vermoedelijk iets niet goed, kortsluiting of geen verbinding.
Dekoders kunnen tegenwoordig wel iets hebben maar wees toch voorzichtig.
succes !
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Succes... yes.
Heb het voor elkaar gekregen.
Na het digitaal maken van mijn analoge IRM heb ik ook dit beestje een paar decenia vooruit geholpen. ;D
Met dank aan de plaatjes op de site van Wim Ros.
Ook heb ik iets voor elkaar gekregen wat ik nog niet helemaal begrijp, maar goed, het werkt dus je hoort mij er niet meer over.
Wat dan? Wat dan? Vertel! Vertel! (vrij naar Bert Visscher)
Nou oke.
Ik heb de sluitsein aansluiting van mijn dekoder aan het werk gekregen als een frontsein.
De trein had maar twee lampjes, 1 voor en 1 achter.
Afhankelijk van de rijrichting brand er maar een.
Nu heb ik een lampje op de frontsein aansluiting aangesloten en een op de sluitsein aansluiting. IPV dat ze nu dus eigenlijk allebei zouden moeten branden, branden ze afhankelijk van de rijrichting. Heb dus in principe nu twee frontseinen die dus niet tegelijk branden. Hoe dat kan? Ik weet het niet. Misschien dat iemand anders dit kan toelichten? En niet gaan lachen of mij gaan afzeiken, want ik ben nog een n00b en ik moet het ook nog leren!
PeterR
-
PeterR,
Jij denkt dat de ene draad voor het sluitsein is en de andere draad voor het frontsein. Nu dat is niet zo, in de richting vooruit brand het lampje wat aangesloten is aan de witte draad, rijd de trein achteruit dus de andere richting dan brand het lampje aan de gele draad, dat is rijrichtingafhankelijke verlichting. Jouw Roco lok heeft geen aparte sluitseinen, die branden rood en wit afhankelijk van de lichtgeleiders in het dak. Er brand dus altijd maar 1 lampje.
Dus helemaal goed.
Mvg
Wim.
-
OKe,
Bedankt voor je antwoord Wim.
Ik dacht echt dat de witte alleen de frontseinen aanstuurde, en de gele alleen de sluitseinen. Blijkbaar is dat dus niet zo.
En nee, ik kan dat niet terugvinden in de beschrijving van de decoder.
(heb wel gezien dat jij daar zo op hamert ;) )
gr. Peter
P.S. Volgende project worden een oude BR215.
En die zit iets ingewikkelder in elkaar...
-
OKe,
Bedankt voor je antwoord Wim.
Ik dacht echt dat de witte alleen de frontseinen aanstuurde, en de gele alleen de sluitseinen. Blijkbaar is dat dus niet zo.
En nee, ik kan dat niet terugvinden in de beschrijving van de decoder.
Maar helaas het staat er wel in, even een willekeurige decoder handleiding geplukt van het web.
Three wires connect the headlights and functions to the decoder:
• White wire (Pin #6) to the forward headlight or the function
controlled by Output A. If the bulb is isolated, connect the blue
wire (Pin #7) to the other terminal.
• Yellow wire (Pin #2) to the rear headlight or the function
controlled by Output B.
Mvg
Wim.
-
;D
-
Hoi,
de roco 290 heeft geen rode sluitverlichting, maar aangezien het een rangeerlok is zou het wel leuk kunnen zijn om met een driepuntsverlichting aan beide zijden te kunnen rijden (rangeersignaal, onafhankelijk van de rijrichting)
Ik weet niet welke decoder je hebt, maar met een ESU en functionmapping is dit wel mogelijk.
Bart