BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jengelsm op 31 December 2024, 16:02:45
-
Gebruik van weerstandslak op asjes wagons.
Ik heb begrepen dat ‘wat’ weerstandslak op de wielasjes van een wagon er voor zorgt dat de wagon door de melders gedetecteerd wordt (bij stroomdetectie melders).
Hoe veel zou de weerstand moeten zijn dat de wagon detecteerd wordt ? Wat zou de minimale weerstand mogen zijn ?
Alhoewel mijn kennis mbt de wet van ohm ver weg gezakt is kan ik me nog herinneren dat als je twee weerstanden parrallel zet de weerstand de helft wordt.
Is dit (het aantal wagons binnen 1 ‘meld’ sectie iets om rekening mee te houden?
-
zoals gewoonlijk is google je vriend :
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Detectie_van_goederenwagens/rijtuigen
https://www.floodland.nl/aim/info_as_bezetmelding_1.htm
-
Ik zou niet met weerstandslak aan de gang gaan, maar een weerstand om de assen bevestigen. Je moet dan 10 kOhm exemplaren gebruiken.
-
Mijn ervaring is dat ongeveer 4 kΩ per as voldoende is. Let er vooral op dat de laatste as van een trein goed detecteert, anders kan je wel eens te maken krijgen met te vroeg schakelende wissels (en de daarbij behorende effecten) of treinen die een blok te ver doorrijden.
Halverwege de trein is het allemaal wat minder kritisch, dan zullen meerdere assen met weerstandslak wel voor voldoende detectie zorgen.
-
Pas op dat je niet teveel van deze lak op je wagenwielen smeert.
De weerstandswaarde zal dan zo laag worden dat er een grote stroom doorheen gaat lopen en de wielen te warm zullen gaan worden.
Vroeger een keer met Roco wagentjes gehad!
-
Meer consistente resultaten krijg je door smd-weerstanden tussen as en wiel te lijmen. De verbindingen maak je dan met geleidende verf.
Tom
-
Het goed aanbrengen van SMD weerstanden vind ik best wel lastig. Je kunt de weerstand wel ergens netjes vastplakken, maar dan moet je de elektrische verbinding nog maken tussen weerstand en as/wiel. Solderen lukt meestal niet (en voor je het weet is de isolatie tussen wiel en as gesmolten). Met zilverlak lukt het beter, maar dat spulletje is erg prijzig. Heeft iemand betere suggesties?
Ik werk daarom nog steeds met weerstandslak. Gewoon wat opsmeren, en een dag laten drogen. Vervolgens de universeel meter erop. Als het ergens tussen de 7K en 15K Ohm is, dan prima. Is het te weinig, dan er nog iets opsmeren, en morgen opnieuw proberen. Als de weerstand te klein is, dan ietsje wegkrabben.
Groet, Aiko
-
Nooit geprobeerd, maar ik bedacht me. Je kan op voorhand iets een dun ijzerdraadje ofzo aan een smd of tht weerstand solderen. Dan lijm je dat weerstandje vast aan de as en knip je het ijzerdraad op maat en laat je zacht tegen de wielen drukken. Of beter nog, fosforbrons.
Bas
-
Soldeer twee stukjes lakdraad aan een smd weerstandje.
Neem een wielstel wat aan één zijde geïsoleerd is en trek het uit elkaar volgens dit plaatje......
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/922/mijLDu.jpg) (https://imageshack.com/i/pmmijLDuj)
.... en bij het weer in elkaar zetten doe je 1 draadje tussen wiel en isolatie en het andere draadje tussen isolatie en as. En uiteraard stel je het wiel weer op maat t.o.v. het andere wiel.
Gr, Ben.