BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: hervé op 20 December 2024, 09:57:20
-
Moderatormededeling: afgesplitst van witte randen om buffers (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113600.0).
Wellicht ook omdat de "Konturen" dan duidelijker uitkomen bij zwart-wit fotografie. Inzonderheid bij de "Fotografieranstrich" ...
-
Wellicht ook omdat de "Konturen" dan duidelijker uitkomen bij zwart-wit fotografie. Inzonderheid bij de "Fotografieranstrich" ...
Niet waarschijnlijk, zie bijv br 42; in oorlog gebouwd.
https://www.marklinfan.com/public/Staff6/DBBR4224Sambo.jpg
En was het blijkbaar ca 50% ;D
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fpsd2qckmrm881.jpg&rdt=54466
-
Wellicht ook omdat de "Konturen" dan duidelijker uitkomen bij zwart-wit fotografie. Inzonderheid bij de "Fotografieranstrich" ...
Die foto’s worden door de fabrikant gemaakt, heeft niks met de spoorwegmaatschappij te maken. Bovendien was de fotografieranstrich van wateroplosbare verf gemaakt die na de foto er af werd gespoten
-
Bovendien was de fotografieranstrich van wateroplosbare verf gemaakt die na de foto er af werd gespoten
Ik geloof er niks van dat die Fotografieranstrich echt bestaan heeft. Niemand heeft het ook ooit kunnen aantonen behalve modelspoorfabrikanten. ;D
Het is totaal onzinnig om een lok met kalkverf in te strijken en dit daarna weer af te spoelen. Die troep blijft overal achter. Fotografieranstrich was niks anders dan grondlak, opgeleukt met enkele accenten. Daarna werd een Lok pas in de uiteindelijke kleur gezet.
Witte bufferringen zijn een overblijfsel van WO2 en werden later nog toegepast omdat het leuk stond.
De verduisteringskappen op de lampen hadden lamellen (luxaflex achtig), zodat het licht van bovenaf niet zichtbaar was.
Bart
-
Een meer specifieke vraag geeft een duidelijker antwoord
Meestal vind ik het vervelend dat discussies uitwaaieren, maar nu mik ik er zelf expres op, door de vraag uit te breiden. Het levert veel mooie foto’s op (let even op de auteursrechten, hoe zit dat bij de Eisenbahnstiftung?).
Maar over die Fotografieranstrich, dat gaat me echt te ver ;).
-
Je mag altijd een linkje plaatsen.
-
Het levert veel mooie foto’s op (let even op de auteursrechten, hoe zit dat bij de Eisenbahnstiftung?).
Die mag je zo plaatsen. Alleen de bron vermelden is genoeg.
-
Ik geloof er niks van dat die Fotografieranstrich echt bestaan heeft. Niemand heeft het ook ooit kunnen aantonen behalve modelspoorfabrikanten. ;D
Het is totaal onzinnig om een lok met kalkverf in te strijken en dit daarna weer af te spoelen. Die troep blijft overal achter. Fotografieranstrich was niks anders dan grondlak, opgeleukt met enkele accenten. Daarna werd een Lok pas in de uiteindelijke kleur gezet.
Bart
Bart, niet helemaal waar. Het was een afwasbare lichtgrijze of licht olijfkleurige kalk. Zie ==>> https://de.wikipedia.org/wiki/Fotografieranstrich
Dat er modelbouwfabrikanten ze wel in deze kleur uitbrengen is mij tot op heden een raadsel omdat deze nooit in die kleur in de rijdende dienst zijn geweest.
-
Goed voor de verkoop.
-
Bart, niet helemaal waar. Het was een afwasbare lichtgrijze of licht olijfkleurige kalk. Zie ==>> https://de.wikipedia.org/wiki/Fotografieranstrich
Grondlak was ook geel of grijs....
Verder is er helemaal niks te vinden bij welke fabrikant dan ook dat iets van een fotolak zou kunnen aantonen.
Ook het wikipedia artikel haalt geen enkele bron aan.
Ik blijf bij mijn mening; niks anders dan grondlak, i.p.v. 300 (of meer?) kilo "schuurmiddel" of gips ;D
Maar als jij gelooft dat een lok in meerdere dagen met kalk werd ingesmeerd, om op een toevallig mooie dag gefotografeerd te worden, en daarna nog paar dagen schoon en drooggepoetst werd mag dat van mij.
Bart
-
Aan de andere kant, arbeidsloon kostte niks dus een paar mannetjes in de weer zetten met wat kalkverf, daar hoefde je het niet voor te laten. Loc kon ook rustig even blijven staan tot aflevering aan de betreffende spoorwegmaatschappij. En bovenal, men had eer in zijn werk, dus een beetje extra moeite doen om een mooie fabrieksfoto te kunnen maken zal niet onwaarshijnlijk zijn geweest.
Ik vind het kalkverhaal best plausibel, maar ik denk dat je echt in archieven van fabrikanten moet gaan graven om iets te vinden qua kalkverf.
-
Bij mijn weten werd de lok gewoon in de normalen kleur gezet.
Hier trok men later de witte kalk verf overheen en werden de foto's gemaakt.
Zie ook hier : https://de.wikipedia.org/wiki/Fotografieranstrich
(https://live.staticflickr.com/65535/49425657647_e05e9272a1_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iizq4a)Br 04 001 Foto anstrich (https://flic.kr/p/2iizq4a) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
foto van de Eisenbahn Stiftung.
(https://live.staticflickr.com/65535/50205205546_e603f7f9ea_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2jusNub)Br 03 124 Fotoanstrich. (https://flic.kr/p/2jusNub) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50204677268_5d46532b2c_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2juq6rW)Br 03 124 Fotoanstrich. (https://flic.kr/p/2juq6rW) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50205482432_a26ba17db1_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2juudN5)Br 03 124 Fotoanstrich. (https://flic.kr/p/2juudN5) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Uit set Marklin 3100.
Kees.
Ps, volgens mij ging dit draadje over witten ringen op de buffers. ::)
-
Dat wikipedia lemma is hier een paar reacties terug al gemeld, maar zoals Bart (terecht) opmerkt: er staat geen bron voor dat verhaal in de tekst.
-
Ik blijf bij mijn mening; niks anders dan grondlak, i.p.v. 300 (of meer?) kilo "schuurmiddel" of gips ;D
Ik vind juist de grondverf niet plausibel. Ook kant en klaar aangeleverde onderdelen zoals buffers zijn volledig grijs op de foto gezet, terwijl die gewoon kant en klaar werden aangeleverd en gemonteerd. Ook zijn vaak tender- en lokopschriften in het wit aangebracht, wat op een zwarte lok plausibel is, niet op een grijze grondlak.
Een voorbeeld:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/BBÖ_11401_werksfoto_ferber.jpg)
De witte opschriften zitten op een zwart vlak. De fabrieksschilden op dom en Windleitblech zijn ook grijs, de ramen zijn grijs. Dat zegt mij dat de lok zwart is en later van een grijze laag is voorzien, waarbij bepaalde onderdelen (lokschild, de opschriften etc) van de grijze verf zijn ontdaan (of niet grijs zijn gemaakt). Bovendien moet ik nog de eerste foto van een lok tegenkomen in Grundierung in een fabriek. Tal van opnamen van loks in fabrieken en met uitzondering van die in fotografieranstrich geen grijze. En: hoe schilder je een volledig gemonteerde lok? Gaat je niet lukken, dus moet dat ding weer uit elkaar. Veel duurder dan een paar mannetjes en ladders.
Dus ik geloof in de afwasbare verftheorie, jij in de andere :-)
dirkjan
-
Door de korrelgrootte van de vroegere fotografie en de hoeveelheid licht die je nodig had was het heel moeilijk om detail foto's te maken van zwarte locomotieven. Daarom werden de loks in lichtgrijs geschilderd met zwarte of donker grijze accent punten.
Bij mijn weten zijn deze nooit op die manier ingezet.
Maar heeft niets te maken met de witte randen op de buffers ;D
-
Nee, maar misschien wel fascinerender om deze Urban-myth wellicht te ontkrachten... ;D
Die grondverf-theorie begint bij mij te beklijven.. :) Ik heb even een EJ Sonderausgabe van de br86 erbij gepakt en in de productiehal is 1 half voltooide lok al wit, rest is blank of primer (ook bufferbalken). Op de uiteindelijke werksfoto is de lok ook al voorzien van sierlijnen etc; hoeken/randen van waterkasten zijn zwart aangezet. Mijn inziens kan je dit prima verklaren met een grondlaag; reeds aanzetten van randen is niet heel gek, die hebben het zwaarder te verduren, dus dubbel toplaagje kan geen kwaad. Het afwassen van die kalkverf lijkt mij namelijk best veel zooi geven in je al gesmeerde delen... Maar hoe komen we hierachter? Toch een goeie bron vinden... (y)
PS Foto productiehal br86 kan ik ivm rechten hier niet afbeelden, maar er staat ook een foto van Florisdorf op internet, met duidelijk witte loks op de achtergrond. Het lijkt mij sterk dat dit reeds kalkverf is, aangezien die niet zo robuust is en troep geeft bij een (olie)lekkage tijdens productie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/351340-bigpicture-112506-lok1-676a93b284b20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/351340-bigpicture-112506-lok1-676a93b284b20.jpg)
https://wien.orf.at/stories/3019590/
PS Nog meer knalwitte loks... Volgens mij ook Florisdorf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/media-media-2b57092f-21f2-4ef8-b878-49e06548ce6e-original1024-676a94f5345bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/media-media-2b57092f-21f2-4ef8-b878-49e06548ce6e-original1024-676a94f5345bb.jpg)
https://www.esslinger-zeitung.de/media.media.2b57092f-21f2-4ef8-b878-49e06548ce6e.original1024.jpg
Zo, wie wil er terug naar de witte bufferranden...? ;D We kunnen ook vragen om af te splitsen..?
PS kan ook gemengd zijn? Grote vlakken zoals ketel, ciinderblokken, etc in grondverf, details tijdelijk aangezet in kalk..?
-
PS Foto productiehal br86 kan ik ivm rechten hier niet afbeelden, maar er staat ook een foto van Florisdorf op internet, met duidelijk witte loks op de achtergrond. Het lijkt mij sterk dat dit reeds kalkverf is, aangezien die niet zo robuust is en troep geeft bij een (olie)lekkage tijdens productie:
Ik zie blank staal. En witte verf is geen indicatie van fotografieranstrich, want die is grijs, wit zou op de foto niet goed uitkomen ivm de contrast van de films toentertijd
-
En witte verf is geen indicatie van fotografieranstrich, want die is grijs, wit zou op de foto niet goed uitkomen ivm de contrast van de films toentertijd
Waar ik knalwit zei, bedoelde ik een lichtkleurige verf, duidelijk afwijkend van staal :angel: en je geeft het antwoord zelf ook al: als wit niet goed zou uitkomen, kan het dus geen wit zijn ... ;D maar: ik meen op de fotos een duidelijk onderscheid te zien tussen staal en geverfde oppervlakken. Afijn, terug naar buffers...
-
Je moet toch wel een aardige buffer hebben om mee te doen in dit draadje. ;D
Kees.
-
Einde is in zicht ;D ik heb een bron! Althans.. Er
wordt een bron genoemd....
Der bekannte Buchautor und Lok-Konstrukteur (Maschinenfabrik Esslingen, Kraus Maffei) Wolfgang Messerschmidt schrieb in einem seiner zahlreichen Bücher daß der Fotoanstrich mit Grundierfarben (-resten) gemacht wurde, teils auch grün oder rosa!
Bei schwarz/Weiß-Aufnahmen war nur die optische Wirkung auf den Fotografien wichtig. Die mit hitzebständigem schwarz zu lackierenden Teile (Schornstein, Rauchkammertür, unverkleidete Rauchkammer u. a.) waren oft schon fertig lackiert, der Lack kam ja direkt aufs Blech.
Auch die schwarzen Absetzleisten, die sehr unterschiedlich ausgeführt waren, sind meist mit Glanzlack ausgeführt worden. Bei entsprechendem Filmmaterial kommt z. b. rot als schwarz auf dem Fotoabzug heraus, so daß auf solchen Fotos eine Ermittlung der Farben illusorisch ist.
Klar ist auch daß eine so "grundierte" Lok nur zeitweilig draussen stehen sollte, da die Grundierung keinerlei Schutz vor Feuchtigkeit (=Rost) bietet und eine evt. Verschmutzung mit schmierigen Händen die Haftung des decklackes schädigen würde. So können wir davon ausgehen daß keine Lok im Fotoanstrich ein Werksgelände verlassen hat.
https://s1gf.de/forum/index.php?thread/34995-fotoanstrich-der-drg-einheitslokomotiven/
PS kan mij wel voorstellen dat de zwarte delen voor de foto van een kalkverflaagje werden voorzien, om geen 'zwart gat' in de foto te krijgen. Maar grootste deel is dus volgens hierboven toch grondverf...
-
2 vliegen in een klap. Lichte verf voor de foto en de lichte verf is gewoon een grondverf...... (y)
-
Ik lees daaruit dat de Fotografier Anstrich met grondverfresten werd gemaakt, niet dat het een grondverflaag was. Ook dat “grundierte” tussen aanhalingstekens geeft aan dat het niet een grondlaag was. Ik lees dus dat men voor de foto de grondverf gebruikt. Meer niet
-
...und eine evt. Verschmutzung mit schmierigen Händen die Haftung des decklackes schädigen würde
Maar we zien een bron voor de kalkverf wel verschijnen ;D en voor de duidelijkheid: gaat niet om wel of geen gelijk, maar inzicht! Bni vind ik het grondverfverhaal best plausibel en is hier ook een bron voor...
En het gaat er wellicht ook om dat we dit draadje niet teveel vervuilen... :angel: zal vragen om af te splitsen
-
Hoewel het niets te maken heeft met mijn vraag over witte buffers, vind ik het wel interessant, hoor, en lees graag mee! Zo zeer dat ik ook al afsplitsing heb voorgesteld aan de moderatoren. Maar het zou kunnen dat ze witte randen om hun mond hebben van kerststol, oliebollen of appelflappen.
Verder weet ik van dit onderwerp niets. Wat ontbreekt in deze en veel andere discussies is een goede bron voor alles wat er beweerd wordt over dit onderwerp. Vincent (Benelux795) doet in ieder geval een goede poging. Heeft iemand toevallig boeken van de heer Messerschmidt in de kast staan? :)
Overigens ook weer bedankt voor de mooie foto's!
-
gaat niet om wel of geen gelijk, maar inzicht!
Precies. Er is geen eenduidig bewijs voor het een of het ander. We moeten het voorlopig nog steeds met aanwijzingen doen
-
Hebben jullie deze vraag en die over de fotografieranstrich al eens gesteld op een Duits forum? Wellicht zit daar meer kennis. Mocht dat niet zo zijn dan wil ik dat wel doen.
-
Zie mijn eerdere link; Duits en een bron! (y)
Er is geen eenduidig bewijs voor het een of het ander.
Ik heb nog niets gezien voor kalk... en wel een bron voor grondverf :)
-
Hier misschien.
https://www.stummiforum.de/t39870f20-Fotographieranstrich-bei-Dampflokomotiven.html
Kees.
-
Dank voor 't afsplitsen :)
Ik zie blank staal.
Ketel en Führerhaus lijkt mij gegrond? Bijvoorbeeld onderdeel op voorgrond, of pijp naar stoomdouche is blank staal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20241230-223556-Chrome-677312b05ade6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20241230-223556-Chrome-677312b05ade6.jpg)
-
Weg met die grijze primer.. ;D. Mijn bijdrage aan het aflakken van de 8811.
Nee, er is toen (2006) geen statiefoto in het grijs van gemaakt. In het groen dan weer wel.
(https://live.staticflickr.com/6097/6364468651_2c97a91acb_z.jpg) (https://flic.kr/p/aGpyN8)