BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: 1200blauw op 30 December 2024, 15:44:25
-
https://www.piko-shop.de/de/warengruppe/neuheiten-2025-428.html
Er staat nog niet veel, maar het is een begin zullen we maar zeggen.
-
Dat staat er al weken, nieuwtjes komen schijnbaar 3-1 pas deze keer
-
Nou Piko staat online op hun website..... opvallend weinig nieuwtjes. Ben er een beetje stil van...
https://www.piko.de/KAT_PDF/2025/99525.pdf
-
Tja weinig , maar die ÖBB 1067 koop ik zeker .
-
Buitengewoon teleurstellend.. >:(
Net als vorig jaar zit er ook dit jaar niks voor mij bij :-\
-
Zelfs geen goederenwagens als uitbreiding op eerder uitgebrachte wagons.
-
En inderdaad is de katalogus er nu ook: https://www.piko.de/KAT_PDF/2025/99525.pdf
Edit: ik zie dat we nu opeens twee draadjes hebben. @Mods: Misschien even samenvoegen?
-
En wat er dan komt wat eenlingen of bijzondere varianten...
En ondertussen een 216010 uitbrengen, maar jaren later nog steeds geen Lollo ... waar heb je dat afwijkende onderstel dan voor ontwikkeld....
De 2200 staat tijdperk III maar de foto is met vignet, ik ben benieuwd welke het nu wordt
-
Ik kan de blauwe 1000 niet vinden alsmede een nummervariant van een 1100 ... :P
-
Helaas voor mij niks ertussen dit keer, volgend jaar beter! :)
-
Lekker goedkoop jaar voor mij :angel:
Had de hoop gezet op een blauwe NS 1000 en Hippel
-
Dat hangt niet alleen van Piko af hoop ik? ;)
Voor mij zit er ook niks bij. Bijzonder dat Piko ook probeert relatief kort gereden hebbende DHL-kerosinexpress probeert uit te melken met hun gedateerde ketelwagen-modellen. De recentere en betere Roco-modellen waren/zijn bij verschillende verkopers al in de aanbieding geweest.
-
Weer geen CFL NOHAB :(
-
Ach, ik denk maar zo: “the best is yet to come….”
-
Valt tegen he die noviteiten.
We wachten nog op de Roco novelties en weet je? Die vallen ook tegen. En weet je nog wat? 30 jaar geleden was dat niet anders. En toen Fleischmann nog h0 produceerde viel het ook elk jaar tegen.
-
Lekker goedkoop jaar dus, en kan ik sparen voor 2026, 2027..... ;D
-
En dan zie je iets wat leuk is, bestel je ‘t voor en komt ‘t jaren later hahaha.
Wat een stomme hobby is het eigenlijk ook ;D
-
De 2200 staat tijdperk III maar de foto is met vignet, ik ben benieuwd welke het nu wordt
Ik hoop de variant zoals op de foto, dus Tp-4. Met NS vignet, omgekeerd L-sein en blauwe zwaailichten. Een hele standaard uitvoering, maar nog wel steeds ontbrekend voor de jaren '70/'80.
Jeroen
-
Nieuwtjes vallen wel tegen voor mij, had eigenlijk nog wel verwacht dat ze met ICRm zouden komen omdat ze de ICRmh al af hebben. Ook had ik stiekem gehoopt op een blauwe 1000. Achja, misschien komen er later dit jaar nog wel verrassinkjes die leuk zijn :D
-
Ik denk dat ze eerst de batch groene 1000'en kwijt willen aan nieuwe eigenaren voordat ze met een blauwe komen. Het is nog geen half jaar geleden (augustus jl.om precies te zijn) dat de groene het levenslicht zag. Ook de vrij recente serie ICR's die al in meerdere varianten zijn uitgeleverd het afgelopen jaar drukken op het Nederlandse productie- en ontwikkelingsbudget. Die bruine 2200 met blauwe pit voor tp. 3 mag er voor mij wel komen. Het zou me ook niet verbazen als er in de loop van dit jaar een turquoise 1100 bij Piko gaat komen. Had ik eigenlijk al een beetje verwacht toen Roco afgelopen jaar met een setje turquoise Plan D's kwam. We wachten het af. Tot dan blijft de portemonnee dicht ;D
-
Ik vind de silberlinge en Bm232 met rood DB logo wel leuk, weet alleen niet of ik ze aanschaf, heb een hoop van die rijtuigen en ook al decals om er een paar van rood logo te voorzien.
Verder voor mijn NS verzameling niks gezien, maar binnenkort wordt de beurs toch leeggetrokken voor 7x ICR van PBM.
Misschien dit jaar minder aan materieel uitgeven en een baan gaan bouwen :angel:
Groeten Edwin.
-
Dit keer verdiend Piko niets aan mij , dus de centen blijven gespaard voor PB.
Cor
-
Ze zullen wel weer inzetten voor mooi exclusief materieel voor de Zwitserse markt ……..
Mvg Johan.
-
Mmmm voor mij alleen de
BR E140 en de BR 440
Eigenlijk maar weer eens een treinstel aanschaffen ;D
-
Het nieuws wat er nu gedeeld is, is gunstig voor mijn portemonee ;D. Piko kennende komen er nog diverse nieuwtjes gedurende het jaar naar buiten, misschien zit daar wel interessant NL nieuws tussen.
Tot die tijd heb ik nog genoeg in te halen van de vorige jaren (vooral 1100en) ;D ;D
Groeten,
Rogier
-
Weer geen CFL NOHAB :(
Die komt ook nooit, want de CFL had AFB’s ;)
-
Ok, ok AFB... Ik had gewoon gehoopt op een tp. IV CFL serie 1600 ::)
-
Piko is down, zeker de PDF aan het aanpassen ... ;D ;D
-
De 2200 staat tijdperk III maar de foto is met vignet, ik ben benieuwd welke het nu wordt
Er staat tijdperk 3, maar de foto toont een vale loc in de toestand van begin jaren ‘80 met een extra deur (deze hadden de ATB loc’s en de mobilofoonloc’s) in de huif. Maar dit is dan weer geen mobilofoon loc omdat de antenne daarvan op het dak van de cabine ontbreekt. Ben er nog niet achter welke het dan wel is.
-
Ik vind de silberlinge en Bm232 met rood DB logo wel leuk, weet alleen niet of ik ze aanschaf, heb een hoop van die rijtuigen en ook al decals om er een paar van rood logo te voorzien.
Ik zou ze voor de genoemde prijs lekker links laten liggen, blijven toch veredelde hobbyrijtuigen. Zeker gezien de beschikbare alternatieven op de markt.
Verder voor mij ook weinig interessants erbij, de E410 wel leuk maar die heeft weer een erg specifiek inzetgebied.
-
Valt tegen he die noviteiten.
welnee... (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100747.msg3222517252#msg3222517252) 8)
-
Die Dm op pagina 37, reden die mee in de EC's tussen Amsterdam en Keulen in de jaren '90? Zie ook hier https://flic.kr/p/9EzHdY (https://flic.kr/p/9EzHdY)
-
Nee dat is de variant met rechte daken, geschikt voor 200 km/h, de Dms 905.1
Het Piko-model is de Dms902
-
Dank voor de verduidelijking. Dan hoef ik hem niet te bestellen.
-
Heb zelf nooit echt iets bij Piko gevonden in het verleden op enkele uitzonderingen na, en ook hier zal het dit jaar weinig Piko bijkomen.
Hopelijk is dat geen voorbode voor al de rest, of hopelijk ook niet net omgekeerd bij al de rest, dat zou ook niet goed zijn! :D
-
Dit jaar wederom helaas geen gewone tijdperk V NS 2200 (geel-grijs met rode zwaailichten, zonder elektrische koppelingen en zonder grijze omloop). Daar had ik langzamerhand stiekem toch wel stilletjes op gehoopt.
Mede daardoor dit jaar niets nieuws van PIKO op mijn verlanglijstje. :-X :-\
-
Geen (NMBS) Traxx om voor of achter dit stam ICR te zetten ???
-
Kom op mensen er zit toch echt wel leuk spul tussen.
De eerste bestelling is hier net de per Whatsapp de deur uit gegaan. ;D
-
Piko heeft toch voor Nederland een andere vertegenwoordiger gekregen? Kan dan een reden zijn van dit magere NL nieuws?
-
Kom op mensen er zit toch echt wel leuk spul tussen.
De eerste bestelling is hier net de per Whatsapp de deur uit gegaan. ;D
En wat is voor jou dan leuk spul?
-
Piko heeft toch voor Nederland een andere vertegenwoordiger gekregen? Kan dan een reden zijn van dit magere NL nieuws?
Je bent niet de enige die dat vannacht dacht, maar jij was nog later op :laugh:
-
Voor mij weinig nieuws, maar goed ook, zo'n kleine spruit is niet goedkoop.
-
Piko heeft toch voor Nederland een andere vertegenwoordiger gekregen? Kan dan een reden zijn van dit magere NL nieuws?
Ist misschien alweer tijd voor een nieuwe....!? :-X
Gr. Menno
-
Ik denk dat Piko voor dit jaar gewoon pas op de plaats maakt om
te kijken hoe de markt zich ontwikkeld.
Zag ook dat ze dit jaar geen "Tag der offenen tur" hebben , die werd volgens
mij ook jaarlijks georganiseerd, nu dus niet, nu pas weer in 2026.
Denk ook dat ze aan het bezuinigen zijn bij Piko.
Gezien de economische ontwikkelingen in Duitsland niet zo verwonderlijk.
-
De Toft was tot nu toe steeds elke twee jaar.
Vanwege de corona is het een jaar extra doorgeschoven.
In 1999 eenmalig (?) ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan en vanwege het grote succes sindsdien alle oneven jaren.
Sinds 2022 alle even jaren. Hierdoor viel het vorig jaar (2024) samen met het 75 jarig jubileum.
-
ah, oke.....i stand corrected.
-
Helaas (nog) geen blauwe 110 in tp IV: zonder schorten, maar met originele lufterband en regengoot... @Piko, leest u mee? (y)
-
Weinig stomers. BR 91.3 heb ik al van Fleischmann en daar ben ik tevreden mee. Ik had gehoopt op een BR62 in DRG uitvoering. Als ik het zo lees hoop niet alleen ik op het uitbrengen van Formvariante gedurende het jaar.
-
Nou Harold... Wat IK leuk vindt..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-1-67799b49cfb72.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-1-67799b49cfb72.png)
Waarom. Omdat deze met DR logo's zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-2-67799b49ce110.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-2-67799b49ce110.png)
Waarom. Omdat ik de Piko mooier vindt dan de Roco. En mooi voor de doppelstockwagens kan.
En ja ik heb ze zowel van Piko, Roco als Marklin/Trix
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-4-67799b4b1b0e3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-4-67799b4b1b0e3.png)
Waarom. Best een net model voor dat geld. Dan is het ook nog leuk 10/15 van die wagons achter 1 trein te hangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-6-67799fb2b9273.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-6-67799fb2b9273.png)
Waarom. Zelfde reden als hierboven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-3-67799b4b2cae5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-3-67799b4b2cae5.png)
Waarom. Omdat ik dit een bruut apparaat vindt. En als die net zo mooi is als de Rivarossi... Heb ik liever de Piko.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-67799b4b96d09.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-67799b4b96d09.png)
Waarom. Omdat ik in de landbouwmechanistie werk en wel iets met ouwe trekkers heb.
Deze heb ik dus ook al in bestelling staan en dat wordt dan mijn 5de in deze serie.
Ik hou mij niet aan een bepaald tijdperk. Ik koop wat ik mooi vindt.
Maar wat zou jij willen. Als ik vragen mag.
-
Dat wordt de rest van het jaar honger lijden..
Bij de Dostos is overigens niet duidelijk welke versie het gaat worden.
In de tekst staat DBuz 747.3, de plaatjes laten DBmu 748 zien...
-
Hoef dit jaar geen euro uit te geven aan de firma Piko. Had wel een GTW in de Arriva Limburg kleuren verwacht. Of wat ander modern nederlands sprinter materieel, maar helaas.
Dennis
-
Na het vergelijken van diverse foto’s moet de 2200/2300 op de Piko foto wel de 2275 zijn. Wel is daarbij de grote antenne achter het zwaailicht weg geretoucheerd. Aangezien Piko de 2275 al met nummerstickers heeft uitgebracht, zal deze wel een ander nummer krijgen.
Ik hoop op een tijdperk IV uitvoering. Als het nummer nog niet definitief bepaald is een paar suggesties: 2258/2259/2281/2310/2319. Deze hebben allen vrij lang hún nummerplaten behouden, waar veel bruine loc’s witte nummerstickers kregen.
-
Zijn ook maar mensen. En het is een hobby model.. ;)
Als ik snel op DBuz 747.3, google krijg ik voornamelijk Regio rode wagons te zien en die hebben ze al in het assortiment.
Afgaande op de loc die hun voorstellen al trekkracht. Hoop ik op de getoonde kleuren variant.
-
En ook onze zuiderburen komen er weer bekaaid af. Geen reeks 11.8/12/21/27 (die volgens geruchten een paar jaar geleden in ontwikkeling zou zijn). En ook geen vervolg aan de I6 rijtuigen. In 2023 in Memling kleuren, maar andere varianten blijven ook nu nog uit. Jammer.
-
Na het vergelijken van diverse foto’s moet de 2200/2300 op de Piko foto wel de 2275 zijn. Wel is daarbij de grote antenne achter het zwaailicht weg geretoucheerd. Aangezien Piko de 2275 al met nummerstickers heeft uitgebracht, zal deze wel een ander nummer krijgen.
Ik hoop op een tijdperk IV uitvoering. Als het nummer nog niet definitief bepaald is een paar suggesties: 2258/2259/2281/2310/2319. Deze hebben allen vrij lang hún nummerplaten behouden, waar veel bruine loc’s witte nummerstickers kregen.
Op zich is een 'gewone' bruine 2200 in de tp IV uitvoering wel fijn, want qua bruine locs is het tot nu toe toch vaak óf tp III óf en uitzonderingen op het eind geweest. Er hebben er echter in de jaren zeventig genoeg rondgereden in de uitvoering met zwaailichten, nummerplaten en vignet. Ik neem aan dat Piko al wel een nummer bepaald heeft met de vertegenwoordiger, dus ik hoop dat er snel duidelijkheid komt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-6-67799fb2b9273.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/thumbnail-image-6-67799fb2b9273.png)
Waarom. Zelfde reden als hierboven.
Dat geld voor deze speelgoed-fantasiewagen met fantasiecontainers die in geen enkel opzicht lijkt op een representatieve Belgische containerwagen met representatieve containers is volstrekt ridicuul naar mijn mening. Als het wagentype al bestaat in het echt komt dit hoogstens diep in oost-Europa voor, nog even afgezien van de grove uitvoering, en blanco 20' containers zie je enkel in militair vervoer, en dan niet in deze kleuren.
-
Laten ze die grijze container dan zwart maken, dan lijken de containers samen op de Belgische vlag en is de kermis helemaal compleet. 🤣🤣🤣
Jeroen
-
Goeie observatie ;D
-
Op zich is een 'gewone' bruine 2200 in de tp IV uitvoering wel fijn, want qua bruine locs is het tot nu toe toch vaak óf tp III óf en uitzonderingen op het eind geweest. Er hebben er echter in de jaren zeventig genoeg rondgereden in de uitvoering met zwaailichten, nummerplaten en vignet.
Eens, en dat valt natuurlijk ook in tijdperk IV, al zie ik dat meer als ‘jaren ‘80’. Piko heeft naast de door jou genoemde versies natuurlijk ook al (de) twee bruine ATB loc’s van dat tijdperk uitgebracht. Een 23xx in bruin echter nog niet.
-
Welk nummer krijgt de bruine NS2200
-
:P
-
Nou Harold... Wat IK leuk vindt..
foto ketelwagen
Waarom. Best een net model voor dat geld. Dan is het ook nog leuk 10/15 van die wagons achter 1 trein te hangen.
Inderdaad leuke wagentjes (heb er zelf ook behoorlijk wat), maar ik vind ruim 40 euro voor een model dat in basis (en qua detaillering) nog afkomstig is uit de DDR-tijd wel iets te veel van het goede. Twedehands vind je ze (ook met kortkoppeling) voor 10-15 euro...
-
Als ik snel op DBuz 747.3, google krijg ik voornamelijk Regio rode wagons te zien en die hebben ze al in het assortiment.
De DBmu 748 zijn de zgn. "Teilmod". Deze wagens zijn gedeeltelijk gemoderniseerde DR-dubbeldekkers (Senftöpfe) van vlak na de Wende.
Deze rijtuigen hebben slechts een modern interieur gekregen maar hadden nog de originele buitenliggende schuideuren en slechts 6 kleine ramen op de bovenverdieping.
Deze heeft/had Piko al jaren in het Hobby-assortiment in groen, bruin/grijs (Senftopf), rood/creme (Sputnik), mintgroen/grijs prototype en diverse buitenlandse versies.
De DBuz 747.3 zijn de gemoderniseerde versies met zwenk-zwaaideuren en 8 grote ramen op de bovenverdieping.
Deze zijn ooit begonnen in mintgroen/grijs en later verkeersrood geworden. De rode zitten al jaren in de startsets en ook los in het Hobby-assortiment.
Beide typen zijn ooit begonnen in het standaardassortiment (toen er nog geen Hobby en Expert was). Deze uitgaven waren uitgebreider bedrukt en hadden ook zilveren raamlijsten. De stuurstand had bovendien kop/sluitverlichting. In het Hobby-assortiment is dat wegbezuinigd (muv PKP-versies).
-
Of wat ander modern nederlands sprinter materieel, maar helaas.
Helemaal mee eens, vind PIKO echt een merk om een een NS flirt 3 uit te brengen, geen poespas recht toe recht an model....en dan kennen ze voorloopig vooruit want die kom je overal tegen..... snap niet dat ze daar niet op inspingen.... :o
-
Bedankt voor de uitgebreide toelichting (y) (y)
-
Helaas (nog) geen blauwe 110 in tp IV: zonder schorten, maar met originele lufterband en regengoot... @Piko, leest u mee? (y)
Die zijn bij piko gemakkelijk zelf om te bouwen. Andere buffers erop (of niet, net hoe je wilt) en een paar nieuwe draaistelkapjes, dan ben je er eigenlijk al. Bij het voorste nummer moet je een klein paar hoekjes wegsnijden.
Bart
-
De e10 418 doel je op... ook wel eens over getwijfeld, maar dat (bij😄)vijlen zie ik niet zitten; als je de bufferschorten verwijdert, hou je nog geen normale bufferbalk over. Moet je m ook nog omnummeren. Bovendien is dit een versie met DB-keks als plaat op de neus; ik wil de stickerversie.
-
Bovendien is dit een versie met DB-keks als plaat op de neus; ik wil de stickerversie.
Flink O.T.
Nou...opeens aanvullende eisen. ;D
maar nee. Bij piko zijn frame en bufferbalk volledig en verstopt onder de bufferbekleding.
Paar buffertjes van een gewone E10 erop en je bent klaar. Bij een roco ontbreekt inderdaad een deel van de bufferbalk. En ook de trapjes voorop zitten bij roco in gleuven, bij piko op kleine pennetjes.
Dat opent ook weer mogelijkheden.
(Ex 112 485)
(https://up.picr.de/49120618lw.jpg)
Maar terug naar de nieuwtjes. De aangekondigde 112 311 zal ook wel in een blauw jasje verschijnen in de toekomst lijkt me.
Bart
-
Dan liever de 110 317 in een rood/creme jasje.
De draaistellen zijn alvast goed (voor 112.2 of 112.3)...
-
Maar de kap kun je alleen als 112.3 spuiten ;D :angel:
Bart
-
Wat is er anders tussen 112.2 en 112.3?
Zo te zien heeft juist de 112.2 geen handgrepen op de kop, dus daar zal het verschil wel niet in zitten...
-
maar nee. Bij piko zijn frame en bufferbalk volledig en verstopt onder de bufferbekleding.
Paar buffertjes van een gewone E10 erop en je bent klaar.
Volledig is maar de vraag... Zie hieronder. Bij de Piko Schurzenloks zit er iets onder wat er op lijkt, maar het stompje kan volgens mij wel wat mooier; 1:1 zit er een flensrand boven en onder, en het stompje lijkt relatief kort. Bij de recente 110 317 zitten de flenzen er namelijk wel, en lijkt het meer in verhouding. De contour rond de koppeling is wel bruikbaar, maar bij veel 110s was die aan de bovenzijde recht afgesneden, zoals bij jouw 110 392-8. Dus ja, ik wil graag een correcte blauwe tp IV Bugelfalte :angel: Overigens is 110 392 erg geslaagd, dus als Piko nog lang wacht doe ik het ook ;) maar de De 112 485 ken ik niet..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/br110puffer-677afab91205f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/br110puffer-677afab91205f.jpg)
mijn eigen 501, https://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=605 en https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-sound-e-lok-br-110-db-iv,-inkl.-piko-sound-decoder-38060.html
-
Ik maak er 112 501 van ;D
Bart
-
Wat is er anders tussen 112.2 en 112.3?
Zo te zien heeft juist de 112.2 geen handgrepen op de kop, dus daar zal het verschil wel niet in zitten...
Een 112.2 heeft aan de zijkant op het frame "deksels" zitten die verwijderd worden om de lok op te bokken.
Bart
-
Strak! Maar dan heb je mes in die contour gezet en keks opgevuld?
Is het overwegen waard; zet ik de flenzen er ook gelijk op... maar dan heb ik nog geen regengoot :-[ ik wacht wel tot Piko het licht ziet!
PS je mist je gummi Regenrinne-wenkbrauw ;)
-
Een 112.2 heeft aan de zijkant op het frame "deksels" zitten die verwijderd worden om de lok op te bokken.
Bart
Ik neem aan dat je die rondjes boven het midden van de draaistellen bedoelt.
Deze zijn me nog nooit opgevallen. Bij nadere beschouwing van andere 110.3 en 112 (en ook 110.1/2) ben ik ze alleen bij de (eerste) 6 Rheingold-locs tegengekomen.
Of waren er nog meer?
-
Ik had nog wel een setje NMBS 2869 + 2870 verwacht in de nieuwe kleuren.
-
en blanco 20' containers zie je enkel in militair vervoer, en dan niet in deze kleuren.
Over de draagwagen ga ik niets zeggen, daar ligt mijn interesse helemaal niet.
Maar na deze opmerking van Sicco ben ik er eens op gaan letten via railcam.nl en ik heb dit soort minimaal beschrifte 20' containers, in alle door Piko gebruikte kleuren, inmiddels voorbij zien komen in reguliere containertreinen.
Niet met z'n drieën op één wagen overigens.
Ook tussen de andere formaten containers zitten regelmatig exemplaren met minimale beschrifting.
-
Niet 'minimaal', maar géén. Dus ook geen kleine logootjes of eigendomsopschriften. Er natuurlijk was ik weer vergeten dat ik hier niet zo stellig moest zijn, want er zijn altijd uitzonderingen (zoals nieuwe containers of containers van autofabrieken) en de modelspoorwereld kan als geen ander uitzonderingen als gemeengoed zien ;D
-
Ik neem aan dat je die rondjes boven het midden van de draaistellen bedoelt.
Deze zijn me nog nooit opgevallen. Bij nadere beschouwing van andere 110.3 en 112 (en ook 110.1/2) ben ik ze alleen bij de (eerste) 6 Rheingold-locs tegengekomen.
Of waren er nog meer?
Ik ken ze wel van de 141 en 150.
Als ik foto's bekijk zijn alle 141'ers vanaf de introductie van de Doppellampen (E41 121) en alle 150's er van voorzien.
Bij de 110/140 komen ze inderdaad verder niet voor.
-
@Sicco 👍😁😁
-
Een 112.2 heeft aan de zijkant op het frame "deksels" zitten die verwijderd worden om de lok op te bokken.
Ze waren mij wel eens opgevallen, bij naar nu blijkt de 141 en 150. Maar die hebben op de hoeken aanduidingen voor opbokken en zo zie je ze ook op foto's; opgehesen of gebokt thv de hoeken. Dus waarom zou er een extra voorziening nodig zijn..? Die bovendien niet alle loks hebben? Of kan je ze op de hoeken alleen van draaistel tillen en niet oppakken met draaistel en al?
PS ik zie volgens mij wel een omgekeerd driehoekje op de deksels?
PS Ah.. Je kan er hijspunten in bevestigen... (y) Vanaf 0:40 https://www.youtube.com/watch?v=5XZQMo5vM9Q of hier vanaf 2:08 https://www.youtube.com/watch?v=hVbrPaysV6s
-
Kan iemand mij simpel het verschil uitleggen tussen de eerder door Piko uitgegeven 112 501 en deze 'formvariante' 112 311?
-
Afgaand op de foto; geen schorten bij buffers en rondom regengoot. En andere draaistellen; Versuchs-drehgestelle van Henschel, die zaten per abuis ook onder hun laatste ozblau.beige 110 ::)
-
Dank voor de snelle reactie. Goh ja, mijn 112 501 heeft schorten inderdaad :o Het is voor mij niet genoeg een tweede rood-beige 112 te kopen,al had ik achteraf wellicht liever deze nieuw aangekondigde gehad dan de 112 501 die ik nu heb.
-
Op de foto die piko gebruikt heeft, zie ik trouwens nog wel klein 'restje' schort zitten bij cabinetrap; benieuwd of ze m ook zo gaan uitbrengen...
...al had ik achteraf wellicht liever deze nieuw aangekondigde gehad dan de 112 501 die ik nu heb.
Mee eens... Nou was ik toch al van plan mijn 112 501 te verkopen, dus bij interesse: PB (y)
-
Voor de mensen die een beetje geschrokken zijn van de Piko NL nieuwtjes.
Piko doet het dit jaar in 2 delen.
Dus later dit jaar komt er nog meer nieuws.
Bron : Vertegenwoordiger Piko NL.
-
Fijn nieuws. Is er toevallig nog gezegd welke 2200 het nu wordt?
-
Aha, daar heb ik het niet over gehad.
-
Voor de mensen die een beetje geschrokken zijn van de Piko NL nieuwtjes.
Dan kan het toch nog een duur jaar worden dus, lijkt wel de belastingdienst. Altijd spannend wat je moet gaan betalen...
Enorm luxe probleem natuurlijk ;)
-
Aha, daar heb ik het niet over gehad.
Mooi, dat biedt kansen voor een mooie radioloc uit de serie 2361 - 2383, met rode zwaailichten en gele band op chassis ;-)
-
Dat zou wel wat apart zijn voor een bruine loc..... want dat was nou net wat wél al zeker was ;D
-
Ai, dat is ook zo. Ik geef de hoop nog niet op voor een volgende aankondiging, na al die jaren moet het een keer lukken denk ik...
-
Wat dacht je van de versie met laag A-sein? :police:
-
Heel goed, zijn er ook voldoende opties voor een radioloc zoals ik beschreef (y)
-
In de persconferentie vandaag van Piko werd Nederland (en België) genoemd als een van de drie slechtst 'presterende' landen voor hun
-
Tja, niet zo gek als je bedenkt dat ze exact het verkeerde moment kiezen om de icr uit te brengen en niks echt bijzonders om er voor te hangen....
-
Belachelijke mededeling ook. Enorme markt ook hier natuurlijk als jet het vergelijkt met Duitsland....
En inderdaad. Zo'n 1000 of ICR uitbrengen is niet echt een top idee. Zeker die laatste niet. Kom eens met een 600!
-
Het exportaandeel voor Piko is 35%. Dus al die 'kleine' markten bij elkaar zijn toch goed voor iets meer dan eenderde van de omzet van Piko.
Bor
-
Benieuwd wat het export aandeel is van de nieuwe Nederlandse concurrenten.
Die in het gat zijn gesprongen van wat ze bij piko zo graag? willen uitgeven.
-
Welke merken bedoel je daarmee?
Bor
-
Pb , artitec, exact,
En misschien ook wel bmodels
Piko is vooral tankwagens enz, aan het uitmelken ook via tante m.
Kijken of ze nog echt iets willen doen, of dat het misschien wel mogelijk wordt overgenomen?
-
Maar die merken richten zich toch juist vooral op de Nederlandse markt? Waarom ben je dan benieuwd naar hun exportaandeel? Dat is toch nauwelijks relevant?
ExactTrain maakt natuurlijk ook Duitse wagens en daar zal de export wel aardig meetellen, maar PB Models maakt toch uitsluitend modellen naar Nederlands voorbeeld?
Bor
-
Kom eens met een 600!
Die hebben ze al 😁😁😁
Maar ik ben het met je eens hoor Chris.
En met de juiste researc en een slimme constructie, zijn daar flink wat correcte varianten van te maken.
-
Let eens op hoe goed een 1:87 mP gaat verkopen. Kunnen zo ook tig varianten van maken en die gaat nog beter verkopen dan een 600. Maar nee, we komen met een 2200, 1100, 1000 en ICR. Prima modellen, maar wel allemaal dubbelontwikkelingen. Dan moet je daarna ook niet gaan piepen dat het allemaal wat minder verkoopt……
Jeroen
-
Laat die mP maar over aan PB models 8)
Mvg Johan
-
Let eens op hoe goed een 1:87 mP gaat verkopen. Kunnen zo ook tig varianten van maken en die gaat nog beter verkopen dan een 600. Maar nee, we komen met een 2200, 1100, 1000 en ICR. Prima modellen, maar wel allemaal dubbelontwikkelingen. Dan moet je daarna ook niet gaan piepen dat het allemaal wat minder verkoopt……
Jeroen
Toch benieuwd waar die Mp liefde bij iedereen vandaan komt. In vergelijk met ander gemotoriseerd materieel heb ik die altijd als het meest saaie ervaren. Het rijdt rond en dat is t dan.
Doe mij maar een 600.
-
Alle treinen rijden toch rond? :D
Marc
-
Meestal rijden ze heen en weer ;D
Groeten Edwin.
-
Zonder mallotigheid heren, met andere treinen is er mi meer spelplezier. Halteren bij stations, wgaens rangeren, afleveren, ophalen, of laten jullie de boel echt alleen maar rondjes rijden?
-
Met mP's valt ook genoeg plezier te beleven: halteren langs postperron of rangeren naar postperron. En in de nadagen ook rangeren met de aangekoppelde werkplaatssternetwagens, dus...
-
Tsja al je een station met postperron hebt/maakt kun je het zelfde doen.
Rond rijden halteren en H-posten rangeren
Mvg Johan
-
En verhoudingsgewijs veel zijn er uitgefikt, dus daar kun je ook wat mee, zij het eenmalig. ;)
Nu gaat het draadje over de nieuwigheden en geen speculaas, misschien moeten we het voor wat betreft de mP het hier maar bij laten. Doorgaans wordt er snel geveegd.
-
De 2200 staat tijdperk III maar de foto is met vignet, ik ben benieuwd welke het nu wordt
Tijdperk IV zoals de foto toont.
Bron : PIKO Duitsland (via mail)
-
Staat inmiddels ook goed in deze folder: https://www.piko.de/KAT_PDF/2025/99525.pdf, bladzijde 24
-
Tja, niet zo gek als je bedenkt dat ze exact het verkeerde moment kiezen om de icr uit te brengen en niks echt bijzonders om er voor te hangen....
Volgens mij heeft Piko diverse 1100en uitgebracht die prima bij de ICR rijtuigen passen? Zowel met als zonder neus passen er prima bij. Als Piko een blauwe 1000 uitbrengt zou dat ook nog kunnen, dat heeft vast als overbrengingsrit oid gereden. Dus dat is het niet.... Ik denk dat het niet mee helpt dat er nu zoveel partijen zijn die ICR uitbrengen. En het geel is niet egaal bij de blauwe versies. Anders had ik best een stammetje piko's willen aanschaffen.....
Groeten,
Rogier
-
Ik doelde meer op het feit dat er van diverse andere fabrikanten (in het verleden) al prima 1100'en als geschikte trekkracht waren uitgebracht. Ook 1200, 1300 en 1600 modellen zijn er naar mijn idee zat. Maar een hle 11 voor een vergelijkbare prijs als de 1100'en zou meer een gat in de markt vullen bijvoorbeeld en gelijk een passend iets zijn om voor de benelux icr te hangen.
Een 1500 lijkt me ook nog wel iets waar nog voldoende vraag naar zou zijn en ook geschikt als icr trekkracht
-
Ik weet niet in hoeverre een HLE11 uiterlijk afwijkt van een HLE12, HLE21 of HLE27. Naast verschillende stroomafnemers voor de verschillende spanningssystemen.
Maar wellicht is met dezelfde mal vast wel diverse typen en uitvoeringen op de markt te brengen.
-
Ik had graag een 1600 met het nr in het midden gezien.
-
Speciaal voor jou dan: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/8605492721
;)
Bor
-
😃 Maak je daar dan ff en h0-modelletje van? 😉
-
In de persconferentie vandaag van Piko werd Nederland (en België) genoemd als een van de drie slechtst 'presterende' landen voor hun
En uit het Hornby 2025 draadje:
Zoals te verwachten laten deze merken de Nederlandse markt weer (grotendeels) links liggen, al zullen de Euro Express rijtuigen-sets en de Holland - Italië Express sets in ons land ook wel gewaardeerd worden.
Zou dit misschien veroorzaakt worden dat Nederland en België geen "echte" importeurs meer hebben maar hooguit werken met een vertegenwoordiger. Waardoor fabrikanten vaak rechtstreeks met winkeliers moeten werken. Vroeger, met importeurs als Reyne, Overbeek en TM (België) was er misschien meer aandacht voor de NL en B markt.
Daarnaast, in zowel Nederland als België zijn een aantal grote winkels ook zelf producent (MTE heeft nauwe banden met PB, Olaerts, Van Biervliet), wellicht worden die nu ook wat meer als concurrent gezien?
Ik weet niet in hoeverre een HLE11 uiterlijk afwijkt van een HLE12, HLE21 of HLE27. Naast verschillende stroomafnemers voor de verschillende spanningssystemen.
Maar wellicht is met dezelfde mal vast wel diverse typen en uitvoeringen op de markt te brengen.
Met name de pantografen en de dakopbouw zijn anders bij de verschillende series. Als je van de dakopbouw een los onderdeel maakt kan de rest uit dezelfde mal (had Piko misschien ook met de Mat '54 meten doen, losse daken. Voor versies met en zonder kano's). Jocadis leverde vroeger losse daken voor de HLE 11.8, 12 en 21/27 om de Lima's om te bouwen.
-
Aan de andere kant, met het steeds meer standaard worden van materieel (Flirt, SNG, ICNG), ontstaan er ook weer kansen voor modeltreinen voor Nederland. Tuurlijk, ik weet dat er onderling verschillen zijn tussen een Coradia in Nederland en Italië, maar toch.
-
Draadje lijkt steeds meer op een wensenlijstje (inclusief die eeuwige MP ;D ::))
De afgelopen jaren kwam Piko steeds weer met een NS model (al begrijp ik niet waarom, aangezien er al goede alternatieven bestonden), dus de Nederlandse modelspoorhobbyist heeft het best goed gehad (behalve als die een smalle portemonnee had ;D)
Opvallend veel voormalig oostblok, maar dat zie je ook bij Roco.
Misschien een voorliefde van de Piko baas aangezien Piko immers ook van achter het ijzeren komt.
-
Met name de pantografen en de dakopbouw zijn anders bij de verschillende series. Als je van de dakopbouw een los onderdeel maakt kan de rest uit dezelfde mal (had Piko misschien ook met de Mat '54 meten doen, losse daken. Voor versies met en zonder kano's). Jocadis leverde vroeger losse daken voor de HLE 11.8, 12 en 21/27 om de Lima's om te bouwen.
Precies, bij het grote voorbeeld bestaat het dak ook uit 3 losse delen, dus dat is helemaal makkelijk te maken.
Heb je zelfs conform het grote voorbeeld een naad, daar heeft Piko wel ervaring mee ;D
De afzetmarkt is ook breder dan alleen de Benelux. De HLE12 rijdt tegenwoordig in Tjechië, in diverse kleurstellingen. Wel met de nodige verbouwingen, dus daar is een andere mal voor nodig, maar de basis is hetzelfde.
Een deel van de HLE21 locomotieven bevindt zich momenteel in Polen, hoewel die nog niet ingezet worden
-
Staat inmiddels ook goed in deze folder: https://www.piko.de/KAT_PDF/2025/99525.pdf, bladzijde 24
Is er al meer bekend over de exacte uitvoering? Blauw of rood zwaailicht? Met of zonder A sein? Leest de importeur misschien mee :)?
-
Tijdperk IV zoals de foto toont.
Bron : PIKO Duitsland (via mail)
-
Leest de importeur misschien mee :)?
Is die er nog?
-
(had Piko misschien ook met de Mat '54 meten doen, losse daken. Voor versies met en zonder kano's)
Ook de ramen (type en vorm) in de zijwanden is anders en nog wel meer details, dus zo simpel is dat niet.
Groeten Edwin.
-
Daar heb je wel gelijk in. Maar, van één van de Mat '54 deelseries is een kopbak van een 2-tje en een 4-tje gelijk (zelfde bakcode). Dus met een slimme keuze maak je met 5 mallen een 2-tje en een 4-tje.
-
De april nieuwtjes van Piko https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/3028/piko-neuheiten-auslieferung-april-2025_pdf
-
Het is de 2319 geworden (y)
https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-diesellok-rh-2200-braun-ns-ep.-iv-45165.html
-
Piko komt met de 03 2128, levering volgende maand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/PIKO2025-684c13f395a0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/PIKO2025-684c13f395a0a.jpg)
-
https://www.youtube.com/watch?v=4iIQE294gbo Vanaf c.a. minuut 1:20
-
Er komt meer dan alleen een stoomloc (https://www.facebook.com/PIKO.Modellbahn/posts/der-countdown-l%C3%A4uft-%EF%B8%8Fdiesen-freitag-z%C3%BCnden-wir-den-neuheiten-turbo-mit-%C3%BCber-250-/1133992515430555/), morgen om 17 uur komt een video online. Meer dan 250 nieuwe modellen schijnen het te zijn. :)
-
Ik kreeg onlangs via de app het volgende bericht.
Weet niet waar het vandaan komt maar zal wel waarheid in zitten.
Dit ter kennis geving.
Mvg Johan,
*Droht das aus für denn Modellbahnhersteller aus Sonneberg?*
_6. Juni 2025_
Die Firma *Piko* aus Sonneberg schreibt rote Zahlen. Der Betrieb mit eigenes Werk in China hat grosse Schwierigkeiten mit steigenden Kosten. Der Finanziellen Krieg zwischen den USA und China - sowie China und EU sorgt für eine Steigerung von ca. *40%* auf denn Gesamtkosten der Firma. Herr dipl. ing. Dr. Wilfer - Inhaber der firma *Piko GmbH* - versucht mit möglichst wennig Preiserhöhung für denn Endkunden zu realisieren. Trotzdem, sagt Wilfer, sinds es Finanziel die schwierigsten Zeiten seit Wiederaufbau der Firma in 2003. Zuerst sind jene Neuproduktionen gestrichen. Zuerst werden Modelle geliefert die im Werk in Sonneberg produziert werden können. Das sind vorallem Wiederauflage. Wie es weiter geht steht in den Sternen, dieses Problem betrifft die ganze Branche, sagt Wilfer. Die Firma Piko beinhaltet 291 Mitarbeiter in einer Vollzeitstelle und führte bis letztes Jahr ein deutlicher Finanzieller Plus.
-
PIKO Spielwaren GmbH
16u ·
Het aftellen is begonnen! 🔧📽️
Aanstaande vrijdag zetten we de nieuwigheid turbo aan - met ruim 250 nieuwe modellen op zak! 🚂✨
Voor 27 juni om 17:00 uur komt onze nieuwigheden video uit, we geven jullie vandaag al een klein kijkje achter de schermen. Nieuwsgierig? Stay tuned - het wordt spectaculair! 👀
#PIKOModellbahn #PIKOTrains #PIKO #Modellbahn #Neuheiten #TheWorldOfPIKO #MoBaMoments #modeltrain #modeltrains #modelrailroad #modelrailway #Sonneberg #modelleisenbahn
· Origineel weergeven · Deze vertaling beoordelen
-
Hoop wel op NS modellen o.a eeen hippel of een hk2 in expert uitvoering
Cor
-
Hippel zou leuk zijn …en een blauwe NS 1000 met vignet en verder laat ik me verrassen
-
Hippel zou leuk zijn …en een blauwe NS 1000 met vignet en verder laat ik me verassen
Ik zou daar nog een tijdje mee wachten als ik jou was…….
-
Ik zou daar nog een tijdje mee wachten als ik jou was…….
Want ? :)
-
Check de spelling even :o
Neem aan dat je nog wel even wilt rondlopen onze aardkloot
-
Oops … gezien en aangepast ;D
Hoop iniedergeval dat er wat leuks bij zit morgen :)
-
250 nieuwe modellen .... :o ???
zijn ze niet goed geworden bij PIKO (y) :D
-
Ik kreeg onlangs via de app het volgende bericht. Weet niet waar het vandaan komt
Bij de verstuurder?
maar zal wel waarheid in zitten.
Omdat? En op het deel boven of onder de vermelde datum?
-
250 nieuwe modellen .... :o ???
zijn ze niet goed geworden bij PIKO (y) :D
Ligt er ook aan hoe ze tellen.
1 loc DC DCC sound, AC AC Sound zijn er al 4
-
Zouden dan ook de NAM oliebootwagens eindelijk ook in productie komen?
#Rode Duivel# gaf in 2021! al aan dat er de nodige aandacht was van een fabrikant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Afbeelding-NAM-ketelwagen-685d1532669f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Afbeelding-NAM-ketelwagen-685d1532669f2.jpg)
Ben benieuwd!
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Laten we het niet te persoonlijk maken..... Het is jammer dat er geen bron bij is, of link oid. Dat maakt het lastig te verifiëren. De kern lijkt mij niet gek, de handelsoorlog heeft een aardig opslingerend karakter. Aan de andere kant, dat is pas echt recent en de gevolgen zijn (voor Europa) nog niet helemaal duidelijk volgens mij.
Groeten,
Rogier
-
Zouden dan ook de NAM oliebootwagens eindelijk ook in productie komen?
Daar ben ik ook bijzonder benieuwd naar! (y)
#Rode Duivel# gaf in 2021! al aan dat er de nodige aandacht was van een fabrikant.
Of die voorspelling uitkomt ben ik om niet alleen deze reden òòk bijzonder benieuwd naar!
-
https://m.youtube.com/watch?v=NjSl0tZs1Yk
-
Er komt een Hippel!
-
Sicco is blij met die Hippel (en ik misschien ook)
-
;D ;D ;D
-
Link naar de Folder (https://www.piko.de/KAT_PDF/2025/99530.pdf)
-
Mooi dan kan m’n al 14 jaar in een doos in onderdelen zwervende Roco 600 die digitaal had moeten worden met LED verlichting weg en als ze met een geel/grijze 600 komen worden vervangen (y)
Zie ook blauwe 1000 met logo en een 6400? Dat zal wel weer een G1206 worden in 6400 kleuren.
Groeten Edwin.
-
6400 zit in het Expert-programma, dus dat zou niet netjes zijn als dat een G1206 is. Zaten de voormalige ‘6400’n’ van Piko in het Hobby-programma of ook in het Expert?
Jeroen
-
Leuk, eindelijk die lang voorspelde / verwachtte Hippel / NS 500! Nu nog wachten op een geel-grijze (met rode zwaailichten) NS 600.... ;) :-X
En ik neem aan dat als het een nieuw ontwikkelde 6400 zou betreffen, dat Piko dan wel meer aandacht aan de presentatie zou hebben besteedt.
-
En de prijs fors hoger dan 155 euro
700tje met schrikstrepen zou ook leuk zijn
-
Jammer dat die 6400 niet juist is dat mag Piko ook wel doen van mij een nieuwe 6400/6500 ontwikkelen daar staan er ook een paar van op mn lijstje , verder voor mij staat die 1000 met vignet op het lijstje en voor die hippel wachten op 1 met blauwe zwaailichten en 1 met rode zwaailichten (y)
-
Mooie noviteiten. Die PKP Tk48 die hoopte ik ooit in h0 te vinden. Goed werk Piko.
-
Ja, inderdaad, daar zat ik ook op te wachten. En dan nog een Ol49.
-
PT47 dan ook maar... ;D
-
Een Hippel! (y)
Wel vind ik het jammer dat het een 500 is en geen 600.
Als ik het goed begrepen heb is een 500 enkel bruikbaar voor het rangeren en 600 kan ook een korte goederentrein rijden.
Ik had graag een groene 600 gezien met blauw-zwaailicht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500
-
Die komt dan vast nog wel eens, net als hopelijk een geel/grijze 600 radioloc met hoog nummer.
-
Een Hippel! (y)
Wel vind ik het jammer dat het een 500 is en geen 600.
Als ik het goed begrepen heb is een 500 enkel bruikbaar voor het rangeren en 600 kan ook een korte goederentrein rijden.
Ik had graag een groene 600 gezien met blauw-zwaailicht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500
600-en hadden een treinrem en 500-en niet, maar zoveel hoofdlijnwerk deden de Hippels niet, en in vroeger tijden deze 500-tjes het ook. Ik ken de verhalen nog van konvooien Watergraafsmeer-Rietlanden met ene 500 en een hele sleep wagens helling af met slecht weer. Dat ging ook, maar niet áltijd goed.
Wat betreft geel-grijze 600 zou een van de locs die in Zeeuws-Vlaanderen reden wel extra tof zijn
Overigens toont de begeleidende foto in de catalogus een 600....
-
Leuk die Hippel, ik wacht nog even op de gele versie maar die zal vast nog komen in de toekomst :)
-
Sicco is blij met die Hippel (en ik misschien ook)
Sicco is niet de enige die blij is :)!
-
Met de hippel ben ik wel blij mee , maar hoop de ze de 6400 wel in de originele uitvoering maken een gen kleur variant van de g 1206.
Cor
-
Nauw zeg, een Nederlandse stoomlok, dat had echt niet gehoeven :P.
Ik sla hem maar over voor deze keer.
Stephan.
-
Het is zoals Sicco zegt: gewoon de baan op met die 500. Hier de 543 met een lange trein Rietlanden - Watergraafsmeer op 270982.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Amsterdam-Rietlanden-543-270982-Bak-47-nr-2301-685f7eea13852.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Amsterdam-Rietlanden-543-270982-Bak-47-nr-2301-685f7eea13852.jpg)
Om te bewijzen dat het geen rangeerbeweging was: Rouwbrief op Rangeren niet toegestaan en het vertakkingsvoorsein op Veilig voor aftakkend spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Amsterdam-Rietlanden-543-270982-Bak-47-nr-2302-685f802768e71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Amsterdam-Rietlanden-543-270982-Bak-47-nr-2302-685f802768e71.jpg)
-
Genau :D
Bovendien zou het me niet verbazen dat Piko alle varianten gewoon als 500-serie benoemt, althans op het moment. Meestal maken ze het nummer van de foto volgens mij, dus dan wordt het een 600. De 3D toont ook de luchtslang
Goed, voor mij wordt het toch even op de handen zitten tijdens het wachten op een latere variant
Zo denk ik verder dat de 1000 de 1007 zal worden, als ik de foto goed 'gelezen' heb
-
En ik neem aan dat als het een nieuw ontwikkelde 6400 zou betreffen, dat Piko dan wel meer aandacht aan de presentatie zou hebben besteedt.
Even definitief uit de droom helpen: de eerdere foute 6400-en van Piko zijn ook als Expert-modell uitgebracht. Wat mij betreft een uitzonderlijke faux-pas. Je zou bijna zeggen dat ze het zich niet realiseren
-
Genau :D
Bovendien zou het me niet verbazen dat Piko alle varianten gewoon als 500-serie benoemt, althans op het moment. Meestal maken ze het nummer van de foto volgens mij, dus dan wordt het een 600. De 3D toont ook de luchtslang
Goed, voor mij wordt het toch even op de handen zitten tijdens het wachten op een latere variant
Moeten ze wel de tekst even aanpassen, Sicco. Die heeft het slechts over de serie 500, niet over de grotere serie 600 en niet over de 700.
Overigens kan ik voor de liefhebbers onthullen dat er veel fraaie foto's van dit type locs (500/600/700) in het binnenkort te verschijnen boek over Rotterdam Rechter Maasoever staan. Helpt ook het wachten op een andere variant te verkorten. ;)
-
Daarom zei ik ook 'althans op het moment'. Ik denk dat het de projectaanduiding is en dat men bij het maken van deze folder/aankondiging gewoon niet heeft nagedacht even te checken wat de eerste variant daadwerkelijk is.
En ja dat boek kijken we weer naar uit, de twee eerdere boeken uit die serie waren ook al smullen (met veel 600-tjes in de vorige editie waarvan diverse met schrikstrepen ;D ;D ;D)
-
Het is bij die CAD tekeningen van een noviteit altijd een beetje lastig te bepalen welke variant precies het precies gaat worden. Als je dat heel belangrijk vind om te bepalen of je wel/niet wilt aanschaffen dan moet je toch even wachten tot ze uit is gekomen.
-
Nauw zeg, een Nederlandse stoomlok, dat had echt niet gehoeven :P.
Ik sla hem maar over voor deze keer.
Stephan.
Het voorbeeld van de NS 4206 was een G8 en geen G7.1.
Maar in het hobbyprogramma mag dat :)
-
Met de hippel ben ik wel blij mee , maar hoop de ze de 6400 wel in de originele uitvoering maken een gen kleur variant van de g 1206.
Cor
Dat is ongeveer hetzelfde als hopen dat Piko ooit met een Hondekop zonder neus-naden gaat komen…
-
ze kunnen ook een 500/600 en een 1000 ontwikkelen dus waarom geen 6400/6500 ;D
-
Het kan wel, maar ze doen het (vooralsnog) niet. En als ze het ooit wel doen, zal hij wel iets duurder zijn dan 155 euro
-
In het "Vorwort" wordt over de serie 500/600 gesproken ...
-
Dat maakt mij niet uit een prijs zo rond wat de Rocky-Rail 6400/6500 was is prima .. dus Piko ;D
-
Ik ben blij met de ontwikkeling dat er een 500 gaat komen. Hoe oud is het Roco model inmiddels wel niet?
Na de vloot 2200'en die zijn uitgebracht weer een ander leuk NS machientje. Kan niet wachten! (y)
-
Ook wel leuk dat er een blauwe versie komt van de NS 1000.
Mooie aanvulling op de museum rijders
-
Dat maakt mij niet uit een prijs zo rond wat de Rocky-Rail 6400/6500 was is prima .. dus Piko ;D
Hé ik ben absoluut voor, maar ik denk niet dat het zal gebeuren - zeker niet met dit ding
-
En dan de mat 46 in div.uitvoeringen of een motor post dus Piko doe je best
Cor
-
ze kunnen ook een 500/600 en een 1000 ontwikkelen dus waarom geen 6400/6500 ;D
Het antwoord is simpel: ze hebben een heleboel tekeningen van Nederlandse locs dankzij Philotrain / Scaletrading.
De 6400/6500 is nooit door Philotrain gemaakt, dus daar hebben ze geen tekeningen van. Daar zouden ze dus veel
meer moeite voor moeten doen. Helemaal uitgesloten is het niet, maar logischerwijs gaan ze eerst voor de
makkelijkere weg.
Bor
-
Was 'men' nu eigenlijk tevreden over de 1000 van Piko?
-
Als je de groene 1000 bedoelt, dan is het antwoord ja! Een medeclublid heeft er een met geluid, en het is een uiterst geslaagd model.
-
https://arwico.ch/de/mwdownloads/download/link/id/768
Misschien wat moeilijker verkrijgbaar alhier maar dan maar ter info.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Was 'men' nu eigenlijk tevreden over de 1000 van Piko?
Hier op forum wel redelijk... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112203.0
In ieder geval niet gevalletje "strijker er in met oud en nieuw".
-
Leuk zo'n bakkie, zeker als het karakteristieke geluid er dadelijk ook in zit!
Deze loc'en hadden onderling wel verschillende bufferbalken; De 500'en en een deel van de eerste 600'en hadden aan de motorzijde een "smalle" bufferbalk (de bufferbalk eindigt direct naast de buffers); de rest had een brede.
Op de tekening is duidelijk de brede bufferbalk te zien, wat dus niet correct zou zijn voor een 500.
Groet,
Edwin
-
was er ook niet verschil in lange en korte accubakken aan weerszijden van de huif?
-
Uit de video begrijp ik dat er wel al een voorproductie-exemplaar is van de serie 500, maar nog niet geschikt was om te tonen. Dan zou er teveel zijn om toe te lichten.
Ik neem aan dat ze bedoelen wat er allemaal nog gaat veranderen voor de definitieve versie en dat ze daarom voor de CAD-tekening hebben gekozen. Er zouden nog wel wat foto's of tekeningen aankomen.
Er zijn wel al mooie testritten mee gemaakt, het zou mooi lopen. Het model krijgt interieurverlichting en de typisch Nederlandse seinbeelden als ik het zo begrijp.
Uitlevering zou vanaf deze herfst zijn.
De CAD-tekening ziet eruit als een basis voor meerdere versies, vanwege de verschillende lampen. Zouden ze eerst voor het uitbrengen van de NS 500 tp IIIa kiezen omdat ze dan eerst de klassieke lampen kunnen bevestigen en nog geen zwaailamp? Dat ze daarna de mal kunnen aanpassen voor de latere versies?
-
Het klassieke 'de mal aanpassen' is niet hoe het bij Piko werkt. Zij ontwerpen deelmallen die in verschillende configuraties gebruikt kunnen worden. Eenmaal een tp II gemaakt en daarna latere versies, kan dus makkelijk in de toekomst weer ene tp III variant gemaakt worden, afhankelijk van de configuratie van de maldelen in de machines
Voorwaarde is wel dat vóór de start van een nieuw model alle gewenste configuraties ontworpen moeten zijn
-
Oké, weer wat geleerd. Thanx
Zoals ik me herinner heeft Piko tot nu toe alle NS-locs eerst als "oerversie" uitgebracht en kwamen daarna de latere.
-
Dat laatste is niet het geval. Eerst werd de 2000 uitgebracht en daarna pas de 600.
-
Ook waar. En de 2000 samen met de USATC-versie. Ik had t niet ge-fact-checkt :angel:
-
Voorwaarde is wel dat vóór de start van een nieuw model alle gewenste configuraties ontworpen moeten zijn
Als in..? Om zeker te weten dat je ze allemaal kan maken en de investering beter kan benutten? Of een technische reden? Mallen zijn lijkt mij sowieso vaak gedeeld voor het lossen, dus de voorwaarde lijkt mij niet altijd heel 'hard'? Kan mij voorstellen dat ze ook kunnen besluiten niet alles te doen/evalueren om time to market te verkorten? Of dat 'niet alle configuraties' een makkelijkere/goedkopere mal oplevert?
-
Zouden ze bij Piko ook weten dat al vanaf februari 1955 er een mobilofoon op hoort en in maart 1965 al locs met (blauw) zwaailicht rondreden? Dat is dus nog in Tp III.
-
Maar de originele mobilofoon was niet dezelfde als de latere, toen zat er tevens een microfoon op, en ook de zwaailichten zijn later gewijzigd
Ik vermoed dat Piko net als bij de 2200 wel concessies gaat doet en dat is ook prima, zeker als het er ietsje minder zijn dan bij die 2200
-
Als in..? Om zeker te weten dat je ze allemaal kan maken en de investering beter kan benutten? Of een technische reden? Mallen zijn lijkt mij sowieso vaak gedeeld voor het lossen, dus de voorwaarde lijkt mij niet altijd heel 'hard'? Kan mij voorstellen dat ze ook kunnen besluiten niet alles te doen/evalueren om time to market te verkorten? Of dat 'niet alle configuraties' een makkelijkere/goedkopere mal oplevert?
Ja achteraf nog wijzigen of bijmaken is relatief duurder en zullen ze niet zo snel doen. Maar goed ik ken de bedrijfsgeheimen van Pikjo natuurlijk niet, weet alleen dat zij deze moderne manier van samengestelde mallen hebben ten opzichte van de traditionelere manier van b.v. Roco
-
Leuk zo'n bakkie, zeker als het karakteristieke geluid er dadelijk ook in zit!
Deze loc'en hadden onderling wel verschillende bufferbalken; De 500'en en een deel van de eerste 600'en hadden aan de motorzijde een "smalle" bufferbalk (de bufferbalk eindigt direct naast de buffers); de rest had een brede.
Op de tekening is duidelijk de brede bufferbalk te zien, wat dus niet correct zou zijn voor een 500.
Groet,
Edwin
Ook aan de cabine zijde is er verschil, de locs met smalle bufferbalken hebben een afronding in het de frame aan cabine zijde. Vanaf de 622, brede bufferbalken huifzijde, en geen afronding in het frame maar haaks. De roco 600 heeft trouwens aan de voorzijde brede bufferbalken en aan de cabinezijde een afgerond frame wat zowieso niet klopt.
Hopelijk hebben ze het door bij Piko. Compromie kan zijn om alleen de serie 500 en 601 t/m 621 uit te brengen. Met smalle balken dan
-
Ik vermoed dat Piko net als bij de 2200 wel concessies gaat doet en dat is ook prima, zeker als het er ietsje minder zijn dan bij die 2200.
Zoveel concessies heeft Piko bij de 2200 niet gedaan, toch?
En qua varianten op het bakkie hebben we natuurlijk ook de serie 700 nog. Al moeten daar wel wat aanpassingen (o.a. dak en uitlaat) gedaan worden om 100% correct te zijn.
-
Er zullen best concessies gedaan zijn om het model betaalbaar te houden en meerdere varianten te brengen. We gaan het zien.
Het zal zeker een grote stap vooruit zijn tov het Roco-model, waarvan in de 2e generatie uitsluitend een kap met lange accukisten en korte accukisten het enige verschil was. Geen roostertje in de huif rechts. Dus de Roco was eigenlijk een 500 en geen 600. In combinatie met de lange bufferbalken van het Roco model hebben ze daar een mix 5/600 van gemaakt waarmee we jaren blij waren.
-
Behalve dan de rijeigenschappen, de slechte stroomafname. ;)
-
Er zullen best concessies gedaan zijn om het model betaalbaar te houden en meerdere varianten te brengen. We gaan het zien.
Het zal zeker een grote stap vooruit zijn tov het Roco-model
Zo is het! Ik hoop vooral dat de rijeigenschappen/stroomafname beter zullen zijn dan die van de Roco, want dat is/was echt drama, vooral op wisselstraten. Dat is voor mij dé reden geweest om de Roco altijd links te hebben laten liggen. Gelukkig worden de nieuw ontwikkelde locs tegenwoordig veelal voorzien van een buffercondensator.
-
Behalve dan de rijeigenschappen, de slechte stroomafname. ;)
Eenmalig inhakend op deze offtopic-bijdrage: Met mijn 622 nooit last van gehad, ding ging als de brandweer.
-
Ja achteraf nog wijzigen of bijmaken is relatief duurder en zullen ze niet zo snel doen.
Die snap ik :angel: maar dus geen technische noodzaak?
Maar goed ik ken de bedrijfsgeheimen van Pikjo natuurlijk niet, weet alleen dat zij deze moderne manier van samengestelde mallen hebben ten opzichte van de traditionelere manier van b.v. Roco
Maar Roco ea gebruikt toch ook samengestelde mallen..? Anders klaagt niemand over de gietnaden ;D En kan mij niet voorstellen dat ze voor iedere 110 of 140 variant met einfache of doppellampen een compleet nieuwe set maldelen zouden maken. Maar er zullen geheid betere en slechtere manieren zijn om samengestelde mallen te optimaliseren en twijdel er niet aan dat Piko een nette productieketen heeft die daar over na denkt. Roco ea uiteraard ook, maar die hebben wellicht wat te lang 'vast' gehouden aan de oorspronkelijke productielocatie en gebruiken?
PS en om on topic te blijven: ik wacht ook op de geel-grijze :) of zwicht wellicht voor de 1000 met vishaken....
-
was er ook niet verschil in lange en korte accubakken aan weerszijden van de huif?
Klopt, al weet ik niet wat daar nu precies de aanleiding van is; Zo hadden de 604, 608, 617-619 en 630-665 allemaal lange accukisten (in ieder geval aan de linkerzijde); de rest had kort.
Qua bufferbalken hadden 603, 608 en 622-665 een brede bufferbalk, de rest smal.
-
Ook aan de cabine zijde is er verschil, de locs met smalle bufferbalken hebben een afronding in het de frame aan cabine zijde. Vanaf de 622, brede bufferbalken huifzijde, en geen afronding in het frame maar haaks. De roco 600 heeft trouwens aan de voorzijde brede bufferbalken en aan de cabinezijde een afgerond frame wat zowieso niet klopt.
Hopelijk hebben ze het door bij Piko. Compromie kan zijn om alleen de serie 500 en 601 t/m 621 uit te brengen. Met smalle balken dan
Ja, volgens mij loopt dat inderdaad gelijk. Echter hebben ook de 603 en 608 een brede bufferbalk gekend
-
Hoop dat er 1 groene en een grijsgele uit komen
-
Gelukkig worden de nieuw ontwikkelde locs tegenwoordig veelal voorzien van een buffercondensator.
Zelf inbouwen kan ook.
https://youtu.be/SDq76sfcRik?feature=shared
-
Een weekendje weg, en dan kom je erachter dat ook PIKO de NAM "olieboot" ketelwagens niet in de Neuheiten folder heeft staan.
Beetje jammer...
Inmiddels zijn we wel bijna 5 jaar verder toen #Rode Duivel" aankondigde dat er een fabrikant was met de nodige aandacht voor
de NAM ketelwagens uit de jaren 70/80.
Vriendelijke groet,
Erwin
-
De ketelwagens van Piko zijn "lookalikes", het zijn benaderingen van de 48 kuubs die de NAM in dienst had. Deze van Piko zijn 64 kuubs en hebben schorten. Beter zijn de 48 kuubs van Liliput met zelfdragende ketel. En dan niet de allereerste serie met bruine loopplanken maar met zwarte.
-
Inmiddels zijn we wel bijna 5 jaar verder toen #Rode Duivel" aankondigde dat er een fabrikant was met de nodige aandacht voor
de NAM ketelwagens uit de jaren 70/80.
En zo zijn er, niet alleen door Rode Duivel, wel vaker modellen hier voorspeld die er nog steeds niet zijn. Laat die voorspellingen toch los, heb je regelmatig niets aan. En als de fabrikant het aankondigt heb je meestal ook nog tijd zat om te sparen.
Jeroen
-
Een goed lijkende Hippel vind ik wel erg gaaf. Ik heb nog een Roco variant (622), die het overigens prima doet. Maar niet digitaal en digitaliseren is lastig. Dat gaat mee in de overweging voor digitaliseren of nieuw kopen. Idem eigenlijk al bij de 2200..... Liefst heb ik wel een 600, of werden de 500en ook door heel NL ingezet? Ik dacht dat die vooral in de havens reden?
Groeten,
Rogier
-
Beide door heel Nederland, maar de 500-en waren wel iets meer beperkt tot/bedoeld voor rangeerterreinen. Maar zoals hierboven ook al aangegeven, ze reden ook wel (ongeremde) konvooien of kleinschalerige bedieningen (net als Sikken) tot een bepaald moment. De serie verdween niet voor niets flink wat eerder dan de 600.
Als we de afwijkende eerste tien even buiten beschouwing laten die al vroeg verdwenen, waren er natuurlijk ook maar 35 500-en. Die waren met name dus gestationeerd op de rangeerterreinen, werkplaatsen en een enkel reizigersstation met veel rangeerwerk.
600-en konden natuurlijk wel op lucht remmen, maar hebben in Nederland echt niet zo uitgebreid op de hoofdlijn gereden door hun lage snelheid en het feit dat er voldoende grotere diesels waren voor dat werk. Je zag ze natuurlijk wel op enkele raccordementen. Hoe dan ook, ook de 600 is hoofdzakelijk een rangeerloc geweest natuurlijk.
Ja ik weet het, vertel ze dat op Zeeuws-Vlaanderen.....
-
Ja ik weet het, vertel ze dat op Zeeuws-Vlaanderen.....
(y) (y) :-X
-
O ja, nieuw discussiepunt voor straks: in hoeverre is de nieuwe Piko geschikt als basis voor de 450-kit van Kleinspoor… :P
-
Dat is weer een hele andere 450 ;D
-
Zou mij niet verbazen, dat die (NS450) over een jaartje of twee door Piko als "surprise" op de (Nederlandse) markt wordt gezet...
Gr. Menno
-
Mooi nieuws van Piko! En veel Nederlands nadat de eerdere aankondigingen dit jaar juist weinig Nederlandse modellen bevatten.
Koen
-
Het antwoord van Piko op mijn vraag of de 6400 een "Neu-Entwicklung oder Farbvariante ist"?
Helaas....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250702-090502-Gmail-6864db225f5f5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250702-090502-Gmail-6864db225f5f5.jpg)
-
Dan slaat het predicaat Expertmodell duidelijk niet op de uitvoering :(
Jeroen
-
Dan slaat het predicaat Expertmodell duidelijk niet op de uitvoering :(
Alle eerdere 6400 kleur varianten zijn ook onder Expert uitgebracht. Dus ze zijn consistent
-
We hebben dacht ik al eerder geconstateerd dat het begrip Expertmodell slaat op de detaillering. Dat er vervolgens een fantasie-uitvoering wordt gemaakt, doet aan dat predicaat wat Piko betreft kennelijk niet af.
-
Wordt kennelijk wel goed verkocht ander brengen niet steeds op nieuw uit toch?
Mvg Johan
-
Het antwoord van Piko op mijn vraag of de 6400 een "Neu-Entwicklung oder Farbvariante ist"?
Helaas....
Tsja, dat kon je gezien de prijs van de loc wel van tevoren met zekerheid zeggen....
-
Ik blijf serieus toch de indruk houden dat er m.b.t. dat model gewoon een miscommunicatie intern is geweest bij Piko, die gewoon nooit gespot is. Ik bedoel, het is niet lang geleden dat Piko online trots de Nederlandse ICR-rijtuigen presenteerde en daarbij het hobby-model van een geel-blauwe DB IC-bak liet zien. De Piko 6400 hoort gewoon geen Expert model te zijn naar de huidige standaard. Ze hebben er zelf ook niks aan, want mochten ze ooit besluiten een echte 6400 te maken, onder welke paraplu ga je dat model dan hangen?
-
Ik denk dat Piko sowieso moet nadenken of ze nog wel onderscheid willen maken in Expert en Hobby-modellen. De merknaam raakt namelijk vertroebeld (op den duur). Kies er dan voor om alles wat onder de merknaam Piko wordt uitgebracht kwalitatief te maken en hang het Hobby-merk onder een andere naam.
-
Op deze manier raakt het vertroebeld inderdaad. Beste zou in mijn optiek zijn om het heel Hobby en Classic segment af te schaffen, maar vermoedelijk is het een goede cash-cow voor de groep die wij elite altijd vergeet: de niet zo kritische meerderheid ;D
Realistisch gezien denk ik dat ze gewoon dit soort uitzonderingen moeten 'oplossen'
-
Tsja, dat kon je gezien de prijs van de loc wel van tevoren met zekerheid zeggen....
Meten is weten, ik houd niet van aannames.
-
Is er iemand die contacten met Piko heeft? Dan zou het fijn zijn om Piko te informeren over de 6400 als Expert model.
Groeten,
Rogier
-
Meten is weten, ik houd niet van aannames.
Aan de opgegeven lengte kon je het ook al zien ;)
Een G1206 is immers iets langer, en het model zou net zo lang worden als de G1206 modellen
-
Is er iemand die contacten met Piko heeft? Dan zou het fijn zijn om Piko te informeren over de 6400 als Expert model.
Ik heb geen contacten bij Piko, dit heb ik geantwoord (Enschuldigung fur Fehler meiner Deutsch!):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250702-131518-Gmail-6865171c4b468.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250702-131518-Gmail-6865171c4b468.jpg)
-
Ik vind je email helemaal prima. Je kan beter iets melden in foutief-Duits, dan niets..... (y) (y)
-
Op verzoek heb ik de informatie over hippeltjes in goederentreinen afgesplitst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115644.0)
-
1e beelden van de Piko NS 500/600 (y)
https://youtube.com/shorts/UFTmqP_yLs4?si=2AbrcKacgMp4EoMq
-
:o Kwijlmodus aan :D
-
Hier ook even een dweil en emmer gepakt. HEBBEN!!!
-
Hebbe... hebbe, hebbe ... inderdaad ;D
De daad bij het woord gevoegd en meteen besteld :)
-
Sorry
Groet Jan
-
Ja, zie reactie 237. :)
Mooi hoor.
-
Uhm.... wowy.... .
Die trage toetert ;D
-
Fantastisch. In de tooling zit dus (in elk geval) de latere versie van het zwaailicht en de latere versie van de mobilofoon. Netjes.
Hopelijk doen ze ook de originele mobilofoon, want daarmee zijn meer varianten te maken
-
Van mijn oude Roco hippels kan ik nu een dam gaan bouwen in het slootje achter het huis.
-
En ook alle sein-varianten! 1, 2 of 3 frontseinen en 1 of 2 sluitseinen! (y)
-
Van mijn oude Roco hippels kan ik nu een dam gaan bouwen in het slootje achter het huis.
Minimaal eentje bewaren (https://kleinspoor.nl/ns-450.html) ;D
-
Hebben jullie wel al de klinknagels geteld??
-
Jazeker. Tel kwijtgeraakt.
-
Denk dat ik de cola en chips maar weer uit de ( koel ) kast ga halen. :angel:
Kees.
-
Ben benieuwd naar de kleur van de loc
-
Waarschijnlijk komen alle kleuren van de regenboog t.z.t. weer voorbij, keuze genoeg lijkt mij ;D
Gr tino
-
Minimaal eentje bewaren (https://kleinspoor.nl/ns-450.html) ;D
Laten we hopen dat Piko ook nog met de 450 variant komt. En mijn eerste Hippel gekocht op een ruilbeursje in Delft houd ik sowieso ;D
-
Hoe grappig dat ook zou zijn, ik vermoed niet dat Piko een variant gaat maken die in praktijk nimmer (of op z'n minst zo goed als nooit) in de normale dienst gereden heeft
Met de hoeveelheid mogelijke courante varianten in tijdperk III tot en met VI én het feit dat Piko geen handvol varianten per jaar uitbrengt mogen we al blij zijn als er geen belangrijke versies overgeslagen gaan worden
(zoals b.v. vooralsnog bij de 2200 de versie met laag middensein)
edit: ow sorry je bedoelde de latere 450. Dat is niet echt een variant, maar een andere loc ;D Zou inderdaad wel vet zijn als die ooit ook komt
-
Ben benieuwd naar de kleur van de loc
Delfts blauw ... :angel:
-
Noooooooo :o :D
-
Je bedoelt: Mooooooi ;D :P
-
Ik zie een lange handgreep aan de cabinerand bij de motorhuif die ik niet tbuis kan brengen. Iemand meer info?
-
Delfts blauw ... :angel:
Daarmee bedoel je deze?
(https://www.mp-produktie.nl/Images%20Special-4/2022-05-26%20Open%20Treinen%20Festijn%20(921).JPG)
;D
-
Ik zie een lange handgreep aan de cabinerand bij de motorhuif die ik niet tbuis kan brengen. Iemand meer info?
Die witte..? Ik zie nu ook een antenne op het dak...? varianten ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-07-17-091827-6878a3e7bbffc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-07-17-091827-6878a3e7bbffc.png)
PS lijkt de regenafvoer
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500#/media/Bestand:HUA-151535-Afbeelding_van_de_diesel-electrische_rangeerlocomotief_nr._511_(serie_500)_van_de_N.S._op_het_emplacement_te_Boxtel.jpg
-
Ik zie nu ook een antenne op het dak...? varianten ;D
Mobilofoon tweede generatie. Dat soort details hebben ze bij de 2200 niet gedaan. De eerste generatie mobilofoon (uit de jaren 50/60) was wat anders van vorm en ik ben benieuwd of ze die ook gaan doen (zodat ook de mobilofoonlocs tijdperk III/IVa te maken zijn), maar ik zou niet boos worden als ze één variant gebruiken voor beide
Zowel 500-en als 600-en hebben gereden met de latere zender, dus ik zou me kunnen voorstellen dat ze het bij deze houden
-
Daarmee bedoel je deze?
(https://www.mp-produktie.nl/Images%20Special-4/2022-05-26%20Open%20Treinen%20Festijn%20(921).JPG)
;D
Ja, en dan ook de roest sporen af fabriek ;D
-
Die witte..? Ik zie nu ook een antenne op het dak...? varianten ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-07-17-091827-6878a3e7bbffc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-07-17-091827-6878a3e7bbffc.png)
PS lijkt de regenafvoer
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500#/media/Bestand:HUA-151535-Afbeelding_van_de_diesel-electrische_rangeerlocomotief_nr._511_(serie_500)_van_de_N.S._op_het_emplacement_te_Boxtel.jpg
Verdorie, als je t eenmaal ziet, zie je t!
:P
-
De loc ziet er veelbelovend uit in het eerste filmpje. (y)
Als klein kind vond ik deze loc altijd al erg leuk vanwege de aandrijfstangen.
Ik ga er zeker een kopen. :) (Hopelijk een groene 600 tijdperk III)
-
Als klein kind vond ik deze loc altijd al erg leuk vanwege de aandrijfstangen.
Idem, net als de herinnering aan het 'gobbel-gobbel-blop-blop' geluid van de motor - ben dus ook erg benieuwd naar de soundversie.
Mooie ontwikkeling dit - de geel/grijze versie met rode drijfstangen is hier welkom.
-
Dat is een erg fraai locje. Ik hoop dat die tzt in geel/grijs uitkomt, dan kan ik mooi sparen tot die tijd. Mijn Roco hippel wilde ik gaan digitaliseren, maar ik denk dat ik dat voorlopig nog maar niet doe ;D
-
Hoe courante varianten in tijdperk III tot en met VI én het feit dat Piko geen handvol varianten per jaar uitbrengt mogen we al blij zijn als er geen belangrijke versies overgeslagen gaan worden
(zoals b.v. vooralsnog bij de 2200 de versie met laag middensein)
Nou... die gaat ook niet komen, want de mal is daar niet op.voorbereid. don't shoot the messenger, want het de boodschap is van de vorige Piko importeur. Die sprak ik laatst en hij meldde mij dat.
-
Dat is jammer en ik wil zelfs Maxima quoten wat dat betreft
niet des-Piko's
-
Ik ben al tevreden met een grijs gele en groene variant
-
Nou... die gaat ook niet komen, want de mal is daar niet op.voorbereid.
Kleine aanpassing zou je zeggen; 2 gaatjes boren, losse derde fronseinen (desnoods 3D geprint) erin, lichtgeleiders en uiterlijk klaar. Alleen de verlichtingsprints moeten dan worden aangepast. Roco en DKM konden het jaren geleden ook.
Maar als het waar is wat je zegt, dan zou dit een mooie tip kunnen zijn voor de 3D printers/knutselaars onder ons.
-
Ja ik heb het gevoel dat als men er serieus naar zou kijken, en de vertegenwoordiger juist een proactieve houding hierin zou innemen, dit echt wel mogelijk moet zijn
Ik vraag me sowieso af wie de firma's dit soort dingen vertelt, want je hoort vaak zo weinig van de vertegenwoordigers
Ik heb net mijn 11e 2200 in huis gehaald (de 2319) en dus kunnen er best nog een paar bij
-
Ik dacht zelf ook dat het middensein zou komen. Daarom maar even gevraagd... komt niet dus.
Dacht zelf ook dat de printplaat in de neus de mogelijkheid had voor een led in het midden, maar dat zal ik dan gedroomd hebben denk ik :angel:
-
Ik heb net mijn 11e 2200 in huis gehaald (de 2319) en dus kunnen er best nog een paar bij
Kan ik me voorstellen. Een paar olietreinen en je komt tekort :angel: :)
-
Dan mis je er nog 139 stuks ;D ;D.
Uiteraard off-topic, maar is de Piko 2200 duidelijk fraaier/beter dan de Roco 2200?
Groeten,
Rogier
-
Dat vind ik wel ja
-
Ik heb net mijn 11e 2200 in huis gehaald (de 2319) en dus kunnen er best nog een paar bij
Ik heb er een stuk of 40 (voornamelijk Roco’s en een handvol Piko’s), maar wil de 2319 ook nog wel. Wist niet dat die al in de winkel lag. Wel weer even Roco 2400 frontseinen erin plaatsen.
-
Hij was nog warm toen ik toevallig toch voor wat anders naar mijn vaste winkelier moest....
-
Geen laag A-sein bij de 2200 zou wel echt een gemiste kans zijn. Een vernummerde radioloc 2 generatie met laag A-sein die kan niet anders als goed verkopen lijkt mij.
Wat nummer varianten op de hoog A-sein zou ook niet verkeerd zijn, want die was er alleen met toeters en bellen (2205/2221), of al erg lang overal uitverkocht (2210/2218)
-
Na de 1111 en 111 111-1 zou Piko de 2222 eens kunnen doen, bijvoorbeeld ;D
-
Geen laag A-sein bij de 2200 zou wel echt een gemiste kans zijn. Een vernummerde radioloc 2 generatie met laag A-sein die kan niet anders als goed verkopen lijkt mij.
Wat nummer varianten op de hoog A-sein zou ook niet verkeerd zijn, want die was er alleen met toeters en bellen (2205/2221), of al erg lang overal uitverkocht (2210/2218)
Wat dacht je van een gewone geel/grijze 2200? Naast de gelimiteerde Railhobby 2240, is die nog steeds niet uitgebracht...
-
Haha 2222 zeker niet slecht Sicco ;D
@5166 er waren wel de 2327 en 2342 met alleen de grijze voetplaat maar verder normaal geel/grijs. Sommige tot buitendienststelling zo gereden.
-
Klopt, maar die waren (sterk) in de minderheid t.o.v. de geel/grijze met gele voetplaat. Opvallend dat Piko die verder niet meer heeft uitgebracht tot nu toe.
Groet,
Edwin
-
Dat had ik me eigenlijk niet eens gerealiseerd doordat ik meerdere 2240's heb (vernummerd uiteraard)
-
Ik dacht al; hoe komt hij aan 11 tijdperk IV locomotieven (er vanuit gaande dat je de 2205 en 2221 met toeters en bellen hebt overgeslagen).
-
2221 heb ik want ik wilde de variant hebben
verder 2218, 2240, 2269, 2272, 2275, 2319, 2338, 2342, 2384 en 302328
-
Dan mis je er nog 139 stuks ;D ;D.
Uiteraard off-topic, maar is de Piko 2200 duidelijk fraaier/beter dan de Roco 2200?
Groeten,
Rogier
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)
-
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)
Ik heb de Piko 2200 nog niet (goed, met aandacht) in het echt gezien, ik heb wel een Roco variant dus was even benieuwd...... Ik geef trouwens liever het geld uit aan de modelspoordealer, dan aan de opticien ;D.
-
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)
Dat vind ik wel meevallen, zo gigantisch is het verschil nu ook weer niet, gezien het feit dat de roco minimaal 40 jaar ouder is
-
Precies 40 jaar ouder.
Voor beide modellen geldt dat de vorm van een 2200 er goed in zit. De oudste exemplaren van Roco uit de jaren zeventig hadden de bekende knoraandrijving, maar alle modellen daarna en ook die van Piko hebben prima rijeigenschappen.
De Piko is wel duidelijk fijner gedetailleerd en heeft minder foutjes. Verder is de Piko leverbaar met alle hedendaagse snufjes op het gebied van geluid en verlichting. Daar is Roco niet meer aan begonnen. Persoonlijk vind ik vooral het kortkoppelmechaniek van de Piko niet te versmaden.
Dat alles gezegd hebbende. Op mijn baan rijden de 2200’en van Roco en Piko vrolijk door elkaar en dat vind ik er niet vreemd uitzien.
-
Fijn, dan voor de toelichting! (y) (y)
-
Ik ben het met zevensprong eens dat je echt goed het verschil ziet!
-
info blijkbaar niet gewenst, mag weg
-
heren, kunnen we een beetje on topic blijven ;)
ik had al eerder de afdwaling mbt de 500/600 afgesplitst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115644.0).. dus graag daar dan verder kletsen ;)
dit topic is bedoeld voor piko nieuws in 2025. daar kan best eens een keer iets gezegd worden over een antenne op het dak of verschil in bufferbalken.
maar voor uitgebreidere epistels graag even een ander topic aanmaken ;D
een dankbaar team moderators
-
Ik heb dat even gemist, je link werkt niet en weet alleen over een topic over beremming waarvan ik nota bene zelf heb aangegeven dat het afgesplitst moest worden. Dit heeft niks daarmee te maken. Dit is wél een antwoord op eerder gestelde relevante vragen over de inzetbaarheid van de serie 500. Tevens ontstaat er geen enkele verdere discussie over. Maar best hoor, ik verwijder alles wel. Ik zal mijn tijd de volgende keer wel anders besteden!
Ik heb het nooit eerder gebruikt, dus mag het wel een keer, dit is over-modereren naar mijn bescheiden mening
-
tuurlijk is alles over-modereren ;) het is een dun lijntje tussen offtopic en aanvullende info.
maar zeg nu zelf, hoort in dit draadje dan thuis hoeveel roco 2200'en iedereen heeft? (ik heb er zelf ook genoeg ;D)
daar krijgen we van andere gebruikers ook commentaar op.
en dus vraag ik om er een beetje op te letten.. niet meer en niet minder. ;D