BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ton013 op 18 December 2024, 22:02:25
-
Beste forumleden,
Bij mijn Artitec hondekop (digitaal lopi4), heb ik alleen binnenverlichting in het motordeel.
Overige bakken blijven donker. Front en sluitseinen werken prima.
Heeft iemand het schema toevallig? Dat maakt meten wat makkelijker. Of zijn er hier eigenaren die ook dit defect gehad hebbeb?
Tips zijn welkom!
-
Ik vermoed dat de verlichting uit de motorpak komt en via de koppelingen naar de rest gaat. Is er een pin verbogen of gebroken?
-
Of een los draadje bij de koppeling en dan speciaal bij die tussen de motorbak en het de eerste middenbak.
-
Ja klopt, alles gaat via de motorbak naar de andere 3 bakken.
Niets verbogen, koppelen gaat goed.
-
Dan denk ik ook aan een loszittende draad/slechte soldeerverbinding.
-
de loszittende draadjes kan 1 ding zijn. maar het kan ook een heel klein onderdeeltje op de print zijn.
en die kans acht ik groter. JP heeft in Rijswijk helpen zoeken wat er aan de hand was en na lang puzzelen bleek dat er een transistor kapot was.
nu blijkt dit wel eens vaker voor te komen. het gaat dan om de BC817-25 transistor. deze zijn voor zeer weinig op aliexpress (https://nl.aliexpress.com/item/1005001914501157.html)te koop.
het zelfde euvel komt wel eens voor bij een plan u en dan betreft het de BC817-40 transistor.
ik heb nu even geen foto bij de hand maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken. ;)
-
Oke dank voor deze tip. Ik ga de motorbak openmaken en eens meten (y)
-
Ah, ok. Maar de verlichting van de motorpak zit daar dus niet 'achter' ?
-
Ik heb ooit een Artitec plan U voor weinig gekocht omdat de verlichting in de laatste kopbak niet werkte. Na open maken bleek er een draadje los van de koppeling naar de print. Het is dus zeker niet ondenkbaar, dus controleer dat ook. Ik had dat euvel met 5 minuten opgelost en had daardoor voor een leuke prijs een zgan plan U (y)
Groeten Edwin.
-
Ik kan de tekst van Duikeend m.b.t. de defecte transistor bevestigen.
Die transistor op de print is echter buitengewoon klein en het vereist
bijzondere soldeervaardigheden om die correct te vervangen!
Als bijv. bij opstellen van de trein bij twee opeenvolgende bakken de koppelingen niet goed uitgelijnd,
zijn krijg je ongewenste verbindingen met doorbranden van deze transistor tot gevolg.
Alleen de drie bakken blijven dan donker en de motorbak blijft verlicht!
François
-
Ik heb inderdaad dat phenomeen van 3 onverlichte bakken.
Smd solderen is geen probleem, dat kan ik wel.
Betreffende transistor zit dus in het motordeel begrijp ik?
-
De transistor in de Hondekop is (citaat uit een mail van Artitec hierover:)
Het juiste nummer voor de transistor voor de Hondekop is BC817-25.
Wat u noemt kan zeker de oorzaak zijn, dit heb ik al eens meer voorbij zien komen helaas.
Of door een piekspanning / overbelasting / kortsluiting op de baan, kan dit ook gebeuren, verkeerd koppelen van de bakken etc.
Even uit mijn hoofd was T2 de binnenverlichting, waarop deze transistor functioneert (of nu niet in dit geval 😉).
De techniek tussen Plan U en Mat ’54 is doorgaans hetzelfde, op wat kleine verschillen na waaronder deze transistor.
Het schema van de Hondekop4 kan ik niet vinden, maar de sterk gelijkende DE3=planU ziet er zo uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2schemaplanu-6763ff6aa72c0.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2schemaplanu-6763ff6aa72c0.gif)
In dit schema "maakt" T2 de binnenverlichting in de motorbak en T3 die in de andere bakken.
Dit is gemaakt door forumlid Klaas Zondervan.
François
-
François, goed om te weten dat de elektrische inrichting van de Hondekop erg lijkt op die van plan U.
Ik heb geen Artitec Hondekop, dus dat schema heb ik niet uitgezocht.
Het verschil tussen de diverse versies van de BC817 is de versterkingsfactor. De versie -40 heeft de hoogste versterking.
Als de transistor defect is hoef je er niet per se een smd in te zetten. Als er genoeg ruimte is kan je er ook een transistor met pootjes voor nemen, b.v. de BC547
-
Ah, aparte transistors. Dat verklaart.
Aangezien ik meerdere van die toestellen heb, is er ook nog een reparatiemogelijkheid voor dummies?
-
Zo, nu even niet midden in de nacht dus wat meer tijd voor een betere uitleg. ;D
Ik heb zelf 3 B-keuze prints kunnen repareren met behulp van een nieuwe transistor.
dus vandaar dat ik het hier opperde.
Ook ik had dat met artitec besproken en zij hebben mij toen gewezen in die richting van de B6 transistor (de BC817-25 heeft die afkorting erop geprint staan).
Zij meldde mij toen dat de Plan U print ook soms last had van dit euvel, alleen dat de transistor daar dus de BC817-40 was.
ik heb toen bij mijn HK de BC817-25 vervangen en dat lostte het probleem op. Daarna heb ik dit terug gekoppeld aan Arti ;D
Wat betreft het solderen; ik denk dat het te doen is voor iemand die kan solderen. of er ruimte is voor een grotere uitvoering vraag ik me af omdat het allemaal best dicht op elkaar zit.
Bovendien is de printplaat dubbelzijdig uitgevoerd als ik me goed herinner.
Wat ook nog mee telt is dat als ik me niet vergis de verschillende series uitgevoerd zijn met verschillende printplaten.
Ik ben nog aan het zoeken naar een fotootje of 2 ;D
Edit: ik heb net een foto op mijn tel gevonden met bijbehorend bijschrift: het betreft T3 op de print. en dat klopt weer met het schema van Klaas ;D ;D
-
of er ruimte is voor een grotere uitvoering vraag ik me af omdat het allemaal best dicht op elkaar zit.
Bovendien is de printplaat dubbelzijdig uitgevoerd als ik me goed herinner.
Het was ook niet mijn bedoeling dat je gaatjes zou boren om de pootjes van de transistor door te steken. Dan loop je kans op onbedoelde verbindingen. Gewoon de pootjes tegen de pads solderen.
-
hierbij even plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241219-WA0000-67642ec449863.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241219-WA0000-67642ec449863.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241219-WA0001-67642ec60ff6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241219-WA0001-67642ec60ff6a.jpg)
-
Schema en foto zijn duidelijk. Of er genoeg ruimte is om een bc547 te plaatsen is de vraag.
Waarschijnlijk krijg je de kap dan niet meer sluitend.
Zal dan toch smd worden
-
Gaan ze trouwens spontaan kapot?
-
Mocht iemand maar 1 zo'n torretje willen, ik heb die volgens mij op voorraad liggen, niet geheel zeker en ben nu op vakantie ;)
@ Martijn193: volgens mij niet. Er is een lijst met oorzaken genoemd door Artitec zelf. Sneuvelen kan wel als het ontwerp van het circuit er omheen slecht is, maar echt spontaan is dat dan ook weer niet natuurlijk, dat is gewoon geleidelijk naar de knoppen geholpen worden tot op een dag de boel stuk gaat ;)
-
Aangezien ik een A* hondekop 4 & een Plan U heb leek het me handig om hier op te reageren zodat ik op de hoogte blijf en solderen van SMD componenten op een decoder is me ook al 's gelukt, vandaar m'n reactie.
-
Vandaag een paar bc817-25’’s ontvangen met dank aan Ferenc.
Al eerder de drie transistoren doorgemeten en ze zijn alle drie goed.
Ook de uitgangen naar de 8 polige stekker heb ik gecontroleerd en gemeten;zijn oke.
Om toch niets uit te sluiten heb ik vandaag T3 vervangen, maar zoals ik al verwachtte zonder resultaat.
Als ik het goed heb dan schakelt aux4 de binnenverlichting. Wanneer ik meet op aux 4 dan zie ik daar geen spanning. Dus het lijkt erop dat deze niet aangestuurd wordt.
Enige wat ik nu kan bedenken is dat de decoder de veroorzaker is. Mogelijk dat daar aux 4 niet van werkt. Er zit een lopi4 in.
Mocht iemand andere ideeen hebben dan hoor ik dat graag.
-
Even een andere decoder proberen, en anders zou ik ermee naar Artitec gaan.
-
Zojuist decoder uit een andere hk4 erin gezet (waar de binnenverlichting prima van werkt); geen verschil helaas.
De vorige eigenaar heeft deze nooit laten rijden, als dat echt zo is dan zou het ook nog een fout in de print kunnen zijn.
Er zijn trouwens minimaal 2 versies van die print; met 2 en met 3 transistoren.
Anders idd vd week Artitec eens mailen.
-
jammer dat de nieuwe transistor geen effect heeft. hopelijk vind je snel een oplossing.
-
Zojuist decoder uit een andere hk4 erin gezet (waar de binnenverlichting prima van werkt); geen verschil helaas.
De vorige eigenaar heeft deze nooit laten rijden, als dat echt zo is dan zou het ook nog een fout in de print kunnen zijn.
Er zijn trouwens minimaal 2 versies van die print; met 2 en met 3 transistoren.
Anders idd vd week Artitec eens mailen.
Ik ken de Artitec hondekoppen niet, maar kun je de printen uitnemen terwijl alles ingeschakeld is?
Zo ja, ga dan wat duwen op de plek van de decoderstekker en elders op de print. Je weet inmiddels dat de transistor het probleem niet was en ook de decoder gewoon zou moeten werken. Dan is alleen de aansturing nog over.
Verwijder de decoder of brugstekker en controleer R30 en R31. R30 moet de juiste waarde meten en R31 eveneens: als R31 0 meet, is 'ie stuk, maar weerstanden in dit formaat gaan zelden stuk zonder fysieke schade. Alleen breuk ken ik zelf als praktisch onzichtbaar defect, maar zelfs al zou R31 stuk (lees: open) zijn, dan zou het moeten werken, want hij zorgt er alleen maar voor dat de transistor gegarandeerd dicht blijft bij zwevende ingang.
Zijn de weerstanden goed, meet dan Ohms (doorpiepen) alle verbindingen stuk voor stuk door.
Komt daar niets uit: kijk dan of je de aansturing na kan doen. Sluit de spanningen aan die je nodig hebt voor de binnenverlichting (dus de voedingsspanning die in alle bakken voor die verlichting nodig is) en doe dan de aansturing van die transistor na door VOOR de basis-weerstand zelf spanning te zetten, 5 Volt of zo moet voldoende zijn om 'm open te sturen.
Werkt het dan nog niet, dan kun je er zeker van zijn dat er in de koppeling tussen de bakken iets misgaat. Niet aannemen dat dat niet gebeurt, ik kom het op m'n werk geregeld tegen en je kan je suf zoeken naar dergelijke fouten.
Waar woon je? Misschien kan een forumlid in de buurt helpen?
-
De hele print losmaken en uithalen gaat niet, ze zit op een aantal punten vastgelijmd / gesmolten aan de plastic wanden.
Heb idd de weerstanden aan de basis - emitter T3 nog niet gemeten, ga dat komende week nog eens doen.
Aux4 schakelt T2 en T3. T2 werkt want in deze bak werkt de interieurverlichting wel, bij de uitgang van de bak, dus achter T3 meet ik 0.
Zou vreemd zijn wanneer R30 of R31 stuk zouden zijn, maar ik weet de geschiedenis van deze HK niet.
Wat betreft hulp; er is genoeg kennis en meetapp. bij de hand, dus dat moet wel lukken.
-
Nog een update van mijn kant. Gisteravond wederom de schakeling doorgemeten, weerstanden bij T2 en T3 zijn exact dezelfde. Spanning gemeten tussen collector T2 en common op de stekker naar volgende bak. Bij ingeschakelde aux 4 is dat 7 volt. Dat is ook dezelfde spanning als op T2.
Ergens tussen collector T3 en stekker gaat het dus mis. Als workaround een zeer dun decoderdraadje aan de collector T3 en aux4 stekker gesoldeerd.
Bakken gekoppeld en aux 4 aan, voila binnenverlichting in de hele trein.
Ik zal er nog een mail naar Artitec aan wagen, maar kan me voorstellen dat dit nooit gewerkt heeft zoals het zou moeten.
Maar goed, ik ben tevreden met deze oplossing.
-
Gefeliciteerd! Dat zal een triomfmoment zijn geweest :)
-
Fijn dat het werkt, misschien een fotootje van je oplossing plaatsen voor mensen die hetzelfde probleem (gaan) hebben?
-
Oei ik heb m net weer helemaal dichtgedaan en opgeborgen.
Maar oplossing is simpel mits enige soldeer skills:
Op de print achteraan zit een stekker, 8 polig. Bij het vrouwtje, opschrift aux 4 op de print, soldeer je een dun draadje (decoderdraad oid) op betreffende pen, de andere kant van het draadje soldeer je aan de collector van de smd T3, dat is aan de kant met 1 pennetje. Dat is alles.
Goed controleren op sluiting voordat je er spanning op zet.
-
Spanning gemeten tussen collector T2 en common op de stekker naar volgende bak. Bij ingeschakelde aux 4 is dat 7 volt. Dat is ook dezelfde spanning als op T2.
Ergens tussen collector T3 en stekker gaat het dus mis. Als workaround een zeer dun decoderdraadje aan de collector T2 en aux4 stekker gesoldeerd.
Bakken gekoppeld en aux 4 aan, voila binnenverlichting in de hele trein.
Nou ja, als het tussen collector T3 en stekker mis gaat, lijkt het me logischer daar eens een draadje tussen te trekken om te kijken of dat verschil maakt ;)
Maar een ontbrekende massa voor T3 kan ook nog. Het lijkt me toch niet zo gek moeilijk om dat door te meten. Maar het werkt en op een manier die geen verdere schade aan kan richten (hooguit dat T2 nu wat veel stroom voor z'n kiezen krijgt, maar geen idee)
Doet niet meer ter zake dus ;)
-
Zelf een typo gemaakt en hersteld; ik bedoelde verbinding tussen collector T3 en stekker op print. Excuses! ;D
-
Bakken gekoppeld en aux 4 aan, voila binnenverlichting in de hele trein.
Ik zal er nog een mail naar Artitec aan wagen, maar kan me voorstellen dat dit nooit gewerkt heeft zoals het zou moeten.
Maar goed, ik ben tevreden met deze oplossing.
Gefeliciteerd Ton, dus nu lekker rijden met dat ding! Ben benieuwd naar het antwoord van Artitec, dus als je dat tzt hier nog zou willen plaatsen, dan heel graag!
Groeten, Marco
-
Zelf een typo gemaakt en hersteld; ik bedoelde verbinding tussen collector T3 en stekker op print. Excuses! ;D
En ik heb mijn bericht daarop weer aangepast ;) Als ik het op de foto zo zie loopt die van de ene kant van de print naar de andere met een doormetallisering (via). Die hebben de nare eigenschap wel eens minder volmaakt te zijn of door een veroorzaakte fout door te fikken. Zie je vaak niets van, tenzij je het ding in een röntgenmachine legt (en zelfs dan kan het moeilijk zijn om het te zien, ik spreek uit ervaring...)
-
Om mee te kunnen kijken reageer ik hier even. M'n 766 heeft hier nog niet op de baan gestaan, wel bij Bentink , waar de frontseinen zijn gedimd.
Mocht ie bij her-ingebruikstelling kuren vertonen, kan ik hier effe terugkijken
-
Menno, dat is idd nog de enige mogelijkheid. Ik heb dat ook eerder bij reparatie meegemaakt. Toen opgelost door een superdun metalen draadje in de via te steken en beide kanten solderen.
Artitec reageert altijd snel, heel fijn!
Printen zijn niet meer verkrijgbaar, als de binnenverlichting het helmaal niet meer doet dan is meestal spanningsregelaar 7533 defect, of T2 en T3, of T3 wanneer de andere bakken niet verlicht worden en de motorbak wel.
-
Ik kreeg een tijdje geleden de vraag van iemand op de modelspoor vereniging of ik een mat 54 HK IC versie over wilde nemen voor een zacht prijsje.
Want hij maakte herrie tijdens het rijden en ook branden van de 3 getrokken bakken het licht niet..
appeltje eitje want ik had natuurlijk die transistors liggen.. de motorbak open gemaakt want die moest toch open voor de aandrijving reparatie.
en euh... ok.. daar zat dus geen t3 transistor in.. oeps..hmmm
dus toen verder gaan kijken en heb het eerste rijtuig deel achter het motor deel eraf gehaald en toen als 3tje weer in elkaar..
er was weer licht! tja, toen maar eens naar de stekker verbindingen gekeken en bleek dat van dat verwijderde rijtuig een draadje los was bij de stekker.
even solderen en tada, het werkte weer.
nu was nog wel de motor niet goed en moest vervangen. die kun je dus prima vervangen met deze motor (https://nl.aliexpress.com/item/1005005468111249.html?)
je moet dan wel het vliegwiel over zetten en om die weer terug op het niet motortje te krijgen heb ik die eerst verwarmd in een gasvlam (ik heb nog een gewoon gasfornuis ;D)
of het nou lag aan het nieuwe motortje of aan wat anders weet ik niet maar het geheel slipte door..
nu is het zo dat een Arti HK een vliegwiel heeft met een zeskantige sparing. daar schuift dan weer het zeskantige deel van de cardan as in..
en daar zat teveel speling op. dus daar maar even een veertje in zetten dat de cardan as als het ware in het cardan klauwtje van het draaistel drukt
een ballpoint veertje was te groot dus maar even een klein veertje gewonden van 0,3mm staaldraad wat ik heb liggen voor handgreepjes.
beetje op maat maken en werkte perfect :)
dit laatste stuk over die aandrijving hoort wellicht niet helemaal in dit topic maar wilde de informatie toch maar delen. ;D
en de HK? die is weer terug naar de eigenaar. ;D
-
De link van het Alie motortje kreeg ik vanmiddag ook door van Artitec. Levertijd 2 maanden, ik heb er maar gelijk 2 besteld want volgens mij is het rommel. ;D Maar ik heb geen keus, mijn Plan U staat stil en onderdelen zijn er niet.
Over die gasvlam: is dat wel de bedoeling en/of kan het niet anders? Bovendien koken wij digitaal.
-
Dus in die prachtige Artitec modellen zit gewoon een simpel driepolig motortje? :(
Nou lopen die dingen heel soepel hoor, maar toch niet wat ik had verwacht
-
Mocht je omhoog zitten: ik heb een paar FF180SH motortjes liggen, nieuw. Enige verschil is metalen borstels in plaats van kool (volgens de Mabuchi codering). Qua maat, toerental en voltage is dat een drop in replacement
-
De link van het Alie motortje kreeg ik vanmiddag ook door van Artitec. Levertijd 2 maanden, ik heb er maar gelijk 2 besteld want volgens mij is het rommel. ;D Maar ik heb geen keus, mijn Plan U staat stil en onderdelen zijn er niet.
Over die gasvlam: is dat wel de bedoeling en/of kan het niet anders? Bovendien koken wij digitaal.
wat dat betreft heb je pech dat je net nu besteld, het is daar chinees nieuwjaar (wo 29 jan 2025 – wo 12 feb 2025)
dan ligt alles plat en wordt er niks verstuurd. Eigenlijk gaat het vanaf half november tot begin maart allemaal in elkaar over.. black friday, kerst , chinees nieuwjaar..
dus drukte bij de bezorgdiensten. daarom bestel ik rond die tijd nooit zoveel.
maar genoeg daarover, je vraag mbt dat opwarmen;
het vliegwiel past met een perspassing over het asje. dat betekend dat het beter past bij temperatuur verschil tussen de as en het vliegwiel.
het wiel moet zo heet mogelijk, het asje zo koud mogelijk.
je kunt dus beginnen met het motortje in de vriezer te leggen en het wiel in kokend water.
of die 120 graden temperatuurverschil genoeg is weet ik niet, dat moet je dan even proberen.
maar hoe heter dat vliegwiel is, des te meer zet het uit en kun je het makkelijker over de as krijgen.
het vervangende motortje heeft helaas geen doorlopende as en je kunt het er dus ook niet zonder risico opdrukken.
het kan dat het wel gaat, ik kies liever de voorzichtige methode door het warm te stoken.
overigens zit het vliegwiel ook serieus vast op de originele as dus zorg dat je een goede trekker hebt ;)
-
Ok bedankt. We gaan het zien als de motortjes geleverd worden. Wellicht valt de levertijd mee want de Chinees meldt zojuist dat het spul verzonden is.
Kokend water zal het verschil niet maken denk maar bij de Action ligt een brandertje als hulpmiddel: https://www.action.com/nl-nl/p/2542366/creme-brulee-brander/
Gr, Ben.
-
ik wil je niet ontmoedigen maar die brandertjes gaan niet erg lang mee ;)
Ik had er ook 1 gekocht om de naam zegt het al, creme brulee te branden..
maar na 2 bakjes creme brulee was tie al leeg.. en das niet handig als je met 4 man bent ;D
dus wellicht ook wat vulstof erbij nemen ;)
-
Als het mot heb ik altijd dit nog.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/brander-67a4990558f74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/brander-67a4990558f74.jpg)
-
zou ik die gewoon gebruiken (y)
daar brand ik nu ook mijn creme brulee mee ;D
-
maar na 2 bakjes creme brulee was tie al leeg.. en das niet handig als je met 4 man bent ;D
demi creme brulee dus ;)
-
Zou het trouwens erg zijn om in een modeltrein motortjes te gebruiken met precious metal borstels in plaats van koolborstels? Ik heb even wat research gedaan en dat leert mij dat de eerste variant beter geschikt is voor constante operatie en de tweede voor start - stop applicaties en het opvangen van grote verschillen in vermogensvraag. Nou doet een modeltrein natuurlijk beide. Voordeel van precious metal was wel dat het lichter en stiller loopt. Ik ga het maar gewoon proberen
-
en dat zijn nu precies de borsteltjes die in dat motortje zit dat ik jou linkte ;D ;D
-
Precious metal = edelmetaal. In die motortjes meestal zilver, soms goud.
Alle klokankermotortjes hebben borstels van precious metal.
-
en klaas kan het weten.. die heeft een keer zo'n motortje van mij uit elkaar gehad om te proberen de motor-as door te schuiven.. was geen succes.. zal eens kijken of ik daar plaatjes van heb
-
Oke, niet bezwaarlijk dus. Gaan we dat gewoon doen ;)
-
en klaas kan het weten.. die heeft een keer zo'n motortje van mij uit elkaar gehad om te proberen de motor-as door te schuiven.. was geen succes.. zal eens kijken of ik daar plaatjes van heb
Dit heb ik ook wel eens gedaan. Met een motortje met een enkele as van 20mm. Ik wou er een tweeassige van maken. Dat is prima gelukt! Alleen moest hij daarna weer in elkaar ;D