BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: laurent op 13 December 2024, 18:44:49
-
Dus... Ik heb voor een aantal samenstellingen een trainsafe travel staan. En met 2,40 gaan daar 7 303mm rijtuigen en een lok in. Mooie oplossing, wat prijzig, maar okee. Gemak kost ook wat. Echter, dat is voor een vaste stam, zoals een Railjet of een treinstel, prima geschikt, maar voor lossere samenstellingen minder. Zo'n railjet is ook heel geschikt voor een vaste elektrische koppeling en laat ze die nou toevallig hebben. ;D
Nou heb ik echter plannen om ook andere treinen aan te gaan pakken, bijvoorbeeld de Piko IC rijtuigen zoals ze over de Brenner reden... Met 9 rijtuigen dus. Een trainsafe van 2,40 is al aardig onhandig, maar nog wel handelbaar... Een 3 meter zou nog een grotere uitdaging worden, zo niet onhandelbaar. Ding moet dus gedeeld worden, zodat de trein mooi in een kistje kan.
Nu de vraag: Wat is een goede, makkelijk in gebruik zijnde stroomvoerende koppeling? Bij voorkeur 2-polig en als het even kan ook geen 40 euro per setje.
Ik heb de viessmans geprobeerd op een stammetje Rotlingen, maar daar word ik nog niet echt gelukkig van. Een koppeling brak binnen no-time af, je moet hard koppelen en behoorlijk je best doen met ontkoppelen. Na een aantal keer koppelen/ontkoppelen lijkt het ook alsof het contact wat minder wordt.
Dank alvast!
-
Mijns inziens moet je naar magnetische stroomvoerende koppelingen. Ik heb diverse "normale" stroomvoerende koppelingen geprobeerd, maar resultaat is steeds bedroevend slecht.
-
Eens, de magnetische koppelingen zijn een ideale combinatie van gemakkelijk (ont)koppelen en toch uitstekende elektrische verbinding.
Ik heb veel Almrose in gebruik.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67067.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67067.0)
Tegenwoordig ook in Nederland te koop.
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/artlist?text=Almrose (https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/artlist?text=Almrose)
Andere merken hebben zoiets ondertussen ook, maar dan ontbreekt de borgingspin altijd. Ik heb ze allemaal geprobeerd en zonder pin kan het elektrisch contact bij het ingaan van een boog eventjes worden verbroken.
-
Ik heb ook een aantal treinen met Almrose. Ik kan Henks opmerking alleen maar onderschrijven. Perfecte koppelingen die je makkelijk koppelt / ontkoppelt, maar tijdens het rijden niet loslaten en de stroomdoorgave werkt perfect.
Jeroen
-
Het Franse Ree Modeles heeft ook zoiets.
Ik heb ze in gebruik en zs bevallen me prima.
Groeten
Hendrik Jan
-
Nighttrain1 maakt magnetische stroom doorvoerende koppelingen
Ronald Visser
-
Ik heb ze van Piko, werken goed.
Stevig, koppelen redelijk kort, werkt met trek/duw èn je kan ze met de niet stroomdoorvoerende koppeling koppelen.
-
Het nadeel van de meeste magneetkoppelingen is dat de magneten naast elkaar geplaatst zijn. dat betekent dat je moet opletten dat de wagons altijd in dezelfde richting gekoppeld worden. Draai je er één om heb je kortsluiting. Dat probleem krijg je niet wanneer de magneten boven elkaar geplaatst zouden zijn maar dan wordt het geheel te hoog. Ook met de Viessmann en Piko koppelingen bestaat dat probleem niet. Met de Viesmann koppelingen heb ik hetzelfde probleem als eerder genoemd. De contacten breken spontaan af. Dat is geen goede zaak, die dingen zijn duur zat maar niet duurzaam.
-
???
Ik gebruik de koppelingen om de stroomafname in een trein door te koppelen en dan kan je de rijtuigen naar hartelust omdraaien zonder sluiting te veroorzaken. De polariteit van de koppelingen wisselt immers tegelijk met de verandering in polariteit van de stroomafname.
Laurent wil trouwens alleen maar twee treindelen koppelen. Dan valt er niks te draaien neem ik aan.
-
Het nadeel van de meeste magneetkoppelingen is dat de magneten naast elkaar geplaatst zijn. dat betekent dat je moet opletten dat de wagons altijd in dezelfde richting gekoppeld worden. Draai je er één om heb je kortsluiting.
Inderdaad, de magneten zijn naast elkaar geplaatst. Maar dat je de wagons moet omdraaien om (geen) kortsluiting te krijgen is onzin. De magneten zijn immers steeds zo geplaatst dat dit onmogelijk is.
In de koppeling zit de ene magneet gepoold Noord/zuid, de andere zuid/noord
-
Henk Lobomotion: wat jij vertelt is precies het tegenovergestelde van de werkelijkheid. Bij magneten boven elkaar krijg je juist kortsluiting als je een rijtuig omdraait. En je krijgt bij de magneten noord-zuid problemen.
De magneten moeten naast elkaar.
-
Geen idee of er ook slimmerikken zijn in H0 maar in N kan je 3d geprinte koppelingen kopen waar je een magneetje in moet plakken en inden gewenst een draadje en dat voor de prijs van € 20,-- voor 20 koppelingen inclusief magneetjes. ;D
-
Kortsluiting bij de genoemde magneet koppelingen zou volgens mij wel kunnen maar alleen als meerdere rujtuigen in de samenstelling voorzien zijn stroomafnemende assen.
Dat moet je dus gewoon niet doen (en dan zou je ook geen stroomvoerende koppelingen nodig hebben).
Ben zelf meer van stroomafname per rijtuig, zijn ze meteen ook allemaal gedetecteerd. Nadeel is alleen dat elk rijtuig een functiedecoder moet hebben mocht je de verlichting willen schakelen.
-
Nee, ook dan niet. Als eerder uitgelegd, bij draaien wisselt de polariteit van de stroomafname tegelijk met de polariteit van de koppelingen. Niks aan de hand. En dat is geen theorie. Die ICR-trein in mijn verwijzing naar het door mij gestarte draadje over Almrose heeft stroomafname in alle rijtuigen en die stroomafname is doorgekoppeld. Ik kan naar hartelust de rijtuigen draaien.
Juist met de genoemde koppelingen van Viessmann, eigenlijk Tams, gebaseerd op de Profikoppeling moet je uitkijken. Daar zitten de contacten inderdaad verticaal, maar de draden toch naast de koppelingen. Die draden worden kruislings elektrisch met elkaar verbonden. Dat moet je even in de gaten houden.
-
Als je consequent de wielen aan de linkerkant verbindt met de magneten aan de linkerkant, en de wielen aan de rechterkant met de magneten aan de rechterkant, dan kun je geen kortsluiting krijgen als je een rijtuig omdraait.
Links wordt dan rechts en rechts wordt links.
-
Er moet vervolgens in ieder rijtuig nog wel een diodebrugje naar de verlichting.
Maar dat moest toch al, ook zonder magneetkoppeling.
Kortom: geen probleem.
Groeten
Hendrik Jan
-
Heren, dank voor de terechtwijzing. Jullie hebben gelijk en ik ook wanneer er met 3 rail gewerkt wordt. Daar heb ik een half jaar geleden afscheid van genomen. Is weer even wennen om in 2-rail te denken. In veel gevallen toch wel eenvoudiger blijkt.
-
Als 3railer is dat dus wel een probleem en heb je liever boven elkaar geplaatste contacten. Of gewoon maar 1 punt waar de stroomafname is.
???
Ik gebruik de koppelingen om de stroomafname in een trein door te koppelen en dan kan je de rijtuigen naar hartelust omdraaien zonder sluiting te veroorzaken. De polariteit van de koppelingen wisselt immers tegelijk met de verandering in polariteit van de stroomafname.
Laurent wil trouwens alleen maar twee treindelen koppelen. Dan valt er niks te draaien neem ik aan.
Nee. Ik moet behoorlijk wat treindelen koppelen. Ik heb de rijtuigen van bijvoorbeeld Piko, als Brenner IC gaat dat met 9 + lok. Nou is het daar nog wel makkelijk, de stuurstand heeft een sleper dus verder heb ik geen stroomafname nodig. Juist omdat die geen vaste koppeling hebben, zoals de Railjets, wil ik die normaal kunnen wegruimen. Bij mijn NJ's wordt het lastiger, daar heb ik best wat rijtuigen die ik doormix naar wat ik in wil zetten. + wat daar dan nog mee gecombineerd rijdt, bijvoorbeeld op Salzburg - Zürich (MAV en CD rijtuigen) of Wenen - Bregenz of Graz - Berlijn (RDC rijtuigen ertussen). Lastige daarbij is dus ook omdat ik niet alles in vast verband heb, een magneetkoppeling niet de beste oplossing is.
Eer ik zover ben dat ik dat alles omgebouwd heb en voorzien heb van binnenverlichting ben ik wel weer enige tijd verder.
-
Het heeft niet zoveel met magnetische koppelingen te maken. Veel tweepolige koppelingen hebben de contacten naast elkaar. De tweepolige Viessmann (eigenlijk Tams) is een uitzondering. En als ik me goed herinner koppelt daarbij het bovenste contact van de ene koppeling met het onderste contact van de andere koppeling. Ook iets om in de gaten te houden.
Verder ken ik alleen vierpolers met contacten boven elkaar. Daaronder deze magnetische koppeling van Peho. Niet eens duur. Zelf nog niet gebruikt, maar de moeite waard eens te proberen. Zou ik de bovenste twee contacten voor de ene pool en de onderste twee contacten voor de andere pool gebruiken. Is het elektrisch contact vast voortreffelijk.
https://www.dtswebshop.nl/nl/copy-of-peho-340-magneetkoppeling-stroomvoerend-4.html (https://www.dtswebshop.nl/nl/copy-of-peho-340-magneetkoppeling-stroomvoerend-4.html)
Viesmann 5071 is een vierpoler, oorspronkelijk ontwikkeld door Heljan. (Ont)koppelt ook vrij eenvoudig en toch betrouwbare elektrische verbinding. Hij is wel groot en prijzig.
De Roco 40345 is een stuk eleganter, maar (ont)koppelt lastiger en de contacten raken gemakkelijk defect. Althans, bij mij is het meermalen gebeurd dat de contacten verkeerd langs elkaar schoven en dan lam raakten.
Elektrisch geleidende koppelingen zijn een compromis tussen gemakkelijk (ont)koppelen en betrouwbare elektrische contacten. Voor mij was dat opgelost met de magnetische koppelingen. Heel gemakkelijk (ont)koppelen en perfecte elektrisch contact, zeker met de borgingspin van Almrose.
-
Heel gemakkelijk (ont)koppelen en perfecte elektrisch contact, zeker met de borgingspin van Almrose.
Goed punt inderdaad, bij menig review op Youtube wordt gemeld dat de magnetische koppelingen zonder borgingspin bij langere treinen in combinatie met scherpere bogen niet altijd bedrijfszeker zijn, omdat ze dan soms iets knikken/verschuiven.
Zelf gebruik ik bij enkele treinen (zoals de hier wel eens getoonde omgebouwde ET85) Fleischmann stroomvoerende koppeling. Voordeel is dat ik aangepaste rijtuigen nog steeds kan koppelen met de rest van mijn materieel.
De koppelingen zijn bovendien ook makkelijk zelf na te maken (en te repareren) door aan de achterzijde van de koppelkop 2 kleine gaatjes te boren, en dun messingdraad in de juiste vorm te vouwen. Voordat je het gebogen draadje in de koppeling plaatst, soldeer je er een dunne flexibele draad aan en klaar. De originele koppelingen hebben ook vrij dikke draden, wat de beweeglijkheid van de koppeling niet ten goede komt.
-
Nighttrain1 maakt magnetische stroom doorvoerende magneet koppelingen
Ronald Visser
Kijk hier eens (https://youtu.be/sIy8RKD2f4Q?feature=shared), wat nou niet sterk, gehele trein is voorzien van eigen ontworpen en zelf vervaardigde stroom doorvoerende magneet koppelingen, alleen het achterste rijtuig heeft een andere koppeling, zodat ook een ander, met een eigen loc zonder magneet koppeling de trein kan verplaatsen.
Filmpje is gisteren (15 december 2024) gemaakt tijdens een rijweekeinde van de BeNeLuxSpoor Forum Modelbaan.
Voor mij geen andere koppelingen meer.
Groeten Richard.
-
Mooi om te zien dat dit kan met eigen gemaakte verbindingen.
Alhoewel daar wordt gemeld dat het opgenomen is in 2025. ;D ;D
-
Ojee, dan loop ik een jaartje voor. ;D
Hier een close- up van de trekker van de trein. Met z’n niet stroom doorvoerende magneet koppeling.
(Je ziet van de verbinding zijde geen verschil tussen wel en niet stroom doorvoerende koppelingen.).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9452-676080479c29c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9452-676080479c29c.jpg)
De loc staat op de wielenrichter die gebruikt wordt om de loc op z’n plek in de materieelkast te zetten.
-
Dat werkt natuurlijk heel mooi als je met vaste samenstellingen rijdt. Ik heb, behoudens een paar stammen, eigenlijk wisselende samenstellingen.
-
Dat werkt natuurlijk heel mooi als je met vaste samenstellingen rijdt. Ik heb, behoudens een paar stammen, eigenlijk wisselende samenstellingen.
Ontkoppel je die wisselende samenstellingen dan met een ontkoppelrail of met de hand? In het laatste geval maakt het niets uit.
-
Beiden. Ik vind op een rij-evenement een nightjet rangeren ofzo vind ik wel leuk ja. En de lok wisselt ook door.