BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 13 December 2024, 15:25:35
-
ProRail gaat vanaf volgend jaar of het jaar daarna een deel van de installaties uitzetten die wissels op het spoor verwarmen. Op een later moment gaat het spoorbedrijf de verwarmingsinstallaties ook verwijderen.
Volgens ProRail is het niet nodig om al deze verwarmingsinstallaties te blijven gebruiken voor de dienstregeling van reizigers of goederen. Nu liggen er nog 4500 verwarmingsinstallaties op het spoor, maar dit aantal wordt gehalveerd.
ProRail gebruikt de installaties als er meer dan 10 procent kans op ijs of sneeuw is. Omdat de winters minder streng zijn dan vroeger..............
De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2548146-prorail-schakelt-helft-verwarmingsinstallaties-wissels-uit
-
Dus bij een beetje sneeuw is de reiziger weer de klos.
-
Ze kunnen ook de helft van de wissels vastlassen in 1 stand. Dat bespaart waarschijnlijk nog meer
-
Dus bij een beetje sneeuw is de reiziger weer de klos.
En het spoorwegpersoneel ::)
-
Waarom is dit eigenlijk een persbericht waard?
-
Dan is het niet zo'n verrassing als bij de volgende sneeuwbui de helft van de treinen niet op het juiste spoor kunnen komen.
-
Waarom is dit eigenlijk een persbericht waard?
Om energiezuinigheid te suggereren?
-
Waarom is dit eigenlijk een persbericht waard?
Om aan te geven dat ProRail duurzaam bezig is?
-
Dan is het niet zo'n verrassing als bij de volgende sneeuwbui de helft van de treinen niet op het juiste spoor kunnen komen.
Dan vallen er treinen uit en bespaart prorail nog veel meer energie (y)
Groeten
Hendrik Jan
-
???
Paar jaar terug kon er wel geïnvesteerd worden om een enkel daagje met wat meer treinen naar het circuit Zandvoort te rijden.
Dat feest is over twee jaar over.
Want races stoppen.
Weggegooid geld.
-
De bestuursvoorzitter van Prorail was bij Sven Kockelman en zijn verhaal over de wisselverwarming vond ik heel plausibel.
-
En dat was?
-
Ze kunnen gerust alles uitzetten, door klimaatverandering komen toch geen echte winters meer (helaas).
Mvg Johan
-
Paar jaar terug kon er wel geïnvesteerd worden om een enkel daagje met wat meer treinen naar het circuit Zandvoort te rijden.
Dat feest is over twee jaar over.
Want races stoppen.
Weggegooid geld.
Denk dat ze tijdens 5 jaar in deze weekenden zoveel extra reizigers hebben vervoerd dat ze de kosten er wel weer uit hebben.
-
Ze kunnen ook de helft van de wissels vastlassen in 1 stand. Dat bespaart waarschijnlijk nog meer
Dat wordt ook gedaan, in het nieuwsbericht staat niet dat het gaat om de wissels die niet gebruikt worden tijdens een uitgedunde dienstregeling als er sneeuw verwacht wordt.
-
En dat was?
Op NPO radio 1.
-
???
Paar jaar terug kon er wel geïnvesteerd worden om een enkel daagje met wat meer treinen naar het circuit Zandvoort te rijden.
Dat feest is over twee jaar over.
Want races stoppen.
Weggegooid geld.
Zuurrrrrrrr....... ::)
-
Bovendien is het geen weggegooid geld, de investering is ook gedaan t.b.v. drukke stranddagen in de zomer.
-
Dat dus. Zal een anti-F1 fan zijn endat is prima maar inderdaad komt het meer ten goede dan alleen een wedstrijdje in de zomer.
-
Ze kunnen gerust alles uitzetten, door klimaatverandering komen toch geen echte winters meer (helaas).
Mvg Johan
Zeker waar.
En als het weer eens echt wintert, zijn Rijkswaterstaat en gemeenten vast ook niet meer zo voorbereid als voorheen.
Het was hier laatst in elk geval spekglad, 's morgens vroeg na één nachtvorstje. Meerdere collega's ondersteboven, eentje voorlopig ziek thuis met een gekneusde heup.
De gemeente had niet alle doorgaande routes voldoende gestrooid. Het was redelijk dramatisch die ochtend. Ook op de Spoedeisende Hulp, één dorp verderop.
De winters zijn niet meer wat ze geweest zijn, maar àls het dan een keer glad is, zijn we er zelf mentaal ook niet meer zo op voorbereid.
Groeten
Hendrik Jan
-
Klimaatverandering is een bizar argument. immers klimaatverandering gaat nou ook weer niet zo snel dat in een paar jaar tijd de kans op treindienst ontregelend winterweer verwaarloosbaar klein geworden is. Bovendien gaat klimaatverandering vaak gepaard met meer extreem weer, dus ook extreme koude en winterse neerslag. Tenslotte zou door het onverhoopt verzwakken of geheel wegvallen van de Golfstroom Nederland wel eens heel koud kunnen worden.
-
vooruit, laat ik me weer eens in het wespennest begeven ;D
ik ben het wel eens met de bovenstaande opmerking dat je je niet moet baseren op de klimaat "verandering".
of die wel of niet bestaat ga ik me hier niet over uitlaten.
Wat ik wel wil meegeven is dat temperatuurswijzigingen van alle tijden zijn.
en dus ook het bijbehorende sneeuw en ijs. google maar eens op: "afmeting gletsjers in romeinse tijd"
1 van de resultaten die je dan tegenkomt is deze (http://www.salomonkroonenberg.nl/doc/Geografie_SmeltendeGletsjers_2016.pdf)
Nu was me dit al eens ingefluisterd door een hoogleraar Geologie en als je er zaken op naleest dan ontdek je dat dit algemeen geaccepteerd is..
ik zou dan ook nog maar niet mijn sneeuwschep weg doen. ;D
-
Maar nu de praktijk. Op 19 januari 2024 heeft er tot een uur of 9 een halve cm sneeuw gelegen. De rest van de winter heeft het niet gesneeuwd, zowel daarvoor als daarna niet.
Rechtvaardigde dit een hele winter stoken? Lijkt me niet. Wijs besluit van Prorail.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Klimaatverandering is een bizar argument. immers klimaatverandering gaat nou ook weer niet zo snel dat in een paar jaar tijd de kans op treindienst ontregelend winterweer verwaarloosbaar klein geworden is.
Niet verwaarloosbaar klein, maar gewoon kleiner. Dus heeft Prorail heroverwogen hoeveel geld wordt uitgegeven aan het bestrijden van de gevolgen van winterweer. Wetende dat er ooit weer sneeuwval komt en dat er dan schande wordt gesproken, want in Zwitserland rijden de treinen ook altijd. ;D
Inderdaad goed gesprek waar Ben naar verwijst. Is terug te luisteren. Gegeven de kleinere kans op winterweer heeft Prorail ervoor gekozen op dat soort dagen een beperktere dienstregeling te rijden waarbij een deel van de wissels niet nodig is. Als regelmatig treinreiziger vind ik dat niet raar. Al was het maar omdat er dan sowieso minder mensen op pad gaan. En dat effect is door de grotere thuiswerkmogelijkheden van een deel van de werkende bevolking alleen maar groter geworden.
Ik vind het gewoon verstandig besteden van immer schaars geld.
-
Door opwarming van de aarde smelten de polen. Het smelt water zorgt er voor dat de Golfstroom of Noord-Atlantische Drift steeds langzamer gaat stromen. Diverse wetenschappers hebben hierover de noodklok geluid.
Deze Golfstroom zorgt ervoor dat we hier een veel gematigder klimaat hebben dan gezien de breedte graad normaal is. Stoppen van de Golfstroom zorgt voor strengere winters ipv warmere.
Uitzetten van de wisselverwarming kan redelijk makkelijk en is ook weer ongedaan te maken op korte termijn, maar alles verwijderen lijkt me nou niet de juiste beslissing.
-
.......maar alles verwijderen lijkt me nou niet de juiste beslissing.
Waar wordt gezegd dat alles verwijderd wordt?
-
in de 2e zin van het nos artikel ;)
Op een later moment gaat het spoorbedrijf de verwarmingsinstallaties ook verwijderen.
-
Je zou denken dat er niet al te kostbare techniek nodig is om die wisselverwarming op afstand bedienbaar te maken...
-
in de 2e zin van het nos artikel ;)
Dat gaat om het deel dat uitgezet wordt, de helft van de totaal 4500. Het is namelijk verouderd en het wordt niet vervangen. Past in de transitie van gas naar elektrisch. Zie ook de 2e alinea: "Volgens ProRail is het niet nodig om al deze verwarmingsinstallaties te blijven gebruiken voor de dienstregeling van reizigers of goederen".
-
want in Zwitserland rijden de treinen ook altijd. ;D
Niet meer altijd ;)
In Zwitserland is het eind vorige maand ook een grote treinchaos geweest bij de eerste sneeuw (en ook op de weg). En als ik de lokale nieuwsmedia moet geloven is dat de afgelopen jaren vaker het geval geweest.
-
Zo kan het ook.
https://ddw.nl/nl/community-publicaties/110/wiras-winterproof-spoorweg-wissel
-
Ja, maar daar geloof ik niet zo in. In plaats van tongen die heen en weer bewegen zijn dit tongen die op en neer bewegen. Maar er beweegt nog van alles wat vast kan vriezen of vol sneeuwen. Lijkt me niet de ultieme oplossing.
-
Ik weet er het fijne niet van Klaas. Pro Rails argument om dit niet toe te passen zijn de kosten, niet de techniek. Ook prijzen mee gewonnen.
Maar goed.
Over een jaartje of wat rijden er alleen nog heen en weer treinen. Dat is exploitatief het goedkoopst. Een wisselloos sporensetje.
Goederen kunnen over de weg of met de boot. Klaar toch?
-
Ik ben dom geboren, simpel gewiegd en ik heb nooit wat bijgeleerd, maar twee simpele oplossingen komen in mijn beperkte gedachten: ???
- Je kunt alles laten zitten en gebruiken als het nodig is
- Je kunt de Zwitserse methode toepassen: geef de machinist een bezem mee en na toestemming van de CVL kan hij/zij het wissel vrijmaken. Maar dan moet wel de Tweede Kamer om, want die hebben alles dichtgeregeld.
-
Alles laten zitten vergt nog wel steeds onderhoud.
Als jij je CV ketel 3 jaar uitzet, is de kans ook klein dat ie daarna zonder problemen weer aan te krijgen is.
-
En op je gemak staan bezemen lijkt me op het drukke Nederlandse spoor ook geen aanrader.
-
Ik begrijp dat dit een grapje is ,maar ik heb ooit als Mt Seinwezen wel eens geprobeerd ijs weg te steken met een schroevendraaier ,want de wisseltongen persen sneeuw samen tot ijs ,en dan ligt de tong nog steeds niet aan. >:(
Peter