BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Peter van B op 12 December 2024, 20:05:35
-
Hallo ,
Ik ben begonnen met een bovenleiding portaal van sommerfeldt te solderen maar dat gaat niet echt lekker. in de handleiding staat dat ze met een metaal lijm ook gelijmd kunnen worden.
iemand hier ervaring mee en welke metaal lijm is geschikt hiervoor ?
Groeten,
Peter
-
Sommerfeldt soldeerolie gebruikt ?
Daar heb ik wel ervaring mee. Werkt uitstekend. Na gebruik wel goed schoonmaken, de gesoldeerde delen dus, met terpentine.
-
Kun je ook beschrijven hoe je soldeert en waarom het niet lekker gaat? Solderen zou toch goed moeten lukken.
-
Ik zetten ze toen in een handomdraai in elkaar met harskern soldeer.
Ik heb toen wel hele dunne gebruikt en voorzichtig toevoegen want je geeft gauw te veel.
-
Soldeerstation op 375 graden ingesteld, soldeerpistool met een zeer laag zuurgehalte, maar het wil er niet goed invloeien. Griffon printsoldeer.
-
Verhit je wel lang genoeg? Het soldeer moet niet alleen smelten, maar het materiaal waar het soldeer aan moet hechten moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer bereiken.
Dit klusje zou gewoon moeten lukken met elektronicasoldeer, eventueel geholpen met wat extra vloeimiddel.
En "soldeerpistool met een laag zuurgehalte" ? ik denk dat je vloeimiddel bedoelt.
-
Ja dat bedoel ik :)
Ga het morgen met wat meer geduld nog eens proberen, en langer verhitten.
Bedankt voor de tip.
-
Gaat het niet beter met een gasvlammetje?
Verhitten en dan de soldeer er tegen houden?
Metaal lijm?
Ik gebruik die 2 componenten metaal lijm van Bison wel eens.
Is wel een heel geprut om te mengen en het aan te brengen.
Maar er zijn ook mengspuitmondjes die je op de spuiten kan bevestigen.
Nooit mee gewerkt.
Ronald Viser
-
Temperatuur alleen zegt niet alles. Hoeveel Watt is de soldeerbout? Met een 80 Watt soldeerstation werkte het bij mij goed (alweer jaren terug).
-
Temperatuur is juist alles bepalend. Zoals ik al zei, om het soldeer goed te laten vloeien moet het werkstuk minstens de smelttemperatuur bereiken.
En ja, met een bout van hoger vermogen gaat dat makkelijker. Als je soldeert met een boutje van 15 watt, dan koelt de stift te snel af als je hem tegen het werkstuk houdt en moet je langer doorstoken om het resultaat te bereiken.
-
Gebruik een HBM 48 W soldeerstation. Met het solderen van de bedrading van de rails en cvl perfect mee kunnen solderen.
Vandaag nog een portaal (sommerfeldt 570) gedaan maar gaat nog steeds niet echt goed, maar staat in elkaar. Morgen weer verder met een laatste 570 en kijken wat ik nog anders kan doen. Daarna volgen de 580 portalen , lijken me iets makkelijker vanwege de andere constructie.
-
hier met soldeerstation dikke punt op 400 graden en soldeer Datel 0.8 CA2 Sn60Pb40 en werkt perfect zonder enige vorm van extra middelen.
-
Soldeerstation op 375 graden ingesteld, soldeerpistool met een zeer laag zuurgehalte, maar het wil er niet goed invloeien. Griffon printsoldeer.
Ah! Is dat de tin/koper variant of bevat het spul lood? Griffon is geloof ik al jaren gestopt met de productie van loodhoudend soldeer voor printplaten.
Als het deze is: https://www.griffon.eu/en-en/products/griffon-print-solder-wire-tincopper-991-resin kan het best kloppen dat het solderen minder lekker gaat, het vereist meer oefening en een hogere temperatuur.
48 Watt klinkt wat mager: ik weet nog dat ik mijn 50 Watt Weller WTCP-S toch wel wat moeite had messing bovenleidingmasten een beetje lekker in elkaar te krijgen.
Daarnaast is het altijd de vraag of de ingestelde temperatuur een beetje overeenkomst met de werkelijke punt-temperatuur. Sinds een tijd weet ik van metingen op m'n werk dat al onze Weller stations daar gruwelijk afwijken (tot wel 30 graden minder dan de ingestelde temperatuur).
Bij loodvrij soldeer is 385 graden op een goedkoper station als dit wel aan te bevelen, maar dan moet de punt dat natuurlijk wel daadwerkelijk redden.
-
Het is idd die uit de link. Zal het eens proberen met een hogere temperatuur of anders ander soldeertin nemen.
-
Je weet hopelijk toch wel dat je het werkstuk moet verhitten, waarna het soldeer vanzelf over het werkstuk smelt. Niet de soldeer verhitten. Als het werkstuk niet heet genoeg is, blijf je kloddersoldeer krijgen. En heet en snel is beter dan niet zo heet en lang.
-
Een 48W bout is te weinig voor deze werkzaamheden. En vermoedelijk een kleine punt. Daardoor weinig warmte overdracht. Zoals elders genoemd, 70W is eigenlijk minimaal nodig. Behalve bij de rijdraden solderen, dan is de 48W voldoende
-
met het soldeerstation gaat dat hier perfect en die is ook maar 48 watt maar wel met de dikke punt erin ipv de SMD
-
Sven, ja dat weet ik :)
Ga maandag weer verder met een hogere temperatuur en ander soldeer proberen.
-
Verder met het solderen, maar helemaal goed is het nog niet , temperatuur op hoogst ( max 420 graden) maar wil nog niet lekker gaan vloeien ongeacht wek soldeerdraad er gebruikt wordt.
Ga voor de sommerfeldt set 580 voor de verbinding tussen staander en liggers een lijm met pen verbinding maken , vandaag getest en dat gaat goed en ziet er ook goed uit , al het andere wordt dan nog wel gesoldeerd.
-
Ondertussen de portalen bijna klaar, solderen is beter gegaan met nieuwe soldeerpunten want die waren blijkbaar ook niet erg goed meer. Resultaat vind ik meer dan voldoende.
Nog een vraag , welke kleur hebben de dwarsstaven waar aan de isolatoren zitten , is dit dezelfde kleur als de portalen zelf of anders ?
-
Je bedoelt de zijwaartse steunen die de rijdraad opzij trekken? Die worden niet geschilderd. Is verzinkt staal.
Geen spoorlijn in de buurt waar je zelf even kan kijken?
-
Hoi Klaas,
Excuseer voor de late reactie. Even niet aan het forum toe gekomen. Verzinkt staal dus gewoon niet verven. Zal deze week eens bij het niet meer bestaande station Woensdrecht gaan kijken. Dat ben ik in fantasie in een na-oorlogse setting begin jaren 70 aan het bouwen.