BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: -mallet- op 08 December 2024, 20:59:41
-
Onlangs kocht ik via catawiki een Hondekop van het merk Holland-Train. Ik had in de Railhobby in 1985 wel eens een reclame zien staan maar tot op heden had ik het model nooit in het echt gezien. Het is een fraai model met ingezette raampjes en vooral een mooie matte kleur geel. Het model is kennelijk zeer zeldzaam want zelfs op NLinmodel zie ik het niet terug. Zijn er forumleden die het ook in bezit hebben? Ben benieuwd!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5841-6755f9f3ae6a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5841-6755f9f3ae6a4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5842-6755f9f3a49de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5842-6755f9f3a49de.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5840-6755f9f521877.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5840-6755f9f521877.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5839-6755f9f52b240.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5839-6755f9f52b240.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5837-6755f9f6afdfa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5837-6755f9f6afdfa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5838-6755f9f6ba259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5838-6755f9f6ba259.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5836-6755f9f77144a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5836-6755f9f77144a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5843-6755f9f7c716c.jpg)
Groet, Bas
-
Ziet er naar uit dat de basis toch een Lima Hondekop is :-\
-
oh wat grappig, jammer dat ik die gemist heb. Zou misschien wel in mijn rariteitenkabinet hebben gepast.
Ik zie dat er een een sleper voor 3-rail onder zit? Hoe rijdt ie?
Martijn
-
Ja het is idd een LIMA die geupraded is. Hij rijdt best aardig want ook gedigitaliseerd. Alsof het een LIMA-motor is met een sleper:D
-
Het is een Lima die de bekende Mastica wanden en ramen heeft gekregen. De firma Holland Train bood op basis daarvan omgebouwde en gespoten Lima's aan. Ze hebben zich daar aardig in verslikt was het verhaal omdat het nogal een tijdrovende klus was in relatie tot de opbrengst
-
Off topic: ik blijf mij altijd verbazen over de creatieve armoede bij de naamgeving van kleinserie fabrikanten. Neem een combinatie van (een variatie op) Nederland+ trein en/of schaal en/of preciesheid en je hebt een dekking van 90 procent van de namen. Mocht ik ooit nog producent worden van schaalmodellen dan gaan ze onder het label Dr. Bamibal. Ik kan niet wachten op de recencies onder die noemer ;)
-
"Ja, het leek helemaal niet op een bamibal" ;D ;)
Gauw ontopic maar weer ;)
-
Dan is Nederlandse Spoorwegmodelbouw Door Arbeidsongeschikte Personen toch een meer in het oog springende optie 8)
-
Zeker! Wanneer je teveel op de afkorting gaat googelen kom je vanzelf in de fuik van de veiligheidsdiensten
-
Ik vind dat dat stel er zo (as)best netjes uit zien. Heb ze in het ‘Mastica’ tijdperk ook nog gebouwd, nog een tweetje liggen als aandenken.
@Bas: je zou kunnen kijken of je nog een Scharfenberg upgrade-setje van Artitec te pakken kunt krijgen om je koppelingen op de koppen te verfraaien.
Rob
-
Mooi model, moet ik zeggen. In mijn beleving destijds waren de draairaam/asbest-Hondekoppen de 'echte' Hondekoppen. Als ik de keuze had (bij meerdere gekoppelde treinstellen) probeerde ik altijd een mooi plekje te vinden in een stel met draairamen.
Groeten,
Arjen
-
Wat een prachtig ding, hoewel nu inderdaad verouderd. Maar desalniettemin een heerlijk model. Koesteren!
-
Ik heb laatst een Mastica viertje en een Benelux hondekop gekregen. Naar huidige maatstaven klopt er niks van qua maatvoering, maar het straalt zoveel hondekop uit (hallo Piko) dat ze een mooie plek krijgen in een vitrine
-
;D
Ik ben niet de enige met Mastica-nostalgie onderin de materieelkist. Ik heb nog een viertje, een tweetje en een Mat46 liggen.
-
Was Holland-Train zo rond 1990 niet een merk van de toenmalige modelspoorzaak De Groot Amstelveen of de treinenzaak op het A-Kerkhof Groningen? Ik kan me nog vaag de advertenties in de bladen voor de geest halen, waarin deze Mastica-ombouwstellen werden aangeprezen.
-
Ja, wijlen Peter van der Kleij heeft die dingen destijds voor De Groot omgebouwd. Hij had er nog weleens nachtmerries van. Vooral van de tweetjes en het daarvoor wegschuren van honderden kano's. ;D
-
Ooit een keer bij Peter thuis geweest.
Een bijzonder aardige vent en een formidabele bouwer.
Begin er maar aan mastica hondekoppen bouwen in serie ::)
-
Dan is Nederlandse Spoorwegmodelbouw Door Arbeidsongeschikte Personen toch een meer in het oog springende optie 8)
Zeker als je modellen van de Staats Spoorwegen wilt uitbrengen. :laugh:
Grtz, Ton
-
Dan is Nederlandse Spoorwegmodelbouw Door Arbeidsongeschikte Personen toch een meer in het oog springende optie 8)
Dit is een nogal ongepaste 'grap', aangezien Peter van der Kleij aan een rolstoel gekluisterd was. :'(
Bor
-
Volgens mij heeft die opmerking niks met Peter te maken.
‘Maestro’ van der Kleij was ook bepaald niet arbeidsongeschikt. :)
-
Maar hij was wel gehandicapt en grappen over arbeidsongeschikten zijn sowieso ongepast: niet doen! :(
Bor
-
Bouwde Peter ook voor Philotrain? Dan heb ik hem ook een paar keer ontmoet. Hij heeft voor mij bij al mijn locs de wielen op rp25 afgedraaid. Was inderdaad een heel aardige iemand.
Groet Meino
-
Ja, als ik me goed herinner was hij in de hoogtijdagen van Philotrain ook in dienst van het bedrijf. Deed later nog klussen voor Philotrain en voor andere bedrijven en voor particulieren waaronder weleens voor mij. Fijne man inderdaad.
-
Is inderdaad van De Groot in Amstelveen. Mocht iemand een tweetje of Benelux in de aanbieding hebben dan hoor ik dat graag. Bestond er eigenlijk een viertje met blauwe band?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5845-6757436abef20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5845-6757436abef20.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5847-6757441ec0e43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5847-6757441ec0e43.jpg)
-
300 gulden. Dat is dan voor een tweetje denk ik. Inclusief Lima basis hk, materiaal, loon van de bouwer en dan moet De Groot er ook nog iets aan verdienen. Ik vind het belachelijk goedkoop.
-
Ja, nu lijkt het goedkoop, maar destijds was dit toch wel een behoorlijk bedrag hoor.
Bor
-
Gaaf. Wat was dit? Jaren 80 of 90? Iig zaten ze nog op groenhof en dat verdween eind jaren 90. Was toch bij mij om de hoek (Amsterdam), maar was toen op een iets andere manier met de hobby bezig (of gewoon te jong)
-
Jaren tachtig. Rond '83, '84 volgens mij
-
Ja, nu lijkt het goedkoop, maar destijds was dit toch wel een behoorlijk bedrag hoor.
Bor
300 gulden in 1984 zou 689,75 euro nu zijn volgens de tool van het CBS. Ik vind het nog steeds niet duur voor het werk 8)
-
volgens mij is 1 gulden ongeveer 45 eurocent .
maakt fl 299 is135 euro
-
Ha leuk, een inflatie ontkenner ;D
Want daar ging het om: geldontwaarding. Oke, zonder tussenstap: 300 gulden in 1984 staat gelijk aan 1517,45 gulden vandaag
-
Jaren tachtig. Rond '83, '84 volgens mij
Sja, toen was ik 4/5 jaar......
-
300 gulden in 1984 staat gelijk aan 1517,45 gulden vandaag
1517,45 gulden : 2,20371 = 688,59 Euro
300 gulden in 1984 zou 689,75 euro nu zijn volgens de tool van het CBS.
Ergens klopt de rekensom dus niet ..... ???
Grtz, Ton
-
Ter vergelijk:
De Fleischmann Plan V ging rond die periode ook voor zo'n FL 350,- over de toonbank, dacht ik (misschien iets latere datum, ik weet niet precies wanneer die is uitgebracht)
-
Die advertentie stond in een Railhobby uit 1985
-
1517,45 gulden : 2,20371 = 688,59 Euro
Ergens klopt de rekensom dus niet ..... ???
Grtz, Ton
Klopt, ik heb gewoon x 2,2 gedaan en niet 2,20371. Het gaat om de benadering en niet om modelbouw
-
... Het model is kennelijk zeer zeldzaam want zelfs op NLinmodel zie ik het niet terug. ...
Opgelost :)
Koen
-
Inderdaad, als je vergelijkt met de prijs van een Sprinter (en Plan V) van Fleischmann indertijd, was ƒ299 een koopje voor handwerk. En zo aan het plaatje te zien echt geen broddelwerk.