BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mmhajvth op 29 August 2006, 10:24:09
-
In het nieuws is te vernemen dat de NS niet genoeg conducteurs en treinen heeft voor de dienstregeling van 2007
Ook wanneer ze "reserve treinen" uit de mottenballen halen schijnt de NS er niet voldoende te hebben.
klik hier (http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/nieuwsvandedag/)
Er moeten dus nieuwe treinen bij komen maar welk type zal dat zijn?
Nog meer IRM's?
m.v.g.
Mark
-
meer wagons met loc's die staan toch al werkloos te wachten
-
Dikke kans dat ze het hekje op de Dijksgracht openzetten en uit de kraal allemaal ICK naar buiten komt stormen ;D
-
Hallo!
Er komt helemaal niks bij. Dat artikel waar je naar verwijst is tenenkrommend. Ze hebben het over zes treinstellen per Hc. Bullshit. Er is welliswaar een bakkennorm maar die heeft het over bakken.
Nu is het zo dat er per zeven rijtuigen minstens één Hc moet zijn. Behalve bij VIRM; daar moet op een zesje twee man zijn. Let wel, dat is de planningsnorm. Veiligheidsnorm schrijft ook maar één Hc voor. Als je echter maar één Hc op een VIRM zet komt de trefkans-norm weer in het geding. Deze heeft echter alleen te maken met de service en controle, niet met de veiligheid. Hoewel sociale veiligheid daar weer wél binnen valt. Het lijkt erop dat de directie deze norm voor komend jaar even laat varen. Over een jaar of twee zijn door ET/BTS toch zat Hc's over waardoor het tekort vanzelf opgelost is.
Het enige nieuwe materieel dat op komst is, is het reeds bestelde vervangende materieel voor Mat. '64. Dat levert trouwens wel een ( geringe ) toename van het aantal zitplaatsen op. Ook de verbouwing van ICM zal een beperkte toename van het aantal zitplaatsen met zich meebregen. ( vervallen van keuken en postkast )
De "150" treinen die volgens het bericht uit de mottenballen zijn gehaald is ook volstrekte onzin. Men doelt hierop de ICK's. Ten eerste is dit aantal de volledige vloot en ten tweede hebben in Asd maar een stam of 6 op reserve gestaan. Dus lang geen 150, maar een kleine 70 rijtuigen. Deze zijn overigens inderdaad weer in dienst gesteld. Zelfs in de 3500 serie zijn twee stammen in omloop. Zo zie je maar dat de pers het verschil niet weet tussen bak, rijtuig en treinstel. Dat geeft gelijk zo'n kromme berichtgeving... Super vervelend vind ik dat. Ik zelf vind dat stuk prutsjournalistiek van de bovenste plank.
Jammer.
Groet,
Ger.
-
Excuses Mark, :-[
het bericht in de link van jou is veel soberder dan dit bericht:
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=751451/sc=239a10
Dit is het bericht waar mijn reactie deels op gebaseerd is. Dit voor de duidelijkheid.
Groet,
Ger.
-
Hoi Ger,
Ik geef je helemaal gelijk,als je die verhalen hoort op de radio en in de kranten leest,daar krijg je kromme tenen van.
Een gewone reiziger ,die nog net weet hoe een trein eruit ziet,begrijpt hier helemaal nix meer van.
En dan die krantentaal over ''Remises'', en ''treinstellen'' waar rijtuigen bedoeld worden...
Een condukteur op 6 (Zes) Treinstellen is trouwens ook een sterke. >:(
Het ergste is,dat de Haagse politiek ook niet beter weet.
BIj de ''Oliecrisis'' in de jaren 70 wilden Kamerleden ,dat er trams op de voormalige spoorlijn Lage Zwaluwe naar Den Bosch gingen rijden.
Maar nu dwaal ik af.. ;)
-Peter
-
Ik ben al lang blij dat jij "alternatief licht" op de zaak schijnt.
Omdat ik zelf niet met de neus op de feiten zit zou ik anders het nieuws geloofd hebben (ten delen want ik wist wel dat er geen 150 ICK's op dijksgracht stonden.) Nu hoor ik tenminste hoe het wel zit.
Met vriendelijke groet,
Mark
PS hoe serieus neem je de pers als ze b.v. door met 3 o's schrijven. ;)
-
Hallo alweer.
Dat bericht komt dus uit de Volkskrant... Na het NRC de meest respectabele krant van Nederland als je het mij vraagt...
Triest... :'(
-
Steeds meer ICK wordt inderdaad gereactiveerd; in januari waren er i.v.m. de IRM-problemen al bakken gereactiveerd en nu komt ook de rest terug. Op de Dijksgracht staat al een tijdje geen ICK meer, het kan zijn dat er binnenkort enkele al wel gereactiveerde en dus inzetbare rijtuigen worden teruggeplaatst, omdat ze op dit moment nog niet nodig zijn.
Daarnaast is besloten om de stellen van Plan V4 die aan het einde van hun revisietermijn zijn gekomen niet af te voeren, maar nogmaals te reviseren. In afwachting daarvan staan enkele exemplaren nu in de hekken op de Dgr, het eerste stel is inmiddels ook binnengenomen in Haarlem. Dat SGM-II - nu grotendeels actief als SGMm-vervanging - binnenkort ook weer meer planmatig gaat rijden was al langer bekend.
Wat er naast die acties verder nog bij moet komen weet ik niet, naar verluidt is men wel bezig met het zoeken naar geschikt mat. dat men kan gaan huren/kopen.
Groet, Julius
-
Dat huren of kopen zet voor de korte termijn geen zoden aan de dijk. Alleen al het opleiden van het personeel is voor 2007 niet meer mogelijk. Dat had dan allang gebeurt moeten zijn. Het valt me nog mee dat ze de diesel-3'en nog niet in de strijd geworpen hebben. In Eindhoven hebben we in 2003 een jaar lang met die dingen Ehv-Wt gereden. Moeten ze wel eerst alle ramen opnieuw inzetten, graffiti verwijderen, en ongetwijfeld zullen die dingen dan van binnen helemaal ontsmet moeten worden...
We zullen zien, we zullen zien...
-
Ja ze zeiden het nu nog niet nodig te hebben maar voor 2007 zouden ze incl. voorberieding (waar ze nu mee bezig zijn) geen matrieël te kort hebben.Ze hadden een strategische reserve!!
De Wadlopers en de PlanU's komen terug!! ;) ;D
Greetz:Menno
-
Moeten we nu min of meer rekening gaan houden met oosterse tafrelen? (Mumbai (http://www.shunya.net/Pictures/South%20India/Mumbai/rushhour.jpg) India, Tokio (http://www.gls-berlin.com/gfx/photos/tokio1.jpg) Japan)
Waar bij de conducteur bij iedere halte de mensen moet aanduven omdat de deuren anders niet dicht kunnen?
-
Ach, beter wat reizigers over op het perron dan treinen die stil staan. Dat kost immers geld.
-
Dat huren of kopen zet voor de korte termijn geen zoden aan de dijk. Alleen al het opleiden van het personeel is voor 2007 niet meer mogelijk. Dat had dan allang gebeurt moeten zijn.
Dat ligt eraan wat je gaat huren of kopen, als er in Duitsland nog Aimz261 en Bimz264 voorhanden zijn (ex-IR) zal dat weinig problemen opleveren gezien de grote gelijkenis met ICK (verbouwd uit...). Het valt me nog mee dat ze de diesel-3'en nog niet in de strijd geworpen hebben. In Eindhoven hebben we in 2003 een jaar lang met die dingen Ehv-Wt gereden. Moeten ze wel eerst alle ramen opnieuw inzetten, graffiti verwijderen, en ongetwijfeld zullen die dingen dan van binnen helemaal ontsmet moeten worden...
We zullen zien, we zullen zien...
Ach, wat voor Slowakije kan... ;) maar idd, we zullen wel zien.
Groet,
Julius
-
Ik zag het bericht op www.nu.nl. Was niet zo tenenkromtrekkend.
"Duizend van de vijfduizend treinritten die de Nederlandse Spoorwegen (NS) dagelijks maken, worden uitgevoerd met te korte treinen. Van die duizend treinen zijn er vierhonderd 'ernstig tekort' en vijftig worden aangemerkt als 'crisistrein'." bron www.nu.nl
Het lijkt wel een probleem dat elke paar jaar weer de kop opsteekt. DE3 ritten, zoals hiervoor al aangehaald, onder de draad in regio Eindhoven en tussen Zwolle en Groningen een paar jaar geleden. Gevolgd door snelle sloop van o.m. Mat '64 omdat er een paar jaar later overcapaciteit is. Nu weer een tekort. Is hierin ook al het onttrekken van ICR materieel aan de normale dienst in 2007 meegenomen, wat met geleasde loks van de Bombardier serie 185 tijdelijk op de HSL gaat rijden? Anders wordt het probleem nog groter. Of is dit een oorzaak voor het dreigende tekort?
Jammer dat het gaat om te korte treinen en niet om te weinig treinen, had Railion eindelijk van hun 1600s afgekund.
Albert
-
Tenenkrommend, misschien... maar een artikel wordt geschreven door een mens. Die mens moet OOK artikelen schrijven over vliegrampen, voetbalwedstrijden, missverkiezingen, nieuwe films, popfestivals, tornado's, gijzelingen, financiën, het Koningshuis, de politiek, nieuwe automodellen, vogelgriep, Israël, wielrennen, boekhoudschandalen...
Misschien moeten we als hobbyisten wel niet verwachten dat elk bericht in de media foutloos is in de informatieweergave en het gebruik van jargon. Misschien is het wel gewoon teveel gevraagd voor een journalist om overal 100% deskundig in te zijn...
-
Dacht het niet.... Dat is een te makkelijk excuus voor dergelijke berichtgeving. Van journalisten mag je verwachten dat ze deskundig zijn. En het verschil zoals door mij aangegeven lijkt mij redelijk de basis van OV.
Ik ben naast hobbist ook nog eens werknemer bij de NS en dat maakt het dubbel vervelend.
-
Dacht het niet.... Dat is een te makkelijk excuus voor dergelijke berichtgeving. Van journalisten mag je verwachten dat ze deskundig zijn. En het verschil zoals door mij aangegeven lijkt mij redelijk de basis van OV.
Dat is je goed recht, maar... waarom? Waarom is het een te makkelijk excuus? Waarom mag je van een journalist verwachten dat hij op alle mogelijke terreinen volledig deskundig is, en van normale stervelingen niet? En het lijkt mij (als hobbyist) ook wel "redelijk de basis van het OV", maar bijna niemand die geen hobbyist en/of spoormedewerker is kent de definitie van (bijvoorbeeld) een "treinstel".
Argumenten zouden welkom zijn.
-
Ik denk dat iemand die een voorlichtende functie heeft minstens moet weten waar hij/zij over praat.
En als de journalist zou weten wat het verschil is tussen materiaal en materieel, en weet wat een treinstel is, en door met 2 i.p.v. 3 o's schrijft. Dan neemt het volk dat langzaam maar zeker over. (fouten dus ook helaas zoals het nu gebeurd)
En natuurlijk hoeft een journalist niet alles te weten van ieder onderwerp, maar wel veel van het onderwerp waarover hij/zij schrijft/bericht. Kortom als je niet alles perfect kan kies dan één specialisme.
Want het is belangrijk dat de bevolking goed en kundig word voorgelicht/ingelicht. Anders is de waarheid echt zoek.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
In het nieuws is te vernemen dat de NS niet genoeg conducteurs en treinen heeft voor de dienstregeling van 2007
Ook wanneer ze "reserve treinen" uit de mottenballen halen schijnt de NS er niet voldoende te hebben.
http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/
Er moeten dus nieuwe treinen bij komen maar welk type zal dat zijn?
Nog meer IRM's?
m.v.g.
Mark
Belachelijk voor woorden eigenlijk.
-
Weer een goede reden om het treinkaartje duurder te maken....
-
Beste Davy
Wat vind je precies belachelijk?
Het nieuws bericht, of mijn bericht, of anders namelijk....
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Kortom als je niet alles perfect kan kies dan één specialisme.
Daar zat ik een beetje op te wachten ;D. Voor die 7 keer per jaar dat het spoor in het nieuws komt is een specialist veel te duur.
En als de journalist zou weten wat het verschil is tussen materiaal en materieel, en weet wat een treinstel is, en door met 2 i.p.v. 3 o's schrijft. Dan neemt het volk dat langzaam maar zeker over.
Zeer de vraag. Al is de journalist nog zo ter zake kundig, de lezende / luisterende / kijkende leek leest / hoort / ziet toch niet meer en niet minder dan wat hij wil zien. Als hij niet geïnteresseerd is in treinen (die mensen bestaan echt! ;D) zal het hem worst wezen of het nu materiaal of materieel is, een treinstel of een rijtuig of een bak of een wagon. Zolang we maar met z'n allen kunnen schelden op de NS is het wel goed.
Dus misschien is je standpunt juist (ik heb zojuist natuurlijk nogal gechargeerd; er zit een groot gebied tussen alles weten en niets weten), de argumentatie is niet zo stevig.
Want het is belangrijk dat de bevolking goed en kundig word voorgelicht/ingelicht. Anders is de waarheid echt zoek.
[pessimisme-modus]Zo de waarheid al bestaat is-ie allang zoek... ga er niet vanuit dat alles waar de media over berichten juist is, da's gevaarlijk... zie CNN en Golfoorlog.[/pessimisme-modus]
-
Weer een goede reden om het treinkaartje duurder te maken....
Tja, vraag en aanbod he? Het goed "treinreis" wordt schaarser, dus duurder ;D
-
Ja en door een duurder kaartje wil er straks weer niemand met de trein en heeft de NS, zoals al eerder gebeurde weer een overschot aan treinen. En zo zijn we het rondje rond. ;)
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Yep, het is allemaal zo simpel :)
-
En hier wordt het weer tegen gesproken:
NS-topman Aad Veenman erkent de langere reistijden. NS kon niet anders, zegt hij, omdat diepte-investeringen in het spoor achterwege zijn gebleven. Hij spreekt tegen dat NS een gebrek heeft aan treinen om de dienstregeling uit te voeren.
Bron is hier te vinden http://www.nrc.nl/binnenland/article440983.ece (http://www.nrc.nl/binnenland/article440983.ece)
Groet,
Willem
-
Vandaag op radio 1 een voorlichter van NSR gehoord. Ze willen de mobiele controlediensten in gaan zetten op trajecten waar in de "avond"uren geen conducteurs zijn. Op de vraag of dit niet meer zwartrijders tot gevolg heeft luidde het antwoord nee, want ze controleren op toegang van perrons. Rijden ze soms sneller dan de trein?
-
mobiele controlediensten wahahahaha,zou die gekke Mulder nou dan toch eindelijk dat malefiede bedrijf van hem aanprijzen bij de NS(Rof F)? ;) ;D
Greetz:Menno
-
Er zijn voor ons voordelen aan deze ontwikkeling: Als NSR nieuwe treinen koopt danwel treinen uit het buitenland besteld hebben de modelspoorfabrikanten weer iets nieuws uit te brengen...
:)
Koen
-
Dat is je goed recht, maar... waarom? Waarom is het een te makkelijk excuus? Waarom mag je van een journalist verwachten dat hij op alle mogelijke terreinen volledig deskundig is, en van normale stervelingen niet? En het lijkt mij (als hobbyist) ook wel "redelijk de basis van het OV", maar bijna niemand die geen hobbyist en/of spoormedewerker is kent de definitie van (bijvoorbeeld) een "treinstel".
Argumenten zouden welkom zijn.
De basis van OV is hoe vaak rijden er treinen van A naar B, hoe lang doen ze er over en pas ik er als passagier in. De kern van deze boodschap was dat dat onder de nieuwe dienstregeling gaat tegenvallen, omdat NSR niet over genoeg treinen en conducteurs zou beschikken. De rest is bijzaak.
Je moest eens weten hoe zo'n krant wordt gemaakt. Op het moment dat die journalist het stukje schrijft weet hij niet eens zeker hoeveel woorden hij mag gebruiken. Voor hetzelfde geld moet een of andere nachtredacteur vlak voor de deadline acuut aan het werk om het bericht te halveren, vanwege een actueel onderwerp dat opeens een paar kolommen nodig heeft.
De dagelijkse berichtgeving zit vol slordigheden. Het is al heel wat als de kernboodschap goed overkomt.
ps ik ben het dus met je eens Wesley. Probeerde eigenlijk Ger erbij te citeren. ;)
-
Dat is je goed recht, maar... waarom? Waarom is het een te makkelijk excuus? Waarom mag je van een journalist verwachten dat hij op alle mogelijke terreinen volledig deskundig is, en van normale stervelingen niet? En het lijkt mij (als hobbyist) ook wel "redelijk de basis van het OV", maar bijna niemand die geen hobbyist en/of spoormedewerker is kent de definitie van (bijvoorbeeld) een "treinstel".
Argumenten zouden welkom zijn.
Hallo allemaal
Ik zal het proberen uit te leggen: Een journalist heeft de plicht om zijn berichtgeving zo juist mogelijk weer te geven. Tuurlijk is voort het te ver om van een journalist te verwachten dat ie tot in de puntjes behoort te weten hoe een trein of een lok in elkaar zit. Ik zou het 'm zeker niet kwalijk nemen als ie een STS een rood sein noemt, ik noem maar iets. Maar in dit bericht zitten gewoon elementaire fouten die inderdaad door de gewone lezer opgepikt worden en voor waarheid aangenomen worden.
Als ik een voorbeeld mag geven uit de recente spoorgeschiedenis: Vorig jaar was het aantal STS-en opeens een hot item; bij de NS ( ! ) werd ruim 200 keer door "rood gereden" en er zou harder gereden worden dan de ATB toestaat... Nou daar heb je het al: Wat echter volledig de plank missloeg is het volgende: A) Er waren bij NS maar iets meer dan 60 STS-en. En B) waar men het over de snelheid had bedoelde men het volgende: De ingelegde snelheid van de goederen treinen t.ov. geldende ATB snelheid: Op de vrije baan geel 13 of groen. Als zo'n goederenmachinist dus wil kan die veel harder rijden dan toegestaan. Net zoals iedere machinist met 40km/u. van Maastricht naar Groningen kan rijden zonder dat de techniek ingrijpt. Jullie willen niet weten hoeveel vragen van ongeruste reizgers ik in die weken gehad heb. Nog een voorbeeld: De verkeersinformatiedienst op de radio heeft het tot vorig jaar altijd over "problemen bij de Nederlandse Spoorwegen" gehad, terwijl het toch echt Prorail betreft. Dat is nu eindelijk recht getrokken.
Wat ik hiermee zeggen wil is dat er door dit soort op het eerste oog -voor kenners- geringe foute berichtgeving een compleet verkeerde berichtgeving ontstaat. En ik blijf erbij: Elementaire beginselen van een bepaalde materie MOET een journalist gewoon beheersen. En daar hoort het verschil tussen een treinstel en een rijtuig zeker bij. En heeft hij die kennis niet, dan is het raadzaam deze bij een deskundige in te winnen en hem eventueel zelfs te citeren. Dat komt het waarheidsgehalte alleen maar ten goede. Bovendien had een gedreven en vakkundig journalist bij de afdeling persvoorlichting zonder probleem te weten kunnen komen dat het -wat de zes treinstellen betreft- alleen om één bepaald type gaat en niet -in het ongunstigste geval 36 bakken VIRM. ( die conclusie zou je immers kunnen trekken! ) En als journalist misstaat het helemaal niet om in een stuk een stukje beschouwlijke tekst op nemen met enige uitleg over een bepaalde materie.
Er werd ook gesproken over het feit dat een journalist vaak niet eens weet uit hoeveel woorden een artikel mag bestaan. Dat staan mijnsziens volledig los van het waarheidsgehalte van het bericht. Liever 5 woorden waarheid dan 500 woorden gebakken lucht. Dus met dat argument kan ik niet zoveel.
Ik hoop dat ik mijn standpunt iets verduidelijkt heb.
Grt,
Ger.
-
Er zijn voor ons voordelen aan deze ontwikkeling: Als NSR nieuwe treinen koopt danwel treinen uit het buitenland besteld hebben de modelspoorfabrikanten weer iets nieuws uit te brengen...
:)
Koen
Met dat idee zat ik ook al te spelen :D
Dat was ook eigenlijk de hamvrag waarom ik dit draadje startte.
Komt er "nieuw" materieel? (en wat de journalisten doen... jah het zei zo.)
m.v.g.
Mark
-
En ik blijf erbij: Elementaire beginselen van een bepaalde materie MOET een journalist gewoon beheersen. En daar hoort het verschil tussen een treinstel en een rijtuig zeker bij. En heeft hij die kennis niet, dan is het raadzaam deze bij een deskundige in te winnen en hem eventueel zelfs te citeren. Dat komt het waarheidsgehalte alleen maar ten goede. Bovendien had een gedreven en vakkundig journalist bij de afdeling persvoorlichting zonder probleem te weten kunnen komen dat het -wat de zes treinstellen betreft- alleen om één bepaald type gaat en niet -in het ongunstigste geval 36 bakken VIRM. ( die conclusie zou je immers kunnen trekken! ) En als journalist misstaat het helemaal niet om in een stuk een stukje beschouwlijke tekst op nemen met enige uitleg over een bepaalde materie.
Er werd ook gesproken over het feit dat een journalist vaak niet eens weet uit hoeveel woorden een artikel mag bestaan. Dat staan mijnsziens volledig los van het waarheidsgehalte van het bericht. Liever 5 woorden waarheid dan 500 woorden gebakken lucht. Dus met dat argument kan ik niet zoveel.
Ik hoop dat ik mijn standpunt iets verduidelijkt heb.
Grt,
Ger.
Je schreef eerder dat het verschil tussen een rijtuig en een treinstel elementaire kennis was over OV. Dat is het voor de doorsnee burger of journalist natuurlijk niet. Die wil weten wat er zou kunnen gebeuren met zijn treinreis en dat werd zelfs in het Volkrantbericht duidelijk.
Wat betreft het aantal woorden moet je in de betreffende post doorlezen. Krantenberichten komen soms wonderlijk tot stand. Als een bericht op het laatste moment moet worden gehalveerd, mag je blij zijn als de kernboodschap helder blijft.
Het lijkt me meer dan waarschijnlijk dat de journalist contact heeft gezocht met de persdienst van NSR. Over de kern van de zaak wel te verstaan. Naar ik heb begrepen wilde de persdienst er in eerste instantie niks over zeggen. Moest eerst met de directie worden overlegd wat er gezegd mocht worden. Tja.
-
Toch blijf ik erbij dat een journalist die kennis moet vergaren voordat hij een bericht schrijft over iets. Een roddeljournalist zal zich niet wagen aan een bericht over een wetenschapper die een grandioze uitvinding gedaan heeft, als hij er zelf niets van weet. Maar zo kunnen we nog 50 berichtjes maken.
Waar het om gaat is -en daar zijn we het over eens- dat het aangehaalde persbericht kant noch wal raakt en dat vind ik jammer. Het ergert me zelf. Maar dat was al duidelijk lijkt me. ;)
Meer kan ik er niet meer over zeggen.
Grt,
Ger.
-
Maar het raakt niet eens kant noch wal, omdat de kernboodschap duidelijk blijft. Het gaat pas mis in de toelichting. Dat is jammer, maar wat minder van belang.
Respect voor elkaars mening, maar ik denk dat je niet helemaal beseft hoe zelfs een wat grotere krant als De Volkskrant wordt gemaakt.
-
Nou waar het om gaat is krijgt de NS nieuw materieel?!
En zo ja,.. Wat kunnen ze op de kop tikken in deze betrekkelijk korte tijd?
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Waar ze dat op de kop kunnen tikken? Tractievoertuigen uit andere landen lijken me uitgesloten, of het zou om diesel-treinstellen moeten gaan. Maar daar had NSR er zelf nog een paar van staan die juist verkocht zijn (of is het nóg niet rond?) aan Slowakije.
Als het om rijtuigen gaat zal men denk ik in België of Duitsland kunnen gaan kijken. Geen idee hoe het met de NMBS staat, maar Duitsland is nu eenmaal veel groter, dus is de kans groot dat men daar iets vandaan haalt. Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden als er weer eens - tijdelijk - Franse rijtuigen in NSR-dienst zouden komen. Ik bewaar goede herinneringen aan het Corail-materieel dat in de jaren '80 in Nederlandse intercities reed.
mvg,
Gert
PS: Natuurlijk was de berichtgeving in de pers tenenkrommend, maar bedenk wel dat zodra je veel van een bepaald onderwerp weet de kans groot is dat je er méér van weet dan de gemiddelde journalist.
-
Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden als er weer eens - tijdelijk - Franse rijtuigen in NSR-dienst zouden komen. Ik bewaar goede herinneringen aan het Corail-materieel dat in de jaren '80 in Nederlandse intercities reed.
Tja, helaas zit de SNCF niet zo ontzettend ruim in haar rijtuigbestand (uitgezonderd het couchette- en WL-park). Weliswaar is door "l'effet tout-TGV" het aantal klassieke treinen hand over hand aan het afnemen, maar het regionale verkeer trekt zó sterk aan dat er wel emplooi genoeg overblijft in TER-diensten. Daarbij komt dat de meeste regio's ook wel eens van hun niet-gerenoveerde USI's en UIC's af willen. Aldus verklaard: de SNCF zal niet veel rijtuigen "over" hebben.
-
Toch blijf ik erbij dat een journalist die kennis moet vergaren voordat hij een bericht schrijft over iets. Een roddeljournalist zal zich niet wagen aan een bericht over een wetenschapper die een grandioze uitvinding gedaan heeft, als hij er zelf niets van weet. Maar zo kunnen we nog 50 berichtjes maken
Doet die roddeljournalist wel degelijk, als hij moet van de baas. Er zijn er maar heel weinig die zo integer zijn dat ze de opdracht weigeren en zo hun baan op het spel zetten.
De fout ligt bij de krantenuitgevers, die het niet de moeite waard vinden om voor dit soort 'technische' onderwerpen gespecialiseerde verslaggevers in dienst te nemen. De Haagse berichtgeving moet exact kloppen, de sportverslaggeving moet exact kloppen, de financiële cijfers moeten zijn nagerekend, de roddelpagina moet in orde zijn, en voor de rest doet het er niet zo toe. En ze hebben nog gelijk ook, want ze zullen bijzonder weinig klachten krijgen als ze een keertje ICK en plan V door elkaar halen.
Als er in Nederland één krant is die een journalist in dienst heeft met verstand van treinen, dan is dat stom toeval. En dat geldt voor een hoop andere onderwerpen.
Arjen (zelf journalist maar niet bij een krant, zie www.c2w.nl (http://www.c2w.nl) )
-
misschien is dit materieel tekort een uitgelezen kans voor de sncf om uit zuid-frankrijk materieel te halen, en hier in nederland ook te beginnen(of ns huurt het) :D, t is immers dezelfde spanning(als ik me niet vergis) of misschien kan de ssn en vsm vaste lijndiensten gaan rijden ;)
laurent
-
Maar in Zuid-Frankrijk willen ze ook graag met hun treintjes blijven rijden hoor ;D
-
er zijn nu geen meer toeristen daar, niet veel iig, dus het zal wel meevallen ;D
Was er ook niet in 84 zo'n materieeltekort? ik kan het fout hebben, ben namelijk van eind 91 ;)
Ik weet er nog eentje, boemeltjes waarvoor staanplaatskaartjes te koop zijn, zitten geen stoelen in, weer meer reizigers per trein.
-
er zijn nu geen meer toeristen daar, niet veel iig, dus het zal wel meevallen ;D
Was er ook niet in 84 zo'n materieeltekort? ik kan het fout hebben, ben namelijk van eind 91 ;)
Dat was het "gat van '83", een jaartje eerder dus ;D
Wesley (is van '84)
-
Waar ze dat op de kop kunnen tikken? Tractievoertuigen uit andere landen lijken me uitgesloten, of het zou om diesel-treinstellen moeten gaan.
Volgens mij is er een redelijk overschot aan locomotieven, in ieder geval de Railion 1600's. Die kunnen weliswaar niet met een BDs overweg, maar daar zal wellicht een mouw aan te passen zijn.
- Peter
-
Die kunnen weliswaar niet met een BDs overweg, maar daar zal wellicht een mouw aan te passen zijn.
ICK bijvoorbeeld, en dan de 1700-en vrijmaken.
-
Volgens mij is er een redelijk overschot aan locomotieven, in ieder geval de Railion 1600's. Die kunnen weliswaar niet met een BDs overweg, maar daar zal wellicht een mouw aan te passen zijn.
- Peter
Klopt, maar Railion 1600's komen niet uit een ander land hè?
(Ik schreef immers tractievoertuigen uit een ander land lijken me uitgesloten). De vraag is overigens of het vooral om een tekort aan zitplaatsen gaat of ook om een tekort aan tractie?
mvg,
Gert
-
Medio jaren negentig heeft er een project gelopen bij NSR in de tijd dat het gehele 1600 en 1700 park nog deel uitmaakte van de locpool van NSR. De splitsing naar NS Cargo had nog niet plaatsgevonden.
Het project heette ALI = Alle Locomotieven Identiek. Dit betekent dat inzet van de huidige 1600 serie niet op problemen hoeft te stuiten.
Het vraagpunt betreft naar mijn idee het verkrijgen van rijtuigen. Overigens is er qua tractie nog een alternatief. De TRAXX locomotieven ondergaan op dit moment een toelatingsattest voor het Nederlandse spoor. Deze kunnen eenvoudig onttrokken worden aan een dispolocpool.
Kortom het probleem van het materieeltekort is te overzien
Greetz,
Willem
-
traxx is de serie 185 van Bombardier, de disco pool is van conculega siemens.
Groeten, Alexander
-
NSR is ook heeft ook lijnen in de Uk , waar door de wetgeving daar, bijna alle treinen vervangen zijn. Dus daar zullen ze nog wel wat "slam- door" treinen hebben ztaan.
Groeten, Alexander
-
Medio jaren negentig heeft er een project gelopen bij NSR in de tijd dat het gehele 1600 en 1700 park nog deel uitmaakte van de locpool van NSR. De splitsing naar NS Cargo had nog niet plaatsgevonden.
Het project heette ALI = Alle Locomotieven Identiek. Dit betekent dat inzet van de huidige 1600 serie niet op problemen hoeft te stuiten.
Alleen kunnen de 1600'en dan nog steeds niet met de ICR BDs'en rijden omdat die hetzelfde stuurstandsysteem hebben als de 1700'en/DDAR terwijl de 1600'en een ander systeem hebben voor het DDM materieel.
-
Dus daar zullen ze nog wel wat "slam- door" treinen hebben ztaan.
Zeer geschikt voor spitstreinen ;D :)
-
OP een rijtje:
de V6-V8 krijgen een beurtje om nog 2 jaar te kunnen rijden
de ICK gaan weer geheel in dienst
er worden 11 BDs'en bij gebouwd
vanaf 2008 stromen de nieuwe sprinter zesjes binnen.
benelux ICR gaat medio 2007 op de HSL rijden.
-
de V6-V8 krijgen een beurtje om nog 2 jaar te kunnen rijden
V4-V6 zijn het, de 400-nummerserie van Plan V.
benelux ICR gaat medio 2007 op de HSL rijden.
Aangezien de BNL-serie 600 bij mijn weten vooralsnog gewoon blijft rijden, zullen daarvoor (ook) veel normale ICR nodig zijn, oftewel een vermindering van het voor binnenland beschikbare ICR.
-
Maar dat worden dan die (Traxx?) locs voor de HSL met ICR(m), al dan niet in Benelux-uitvoering? Hoe hard mag ICRm eigenlijk? 160 km/u?
- Peter
-
ICRm moet op de HSL gaan rijden, dat is duidelijk, en ze mogen inderdaad 160 km/u.
groet,
Julius