BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Peter Kleton op 08 December 2024, 19:22:33
-
Hallo,
Ik bouw in schaal 0 rijtuigen van " scratch ", dus helemaal uit messing of koperplaat met alleen klaar koop wielen van Slaters.
Ik zou graag iemand willen zien ,(Figuurlijk) die mij kan aangeven hoe een rijtuigbak op een draaistel moet rusten . Vellekoop tekent gewoon twee schijven van ca 30 mm op het draaistel ,waar de bak met een dwarssteun op steunt.
Beide draaistellen zijn op die manier uitgevoerd. Het is simpel en mss ook wel voldoende ,maar de bak moet toch een beetje bewegings vrijheid hebben en bij mij wiebelen de rijtuigen daardoor als ze rijden ,.
Ik ben daarom overgestapt op een 3 punts ondersteuning maar hier heb ik het probleem dat de bak toch met wat speling op het draaistel moet steunen en bovendien bij een beetje zware bak deze het draaistel mee trekt als er een oneffenheid in de baan gepasseerd wordt,zoalsbij wissels .
Zijn er nog betere methodes om de bak op een draaistel te laten rusten ,zonder gewiebel of ontsporingen ?
Op internet heb ik hier over tot nu toe niets gevonden.
Wie laat wat horen?
Groeten ,
Peter
-
Zelf knutsel ik in schaal G, en gebruik ik bij vierassige wagens en locomotieven de kant en klare onderdelen van LGB.
Het belangrijkste is dat één draaistel in de lengte iets kan schommelen en de ander in de breedte.
-
Ik denk dat beide draaistellen moeten kunnen dompen, dus in de lengterichting schommelen.
Als ze beide ook in de dwarsrichting kunnen bewegen (rollen), dan heb je kans dat het rijtuig tijdens het rijden onrustig heen en weer gaat schommelen. Daarom zou ik het rollen bij één draaistel voorkomen door een dwarsrib. Het linker draaistel in de tekening. Het rechter draaistel rust op een vrij kleine ring, waardoor het zowel langs als dwars kan schommelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/oplegging-67560bf5ce417.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/oplegging-67560bf5ce417.png)
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90397.msg3222104574#msg3222104574 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90397.msg3222104574#msg3222104574)
-
Dat is inderdaad een fraaie oplossing Frits. Door de veren zit er nog een beetje zijdelingse beweging in, terwijl onrustig schommelen wordt voorkomen.
-
Frits & Klaas ,allebei bedankt voor jullie antwoord. :D ;)
Om precies te zijn heb ik eigenlijk gedaan wat Klaas voorstelt .en wat ik al heeel veel jaren geleden in De Modelbouwer las : Een min of meer vaste steun (Alleen draaibaar ) en een kantelende steun op het andere draaistel.
Het lijkt op mijn tegenwoordige methode ,n.l. de zijdelingse steun heb ik uitgevoerd met twee M3 boutjes ,in de bak , die steunen op een vlak plaatje op het draaistel.Daardoor kan ik de bak mooi waterpas instellen. ;)
Het andere draaistel is geheel flexibel aan de bak bevestigd.
Helaas merk ik nu dat het eerste van de 4 Mat 54 rijtuigen zwaarder wordt dan ik dacht,doordat de kop uit koperplaat nogal zwaar is geworden.
De rest van het rijtijg is uit aluminium plaat .Bij het proefrijden heeft die bak daardoor toch de neiging om te gaan schommelen op wissels en daarbij het vaste draaistel mee te trekken en laat ontsporen.
Mss moet ik ergens iets anders verbeteren ?
Peter
-
Andere draaistel met steunschroefjes: daarboven een gewicht plaatsen, zodat daar het zwaartepunt ligt.