BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: martinmack op 25 May 2008, 10:28:46
-
Hallo mensen,
Ik zat eens te kijken op de Tsjechische spoorwegen site en kwam bij toeval op een pagina met filmpjes.
Ik keek er maar 1 en ik schrok wel even.
Die zijn nog beter ontwikkeld van de NS.
Bekijk het filmpje maar eens:
http://tv.cd.cz/#/svet-na-kolejich/85_svet-na-kolejich-4-2008/ (http://tv.cd.cz/#/svet-na-kolejich/85_svet-na-kolejich-4-2008/)
Dat mag in nederland ook wel sinel ingevoerd worden.
Want lang niet op elk station is er zo een karretje voor rolstoelen.
En met dit systeem kun je er overal in en uit.
Echt een top systeem :)
Groeten,
Martin Nuij
-
Er zijn zelf complete stations in nederland waar je met je rolstoel of scootmobiel niet op sommige perrons kan komen. >:(
Dus kun je wel zo'n lift hebben, maar als je niet op het perron kan komen..
Overigens niets negatief over die lift hoor.
Harm
-
Hallo,
Nou als je op sommige stations geen eens kunt komen met een rolstoel.
Dan vind ik dat echt schandalig van de NS.
Dus ik zou zeggen, ga eens lekker verbouwen NS en maak het voor IEDEREEN toegankelijk.
Het is tog openbaarvervoer voor iedereen.
Er staat niet in voorwaarden dat rolstoelgebruikers niet mee mogen gaan met de trein.
De NS moet zig diep schamen
Groeten,
Martin nuij
-
Dus ik zou zeggen, Martin; stuur dit betoog naar de NS, misschien doen ze er wel wat mee ::) Maar voor je dat doet corrigeer dan wel even je spelling:
De NS moet zig diep schamen
= de NS moet zich diep schamen ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Er zijn zelf complete stations in nederland waar je met je rolstoel of scootmobiel niet op sommige perrons kan komen. >:(
Dus kun je wel zo'n lift hebben, maar als je niet op het perron kan komen..
Overigens niets negatief over die lift hoor.
Harm
Beetje raar gesteld compleet sation en sommige perrons
Suggereerd dat er stations zijn waar je niet met rolstoel kunt komen ... o dat er sommige perrons zijn waar je niet kunt komen dus er is geen station waar je helemaal niet met een rolstoel kunt komen das nog wat anders.
Noem eens een concreet voorbeeld van een station in Nederland waar je op één (of meerdere) perron(s) niet met een rolstoel kan komen en waar wel regulier een trein stopt.
Mvg, Johan
-
Vlaardingen Oost..
-
ja dat heb ik ook
ik kan alleen op peron 1 komen en niet op peron 2 en 3
als ik op delft cs sta kan ik niet naar rotterdam i.v.m een trap
dus als in naar rdam moet
moet ik delft - den haag - rdam reizen
lekker makelijk (dus niet) daar sta ik dan met mijn rolstoel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/060508_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/060508_40.jpg)
gr.jan
-
Hoi
ik zit zelf ook in een rolstoel.
het filmpje vind ik zeer bijzonder
dan zijn wij nederland een beetje achter
maar wat ik zie dat het een duw rolstoel is
ik zit een elec. rolstoel die is veel groter
past niet op de lift
gr erwinv
-
Dat één rijtuig is ontwikkeld met zo'n systeem wil niet zeggen dat het daardoor in Tsjechie beter is als in Nederland. Aangezien er zoveel pers bij is, heb ik het idee dat het een nieuwe ontwikkeling is die aan de buitenwereld getoond wordt waar, terecht, de CD trots op is.
In Nederland zullen inderdaad niet alle perrons bereikbaar zijn maar alles wat we aanleggen is goed toegankelijk. Neem bijvoorbeeld de perrons in noord Nederland welke 2x zijn aangepast omdat ze niet op de goede hoogte waren.
Overigens ben ik in 2006 in Tsjechie geweest en ook uiteraard de treinen bekeken en ik weet wel zeker dat je als rolstoeler in Nederland beter uit bent als in Tsjechie. Dus dat schamen hoeven ze wat mij betreft niet. Wat uiteraard niet weg neemt dat we in Nederland best mogen zorgen dat de perrons en treinen toegankelijk zijn voor minder validen.
Groeten,
Herman
-
Noem eens een concreet voorbeeld van een station in Nederland waar je op één (of meerdere) perron(s) niet met een rolstoel kan komen en waar wel regulier een trein stopt.
En Driehuis, Haarlem Spaarnwoude richting A'dam.
Is dit niet een zaak voor Prorail en niet de NS?
-
SM-90 had toch ook een rolstoellift? Hoe is het daar mee eigenlijk gegaan? Ze hebben het nou niet echt doorgevoerd in opvolgende materieeltypen ???
-
hoe wilde ze dat gaan doen in de irm's dan..... of moet de rolstoelgebruiker op het balkon blijven zitten? ???
-
@Rick
Volgens mij is het inderdaad ook een zaak van Prorail om de perrons toegankelijk te krijgen niet niet van NS.
Gerard,
Zover ik weet moeten rolstoelers inderdaad op het balkon blijven. Overigens is dat ook iniedergeval ook gebruikelijk bij de Plan V en T en DDM.
Groeten,
Herman
-
Dat is wel de regel ja. Niet alleen in het dubbeldeksmateriaal trouwens, omdat het gangpad in de coupé's toch te smal is.
Je ziet tegenwoordig wel dat sommige balkons ruimer van opzet zijn, zodat er ook echt plaats is voor rolstoelen. Een paar gewone banken op het balkon is denk ik ook wel prettig, zodat de rolstoeler buiten de spits niet altijd in zijn uppie zit.
Vroeger werd bij voorkeur de bagageafdeling gebruikt. ::)
-
Bij ICM is toch een ruimte met opklapbare stoelen in een coupe.
Ik moest eens een keer verzitten omdat mijn plaats geclaimd werd door een rolstoeler (begrijp mij niet verkeerd, ik ging graag verzitten).
Mvg, Johan
-
Is dit niet een zaak voor Prorail en niet de NS?
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. ProRail is verantwoordelijk voor de toegang tot stations. Ze zijn wel bezig om het toegankelijker te maken. Zo zijn in Almelo drie liften opgeleverd. Tis natuurlijk ook een hot item van de laatste jaren, daarvoor speelde het niet zo... Dus er moet nu een flinke inhaalslag gemaakt worden.
Kan me trouwens voorstellen dat ze in Delft niets meer gaan veranderen, het hele station gaat daar binnen afzienbare tijd tegen de vlakte. Wel vervelend voor de rolstoelers onder ons trouwens...
-
hoi
31 mei ga ik met de trein
van meppel naar assen
ik ga goed kijken waar ik sta
gr erwinv
-
Kan me trouwens voorstellen dat ze in Delft niets meer gaan veranderen, het hele station gaat daar binnen afzienbare tijd tegen de vlakte.
dat gaat nog jaaaaaaaaaaaren duren
voordat dat klaar is
-
Planning en uitvoering
De uitvoering van het project Spoorzone neemt ruim tien jaar in beslag. De verwachting is dat de uitvoering begint in 2009.
dus voordat ik naar rdam kan ben ik 12 jaar ouder
gr.jan (een rolstoel gebruiker ) uit delft
-
voor meer info over delft kijk op
klik hier (http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?objectid=9733&sessionid=1U@t5K78Ld!DmQ!6AD1JIodvhoUhCt3M4eGxJh@SuGE@@hW9pz8XH1!b8xG1jif1)
gr.jan ( uit delft dus )
-
Mijn ervaringen met de rolstoel in de trein in Nederland zijn zo slecht dat ik niet meer met de trein reis. In Duitsland is het een stuk beter, vooral wat de service betreft. De dubbeldekstreinen hebben aan beide zeiden van het stuurstandrijtuig een rolstoelbrug ingebouwd en er zitten knoppen aan binnen- en buitenzijde om het treinpersoneel erop te attenderen dat je hulp nodig hebt. In vele ICE's en EC's zijn speciale plaatsen voor rolstoelers met reserveermogelijkheid. Op vele grotere stations zijn rolstoelbruggen aanwezig die er ook daadwerkelijk zijn als je je hebt aangemeld en ook als de trein vertraging heeft. Veelal wordt door het personeel in de trein even gebeld naar de volgende plaats waar hulp nodig is om te checken of alles klaar zal staan. Een pluimpje voor de DB. Helaas zijn er ook daar natuurlijk nog veelal kleinere stations waar het lastig of onmogelijk is voor rolstoelers. Vooral de veelal lage perrons en het gebruik van oude treinen (Silberling e.d) zijn nog een probleem.
Marc
-
Hallo,
Zelf ben ik geen rolstoelgebruiker maar ik kan me het wel indenken.
Daarom ben ik hier ook over begonnen.
Ik weet dat de DB goede service bied.
Ik zeg ook vaak "de DB is erg goed".
Laat is het nog fatsoenlijk zeggen:
Prorail c.q. NS zijn gewoon aan het discrimineren en stellen eisen aan hun reizigers.
Ik heb het een paar keer mee gemaakt dat er een rolstoel in het begin gangpad stond, dus bij de deur.
Maar toen moest hij er uit, maar er was geen hulp aanwezig.
Ja dan schrik je tog wel even.
Toen moest ik dus helpen.
Ik schreeuwen naar die conducteur dat hij moet helpen.
Komt hij er aan gelopen en niet rennen.
En die trein krijgt maar vertraging...
Typisch NS...
Groeten,
Martin Nuij
-
Tis allemaal triest gesteld!
In België heeft Urbanus er een oplossing voor:
http://www.youtube.com/watch?v=jrUg0RDVl7o
(niet boos op me worden maar toen ik de titel van dit topic las moest ik hier gelijk aan denken > zie er dus de humor van in).
Kees-Jan
-
Geweldige kerel!
bedankt, Kees ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
nu weet ik wat ik mis aan mijn rolstoel
( touw met een haak )
gr.jan
-
Ik werk bij het spoor, en vindt de kwaliteit beter geworden voor de minder valide reiziger.
Helaas moeten ze zich nog steeds aanmelden om op reis te kunnen en dat vind ik zelf wel jammer voor de reiziger.
Als hij/zij aangemeld is, dan krijg de conducteur een belletje dat er een minder valide persoon met zijn trein meegaat en vanaf of tot welk station.
Dit lijkt mij een erg belangrijke verbetering. Dat sommige collega's hier niks me doen is helaas iets wat er bijna niet uit te krijgen is bij de NS.
Mijn ervaring is goed. Ben een keer gebeld dat de begeleider in de file stond en of wij de beste persoon uit de trein wilde halen. Geen probleem, even de trein op de goede locatie zetten en samen de persoon eruit gehaald. Koste ons 1 minuutje extra, maar dat rijdt ik er wel weer uit!!
Dus niet alle NS personeel geeft slechte service.
Raymond.
-
Jaren geleden heb ik gesolliciteerd bij de NS.
Ik moest oa een aantal toneelstukjes opvoeren samen met andere sollicitanten en acteurs.
Een van de stukjes ging over een mindervalide in een rolstoel, die naar het ziekenhuis moest voor een dringende operatie.
Op het perron was geen rolstoellift aanwezig.
De machinist was erg boos, en wilde wegrijden.
Ik was de hoofdconducteur, en wilde eerst een roelstoellift regelen voor we weg zouden rijden.
Dat was de verkeerde keuze. De juiste was...
Mindervalide op het perron achterlaten, en met de trein wegrijden.
We moesten immers op tijd zijn he.
Ik werd niet aangenomen.
De reden in de afwijzing.....
Een te hoog normen en waarde gevoel. :o Serieus.
-
...... Dat sommige collega's hier niks me doen is helaas iets wat er bijna niet uit te krijgen is bij de NS....
Raymond.
Dan ben je in mijn ogen niet geschikt voor je vak.
Harm
-
Dan ben je in mijn ogen niet geschikt voor je vak.
Harm
Je hebt helemaal gelijk! Alleen je hebt een zeer grote groep ns-ers en die werken allemaal alleen op de trein zonder chef of wat dan ook. Rijdt er een chef mee, dan werken deze 'collega's' wel volgends het boekje en daardoor vallen ze niet door de mand.
Wat ik ook merk, is dat je een medewerker er erg moeilijk eruit krijg als hij geen goede service verleent maar alleen zijn werk doet.
En hier wil ik het verder bij laten om er geen discussie van te maken want iedereen heeft zijn eigen verhaal, hoe het niet moet.
Kijk naar de dingen die wel goed zijn, en bij klachten is het toch beter om het via de klachtenburo of rover of wat dan ook te doen!
Raymond.