BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Biessendorf op 06 December 2024, 14:03:33
-
Ik kan het zo snel niet vinden, maar bij het zoeken naar een NS500 serie bleek al snel dat er dus ook de NS600- en NS700 serie gebouwd zijn.
Hier kwam ik dus ook de NS450 Serie tegen die verder niet genoemd werd onder de noemer Hippel/Bakkie.
Is de NS450 serie derhalve een verlengde NS200/NS300 serie?
-
Eerste hit met google: https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_450
-
Ja die had ik gevonden maar geeft geen uitsluitsel nadat ik 'm doorgelezen had.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500 overigens ook niet.
-
Bij mijn weten worden alleen de 500/600/700 serie Hippel of Bakkie genoemd. Gebouwd door English Electric.
De 450 is gebouwd door Werkspoor. Lijkt er enigszins op, ook 3 gekoppelde assen. Maar lichter en kleiner motorvermogen, maar desondanks een hogere max. snelheid dan de Hippels. Dat zal ten koste zijn gegaan van de trekkracht.
De 200/300 serie zijn de Sikken, 2 niet gekoppelde assen.
-
Ja dat las ik dus net ook op Wikipedia maar is verwarrend.
Daarom schreef ik ook "verlengde" Sik
-
Nee, beide niet. Er bestaat wel een zg. 'Grote Sik', maar dat was de serie 400. De serie 450 waren tramlocomotieven voor door de NS geërfde interlocale tramlijnen. Deze waren al lang en breed afgevoerd voor de naam Hippel door een bekend modelspoorblad bekend werd gemaakt.
-
De serie 400 werd de grote sik genoemd, de 450 hadden zo ver ik weet geen bijnaam
Groeten Arjen
-
Ah, d'r komt informatie uit de antwoorden. Dank Arjen. en Paul ;D
Even ter verduidelijking wat bij mij vraagtekens op begon te roepen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-12-06-143713-6752fe3e1c523.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-12-06-143713-6752fe3e1c523.png)
Dit komt dus uit het Wikipedia artikel waar Klaas al uit voorlas en ik aan refereerde.
-
De 'tram'locs serie 450 zijn inderdaad een andere serie dan de zgn Hippels of Bakkies 500/600/700.
In dit verband is het wel aardig te melden dat de serie 700 aanvankelijk als 450 genummerd was:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-456-later-700-Utr-20-02-1953-HUA-X127364-NS-9450-6197d9f55cf86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-456-later-700-Utr-20-02-1953-HUA-X127364-NS-9450-6197d9f55cf86.jpg)
NS 456 (in de loop van 1953 vernummerd als 706) Utrecht 20 feb 1953 HUA-X127364-NS-9450
-
Toch suggereert het Wikipedia artikel over de 500/600/700 anders.
Maar tevens zegt dit plaatje uit het artikel het tegendeel.
-
Dit plaatje moet je begrijpen vanuit het onderschrift. Aanvankelijk waren de latere 700-en als 450 genummerd.
Zij zijn juist omgenummerd omdat er een nieuwe serie 450 aankwam.
-
Toch suggereert het Wikipedia artikel over de 500/600/700 anders..
Dat doet het artikel niet, je negeert de eerste zin van de alinea die de context geeft. Het antwoord op de vraag staat al in de eerste alinea van het artikel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20241206-164854-Chrome-67531d3c673f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20241206-164854-Chrome-67531d3c673f0.jpg)
-
Toch suggereert het Wikipedia artikel over de 500/600/700 anders.
Maar tevens zegt dit plaatje uit het artikel het tegendeel.
Hi Bert,
Het artikel zegt dat de 450 een rangeerlok is. Niet daarmee ook een Hippel
-
Op wikipedia staat ook nog het volgende:
Tot slot nog vijftien locomotieven die zonder motor uit Engeland werden geleverd en in Nederland van een Stork-Thomassen motor voorzien, na eerst andere nummers gehad te hebben, werd dit uiteindelijk de 'serie 700' (701-715).
Die 'andere' nummers waren dus 451-465.
Toen de hoeveelheid diesellocs serieuze vormen begon aan te nemen, is een aantal series omgenummerd:
451-465 -> 701-715
601-619 -> 2001-2018
801-806 -> 2601-2606
Zodoende waren de diesellocs (weer) genummerd in volgorde van vermogen (pk resp. kW).
Vervolgens kwamen de tramlocs voor ex NTM en WSM netten, die de inmiddels vrijgekomen nummers 451-460 kregen.
-
Dat doet het artikel niet, je negeert de eerste zin van de alinea die de context geeft. Het antwoord op de vraag staat al in de eerste alinea van het artikel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20241206-164854-Chrome-67531d3c673f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20241206-164854-Chrome-67531d3c673f0.jpg)
Nou nou nou wat een toon gelijk.
Ik heb niet het idee dat ik überhaupt iets negeer.
Laten we het iig eens zijn dat we het hierover oneens zijn.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-151501-Afbeelding_van_de_diesel-electrische_rangeerlocomotief_nr._456_(serie_400,_nrs._451-465,_in_1953_vernummerd_tot_de_serie_700)_van_de_N.S._op_het_emplacement_te_Utrecht.jpg
Hiermee wordt volgens mij gesuggereerd dat de 451 etc. omgenummerd werden naar 700 en daarmee ineens weer wel Hippel/Bakkie werden genoemd.
Hopelijk begrijp je m'n dilemma nu beter?
-
Je maakt het veel te ingewikkeld voor jezelf. 500, 600, 700 werden hippels genoemd. Toen de 700'en nog 450 genummerd waren werden ze vast ook hippels genoemd. De bijnaam volgt het loctype, niet het nummer.
Daarna kwam de serie 450 en die kreeg geen bijnaam.
Hippel/bakkie was al in de stoomtijd een bijnaam voor kleine rangeerlocjes. Die bijnaam ging over op de series 500, 600 en 700 omdat dit ook kleine rangeerlocjes waren
De serie 450 waren geen rangeerlocjes en kregen daarom waarschijnlijk niet de bijnaam hippel/bakkie. En zijn mogelijk te kort in dienst geweest om echt een bijnaam te krijgen. Bij de MBS heeft de 451 de bijnaam 'brommer'.
Eelco
-
Waarschijnlijk wel Eelco ;D
Ik probeer altijd begrijpend te lezen, maar met mijn beperkte kennis in deze, is het mij wat onduidelijk.
Gezien de uitleg in dit topic, begin ik beter te begrijpen hoe e.e.a. in elkaar heeft gezeten.
De Hippel is eigenlijk de enige "gebruikelijke" lok die ik niet in mijn collectie heb, nadat ik eerder eentje met vishaak heb gehad en een VSM versie.
Die twee heb ik verkocht en ben op zoek naar een Hippel die dus wel in mijn tijdperk past, t.w. 3a/3b. Maar dat zal dan de 450 of 500 serie moeten worden schat ik zo in.
-
Misschien wel allebei ;D
-
En zijn mogelijk te kort in dienst geweest om echt een bijnaam te krijgen.
Ze zijn aanzienlijk langer in dienst geweest dan de serie 2600 en de 2801, die wel een bijnaam hebben gekregen...
-
Er waren toendertijd 3 lok's 450 in Groningen gestationeerd . 1 reed de trein naar Drachten en de ander deed dat als goederentreinlok naar Delfzijl . s'Ochtends met de eerste goederentrein heen en s'avonds met de laatste goederentrein terug en rangeerde de hele verdere dag in Delfzijl . Die konden ook vmax 65 kmh rijden ipv 32 voor de 5/6/700en. De derde als reserve of dienst als rangeerlok op Onnen .