BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: HuubvG op 05 December 2024, 18:29:31
-
De vraag zegt alles wel; ik kan niks vinden over perronoverkappingen die meegebogen zijn met het perron. Over meegebogen perrons (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88547.0) wel, maar dat gaat mij wel lukken met xps. In het draadje vond ik wel dat er flexibele perronwanden verkrijgbaar zijn. (y)
Misschien staat het halve forum vol met overkappingen in een boog, bij voorbaat sorry, niet eerder op gelet. Het plan om mijn station in een boog te gaan leggen ontstaat nu ik een sporenplan* aan het maken ben. In een U vorm, Meer een C vorm. Er zijn weinig langgerekte stukken op het sporenplan. Volgens de boekjes en het www staat het ook nog eens speels, dus zij het zo.
* Het gaat om een baanplan omtrent oude Fleischmann treinen, met gebouwen van Faller, Kibri en zo; 'Nirgendheim'. De overkapping mag dus een bouwpakket zijn, dat verbouwd/verbogen dient te worden. :)
Nu nog in mijn hoofd, binnenkort in 'Baanplannen'.
-
-->
https://www.gerolf.be/meb/spoorweg/station/nkappen.htm (https://www.gerolf.be/meb/spoorweg/station/nkappen.htm)
Rob
-
@RobVille,
Ik heb net ook even gekeken via de link die je in jouw reactie hebt geplaatst. Zelf zou ik er dan voor kiezen om de steunen in twee delen af te gieten. Dan is het mogelijk om de binnenzijde gedeeltelijk uit te hollen voor de bedrading en de weerstanden. Want mooie steunen onder de overkapping en dan bedrading en weerstanden in het zicht is natuurlijk jammer.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Bedrading langs de kolommen lijkt me geen probleem. Bij zo'n perrondak dat naar de buitenzijde oploopt zit de regengoot in het midden en de afvoerbuizen zitten tegen de kolommen. Dus je kunt draden vermommen als regenbuizen.
Wat het gebogen dak betreft, je kunt de dakdelen taps maken, dus aan één perronzijde iets korter dan aan de andere. Je krijgt dan geen vloeiende ronding, maar een hoekig verloop. Ik veronderstel dat ze dat in het echt ook zo deden. Kan er niet zo gauw een voorbeeld van vinden.
-
Een van de bekendste stations in een boog is het station van York in Groot-Brittannië.
De boogstraal is erg krap (opgemeten in Googel Maps, ca. 300-350m), maar omgerekend nog steeds een factor 10 ruimer dan "onze" R1 of R2.
-
https://www.youtube.com/watch?v=9d8j9Bov0ms (https://www.youtube.com/watch?v=9d8j9Bov0ms)
-
Dank allen voor de reacties, maar eerst even een plaatje van welke kappen ik op het oog heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perronkibri-6752bfba3af73.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perronkibri-6752bfba3af73.png)
Plaatje via Google: Kibri 39566 Perron 'Hofheim'
Had ik er eigenlijk direct even bij mogen zeggen. Nu hebben jullie prachtige voorbeelden getoond, maar van een andere overkapping.
Aangezien waarschijnlijk niemand zo,n dakje omgebouwd heeft, zou ik het zelf kunnen bedenken, door van de aanliggende kopse kanten een hoekje af te zagen, waardoor ze in de gewenste hoek aan elkaar komen. Desgewenst in het midden van een dakdeel ook een spitse punt er tussenuit zagen.
Mocht iemand een voorbeeld hiervan kunnen vinden, dan graag, anders ga ik er met mijn eigen vernuft tegenaan. Dat kan ook betekenen dat ik toch een recht perron bedenk, als het me allemaal teveel werk lijkt.
-
Aha, een perrondak met de kolommen dicht bij de perronrand. Dat is een situatie die vroeger vaak voorkwam, maar die ze tegenwoordig zo veel mogelijk vermijden.
Hier zie ik ook regenwaterbuizen tegen de kolommen, dus een mooie gelegenheid om die te gebruiken als voedingsleidingen voor de verlichting.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perron1-6752cf18f2bf5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perron1-6752cf18f2bf5.jpg)
Dat vraag ik mij ook af voor zo'n perron met bogen . ( helaas moest ik het plaatje aanpassen ivm grote ervan )
-
Mooi perron. Eigenlijk beetje zonde om dat te versnijden zou ik zeggen.
Kun je het misschien zo maken dat je het perron aan de uiteinden wat breder maakt?
Mijn station Baarn ligt ook in een boog, maar het station heeft geen gebogen gevel.
Spoorbogen zijn niet scherp dus dan kun je de overkapping gewoon gebruiken en het niet overdekte perrongedeelte in de boog leggen.
Dan zijn de uiteinden van het perron dus iets gebogen met een recht stukkie daartussen.
-
Hallo Huub, dit is d.m.v. 3-d printen heel goed te maken. Ik weet niet of je geplaatste afbeelding van het perron de daadwerkelijke grootte aangeeft. Als je wilt en ik krijg de maten van je dan wil ik je wel helpen..
-
Ja Klaas, dat had ik in mijn eerste post wel even mogen vermelden. Het moet een beetje nostalgie worden op mijn baan. Jij als elektra man ziet gelijk een mogelijkheid voor de verlichting. (y)
Roco en anderen omtrent station York; dat is een stationsoverkapping, dus niet alleen over het perron. ik pieker er niet over. :D Voor de liefhebbers zijn er cad 3 d tekenprogramma's en 3d printers. 8)
Over de door mij bedoelde overkapping: geen voorbeelden voorhanden die ik makkelijk na kan apen, maar zelf iets bedenken dus, komt goed.
1)
En op de valreep, tijdens het 'bekijken' voor het verzenden:
Mooi perron. Eigenlijk beetje zonde om dat te versnijden zou ik zeggen.
Kun je het misschien zo maken dat je het perron aan de uiteinden wat breder maakt?
Mijn station Baarn ligt ook in een boog, maar het station heeft geen gebogen gevel.
Spoorbogen zijn niet scherp dus dan kun je de overkapping gewoon gebruiken en het niet overdekte perrongedeelte in de boog leggen.
Dan zijn de uiteinden van het perron dus iets gebogen met een recht stukkie daartussen.
Precies! Dat kan aardig, zie ik wel op de foto's van station Baarn. Ik zou zelfs een stukje recht perron kunnen nemen, met de lengte van de overkapping. Daarlangs de sporen ook recht, en direct na het perron de bogen gaan leggen. Ik ga ermee aan de slag, nogmaals allen bedankt.
2)
Alweer rode letters, maar Jan, ik ga dit gewoon zelf doen, maak het mezelf wat makkelijker door alsnog gewoon een rechte overkapping te gebruiken, zoals hierboven ook vermeld. Toch bedankt.
-
Mooi perron. Eigenlijk beetje zonde om dat te versnijden zou ik zeggen.
Kun je het misschien zo maken dat je het perron aan de uiteinden wat breder maakt?
Mijn station Baarn ligt ook in een boog, maar het station heeft geen gebogen gevel.
Spoorbogen zijn niet scherp dus dan kun je de overkapping gewoon gebruiken en het niet overdekte perrongedeelte in de boog leggen.
Dan zijn de uiteinden van het perron dus iets gebogen met een recht stukkie daartussen.
Ik heb je draadje over Maarn gevonden en ben het aan het doornemen, ik hoop het perron vanzelf tegen te komen. Ben benieuwd, plaatjes zeggen meer dan praatjes. :)
-
Beste Huub, ik heb met mijn eigen baan ook het idee gehad een lichte boog te leggen in het spoor bij het perron. Maar dit laten varen wegens te complex. Ik vond het voor mezelf als beginner te lastig worden. Inmiddels zou ik het wel aandurven, maar mijn spoor ligt nu kaarsrecht al en ik vind het wel prima.
Je kan de overkapping rond maken met de boog mee. Dan moet je de dakconstructie opnieuw ontwerpen en maken. Je basis is het dak zelf, daarop kan je dan het frame met spanten in een boog op maken en de pilaren eraan maken. Ik zou dat zelf van boven naar onderen bouwen denk ik.
Wat ook eventueel kan is je overkapping korter opdelen in segmenten en die in de bocht gewoon langs de perronrand. Zoals je links op deze foto ziet die 2 kappen lijken gewoon recht maar als ze relatief kort van lengte zijn dan kan het wel?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/9525dr132633-110791-1b5j0r-6752e6aa5e238.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/9525dr132633-110791-1b5j0r-6752e6aa5e238.jpg)
Ik ben benieuwd naar je plannen.
-
Dag Erik, ja, prachtig voorbeeld uit de werkelijkheid. Jouw draadje met veel belangstelling volgend, geloof ik zeker dat je het wel zou kunnen. Echter, zoals je zegt, gaat het veel meer werk worden. Gelukkig is het plan nog aan het rijzen. In de loop van dit draadje is me wel duidelijk geworden dat het een recht perron gaat worden, met aan de uiteinden het begin van bogen.
Nb
Wat zei je hier precies:
Wat ook eventueel kan is je overkapping korter opdelen in segmenten en die in de bocht gewoon langs de perronrand. Zoals je links op deze foto ziet die 2 kappen lijken gewoon recht maar als ze relatief kort van lengte zijn dan kan het wel?
Na herlezen zie ik nu wat je bedoelt, een uitsnede:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perron-voorbeeld-6752eff08f944.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perron-voorbeeld-6752eff08f944.png)
Ik had die optie uitgesloten, omdat ik dacht dat het niet mooi zou staan, en omdat het in het echt ook niet zo zou zijn. Wel dus. Dat schept alweer perspectieven.
-
Sorry Huub,
Dan moet ik je vrees ik teleurstellen nog. Ik bedoel...ff geduld.
Wat ik bedoel is dat het echte Baarn in een boog ligt. En ja dat ga ik bouwen, maar ben nog nergens.
Het echte station ligt dus welliswaar in een boog maar heeft geen gebogen gevel.
Het perron van spoor 1 bevat een overkapping die zit vast aan het station en is dus ook niet gebogen.
Je kunt jouw getoonde overkapping best gebruiken maar dan maak je er gebogen perrondelen aan vast.
Diverse mensen hebben hier prachtige eigen-bouw voorbeelden laten zien.
Succes, maar zonde om het te vermaken. Maar jij bent de baas!
-
Jan van bemmel geeft het al aan.
Jan wil je wel helpen daarmee.
Gewoon 3d printen dus....
Ronald Visser
-
Niks gewoon 3D printen. Elk segment van het dak in een trapeziumvorm snijden met mes en lineaal. Daarna samenstellen en klaar.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perron-voorbeeld-6752eff08f944.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/perron-voorbeeld-6752eff08f944.png)
Ik had die optie uitgesloten, omdat ik dacht dat het niet mooi zou staan, en omdat het in het echt ook niet zo zou zijn. Wel dus. Dat schept alweer perspectieven.
En hee, die wagens van zo'n 25 meter lengte gaan ook niet ineens braaf zich in een boog langs het perron vormen hè. Die blijven ook gewoon recht.
-
Haha, ja, laten we flexibele rupsrijtuigen gaan bedenken, geen gedoe meer met te krappe bogen, te brede instap op de perrons, en te smalle tunnels. Maar je hebt gelijk, zoals dit voorbeeld kan het best en het staat ook niet verkeerd.
-
Zo te zien staan de twee overkappingen aan de linkerkant op Döbeln Hbf er tegenwoordig nog. De perronkappen aan de rechterkant lijken al een keer te zijn vervangen.
Tussen de twee kappen is een gebouwtje. Goed te zien op Google maps (https://www.google.com/maps/place/D%C3%B6beln+Hbf.+PNR/@51.1268956,13.0952772,85m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47a771f830e674c9:0x2c89059cf5a4d354!8m2!3d51.126258!4d13.0967864!16s%2Fg%2F11gd67jqkv?hl=de-DE&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTIwNC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D)
Hier nog te zien vanuit een iets andere hoek:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/2022-05-14_D%C3%B6beln_Hauptbahnhof_11.jpg/800px-2022-05-14_D%C3%B6beln_Hauptbahnhof_11.jpg)
-
Dichter bij huis --> Station Amsterdam-Muiderpoort
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1733561203-luchtfoto-station-muiderpoort-amsterdam-xgaplus-3298838641.jpeg)
Bron: HollandLuchtfoto
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1733561577-afb46-1150563220.jpeg)
Bron: Pieter Collet
Rob