BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 03 December 2024, 17:41:15
-
Hier weer eens op basis van een kijkersvraag een samenstelling, de Harz Express. Vaak besproken, zeker door de Poes.
In de winter van 1974 (naar 1975) bestond de D2240 komend vanuit Hannover uit een restauratierijtuig van de CIWL voor de NS, een stammetje groene UIC-X van de DB en een AB em B van de DR vanuit Berlijn. De B was hierbij facultatief.
Wat deze trein nu interessant maakt is dat zowel LS als ACME een CIWL restauratietype WR48 hebben aangekondigd die voor de NS heeft gereden. Nog niet met juiste nummer/tijdperk, maar de kans bestaat nu dus dat er binnenkort wel een CIWL voor de Nederlandse treinen beschikbaar komt.
LS heeft de serie 4200-4218 aangekondigd, als eerste voor de Train Bleu in tp3. ACME heeft met de 51079 de 2973 in oranje uitgebracht. Dat is een zusje van de 2975 die de NS van 1970 tot 1978 in dienst had. ACME geeft ik de grootste kans dat het rijtuig er ook echt komt.
De DB rijtuigen zijn standaard UIC rijtuigen, in het groen. Pop was niet in Hannover gestationeerd, Oceaanblauw-beige nog niet aanwezig.
De DR rijtuigen zijn recente van Piko met een zwart frame, passend voor het tijdperk
(https://nh-finescale.nl/bnls-images/d2240-1974wi.jpg) (https://nh-finescale.nl/bnls-images/d2240-1974wi.jpg)
dirkjan
Voor de zomer variant zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113470.0)
-
Wauw, gaaf! Dank voor het delen (y)
Zijn die DR-rijtuigen ook door andere fabrikanten gemaakt? Ik weet bijvoorbeeld dat Roco ook een aantal van DR-rijtuigen uit Tp.IV in het programma had ooit, maar ik weet niet zeker of dat wel de juiste zijn. De lichtgroen/gifgroene zijn van een latere periode, dat weet ik inmiddels.
-
Hallo DirkJan,
Heel mooi zo'n samenstelling.
Hoe ben je aan die informatie gekomen?
Ik ben zelf op zoek naar informatie over treinen, die in de 50er jaren door Bischofsheim reden.
Dit station ligt op de hoofd route van Mainz naar Frankfurt en Mainz naar Darmstadt (vv).
-
Ik heet wel geen Dirkjan, maar hier (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/) kun je alvast een boel vinden Bert - alleen bovenstaande samenstelling nu net niet.
-
Bert,
Op Eisenbahnstiftung kwam ik deze tegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/36540-674f63054416a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/36540-674f63054416a.jpg)
V 200 038 (Bw Frankfurt-Griesheim) rauscht mit F 21 "Rheingold" durch Mainz-Bischofsheim. (02.1957) Foto: Kurt Eckert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/40070-674f63aca3b91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/40070-674f63aca3b91.jpg)
VT 30 001 (Westwaggon/Köln, Indienststellung am 02.04.1936, ex VT 137 190, Bauart BC4ivT) in Darmstadt Hbf. Das Einzelstück befand sich Anfang 1944 in Kiel, wahrscheinlich als Notstromaggregat bei der Marine. Im Sommer 1946 kam er von der britischen in die US-Zone zum RAW Nürnberg. Ende 1947 wurde er mit gerissenem Zylinderblock im Bw Frankfurt/Main 1 abgestellt. Bis zu seiner Ausmusterung am 26.04.1965 war er in Darmstadt beheimatet. Das Bild zeigt mit sehr hoher Wahrscheinlichkeit den Pt 2835 von Darmstadt Hbf nach Mainz-Bischofsheim. (14.02.1959) Foto: Kurt Eckert
En heel veel goederentreinen met o.a. Kondensloks.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/59088-674f6603e2e5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/59088-674f6603e2e5b.jpg)
Ursprünglich für den Einsatz in den östlichen Kriegsgebieten konzipiert, wo kaum Infrastruktur zur Aufnahme von Speisewasser zur Verfügung stand, kam die im Januar 1944 abgenommene 52 1941 bekanntermaßen für diesen Einsatz deutlich zu spät. Nach dem Krieg waren 16 Maschinen der Baureihe 52 kon beim Bw Mainz-Bischofsheim stationiert. Dazu gehörte auch 52 1941, die hier mit einem Güterzug unterhalb der Burgruine Ehrenfels bei Rüdesheim unterwegs ist. Bereits am 1. Juni 1953 schied sie aus dem aktiven Dienst aus, die letzten Kondensloks bei der DB verschwanden 1954. (05.08.1949) Foto: Carl Bellingrodt
-
Ik ben zelf op zoek naar informatie over treinen, die in de 50er jaren door Bischofsheim reden.
Mainz Bischofsheim ligt natuurlijk aan drukke routes. De info die je zoekt is afhankelijk van het jaar van je interesse. Zoek een Fahrplan uit jouw periode en noteer de treinnummers en namen en vanuit daar verder. Van een aantal uit de jaren 60 tot negentig is er op het forum al wat geschreven.
dirkjan
-
Allen,
Dank voor de hulp. Ik denk aan 1954-1956.
Krijg ook informatie uit de stad Bischofsheim zelf.