BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: W. Thomas op 02 December 2024, 18:38:08
-
Hallo allemaal,
Ik wil wat wagons gaan bestellen en heb hierbij de optie om RP25 wielen te bestellen ipv de gewone.
Nu bestaat mijn toekomstige baan uit fleischmann profirails in de niet zichtbare gedeeltes en tillig elite code 83 in de zichtbare delen.
De rp25 flenzen zijn een stuk lager maar kunnen deze ook over de profiwissels?
Of zakken de wielendan in de puntstukken?
Offtopic, ik kan de zoekfunctie niet vinden op het forum. ???
Alvast dank, wesley
-
RP25 is een onnodige uitgave en slechts interessant voor puristen en zelfs dan is RP25 niet genoeg vinden ze dan vaak.
Dus als je met code 70 o.i.d. wil gaan rijden, wordt RP25 pas interessant.
Naar mijn mening zie je er helemaal niks van, maar dat zal door diezelfde puristen hardnekkig ontkent worden.
Ikzelf rij met Peco code75 en mijn Holland rail NS2488 met ouderwetse "pizzasnijders" rijdt hier feilloos over.
Code 100 zelf zie ik dan weer wel als ik serieus kijk en rij daarom met code 75 rails maar code 83 vind ik net zo mooi.
Nogmaals zullen puristen mij hardnekkig tegenspreken.
Succes met dit popcorn draadje verder. ;D
-
Beste Wesley,
Voor zover ik in mijn geheugen terug kan graven,kunnen rp25 wielen op fleischmann Profi wissels ontsporen en zakken inderdaad verder weg in het puntstuk,
Er zullen wagens ontsporen,en andere weer niet,en een wagon op draaistellen zal wat makkelijker erover rijden dan bijv een tweeasser.
ik weet niet of dat ook geld voor Fl. Profiwissels met beweegbaar puntstuk,daar heb ik geen ervaring mee.
hopelijk kun je hier wat mee.
Gr Tino
-
Goedenavond,
Ik heb in oktober een complete holcim trein gekocht van Albert modell exclusieve geproduceerd voor een modelspoorzaak in zwiterland, daar zaten ook rp25 wielen onder, en ik heb zelf de fleischmann profi rails op mijn baan liggen.
Het gevold was dat de rp25 wielen niet lekker rijden, op veel profi wissels ontspoorden de wagons, ik heb uiteindelijk alle rp25 wielen vervangen voor de normale modelspoor wielen. En sindsdien rijd de trein perfect zijn rondjes op mijn modelbaan.
Als ik je eens advies mag geven, als je de keus hebt tussen rp25 of normale wielen pak de normale wielen!
Groetjes, Erjen
-
Tja, als je rails uit de vorige eeuw gebruikt moet je ook wielen uit de vorige eeuw gebruiken. Er wordt altijd panisch gedaan als de snor van de machinist in de cabine van de lok scheef zit, maar over de wielen uit het jaar kruik wordt altijd gezwegen. Ook op een plaat van 1 bij 2 meter kun je prima RP25 rijden, maar wel met passend railmateriaal en een secure ligging.
-
? https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal
-
RP 25 wielen ? Niet doen !
-
RP 25 wielen ? Niet doen !
Ik heb 60 loks en honderden wagens op RP25 finescale. Alles rijdt zonder problemen over mijn modules. Maar dan wel met moderne rails. Het 1 kan niet zonder de ander
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240321152912-674e1053cc8fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240321152912-674e1053cc8fa.jpg)
ik vind rp25 mooier
maar goed, mijn passeer spoortjes zijn 1,7mm hoog
-
En finescale is nog mooier 8)
(https://www.weinert-bauteile.de/images/thumbnail/produkte/large/weinert_97020.jpg)
-
De tegenstelling RP-25 vs. NEM klopt niet. Volgens NEM mogen flenzen tussen 0,6 en 1,2 mm hoog zijn. Bij RP-25 zijn de flenzen 0,635 mm hoog (code 25). Dat valt dus binnen de range die NEM voorschrijft.
Als RP-25 wielen bij wissels in het puntstuk vallen dan klopt er iets niet aan de maatvoering. Of de speermaat van het wielstel is te klein, of de maten van het wissel zijn niet goed.
Als ze in het puntstuk vallen suggereert dat dat "gewone" wielen in het puntstuk op de flens rijden. Dat hoort niet, en het gebeurt volgens mij ook niet.
@Falkenberg: wat bedoel je met finescale? Voor mij ziet het er uit als RP-25, of is er toch nog een verschil?
-
Mooi, van welk merk zijn deze finescale wielen?
Mijn rails is Roco code 100 met slanke wissels.
Al mijn Amerikaans materieel heeft RP25-wielstellen en het Europese materieel voorzie ik ook van lagere flenzen.
Bij de wissels vallen ze inderdaad iets in de hartstukken, maar dat vind ik niet storend.
Bij mijn Baureihen 101 en 189 vallen de lagere flenzen meer op, dan bijvoorbeeld bij de Baureihe 103.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240314-172805-674e15cfb5f3d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240314-172805-674e15cfb5f3d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240614-073917-674e15cfead21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240614-073917-674e15cfead21.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5gp-674e16fe42af6.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5gp-674e16fe42af6.gif)
-
Offtopic, ik kan de zoekfunctie niet vinden op het forum. ???
Alvast dank, wesley
Die is er niet meer.
Bij Google typen: beneluxspoor en dan wat je zoekt
-
@Falkenberg: wat bedoel je met finescale? Voor mij ziet het er uit als RP-25, of is er toch nog een verschil?
Nee Klaas, de discussie uit 2011 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36581.0) ga ik niet hier over doen.
dirkjan
-
Mooi, van welk merk zijn deze finescale wielen?
Weinert
Bij mijn Baureihen 101 en 189 vallen de lagere flenzen meer op, dan bijvoorbeeld bij de Baureihe 103.
Ja, in moderne E-en diesellocs komt het goed tot z’n recht (naast stoomlocs). Binnenkort m’n Class 66/77 eens doen. Plus een Eurodual (y)
dirkjan
-
Nee Klaas, de discussie uit 2011 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36581.0) ga ik niet hier over doen.
Ik wil geen discussie over doen. Maar je kunt toch gewoon antwoord geven op de vraag?
-
Als je niet van plan bent om code 70 railmateriaal te gaan gebruiken, dan zou ik met NEM wielen gaan rijden. Op Peco code 75 rijdt materiaal met NEM wielen perfect (Flenshoogte 1,2mm). Tegenwoordig zijn er ook genoeg loks met kleinere flenzen (1mm), die rijden helaas nog niet goed over code70 (ik ben een ervaringsdeskundige).
Wat je je ook moet realiseren is dat door de kleinere flens (0,63mm) de toleranties voor onregelmatigheden in het spoor veel kleiner zijn dan bij een NEM flens va 1.2mm. Dat is vooral het geval bij stoomloks met een lange wielbasis (Bijv BR44) en bij 2 assige goederen wagens. Ik gebruik dus rp25 omdat ik ooit besloten had om met code70 te gaan rijden, Peco code75 bestond nog niet, het rijdt nu goed, maar achteraf heb ik wel eens twijfel gehad over deze keuze.
Groet Meino
-
Ik ben voor de NEM wielen gegaan, bedrijfszekerheid gaat boven het mooie uitzien omdat het geen vitrine modellen zijn.
Het gaat trouwens om de HUPAC en Wascosa T5 van Mobabro.
-
Verstandige keuze Wesly.
Dat zal je een hoop gehannes besparen. (y)
-
Iedereen heeft het over RP25 wielen.
RP25 is eigenlijk de vorm van de wielen.
RP25 heeft drie opties in H0 (en nog veel meer in andere schalen).
Voor H0
RP25/110 (meest gebruikte)
RP25/88
RP25/72
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/Mech/S/s-4.2_2019.01.04.pdf
Dus gewoon zeggen dat je RP25 wielen hebt komt de vraag boven welke versie heb je?
En RP25/72 rijdt erg slecht op rails/wissels geschikt voor RP25/110 of NEM.
Weinert en Piko code75 is geschikt voor zowel de NEM als RP25/110
Louis
-
In de NEM-normen kun je het volgende vinden:
311.1- Volgens NMRA-norm S4 kan in samenhang met RP25 een grotere wielstelbinnenmaat B (14,64 mm) ontstaan dan door de NEM is toegestaan. De meest door ons gebruikte rails voldoen aan de NEM-norm en niet aan de NMRA-norm. De maximale NEM wielstelbinnenmaat is 14,5 mm. NMRA-wielstellen volgens het profiel RP25 mogen daarom op sporen volgen NEM slechts worden gebruikt indien de wielstelbinnemaat B voldoet aan de NEM toleranties.
De RP25 code 110 kan dit net aan en levert doorgaans geen problemen op, maar kan wel tot een zichtbaar en hoorbaar zakken van het wiel in het puntstuk van wissels en kruisingen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241203115549-676314fa69f21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241203115549-676314fa69f21.jpg)
allen rp25, links degene die problemen op wissels gaat geven.
-
De maximale NEM wielstelbinnenmaat is 14,5 mm.
Zullen we daar maar 14,6 van maken? Zie NEM310.
De minimummaat is 14,4 mm. Ik zet mijn wielstellen op 14,5 mm , in het midden dus.
De RP25 code 110 kan dit net aan en levert doorgaans geen problemen op, maar kan wel tot een zichtbaar en hoorbaar zakken van het wiel in het puntstuk van wissels en kruisingen.
Code 110 is 2,794 mm, dat is een verwaarloosbaar haartje minder dan de 2,8 mm volgens NEM310.
Ik heb het al eerder gezegd in dit draadje, als een RP-25/110 in het puntstuk zakt, dan suggereert dat dat een NEM wiel met een flens van 1,2 mm op de flens rijdt. En dat is niet de bedoeling.
Overigens zakt een wiel ter hoogte van de punt altijd een beetje, ook in het grootbedrijf. Dat komt door de tapse vorm van de wielband.
-
Zullen we daar maar 14,6 van maken? Zie NEM310.
Klaas, help mij daar even mee. De 14,5 komt uit het NEM-blad 311.1, tweede regel onder het plaatje van uitgave 1996 (vertaling 1998). In deze vertaling kan ik op 310 nergens de door jou genoemde 14,6 vinden voor B. Wel in de tabel 14,30, wat het dichtste bij komt. Dus waar lees/interpreteer ik onjuist?
-
De norm in intussen wel aangepast in die 28 jaar: NEM 310 (https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem310_d.pdf)
-
Nieuw RTR materieel van Hornby of Bachmann in OO worden geleverd met RP25/ code 110. De flenzen zijn 0,8mm. Deze wielen rijden prima op Peco code 75 rail. Helaas geldt dit niet voor oudere modellen. Net als de Britse Lima’s zijn deze vaak voorzien van pizza-snijders.
Gr, Hans
-
Inderdaad, Cor je zit naar een verouderde versie te kijken.
Vroeger werd bij de maatvoering van de wielstellen alleen de minimale maat, of alleen de maximale maat gegeven.
Voor de maat B was het minimum 14,3 mm. Het maximum volgde uit de overige maten. Was altijd een gedoe om dat uit te rekenen.
Die 14,3 mm bleek te krap in verband met de maximale maat S (14,2 mm) in het spoor.
Bij de revisie van 2009 is dat vergroot naar 14,4 en tevens wordt het maximum van 14,6 genoemd.
Ik kijk altijd op de site van Morop naar de Duitse versie. Dat is de meest actuele. In het verleden zijn er ook Nederlandse vertalingen gemaakt. Het probleem daarmee is dat ze vaak niet worden bijgehouden.
-
Thx. Excuses dan voor de ruis. Weet iemand wie verantwoordelijk is voor de vertaling naar het Nederlands?
-
Er zijn verschillende organisaties en personen geweest die Nederlandse vertalingen hebben gemaakt.
Ik dacht dat de NMF een vertaling had gemaakt, maar die kan ik niet meer vinden.
Het is even zoeken, maar ik vond er nog een:
https://www.nproject.org/wp-content/uploads/2007/08/nem_310_nl.pdf (https://www.nproject.org/wp-content/uploads/2007/08/nem_310_nl.pdf)
Helaas blijkt die ook verouderd te zijn.
-
Thx. Excuses dan voor de ruis. Weet iemand wie verantwoordelijk is voor de vertaling naar het Nederlands?
Verantwoordelijk? Morop publiceert in Duits, Engels en Frans. Al het andere is vrij vertaald, dus eigen verantwoording om te gebruiken