BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jan.vast op 02 December 2024, 09:13:45
-
Op het forum kom ik voor en tegenstanders tegen van flex rails in een helix, maar meestal zonder zonder argumenten. Ben wel erg nieuwsgierig?
-
Flexrails in de helix heeft als nadeel, dat op de verbindingen tussen twee rails in een boog een hoekje ontstaat. Het is niet vloeiend te leggen. Dat is het grootste bezwaar.
Het is wel op te lossen door te verspringen, maar dat vraagt weer veel tijd.
-
Dat is ook op te lossen door soldeerbiels te gebruiken voor de overgangen.
-
In een boog verspringt flex sowieso. Als Dirk schrijft soldeerbiels gebruiken. En nauwkeurig werken!!!
In mijn h0 tijd gebruikte ik altijd en overal flex. (En in mijn huidige 0 tijd trouwens ook).
-
In een boog verspringt flex sowieso. Als Dirk schrijft soldeerbiels gebruiken. En nauwkeurig werken!!!
Zelf doe ik alles met flexrails, ook de helix dus. En precies wat Karben zegt; in een bocht verspringt flexrails sowieso. De buitenbocht is altijd langer dan de binnenbocht dus hou je aan de binnenzijde een stukje spoorstaaf over. Dat moet je niet afknippen, maar de volgende rail daar tegenaan leggen. Wat betekent dat je aan de buitenzijde de nieuwe spoorstaaf een eindje in de oude bielsmat moet voeren. Let er daarbij op dat de beide spoorstaven een overlap moeten hebben van minstens vijf bielzen. Dat is een geduldig en secuur werkje maar je hebt er later heel veel plezier van. Een klein punttangetje of een arterieklem zijn daarbij ook heel handig. De rails zal op die manier niet gaan knikken. Let er wel op dat je in een bocht altijd strak passende raillassen gebruikt. Uitgelubberde exemplaren geven daar weer problemen.
Soldeerbiels heb ik daarbij nooit hoeven gebruiken.
-
Ook gewoon flex gebruik, voorbuigen en klemmen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100120.msg3222259088#msg3222259088) erop voor het leggen.
-
Op de wissels na heb ik geen fabrieksmatig voor gebogen spoorstaven met dwarsliggermatten in gebruik.
Dat zegt genoeg denk ik.
Succes.
-
gewoon zorgvuldig werken en de overgang stukken laten verspringen + goed fixeren
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6910.msg3221611718#msg3221611718
Ligt bij mij al jaren met flexrails en alles rijdt er zonder problemen overheen.
Gouden regel... testen--- bijregelen en weer testen.
-
Dat is ook op te lossen door soldeerbiels te gebruiken voor de overgangen.
Vraag als beginner, wat is soldeer biels?
-
Het verschilt ook per merk/type flexrails hoe makkelijk of moeilijk het gaat. De ene is makkelijker in een bepaalde stand te leggen dan de andere. Sommige kun je met de hand buigen en blijven dan in die stand, terwijl andere een stuk terug veren. Hoe minder een flexrails terugveert, hoe makkelijker die in een boog op een volgende flexrails is aan te sluiten.
-
Vraag als beginner, wat is soldeer biels?
Een bielsmat van bijvoorbeeld printplaat. Zijn ook vele mooie en luxe in omloop.
Wel zijn deze vrijwel altijd recht. En hebben een maximale lengte.
Voor een grote helix, zeker als de koppen van de rails ver verspringen, geen optie.
Je hebt er dan veel nodig om beide koppen goed te kunnen solderen.
Laten verspringen en goede rail verbinders gebruiken lost al 99.99% van de problemen op.
-
Vraag als beginner, wat is soldeer biels?
(https://cdn.webshopapp.com/shops/272227/files/441461081/dts-dts-midibielz-schaal-h0-187-9-stuks.jpg)
Zie https://www.dtswebshop.nl/nl/dts-midibielz-schaal-h0-187-9-stuks.html
Zelf gebruik ik vaak gewoon een stukje printplaat, waar ik de nodige isolatie in slijp.
-
Misschien schop ik weer een aantal heilige huisjes omver ;) Zelf twee spiralen gebouwd met een hoogte verschil van 60 respectievelijk 90 cm hoogte met een doorsnede van 100 cm. Toch de keuze gemaakt om geen flexrail maar vaste rails te gebruiken. Waarom? Op een gegeven ogenblik, bleek bij een proefspiraal dat de de railprofielen na een paar maanden los kwamen van de bielzen. Toch zijn deze rails gelegd volgen de ideeën van de deskundigen. Blijkbaar is bij mij, na een paar maanden ergens een druk op de rails gekomen waardoor deze los kwamen. Temperatuurverschillen in de hobbykamer? Kan, tijdens een aantal warme dagen bleek dat een traject met flexrails over een afstand van zes meter, was veranderd in een s-bocht :o Hoe bouw je nu onderbrekingen in om de uitzetting / krimp van de rails te voorkomen? Lijkt mij een lastig probleem wanneer de spiraal klaar is en je dit overkomt. Zeker omdat het hoogteverschil tussen de wendingen in de spiraal niet bijster groot is. Toen maar besloten om te kiezen voor standaard bogen. Gelukkig zijn er diverse fabrikanten die gebogen rails leveren met diverse radialen. Gekozen voor een rail met een grote radius en verder geen problemen. De treinen reden soepel door de spiraal, zelfs treinen met een lengte van 300 cm.
Rob
-
Waaruit maar weer des te duidelijker blijkt, dat een ieder verschillende ervaringen heeft en de waarheid ergens ligt, gezien de verschillende ervaringen, waar niemand hem nog heeft weten te vinden. ;D ;D (y)
-
Het heeft niet met omschoppen van heilige huisjes te maken, maar een spiraal kan nu eenmaal ook met sectierails worden gelegd. Als dat gemakkelijker is, dan lijkt het me een prima keuze.
-
Temperatuurverschillen in de hobbykamer? Kan, tijdens een aantal warme dagen bleek dat een traject met flexrails over een afstand van zes meter, was veranderd in een s-bocht :o Hoe bouw je nu onderbrekingen in om de uitzetting / krimp van de rails te voorkomen? Lijkt mij een lastig probleem wanneer de spiraal klaar is en je dit overkomt.
Wat je beschrijft komt inderdaad door temperatuurverschillen. Als het warm wordt gaan de spoorstaven uitzetten en die extra lengte moet ergens heen. Het simpelste is om gewone railverbinders te gebruiken en daarin een halve millimeter ruimte te laten tussen de raileinden.
Bij mijn huidige spoorbaan heb ik de raileinden wel stijf tegen elkaar gelegd omdat het tijdens de bouw bloedheet was op zolder. Nu het wat kouder is, is de ruimte van een halve millimeter vanzelf ontstaan.
Als het gebeurt al de spiraal al klaar is, dan ben je te laat. Je moet hier al tijdens het bouwen rekening mee houden.
Ik ben in deze situatie geen voorstander van die soldeerbielzen. Dan fixeer je alles en is er geen uitzettingsruimte.
-
https://youtube.com/shorts/1YquD8jHUQ0?si=0aLQN7fMGYx_6zHQ
uitzetten en krimpen van de rails is in een bocht geen issue, als de rails niet helemaal vast geplakt is. De radius verandert iets, nog geen mm hoor.
Ik heb alles gesoldeerd en daar waar de rails is doorgeslepen voor de melders, heb ik de rails extra gefixeerd.
probleem met leggen van standaard rails. Je radius verandert iets, als je een wokkel van de bocht maakt. Je rails wordt de hypotenusa van de driehoek en niet de lange rechte zijde.
-
Inderdaad, Mark,
Zoals jij je extra handelingen uitvoert om een goed resultaat te krijgen, doe ik dit ook voor mijn standaard rails ;)
Mijn wokkel -->
(http://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1588345608-rob132.jpeg)
Rob
-
(y)
-
Interessant om te zien dat iedereen zijn eigen werkwijze verdedigt.
Zelf heb ik niks met helixen, maar in een vlakke baan heb je ook te maken met railverbindingen in bogen. Het principe blijft hetzelfde.
-
Interessant om te zien dat iedereen zijn eigen werkwijze verdedigt.
Het is geen kwestie van verdedigen. Door de vragensteller wordt een topic gestart om informatie te verkrijgen over een onderwerp. Ik haak hierop in door mijn werkwijze, vaak door schade en schande wijs geworden, over dit onderwerp uit te leggen en het resultaat te laten zien. Het is dan ook aan de topic starter te bepalen of hij hier iets mee kan. Meer niet ;)
Rob
-
Rob, in plaats van "iedereen" had ik misschien een ander woord kunnen kiezen. Het ging niet over jou, maar over andere tegengestelde opvattingen.
Dus het verschil tussen wel of niet solderen, wel of niet laten verspringen, wel of niet uitzetruimte laten, wel of niet vastplakken.
-
Elke situatie is anders. maar vaak doet men hier wel moeilijk om het moeilijk doen.
Ik gebruik een radius van 80cm, vind je kant en klaar niet.
een radius van 50cm, zelfs bij n, zou ik dan voor vaste rail kiezen.
vastplakken, wel of niet dat heeft te maken met het uitzetten. Ik een flauwe bocht met gesoldeerde rail (los op de ondergrond) zal er bij het uitzetten niet veel gebeuren.
-
Ik gebruik een radius van 80cm, vind je kant en klaar niet.
Rocoline R9 en R10. Wordt wel wat prijzig met railstukken van 15 graden. :)
-
Ik zie dat Rocoline zelfs een R20 heeft. Radius 1962 mm. Bijna 2 meter.
-
Oh ja, 5 graden per railstuk dacht ik. :D
Maar goed, bij een grotere radius heb je natuurlijk ook meer flexen nodig.
Zelf heb ik geen spiraal. Wel een opstelstation vol met sectierails. Vind ik toch gemakkelijker in de bogen. Flex reserver ik voor het zichtbare deel en dan leg ik die zeker niet in gebruikelijke modelspoorbogen.
-
Als je om de 60 graden een soldeerbiels plaats en de rest los laat liggen, zou dat niet werken?
-
Dat werkt prima, maar als je de lassen vult met soldeer ook.
Solderen aan de biels is vooral nodig wanneer je de rails doorslijpt.
Ze willen altijd recht die rails. Altijd
-
En dan geef je ze met een tangetje een kleine knauw in de juiste richting tot ze weer goed blijven liggen.
Flexrails in bochten: altijd vooraf buigen en verder dan de uiteindelijke straal. Ook het einde van je rail moet je vooraf buigen en dat is zeker niet gemakkelijk en wordt vaak vergeten.
-
Ik had laatst deze bielzenmat ontworpen. Hij is voor een totaal ander doel, maar daar gaat ff niet om.
Deze heeft een ietwat grote spleet, maar als je het koper nu in zijn geheel doortrekt (weg met de spleet), of evt een kleine spleet van 0.5mm? er tussen laat, dan je rails soldeert en dan door slijpt, dan lijkt het mij dat die rails redelijk goed zit bij de overgang toch? Volgens mij kom je er dan mee weg om ook niet de puntjes van je railstaven te buigen. Maar ik heb dus 0 ervaring hier mee ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-6747915d5e6b5.png)
Bas
-
Als parketrijder heb ik geen behoefte aan een helix, mijn treinen blijven met beide wielen op de grond ;).
Wat me opvalt in deze discussie is dat er heel veel tijd wordt besteed aan oplossingen voor problemen met flexrails in een helix. Jan vraagt aan het begin naar argumenten voor of tegen het gebruik ervan. Als er zoveel problemen opgelost moeten worden, is dat dan niet een belangrijk argument ertegen? Of zijn er ook veel problemen met het gebruik van sectierails in een helix?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9EDA0D21-341F-4055-955C-98BB6DA1735D-639773360cb2a.jpg)
-
... mijn treinen blijven met beide wielen op de grond....
Interessant gegeven. Foto's? :angel:
Het probleem met sectierails in een helix is dat het niet uitdagend is. ;D ;D ;D Alles onder het motto: Waarom gemakkelijk doen als het moeilijk kan. 8)
-
;D
Mark is het met me eens, zo te zien :). Dat zijn flexrails :).
Cor, zie mijn handtekening. Dat heeft Mark ook gedaan, of hij heeft een goed geheugen.
-
Of zijn er ook veel problemen met het gebruik van sectierails in een helix?
Dit is hier al besproken: het prijskaartje. Of: voor wie segmentrails te duur zijn, zijn er altijd nog flexrails. Maar dat kost de nodige handigheid/vaardigheid om die vloeiend te leggen en daar gaat dit draadje over.
-
Bij nieuwprijs wel, maar tweedehands is het aanbod aan segmentrails vele malen groter, wat de prijs drukt.
Bijvoorbeeld, mijn modelbaan gaat uitgevoerd worden met Piko A rails (code 100). Afhankelijk van de radius gaan er qua lengte 3 of 4 segmentstukken in een flexrail
Dan kan ik tweedehands in goede kwaliteit veel goedkoper 4 stukken segmentrails vinden, dan 1 flexrail van Piko of bijvoorbeeld GT Italy.
-
Wat me opvalt in deze discussie is dat er heel veel tijd wordt besteed aan oplossingen voor problemen met flexrails in een helix. Jan vraagt aan het begin naar argumenten voor of tegen het gebruik ervan. Als er zoveel problemen opgelost moeten worden, is dat dan niet een belangrijk argument ertegen? Of zijn er ook veel problemen met het gebruik van sectierails in een helix?
Aangezien ik nu geen lust heb om het hele draadje terug te lezen over welke problemen er allemaal genoemd zijn maar even kort door de bocht. Het enige wat mij bij staat is het knikken van flexrails verbindingen in een bocht. Dat is echter geen nadeel wat uitsluitend in een helix optreed. Dat doet flexrails in iedere bocht waar een koppeling gemaakt moet worden. Maar aangezien een helix nagenoeg alleen maar bochten zijn valt het daar extra op. Met de juiste werkwijze, en er zijn er diverse aangedragen hier, is dat echter helemaal geen probleem en dus ook geen nadeel.
Het grote nadeel van sectierails, al of niet in een helix, is budget. Laten we even bij een helix blijven voor een voorbeeld. Een cirkel ter grootte van R2 (R3 bij Roco) bevat ongeveer 3 meter rails.dat zijn 3 lengtes flex a €6.- is €18,- Dezelfde cirkel in sectierails zijn 12 railstukken van 30 graden a €3,-. Dat komt op €36,-. Dat is twee maal zoveel!
Aangezien ik bepaald niet vermogend ben e toch mijn treintjes op meen leuk stuk rails wil laten rijden is de keus snel gemaakt. En dan doe ik daar graag wat extra werk voor. Het is een hobby en geen aangenomen werk.
-
Ja, indien er voldoende 2e hands aanbod is zal de prijs ongeveer gelijk uitkomen. Maar waar ik woon is dat niet het geval. Hier is nieuwe rails in voldoende mate vinden al een groot probleem. Ik bestel alles uit Duitsland. Dat heeft voor mij enkele voordelen. Ik krijg alle hoeveelheden die ik nodig heb in nieuwstaat, geen problemen met defecten of anderszins. Ik betaal in D geen MWSt. dat scheelt 19% van de prijs. Ja ik moet hier VAT en invoer betalen maar dat is minder dan die 19%. Van dat verschil kan ik gedeeltelijk de verzendkosten betalen. Bij 2e hands gaat dat niet op. Ten eerste is er geen aftrek van BTW bij aankoop. Doch bij invoer moet ik wel VAT en import betalen over de aankoopprijs. Dat maakt 2e hands totaal oninteressant.
Dit verhaal zal voor de meeste van jullie niet opgaan maar ik ben lang niet de enige die niet in een EU land woont. En voor al die mensen gaat dit verhaal wel op.
-
Het zal zeker van persoonlijke omstandigheden en ook van het railtype afhangen.
Voor Roco-line is het tweedehands aanbod (zeker zonder bedding, dat zat immers niet in startsets) als ik zo kijk al een stuk kleiner, dus dan wordt het prijsverschil een stuk interessanter.
-
Flex leggen vraagt oefening waarbij het niet zo veel uit maakt of het vlak ligt of in een helix. Maar vaak heeft een helix wel een veel kleinere radius als de bogen die in het zicht liggen.
Maar als je in krappe bogen de spoorstaafscheiding een paar biel laat variëren heb je al één hobbel genomen. Verder is het wat Frans zegt:
En dan geef je ze met een tangetje een kleine knauw in de juiste richting tot ze weer goed blijven liggen.
Flexrails in bochten: altijd vooraf buigen en verder dan de uiteindelijke straal. Ook het einde van je rail moet je vooraf buigen en dat is zeker niet gemakkelijk en wordt vaak vergeten.
Gr, Ben.
-
Het grote nadeel van sectierails, al of niet in een helix, is budget. Laten we even bij een helix blijven voor een voorbeeld. Een cirkel ter grootte van R2 (R3 bij Roco) bevat ongeveer 3 meter rails.dat zijn 3 lengtes flex a €6.- is €18,- Dezelfde cirkel in sectierails zijn 12 railstukken van 30 graden a €3,-. Dat komt op €36,-. Dat is twee maal zoveel!
Op basis van de adviesprijzen van Rocoline kom ik op €23,70 (€7,90 per stuk) versus €33,60 (€2,80 per stuk). Nog altijd 40 procent meer, maar niet 100 procent (twee keer zoveel). Op basis van mijn middelbare school wiskunde denk ik overigens dat 2,5 flex genoeg is voor een rondje r2. Kom ik op een verschil van ongeveer 60 procent.
Kan iedereen voor zichzelf bedenken wat belangrijker is.
-
Ik heb zo'n ding staan en een grote doos flex om te bouwen :) Maar ikzelf denk dat flex meer voordeel heeft. Sectioneel is gewoon makkelijker maar dan heb je in de meeste merken 360 graden rondjes wel 12 stukjes spoor met bijbehorende raillasjes. Ik zou dan zeker daar veel stroompunten maken en/of bv halve cirkels doorsolderen. Flexrail is dan misschien fijner doordat je een kleine meter spoor hebt die je maar 1x hoeft te voeden.
Vele wegen leiden naar Rome, zo ook hier ;)
Aangezien ik bepaald niet vermogend ben e toch mijn treintjes op meen leuk stuk rails wil laten rijden is de keus snel gemaakt. En dan doe ik daar graag wat extra werk voor. Het is een hobby en geen aangenomen werk.
Dat dus :) Alvast succes! (y)
-
Bij het echte spoor, bij ProRail worden sporen zo gelegd dat ze bij een neutrale temperatuur van 25° geen interne spanning hebben. Dit om spoorspattingen te voorkomen Daar kunnen wij ook wat van leren, sporen leggen als het zo'n 20° is, kamertemperatuur en dat is voor ons ook een prettige temperatuur en voor het spoor ook, dan hebben we wat speling als het warm wordt en ook als het kouder wordt.
-
Wat ik wel gemerkt hebben is dat de ene flex makkelijker te leggen is als de andere. Was er met de rocoline (zonder bedding) en de fleschmann profi rail absoluut geen fan van.
Doe tegenwoordig veel met Weinert en dat werkt stukken beter (flex is veel soepeler en daardoor makkelijker in gewenste ronding te leggen.
Heb de helix die ik op de huidige baan heb wel met vaste (rocoline) gebogen rails gemaakt. Vond ik toch makkelijker dan met flex werken. Wel elk railstuk van voeding voorzien om betrouwbare voeding te waarborgen.
Je merkt alleen wek dat het spoor wat gaat verlopen omdat je niet alleen rondgaat maar ook de hoogte in.
Maar denk dat ook hier meerdere sporen naar Rome leiden en je vooral moet doen waar je je zelf lekker bij voelt.
-
Frank, die ervaring heb ik ook. Op de club werken we met flexen van Rocoline. Die is in bogen wat weerbarstig, vooral als je een isolatie moet aanbrengen.
Thuis werk ik al jaren uitsluitend met Peco code 75. Die geeft makkelijker mee, misschien ook wel omdat het profiel dunner is.
Als toegift nog een plaatje van hoe ik het heb gedaan op mijn huidige baan Dubbelom.
Op de scheiding leg ik twee dwarsliggers van printplaat. Omdat die dunner zijn dan de originele dwarsliggers lijm ik er nog een stukje karton onder. Op die printplaatstrookjes soldeer ik de railverbinders vast. De spoorstaven worden niet gesoldeerd, dus die hebben nog wat uitzettingsruimte.
Op de foto is te zien dat de voorste railverbinder is doorgeslepen. Zo ontstaat een elektrische scheiding, maar omdat de twee halve railverbinders vastgesoldeerd zitten, blijven de spoorstaven netjes op hun plaats.
Dit voorbeeld toont een recht stuk, maar in bogen werkt het ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241203-192843-674f7549c07d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241203-192843-674f7549c07d1.jpg)
-
Dat is zeer zeker een hele nette en afdoende oplossing. Toch heb ik daar een vraagje bij. De spoorstaven bij de isolatie kunnen door uitzetting toch bij elkaar komen en weer contact maken. Zelf heb ik ooit met een hierop lijkende methode gewerkt en dat probleem ervaren. Mijn oplossing was toen om een klein beetje 2k-epoxy tussen de kopse kanten te smeren. Daarna is het niet meer voorgekomen.
Dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende flexrails is een zekerheid. Dit wordt veroorzaakt door het materiaal, de afmetingen van de spoorstaaf en de bielsmat. Bijvoorbeeld de bielsmat van Peko code 100 heeft iedere 4 bielzen een onderbreking aan een zijde terwijl bij Piko A-Gleis die onderbreking om de 2 bielsen is. Ook de spoorstaaf van Piko is bij gelijke hoogte van 2,5mm een stuk dunner dan Peco (Kopbreedte van Pico is 0,8mm en Peco 1,0mm) . De soeplesse van Piko is daardoor veel groter als die van Peco. En laten we over de soepelheid van Mätrklin K-flex maar helemaal niet praten. Die is er nagenoeg niet.
-
Wat ik wel gemerkt hebben is dat de ene flex makkelijker te leggen is als de andere. Was er met de rocoline (zonder bedding) en de fleschmann profi rail absoluut geen fan van.
Doe tegenwoordig veel met Weinert en dat werkt stukken beter (flex is veel soepeler en daardoor makkelijker in gewenste ronding te leggen.
Flexibeler maken door aan de onderkant aan 1 zijde de verbindingen tussen de bielzen te verwijderen ;)
-
@Henk Lobomotion, uiteraard moet er nog iets tussen om te zorgen dat de railkoppen elkaar niet ontmoeten. Epoxylijm is een optie, het kan ook met een smal stripje styreen. Zelf laat ik er wat houtlijm tussen lopen. Dat is in natte toestand geleidend, maar eenmaal droog is het een goede isolator.
@Ronald, de flexibiliteit, of het gebrek daaraan, ligt niet alleen in de bielzenmat. Het zit ook in het metaal van de spoorstaven. Sommige blijken veel stugger dan andere.
Duidelijk is dat te merken bij Roco. Die heeft lange starre lengtes bedoeld voor rechte stukken. Daar zijn niet alleen alle bielzen doorverbonden, ook het metaal is stug. De flexibele variant van Roco heeft kennelijk een andere metaalsamenstelling, want die is makkelijker te buigen.
-
Daar zijn niet alleen alle bielzen doorverbonden, ook het metaal is stug
Echt? Ik dacht dat de staven bij de starre rails wat steviger in de stoelen geklemd zaten.
-
Als ik weer op de club kom zal ik er nog eens goed naar kijken.