BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jengelsm op 30 November 2024, 20:08:36

Titel: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: jengelsm op 30 November 2024, 20:08:36
Ben lekker aan het experimenteren met mijn test baantje.
Ik wil binnenkort mijn ‘echte’ baan gaan opbouwen.
Ik gebruik o.m. de ‘witte’ z21, OSSD (wisseldecoders) en YamoRc (r-bus) bezetmelding.
Naast de ‘railspanning’ P en N heb ik 18v en 12v poweradapters.
So far so good.
Vraag:
Mag ik de railspanning N en de 18v en 12v combineren tot een 0 draad?
Ik las daar wat tegenstrijdigheden over.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: bask185 op 30 November 2024, 20:54:44
In principe mag en kan je dit doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-674b67b9e90f0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-674b67b9e90f0.png)

Men raadt dit allen nooit aan om ook te doen met digitaalspanning. Als hier de rode draad ooit in contact zou komen met groen of oranje, dan is je z21 snel stuk.
Het komt ook deels doordat mensen vaak niet weten wat ze doen en ergens een foutje maken.
Het komt ook deels doordat 3-rail rijders graag S88 melders willen gebruiken en die GND versies gaan niet samen met de uitgangstrappen van meeste centrales. Daar komen dit soort tegenstrijdigheden uit voort, denk ik.

[offtopic]
Je kan ook zelf je verdeelprinten maken als je zoiets leuk lijkt. Als je behoefte heb aan een 4, 5 of 10 polige, moet je dat maar in dat draadje aangeven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106377.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106377.0)

Ik wil ze sws ook met plugbare 'aansluitklemmen' maken.
Er bestaat inmiddels ook een 8 polige, die wilde Hans graag hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-674b6c7056f3b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-674b6c7056f3b.png)

Wellicht dat je dit draadje nog interessant voor je is?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112375.msg3222489199#msg3222489199 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112375.msg3222489199#msg3222489199)
[/offtopic]

Mvg,

Bas
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 November 2024, 21:16:27
Heb je echt 12V én 18V nodig?
Zoals Bas zegt, het kan wel, maar er zitten risico's aan als je de nuldraden combineert.
Door spanningsval over de gemeenschappelijke draad kunnen er vreemde dingen gebeuren. Dat kun je verminderen door die draad extra dik te nemen.
Je zou wel een gemeenschappelijke draad kunnen gebruiken voor de 12V en de 18V, maar ik zou de DCC gescheiden houden.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: bask185 op 30 November 2024, 21:20:04
Citaat
Heb je echt 12V én 18V nodig?
Het is wel handig, als je niet je led verlichting wilt zien flikkeren wanneer je wissels schakelen, kan je die wissels lekker een eigen voeding geven en heb je niet van die dure CDU dingen nodig.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 November 2024, 21:45:53
Dat was eigenlijk de achtergrond van mijn vraag: wat ga je met die twee spanningen doen?
Als het is om wissels en verlichting te scheiden, heb je wel een punt. Maar in dat geval zou ik die circuits ook van elkaar scheiden. Bij een gemeenschappelijke nuldraad krijg je over die draad een spanningsval door de stroomstoten van de wissels, waardoor je alsnog de verlichting ziet knipperen.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: bask185 op 30 November 2024, 21:52:51
Zelfs als de decoder blusdiodes gebruikt?
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 November 2024, 22:38:40
Ik zie niet wat die blusdiodes hier invloed op hebben.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Lobomotion69 op 01 December 2024, 07:51:19
Hebben ze ook helemaal niet, blusdiodes doen niets aan de spanningsval over een paar honderd meter draad. Tevens zie ik ook niet dat er een spanningsval zou optreden in een stuk draad van hooguit tien meter. Indien je ervoor kiest om een gemeenschappelijke retour leiding aan te leggen is daar in principe niets op tegen zolang je je maar bewust bent van hetgeen je aan het doen bent. En ja, daar schort het nogal eens aan bij de doorsnee hobbyist. Als eerste moet je je bedenken hoeveel Ampere door die draad kan gaan lopen met de verbruikers die je in je baan hebt liggen, wisselspoelen bijvoorbeeld zijn nogal eens grootverbruikers. De beste is die van Peco (PL-11) die neemt zonder probleem 3 Ampere, andere spoelen van de bekende fabrikanten doen het met circa 1 Ampere. Dat is nog steeds veel. en bedenk dat alle stroom die door drie aanvoerleidingen loopt ook weer terug moet door één enkele retourleiding. Dus ja, daar gaat een beetje meer stroom door en dan is de kans op spanningsverlies ook groter. Zorg er dus altijd voor dat een gemeenschappelijke retourdraad dikker is dan de afzonderlijke aanvoerdraden. Beter kun je motoren gebruiken, een MTB bv vraagt een stroom van nog geen 300mA en een servo nog niet eens 100mA. Dan hoef je je over spanningsverliezen geen enkele zorg te maken. Daarnaast hebben motoren en servo's nog enkele voordelen boven spoelen.
Magneetspoelaandrijvingen waren leuk in de vorige eeuw maar die wil je nu toch niet meer gaan gebruiken? Dat is zo uit de tijd, net als gloeilampjes. Wie die dingen nu nog gebruikt loopt hopeloos achter.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 December 2024, 07:56:38
.....en een servo nog niet eens 100mA.
Daar vergis je je toch in. Een servo kan bij starten makkelijk over de 1A gaan.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: C-rails op 01 December 2024, 08:20:05
Een servo kan bij starten makkelijk over de 1A gaan.

Is wel in ms, dus hoeveel invloed heeft dat?
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Lobomotion69 op 01 December 2024, 11:48:49
Een servo kan bij starten makkelijk over de 1A gaan.
Dan verklaar aub maar eens waarom een servo aan de niet versterkte uitgang van een Arduino totaal geen problemen geeft. Dat werkt zonder een enkel probleem waar een Arduino geen vermogen kan leveren.
Ook mijn, overigens zeer snelle, digitale Ampere meter geeft geen indicatie in die richting.
Of vergis jij je nu met een power servo?
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 December 2024, 13:59:19
Verklaar maar eens waarom sommigen problemen hebben met servo's omdat hun 1A voeding in elkaar kakt.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Lobomotion69 op 01 December 2024, 14:13:09
Zou dat niet eerfder door het volgende verschijnsel gebeuren?
Citaat
Een servo in ruststand trekt nagenoeg geen stroom. Zodra deze in beweging komt loopt de stroom op totdat het eindpunt bereikt is dan keert ze terug in de ruststand. Echter een servo die is ingesteld met een te hoge aandrukkracht kan niet de eindstand bereiken en daardoor ook niet in de ruststand terugkeren. Het motortje blijft proberen de eindstand te bereiken, er blijft een (te hoge) stroom lopen.
Wanneer dit verschijnsel bij meerdere servo's in een baan speelt kan er zomaar 1 Ampere gaan lopen. Maar dat is wat anders  dan 1 servo die 1 Amp trekt, want daar geloof ik geen barst van. Het motortje in een servo is nog kleiner dan die in een MP1. en dat motortje trekt bij lange na nog geen 1 Amp, ook niet wanneer je hem tegenhoudt.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: henk op 01 December 2024, 14:18:30
De schakeltijd van servo's is in ieder geval veel langer dan bij een spoelenaandrijving. Dus gebeurt het gemakkelijker dat meerdere servo's tegelijk stroom trekken. Dat is dan weer een goede reden om toch maar een aparte voeding voor wissels en seinen te gebruiken.

Overigens weten we nog niet waarvoor topicstarter die aparte voedingen denkt te gaan gebruiken.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Ronaldk op 01 December 2024, 14:26:19
Mag ik de railspanning N en de 18v en 12v combineren tot een 0 draad?

Waarom zou je dat willen? Ook hetzelfde voor 12v en 18v lijn? Waarom zou je dat doen? Zoals eerder aangegeven kan het. Maar of het makkelijk is? Zelf heb ik hier gewoon DCC-spanning en 12v-leiding liggen voor alle decoders en verlichting op de baan. Dat werkt gewoon goed. Zorg dat je een relatief zware trafo voor de 12 volt gebruikt (3 tot 5A uitgangsstroom) dan zal er ook niet snel iets flikkeren. Geen vliegerdraad gebruiken maar gewoon goed draad. Stekkers ook niet te klein maar degelijke stekkers. Zoals bijvoorbeeld XLR-stekkers.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 December 2024, 14:41:43
Het motortje in een servo is nog kleiner dan die in een MP1. en dat motortje trekt bij lange na nog geen 1 Amp, ook niet wanneer je hem tegenhoudt.
In zulke gevallen is mijn reactie: dat controleren wij even.
Ik gebruik zelf servo's van Modelcraft, MC-410.
Gemeten tijdens omlopen: 300mA. Als je hem tegenhoudt gaat hij vlot naar 1,5A.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Lobomotion69 op 01 December 2024, 15:10:38
Aha, dat zei ik al. De Modelcraft MC410 is een power servo; torque bij 4,8V  is 44Ncm.https://www.rapidonline.com/modelcraft-mc-410-plastic-gear-jr-standard-analogue-servo-49-9395 (https://www.rapidonline.com/modelcraft-mc-410-plastic-gear-jr-standard-analogue-servo-49-9395)
Ik, en met zekerheid de meesten onder ons, gebruiken een SG90 servo; torque  bij 4,8V is 14,7Ncm.https://www.murkyrobot.com/catalogo/servo-motor-sg90-1-5kg (https://www.murkyrobot.com/catalogo/servo-motor-sg90-1-5kg)
Dat is nogal een verschil nietwaar. Waarom zoveel kracht om een wisseltje om te leggen? Die gebruik je bij spoor 1 of LGB banen, niet bij H0.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 December 2024, 15:29:30
Dan zit daar het verschil. Ik heb juist servo's uitgezocht met een hoge torque omdat ik zelf wissels bouw met verende tongen. Die vereisen wat meer kracht dan een Roco wissel met scharnierende tongen.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: bask185 op 01 December 2024, 16:01:21
Of een servo ook daadwerkelijk 1A trekt vanuit de voeding, hangt sterk af van de decoder. Als de decoder gevoed wordt met 12V en een buckconverter gebruikt en nog een klein weerstandje gebruikt voor elke servo (of een andere stroombegrenzing), dan gaat die decoder echt geen 1A vragen van de voeding. Misschien als ze alle 8 tegelijk om gaan, maar dan hebben we het wel weer over een vrij unieke edge case die het benoemen IMO niet nodig is.

Klaas gebruikt ook geen decoders, die doet omtrent aansturing totaal andere dingen met servo's dan ons normale stervelingen  :P. Ik weet niet of het dan ook niet appels met peren vergelijken is. Ik heb ook geen idee hoe klaas de voeding heeft ingericht verder? Direct aan een grote 5V meanwell gehangen?

Citaat
Dan verklaar aub maar eens waarom een servo aan de niet versterkte uitgang van een Arduino totaal geen problemen geeft. Dat werkt zonder een enkel probleem waar een Arduino geen vermogen kan leveren.
Dit heeft hier helemaal niks mee te maken. Een arduino voedt helemaal geen servo, maar hij doet alleen het stuursignaal. En als je wel plant de on board spanningsregulator te gebruiken met 12V, dan sterft je spanningsregulator redelijk snel.

Bas
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 December 2024, 16:37:31
Ik heb ook geen idee hoe klaas de voeding heeft ingericht verder? Direct aan een grote 5V meanwell gehangen?
Nee, aan een trafo die 5V wisselspanning levert. Aansturen via halvegolf gelijkrichting. Positieve pulsen voor rechtsom, negatieve voor linksom.
Beschrijving staat ergens in een van mijn bouwdraadjes. Moet zelf ook even zoeken waar dat ook al weer was.

De bovengenoemde test heb ik overigens gedaan met 5V gelijkspanning, dat meet wat makkelijker.

Beschrijving gevonden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.90 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.90)
Aan het schema heb ik later nog wat aangepast. 4VAC bleek te weinig, is 5VAC geworden.
In het schema staan 2 diodes D1 en D2 die de plus en de minrail voeden. Dat gaf ongewenste koppelingen. Dus nu heeft elke aandrijving zijn eigen D1 en D2.
Titel: Re: Bedrading voeding spoorbaan
Bericht door: jengelsm op 29 December 2024, 23:42:38
Allen dank voor de reacties.
De baan helemaal 'foolproof' maken zal wel niet lukken. Maar toch....
Ik hou de '0' van de railspanning, de 18v voor de wissels en 12v voor de verlichting gescheiden.
De 'besparing' in meters draad valt in het niet bij de totale kosten.
En de extra 'complexiteit' van de bedrading (onder de tafel) valt wel mee.....