BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: barry1972 op 29 August 2006, 08:38:03
-
hoi,
Ik ga voor het eerst werken met een schaduwstation (zie ook de topic bij baanplannen) nu is mijn vraag;
Hoe zorg ik ervoor dat een trein niet op een wissel stil komt te staan maar netjes op een spoor blijft staan zodat als ik met een andere trein wegrij deze de andere niet raakt.
ofwel hoe kan ik de trein netjes parkeren zodat er geen botsingen ontstaan?
ik rij marklin digitaal
m.vr.groeten barry
-
ik vroeg het me ook af en heb eigenlijk al een op lossing. als je schakelrailjes plaats en die verbindt met ledjes dat zo dra de trein er over heen rijdt het ledje brand, en dat weet jij dat je moet stoppen.
ik heb het niet zelf bedacht dus kan ik het ook niet goed uitleggen maar zoiets is het. misschien weet iemand anders wat ik bedoel ???
Groetjes,
Robbert
-
Aan Barry
Rij je analoog of digitaal? en wanneer je digitaal rijd wat precies?
Er zijn namelijk heel wat oplossingen voor heel wat systemen. Maar dan moeten we wel weten wat je rijd.
m.v.g.
Mark
-
Aan Barry
Rij je analoog of digitaal? en wanneer je digitaal rijd wat precies?
Er zijn namelijk heel wat oplossingen voor heel wat systemen. Maar dan moeten we wel weten wat je rijd.
m.v.g.
Mark
marklin control unit 6021, c rails.
op mijn vorige baan schakelde ik de wissels met drukknopjes met terugmelding. ik heb nog geen pc besturing.
Ik heb zelf gedacht aan bezetmelding maar dan weet ik niet of de trein op tijd stopt, of anders met een webcam of zoiets ?
Ik ben nog een leek qua bezetmelders want heb hier nog nooit mee gewerkt, ook niet met seinen.
-
Bezetmelding valt bij Märklin (digitaal) reuze mee. Gewoon linker- (of rechter) rails isoleren van de rest van de baan en dezelfde rail verbinden met een lampje (of ledje + weerstand). Vanaf het ledje/lampje weer een draadje laten lopen naar de middenrail en klaar is Barry. (Je kan het lampje ook een aparte voedingsbron geven.)
Komt er een loc/wagen op de rails, dan laten de ongeisoleerde assen een stroom van de rechterrails naar de linkerrails laten lopen en gaat het lampje branden. De wielen fungeren als het ware als schakelaar.
Henk
-
Bezetmelding valt bij Märklin (digitaal) reuze mee. Gewoon linker- (of rechter) rails isoleren van de rest van de baan en dezelfde rail verbinden met een lampje (of ledje + weerstand). Vanaf het ledje/lampje weer een draadje laten lopen naar de middenrail en klaar is Barry
Bij de marklin K en C rails is het makkelijker dan bij de M-rails
mvg,
Matthijs
-
Ook bij M-rails is het makkelijk Matthijs.
Middels een eenvoudig schema van electronische detectie kan je dit ook bewerkstelligen. In dat geval gebruik je de draad van de middenrails.
Schema vindt je bij http://home.hccnet.nl/dk.hen/tmu.html (http://home.hccnet.nl/dk.hen/tmu.html).
In plaats van de terugmeldunit plaats je bijvoorbeeld een LED met de juiste weerstand aan een 5V voeding.
Uitgangspunt is wel dat de middenrail constant onder spanning staat.
Voordeel van deze methode is overigens dat als hobbyisten overgaan van analoog naar digitaal niet direct de baan behoeven "te slopen" om medlingspunten aan te brengen. Met name met reeds aangelegde schaduwstations is dit een uitkomst. In de regel wordt daar namelijk bij analoog een spanningsloos stuk gebruikt om de trein te stoppen. Bij digitaal kan je die gewoon onder spanning.
Groeten
Olav
-
Ja want als je bij de marklin m-rails de middengeleider gebruikt voor terugmelding. En deze wilt aansluiten op een s88 decoder heb je een s88 decoder nodig met OptoCouplers toch???
Andere mogelijkheden waren een rail er uit halen en geisoleerd weer terugplaatsen of die speciale contactrailsen gebruiken.
mvg,
Matthijs
-
Bezetmelding valt bij Märklin (digitaal) reuze mee. Gewoon linker- (of rechter) rails isoleren van de rest van de baan en dezelfde rail verbinden met een lampje (of ledje + weerstand). Vanaf het ledje/lampje weer een draadje laten lopen naar de middenrail en klaar is Barry. (Je kan het lampje ook een aparte voedingsbron geven.)
Komt er een loc/wagen op de rails, dan laten de ongeisoleerde assen een stroom van de rechterrails naar de linkerrails laten lopen en gaat het lampje branden. De wielen fungeren als het ware als schakelaar.
Henk
Henk even vragen of ik het goed begrijp, ik schaf een m set 74030 aan en schuif deze isolator aan dezelfde zijdde van de rails aan 2 kanten erin (bijv. rechts voor rechts achter) dan een draad vanaf deze geisolleerde staaf naar een lampje van +/- 19 volt (weet je toevallig geschikte van bijv. conrad?) en vanaf de middenrail ook een draad naar het lampje?
Dat zou inderdaad zeer makkelijk zijn ;D
Probleem hierin is dan wel dat als de trein langer is dan het opstelspoor het lampje brand maar de achterzijdde van de trein ook nog op een wissel staat, je zal dus toch in het schaduwstation moeten kijken.
Mocht ik het niet goed begrepen hebben hoor ik het graag alvast bedankt
groeten barry
-
Als rail isolator is ook kleine krimpkous geschikt.
Ook nogeens VEEL goedkoper
-
Henk even vragen of ik het goed begrijp, ik schaf een m set 74030 aan en schuif deze isolator aan dezelfde zijdde van de rails aan 2 kanten erin (bijv. rechts voor rechts achter) dan een draad vanaf deze geisolleerde staaf naar een lampje van +/- 19 volt (weet je toevallig geschikte van bijv. conrad?) en vanaf de middenrail ook een draad naar het lampje?
Dat zou inderdaad zeer makkelijk zijn ;D
Zo makkelijk is het nou net nog niet. Als je de onderzijde van de C-rail goed bekijkt, zie je dat de spoorstaven onderling ook verbonden zijn. Als je dus aan 1 zijde van de rail de railsstaaf isoleert, dan is deze via de andere zijde van de rail toch verbonden. Je zult aan de onderzijde van de rail ook het bruggetje door moeten knippen om een isolatie te krijgen. Let er wel op dat de losse delen niet tegen de middenleider aankomen.
-
oke bedankt. was mijn spullen al weer een beetje aan het uitpakken naar de verhuizing en kwam daar een paar "geknipte" rails tegen van de spoorwegovergang, er ging gelijk weer een lichtje branden :D
en straks ook hopelijk ;D
-
Ik zou graag de volgende verlichting hiervoor gebruiken;
LED-SIGNAAL 24V ROOD/GROEN
conrad no. 141461-11
iemand ervaring om deze volgens bovenstaande aan te sluiten?
dus brand groen als spoor is vrij, gaat rood branden indien spoor bezet.
of is dit niet mogelijk?
alvast bedankt!