BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: MJ11 op 30 November 2024, 10:22:06
-
hoi allemaal,
Toen ik laats mijn Roco centrale met multimous had aangesloten en mijn nieuwe wisseldecoder. Heb ik een hele tijd kunnen rijden. Maar toen 2 dagen later is het mis gegaan met 1 wissel. ik was lekker aan het rijden toen ik mijn moeder met trots liet zien dat alles werkte. Toen ik dat wou laten zien ging het mis. Ik zette 1 van mijn wissels over en ik zie een wit licht in de wissel. Ik denk zal wel weerkatsing zijn van de zon. Toen deed ik mijn gordijn even dicht en het bleef een wit licht geven. Toen rook ik ook verbrande lucht. Wat bleek dus die wissel is dus vanbinnen gaan brand. (Alles is gelukkig heel gebleven de wissel niet maar goed) dus ik mijn opa appen van. "ER KOMEN VONKEN UIT MIJN WISSEL!" en mijn opa wist ook niet hoe dat kon. Dus weet iemand hoe dit kan komen?
Groet,
Marvin
-
Hallo Marvin,
Zet hier nog even neer welke wisseldecoder je gebruikt en welke wissels je hebt. Dan krijg je sneller gerichte adviezen.
Tom
-
En is de wissel zelf verbrand of de wissel aandrijving?
-
Kun je een foto laten zien van hoe het wissel er nu uitziet?
-
de wissel aandrijving is gaan branden en ik gebruik deze wissel decoder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2024-11-30-om-11-00-12-4f948910-674ae24da6943.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2024-11-30-om-11-00-12-4f948910-674ae24da6943.jpg)
deze wissel decoder heb ik van mijn opa gekregen en die heeft zelf laten maken
en dit is de wissel aandrijving:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2024-11-30-om-12-48-13-b80e25bb-674afb98d199a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2024-11-30-om-12-48-13-b80e25bb-674afb98d199a.jpg)
-
Ik ben niet thuis in deze aandrijving, maar wat zou kunnen: Als deze eindafschakelcontacten gebruikt en de decoder schakelt continu ipv met pulsen. Dan kan het gebeuren dat er een eindafschakelcontact stuk is gegaan met als gevolg dat er continu stroom door de aandrijving liep. Die werd warm, de isolaties smelten en poef.
Bas
-
Dat zal nog wel eens kunnen ja
-
Ik heb die piko aandrijvingen ook gehad, die trekken erg veel stroom, je schrijft
dat het een zelfbouw-decoder is. Als die veel stroom kan leveren (en blijft leveren),
en geen kortsluitbeveiliging heeft, dan blijft het stoken als de aandrijving zelf niet afschakelt.
Paar keer heen en weer met de hand, en kijk dan eens wat er gebeurt (in beide standen van het wissel)
fred
-
Wat leuk dat je de hobby deelt met je opa, Marvin!
Heb de spoelen ook gehad.
Ik kan mij ergens vaag herinneren dat
1. Ik een weerstand in de zwarte draad had opgenomen
2. De wisselspoel moest aangepast worden. Er werden destijds ook spoelen MET en ZONDER eindafschakkeling verkocht door AWM Modeltreinen.
Heb even zitten zoeken:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23871.0
Helaas werkt de link naar de beschrijving van de aanpassing in dat draadje niet meer.
Sowieso gaven die spoelen bij mij problemen met schakelen. Het veertje in de spoel is namelijk erg kwetsbaar.
Is het een idee om een wisselmotor onder de wissel te monteren?
Groet,
Michiel
-
Ik zou eerder de decoders vervangen door een degelijke (no offense) die gewoon met pulsen schakelt. Als je problemen krijgt met het niet of niet goed omgaan voor wissels, zou ik ook iets van een voedingsspanning pakken van 19V dan hebben ze een grotere kick. De voeding moet wel voldoende stroom kunnen leveren. Ik zou dan een 5A voeding voor kiezen.
Mvg,
Bas
-
Bij mij konden de kuehn wd10 decoders niet met de piko aandrijvingen
overweg. Een weerstand hielp wat, maar niet genoeg.
Fred
-
Dit is al mijn 2 de decoder die gezeur heeft met deze wissel. bij de vorige decoder ging hij niet eens om of nauwlijks
-
De beste en simpelste oplossing is een MTB MP1 wisselmotor. Die kun je met jouw bestaande decoder schakelen en vind het helemaal niet erg wanneer er een continu spanning opgezet wordt. Dan wordt je wissel betrouwbaar omgelegd zonder problemen.
Voor het aansturen van magneetspoel aandrijvingen kun je het best een YaMoRC YD8008 decoder nemen. Deze decoder beschikt over een CDU circuit waardoor ook de weerspannigste aandrijvingen omgaan. En, niet geheel onbelangrijk, schakelt de spanning af na 250msec. Waardoor doorbranden van de spoel niet meer voorkomt.
-
Standaard pulslengte is 30ms dacht ik. Het heeft zelden zin om een puls langer dan 100ms te schakelen.
Als je wissel dan nog steeds niet goed gaat, kan je nog de spanning verhogen.
Mvg,
Bas
-
Een andere insteek: ik heb het zelf niet zo op de standaard wisselaandrijvingen, gebruik liever servo’s. (Kleine stappenmotoren nog mooier maar vond ik niet zo nodig)
Zijn stil, snelheid van beweging makkelijk in te stellen. Geen klak-klak geluiden. Prima aan te sturen met DCC adressen maar ook desnoods met een schakelaar.
-
Voor een MTB wisselmotor is 250ms te kort. Die zou ik minstens op 1 sec. zetten, liever nog iets langer. Zo'n motor moet de tijd krijgen om helemaal naar de eindstand te lopen, anders wil hij niet meer terug.
-
Dat klopt. Maar in het onderhavige geval wordt gesteld dat de decoder een continu spanning afgeeft waardoor de spoel is uitgebrand. Dan kun je er prima een MTB aanhangen. Toch?
-
Keuze of een goede decoder die pulsen afgeeft en voldoende sap kan leveren en de piko aandrijvingen blijven gebruiken.
Of om goed werkende aandrijvingen er uit rausen, weg te gooien en ~€15 per wissel spenderen? Ik noem dat kapitaal vernietiging.
Ik snap ook niet, als je zou gaan vernieuwen waarom je wisselmotoren zou nemen daar die veel meer geld kosten dan servo's. Een beetje servo heb je voor €2 a €3 waar zo'n MTB al gauw iets van ~€14,- kost. Servo decoder heb je voor €30 of minder. Voor €10 meer heb je ook nog puntstuk polarisatie relais.
Mvg,
Bas
-
Wanneer het dan uitsluitend over de kosten gaat is een DCCNext decoder het allergoedkoopst. 12 Servo's met 4 x puntstukpolarisatie of 8 servo's met 8x puntstukpolarisatie. Zeg maar hoe je het hebben wilt voor nog geen €30,0 Euro (gebouwd) en een bouwpakketje is nog eens veel goedkoper. Moet je wel goed kunnen solderen.. Oh en daar komt dan nog €0,50 bij voor de relais per stuk. Wie biedt minder?
En voor een servo (GS90) betaal ik minder dan €2,-.(plastic tandwielen). Voor een paar dubbeltjes meer heb je metalen tandwielen. Alles bij Ali.
-
Een beetje servo heb je voor €2 a €3 waar zo'n MTB al gauw iets van ~€14,- kost.
Dat verschil wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het land waar die dingen geproduceerd worden. Misschien gaan de Chinezen ooit nog klonen van de MTB's maken.
-
Hehe true dat ::)
-
Ja met kinder- en dwangarbeid kan die prijs inderdaad nog een stuk lager.
-
Wie biedt minder?
@Lobomotion69
Ik verkoop zelf ook DCC decoders. Uiteraard voor iets meer dan een dccNext, want ik ben 'gezegend' met BTW enzo, en ik heb bepaalde onkosten enzo, maar ik zet alle ontwerpen online met uitleg over je ze zelf kan laten fabriceren. Het is mijn hoop dat winkeliers dit ook een keer gaan oppakken.
Als we kijken naar de OS-ServoDriver Mk1. Die kan 8 servo's zonder puntstuk relais. Ik vond 12 servo's een beetje puntloos, dat heb je vaker niet nodig dan wel. Ik heb zojuist een offerte gaan voor een productie van 5 stuks. Dat is de minimale hoeveelheid wat je moet afnemen en tevens de meest onrendabele hoeveel met de hoogste prijs per stuk dus. En we hebben het over een volledig in elkaar gesoldeerd board, met DCC en een goede buckconverter om servo's mee te voeden en alle through hole connectoren zijn ook gesoldeerd. Je hoeft dus niet te solderen en dit is zeker geen bouwpakket.
Meer printen => lagere prijs per print
5 printen => €15 p.p.
10 printen => €11 p.p.
50 printen weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik dacht dat ik ergens op de €7 of €8 eindigde. Je hebt dan alleen dus 50 DCC decoders, what to do with them ::)
Als je relais wilt voor puntstukken, kan je Mk2 versie bestellen, die kan 6 servo's met punstuk relais en die is een paar eurie duurder, maar dan heb je ook wat. Je hoeft namelijk geen losse relais te gebruiken en je ringleiding door te jassen naar al die relais. Op die Mk2 zit dat op de print zelf zodat je absolute bare minimum draden hoeft te trekken. Je 6 puntstukken en 2 railspanning draadjes kun je direct op de decoder aansluiten. Geen gedoe met externe relais.
Ze komen wel 'leveloos' (geen software) en ze dienen 1 malig geprogrammeerd te worden. Maar dit is ook zo bij een dccNext right?
Voor dat bestellen heb ik een handleiding
Voor de software er op te zetten, heb ik ook een handleiding.
Ik persoonlijk vind ze zelf makkelijker inregelen wat je op 2 verschillende manieren kan doen en waarbij je niet vastgekluisterd zit aan een computer.
Dit filmpje is mijn inregelinstructie (https://www.youtube.com/watch?v=UU7Uw2Fzbb0), oordeel zelf of je het makkelijker of moeilijker vindt. Maar over de prijs valt niet te twisten. De helft van een dccNext, geen solderen, geen aparte 5V voedingen fixen, geen geklooi met draadjes, geen computer met terminal nodig.
Mvg,
Bas
-
Hallo allen,
ik ben bezig geweest met het door meten en testen met mijn opa heel erg bedankt voor de hulp, We kwamen tot de conclusie dat de wissel is doorgebrand omdat de eindafsluiting was doorgebrand en niet meer perfect werkte. Ik heb voor kerst een nieuwe wissel aandrijving gekregen (y)
dus die heb ik door gemeten en getest blijkt 14 volt te zijn die nieuwe. En ga bezig met hem aansluiten.
Met Vriendelijke Groet,
Marvin Janssen
-
Goed om te horen!
Succes Marvin (y)
Groet, Bas