BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: heuvelbaan op 28 November 2024, 15:44:54
-
Beste,
Ik heb een vreemd probleem. Ik rij 2 rail digitaal met een DR5000 centrale.
Ik rij met een trek/duw trein met een stuurstand rijtuig.
Als de trein trekkend (dus de loc voor) over een bepaald wissel komt remt deze af tot bijna stilstand.
Als de trein duwend (dus de de stuurstand voor) over een bepaald wissel komt remt deze af tot bijna stilstand.
Daarna rijdt de trein weer rustig verder,
Aangezien het bij de loc en de stuurstand gebeurd heb ik nog geen ander treinstel geprobeerd.
-
Dit klinkt erg als een kortstondige kortsluiting op de wissel die iets lijkt te triggeren in de decoder.
ZIe je vonkjes komen op het wissel wanneer de trein er over gaat?
Zit er een powerpack in de loc?
Mvg,
Bas
-
Nee, ik zie geen vonkjes.
En er zit geen powerpak in de loc.
Bij kortsluiting zou de centrale in error gaan.
Zal vanavond de multimeter er eens tegenaan houden.
-
Bij kortsluiting zou de centrale in error gaan.
Als die langer duurt dan de ingestelde periode wel.
Centrales laten kortsluiting toe voor 50ms-100ms om niet te trippen op piekstroompjes.
Het verlies van spanning als gevolg van een sluiting, zou iets raars kunnen triggeren in de loc.
Mvg
Bas
-
Ik rij met een trek/duw trein met een stuurstand rijtuig.
Als de trein trekkend (dus de loc voor) over een bepaald wissel komt remt deze af tot bijna stilstand.
Als de trein duwend (dus de de stuurstand voor) over een bepaald wissel komt remt deze af tot bijna stilstand.
1e de loc remt af?
2e is de loc dan op dezelfde positie als in 1?
-
Mogelijk zit er een sleperschakeling in de lok, die zorgt er voor dat er altijd alleen aan de voorzijde (gezien in de rijrichting) stroom wordt afgenomen. Veelal kun je dat ook uitschakelen en hoe dat moet zou je in de handleiding kunnen vinden.
Gr, Ben.
-
1e de loc remt af?
Ja de loc remt af.
2e is de loc dan op dezelfde positie als in 1?
Nee, dan is de stuurstand op de positie van de loc in 1
-
Als die langer duurt dan de ingestelde periode wel.
Centrales laten kortsluiting toe voor 50ms-100ms om niet te trippen op piekstroompjes.
Het verlies van spanning als gevolg van een sluiting, zou iets raars kunnen triggeren in de loc.
Mvg
Bas
Zojuist een led met weerstand aangesloten op de betreffende wissel, de led blijft gewoon branden en geen kortsluiting op de centrale.
-
Mogelijk zit er een sleperschakeling in de lok, die zorgt er voor dat er altijd alleen aan de voorzijde (gezien in de rijrichting) stroom wordt afgenomen. Veelal kun je dat ook uitschakelen en hoe dat moet zou je in de handleiding kunnen vinden.
Gr, Ben.
Wat is een sleperschakeling? Hier heb ik nog nooit van gehoord.
-
Nog een kleine update, op het moment dat de loc afremt rijden de andere locs op normale snelheid door.
Er rijden op dit moment 4 treinen tegelijker tijd.
Maar als ik alleen de trek/duw trein laat rijden gebeurt het ook, het is dus geen vermogen probleem
-
Zojuist een led met weerstand aangesloten op de betreffende wissel, de led blijft gewoon branden en geen kortsluiting op de centrale.
Een kortsluiting van < 50ms zie je niet terug in een ledje.
Als de loc remt, kan ik 2 dingen bedenken. Of iets of iemand stuurt de loc naar 0 maar gezien het verhaal kan dat niet.
Hij denkt om een of andere reden dat hij op een rem module staat, zoals een ABC of een Märklin equivalent.
Deze kan je wellicht oplossen op met CV programmering. Dan moet je in de handleiding kijken welke CV dat is. Ik weer niet welke trein of decoder je hebt. Zoeken naar ABC remmen en dat uit zetten.
Mvg,
Bas
-
Wat is een sleperschakeling? Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Dit, in bijvoorbeeld een Roco lok. Als gezegd: zorgt er voor dat alleen de trein aan de kop stroom afneemt.
Wat heb je voor trein, waar hebben we het over?
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q70/923/oDgQSB.png) (https://imageshack.com/i/pnoDgQSBp)
-
Hangt er een handregelaar aan de DR5000, een computer of beide?
Ik zie soms gelijkaardig gedrag terug op het moment dat ik met de WLANmaus een loc bestuur die in iTrain nog op automatisch of halfautomatisch rijden staat. Omschakelen naar manueel en het gedrag is verdwenen. Het gaat dan wel niet om 1 wissel, maar om het binnenrijden van een ander blok.
-
Andere locs rijden wel door over dit wissel?
-
Kan het ook een mechanisch probleem zijn?
wielafstand? spoorwijdte nog wel goed? ligt er rommel vuil in het wissel? Op andere wissels rijdt het treinstel wel gewoon door? rails vies?
Albert
-
Sorry voor het late antwoord maar ik ben een aantal dagen ziek geweest.
@Ben het gaat om een Fleischmann BR94 met 3 rijtuigen. Waarvan dus 1 stuurstand.
Inmiddels de stuurstand even vervangen door een wagon met alleen licht, maar het probleem blijft.
@Jonast Ja een computer en een handregelaar, de handregelaar staat op een compleet ander adres dan de loc.
@Scratchbuilt, spoorwijdte is goed, je hoort echt de motor langzamer gaan draaien. Trein rijdt normaal over alle andere wissels.
Sporen zijn niet vies en er ligt ook geen troep op.
Morgen eens met een andere loc gaan testen.
-
Maakt de “paddenstoel “
Misschien ergens contact?
-
Ik ken rocrail niet.
Maar zit er een wisselstraat beperking in de software die aanstaat op deze loc
ik rijd met koploper, endaar zit dit ingebouwd
-
Morgen eens met een andere loc gaan testen.
Of je kunt ook de volgende test doen: je pakt een flexrail en verbindt die met wat testsnoertjes aan het vóórliggende baanvak. Je pakt een tweede stuk rail en legt dat net als de wissel aan de flex. Maar dat stuk verbind je met de 2 polen op de wissel, of ook als tweede test direct aan de bedrading. Wat gebeurt er dan ?
Hetzelfde: ligt in geen geval aan de wissel maar aan de aansturing van dit stuk rail (bedrading, programma, ..... ?).
Rijdt wel goed: ligt aan de wissel ( polarisatie, slecht aansluitende wisseltongen, ..... , zwakke kortsluiting door berijden? )
Het eerste is het meest waarschijnlijke, want er is geen verschil tussen bezetmelding door loc of stuurstand. Maar het uitsluiten van andere zaken lijkt me wel nuttig.
-
Bijkomende vraag: hoe heb je de wissel aangesloten, zowel in de bedrading als in je programma ? Want met de stuurstand voorop zorgt die (de wissel) voor een bezetmelding die de loc in het voorgaand baanvak doet afremmen.
Dat zou in theorie kunnen, als je de bezette wissel ziet als bezet baanvak, dus de loc in het voorgaande gaat afremmen.
Maar dat is weer in tegenspraak met het afremmen van de loc op de wissel, dat zou kunnen als het volgende baanvak een signaal doorgeeft. Is de wissel wel losgemaakt van de baanvakken, zowel fysiek als in het programma ?
Ik lees trouwens niet om welk programma het gaat. Maar in iTrain moet je wel opletten of je de wissel wel gescheiden hebt van de aanliggende baanvakken. Kijk goed na of er geen gekoppelde delen aan zitten, of hoe iTrain dat ook noemt. En dat geldt denk ik ook voor andere programma's.
-
Morgen eens met een andere loc gaan testen.
Heb je dat nog niet gedaan? Dat is toch het eerste wat je doet om te bepalen of het aan het wissel ligt of aan de lok. Dat is handig om te weten nog voor je een vraag op het forum pleurt.
Zelf nadenken is tegenwoordig niet meer trendy.
-
Heb je dat nog niet gedaan? Dat is toch het eerste wat je doet om te bepalen of het aan het wissel ligt of aan de lok.
Is mijn idee ook. Er worden meteen allerlei digitale oorzaken bedacht maar we weten helemaal niet waar het mis gaat. Kan naar mijn idee nog steeds een mechanische oorzaak hebben aangezien de loc kennelijk wel over andere wissels rijdt. Heeft TS een schuifmaat?
Albert
-
Kun je op de centrale zien of de snelheid door de computer terug geregeld wordt of blijft de aangestuurde snelheid gelijk?
Als de aangestuurde snelheid gelijk blijft zou ik het in mechanische zaken zoeken. Maar inderdaad eerst maar eens kijken wat andere locs doen op dat wissel. (een 94ér heeft 5 starre assen, die heeft een hekel aan boogstralen kleiner dan 415mm).
Edit, je stuurstand haperde op hetzelfde punt, dus dit is niet waarschijnlijk...
(ook) Albert
-
Heeft die BR94 met de stuurstand een sleperschakeling? Oftewel krijgt de lok altijd stroom van de voorste sleper? Zo niet dan zullen andere loks waarschijnlijk ook geen probleem heben dan zou ik het zoeken in de besturing software. Het is tenslotte dezelfde tractie.
Hebben andere loks wel hetzelfde probleem op dit wissel dan is daar iets mee aan de hand. Foutieve polarisatie of anderszine fout aangesloten.
Vergelijken en uitsluiten, deduceren en reduceren.
-
Hier weer even een late reactie, ivm met ziekte ben ik (nog) niet zo veel met de treinen bezig.
Maar gisteravond toch maar even getest met een andere loc. En dus hetzelfde verhaal.
Ik zie de regelaar even naar 0 gaan en dan weer naar kruissnelheid als de loc of stuurstand het wissel oprijd.
Het is dus niet iets mechanisch.
Ik gebruik als software ProRail. Daar worden de wissels niet in blokken meegenomen.
Heb ook al bij de rijwegen gekeken of er ergens een snelheidsvermindering is ingesteld.
-
Prorail software?
-
Zit er in het wissel niet ergens een voedingsonderbreking?
Probeer ook eens handmatig te rijden, dus je besturingsprogramma even uitschakelen.
-
Sorry RocRail. :-)
-
Zit er in het wissel niet ergens een voedingsonderbreking?
Probeer ook eens handmatig te rijden, dus je besturingsprogramma even uitschakelen.
Nee, alle delen hebben spanning.
Ik zal het nog eens handmatig proberen.
-
Ik gebruik als software ProRail.
Oh maar dan is het logisch dat het niet werkt hahaha ;D
Kan het zijn dat wanneer de loc bij de wissel komt er een stroomaansluiting naar een terugmelder zit?
Dus is het zo dat als de loc fysiek over het raillasje op t wissel komt dat deze remt.?
-
Dave.
Daarom is Klaas zijn opmerking om handmatig over het probleemstuk te rijden zo gek nog niet.
Jos
-
Ja inderdaad kijken wat er aan bezetmelding oplicht.
-
Beste,
Door drukke werkzaamheden even wat minder aandacht voor de treinen.
Maar! Ik heb nu met een andere loc getest en deze heeft dit probleem niet.
Wat ik wel vreemd vind als het om de lagere spanning van de melder gaat, waarom had de vorige loc er dan geen last van?