BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Rob Ellerman op 23 November 2024, 21:24:58
-
Afgelopen week al een ‘omgekatte’ Pruisische bagagewagen laten zien die na het einde van WO1 in 1918 als herstelbetaling in Elzas-Lotharingen bij de Chemin de fer d’ Alsace-Lorraine terecht kwam in het kader van herstelbetalingen. Bij deze ook nog een rijtuig met de zelfde achtergrond maar nu afkomstig van de K.B.St.Eisenbahn. In het eerste geval ging het om een Fleischmann rijtuig 5080K, in het tweede geval om exemplaar van Roco en wel 45149. Beide rijtuigen zijn bedoeld om aan de voor- en achterzijde dienst te doen van een vooroorlogse ‘Edelweiss’ zoals deze reed van Amsterdam naar Luzern en Zürich. Die trein hoop ik in model dezer dagen te tonen, maar ik wilde u toch eerst nog kennis laten maken met de twee bagagerijtuigen in de jas van de A.L.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1707-674239d8ebe81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1707-674239d8ebe81.jpg)
Dit is het Fleischmann rijtuig, cat.nr 5080K, regelmatig te vinden in advertenties en op beurzen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1712-674239d8854f9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1712-674239d8854f9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1713-674239d915883.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1713-674239d915883.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1715-674239d9c87e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1715-674239d9c87e0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1714-674239d9eb9c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1714-674239d9eb9c3.jpg)
De vier foto’s hierboven zijn van het omgespoten Roco-rijtuig 45149. Transfers zijn afkomstig van Jean Buchmann.
De complete trein zal te zien zijn in het lopende draadje over de ‘Edelweiss’.
Rob
-
Wauw...
Die zijn gaaf Rob!! (y)
-
Heel mooi, Rob. En ik ben benieuwd naar de hele trein.
Groet
Fred
-
Ik ben ook benieuwd naar de sleep. ;)
Kees.
-
Zoals beloofd gisteren heb ik een treinsamenstelling gemaakt met een NS3700, een EdN- en een FdO couplage en twee fourgons van de Alsace-Lorraine. Hierbij een paar plaatjes, de rest ga ik aanvullen in de ‘Edelweiss’ draad die al loopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1723-674332c9dca1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1723-674332c9dca1b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1718-674332c9f0cfe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1718-674332c9f0cfe.jpg)
-
Eerlijk gezegd vind ik de bagagewagens er stukken beter uitzien dan de rijtuigen ertussenin...
-
Is die Flm op schaal?
-
Ja, het Fleischmann-model meet 21,2 cm, het grote voorbeeld is 18,590 m lang. Scheelt een goeie millimeter. Komt ook overeen met hetzelfde type wagens die destijds bij de SS, NBDS en later NS dienst hebben gedaan.
@ Gert Arkema: resada-groen is weer eens wat anders ;D
Rob
-
Passend zou ook de Märklin Württemberger Packwagen 42128 zijn geweest...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz160-67445ff3d561a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz160-67445ff3d561a.jpg)
-
Komt ook overeen met hetzelfde type wagens die destijds bij de SS, NBDS en later NS dienst hebben gedaan.
Er was ooit een NMBS-versie ( > ex-Pw4u) door Fleischmann. Is dit hetzelfde bagagerijtuig ?
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/8/4/78684-large_default.jpg (foto ter info, Cooltrain)
-
De Fleischmann is gewoon nog steeds een mooi rijtuig wat goed op schaal is. Het enige is dat die rijtuigen wel eens wat hoog op de pootjes staan. Is de Märklin meer overeenkomend met het grote voorbeeld van de Alsace-Lorraine? Zijraam midden en schuine afdakjes boven de deuren van de balkons?
..
@ Gert Arkema: resada-groen is weer eens wat anders ;D
Inderdaad, maar los daarvan; het is een fijner gedetailleerd rijtuig, zowel bijvoorbeeld glasinzet/wanddikte/dakdetails als fijnere subtiliteit in opschriften en belijning.
-
Dat Fleischmann bagagerijtuig staat inderdaad net even te hoog op de poten. Ik denk dat er met het verwijderen van een paar puntjes bij de draaistelbevestiging nog wel wat winst te behalen valt zonder dat de flenzen gaan aanlopen. Het zijraam midden zit overigens maar aan één kant...
De info over het gebruiken van dit rijtuig voor het omkatten naar een AL-model komt van Jean Buchmann, de man geldt als een expert op het gebied van de AL spoorwegen en is daarnaast een begenadigd modelbouwer: https://trainalsace.fr/ (https://trainalsace.fr/)
Er staat me bij dat tot voor kort bij de Marklin rijtuigen de bufferbalk te hoog was aangezet. De foto die Odaoda net heeft geplaatst lijkt dat zo op het eerste oog te bevestigen... Ik heb er hier geen liggen waar ik de schuifmaat op los kan laten.
Rob
-
Is dit (bijna) hetzelfde bagagerijtuig ?
Er was ooit een groene NMBS-versie (ex-Pw4u) door Fleischmann.
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/8/4/78684-large_default.jpg (foto Cooltrain)
-
Ja klopt bijna. Dit rijtuig heeft geen vouwbalgen maar is verder identiek.