BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: PkAlfisti op 19 November 2024, 21:58:47
-
Hi, ik wil in principe de Märklin aansluitrail nr 2290 van gebruiken in een nieuwe aan te leggen schaduwstation i.p.v. de draden apart te solderen. Voor het zicht hoef ik het niet te laten, het gaat mij om de beste aansluiting. K-rail is wat lastig te solderen (understatement :-)
De railstukken vallen wel binnen diverse blokken en worden aangestuurd door het programma iTrain. Dus elke aansluiting levert de stroom aan één blok.
Is dit de betere optie of toch solderen...? Wat is de algemene mening...
Grt, Paul
-
Hallo Paul,
Ik heb het altijd gesoldeerd aan de onderzijde van de rails bij de lipjes, maar dan moet je eerst goed schoonmaken en de onderkant van de Puko's even vrijkrabben. De aansluitrails is ook goed, maar zorg dan wel voor goede railverbinders en lipjes, want deze zorgen voor de stroom van het blok.
-
Dank je Bert. Ik gebruik voor het schaduwstation sowieso nieuwe rail (om zoveel mogelijk kans op onderbrekingen zo klein mogelijk te houden)
Prettige avond verder.
Paul
-
Ik kreeg met de 2290 een bezetmelding van het blok. Daarom heb ik deze er uit gelaten. Dus doe ik het op de manier van Bert.
-
Solderen aan k rail is geen enkel probleem. Even schoondremelen, klein beetje soldeervet (purine ?) solderen.
-
Hi Bas, kijk dat had ik 'ooit' ergens ook zo gelezen van die bezetmelding. Dus dat gaat hem dan niet worden. Terug naar de soldeeroptie (al dan niet met purine) En even goed uitzoeken welk type soldeer...
Avondgroet,
Paul
-
Hi, welke soldeer gebruik je voor K-rail?
Avondgroet,
Paul
-
Gewoon normaal loodtin met harskern. btr bezetmelding, de beide rails van de aansluitrail zijn doorverbonden, dit itt normale krail.
-
Solderen gaat prima.
Je kunt elektradraden aan de spoorstaven solderen door de soldering op de zijkant van de raillassen aan te brengen. Doe dat aan de buitenzijde van het spoor, dan kunnen de flenzen van de treinwielen er niet tegenaan botsen.
Om een draad aan de middenrail te solderen, leg ik de solderingy aan de onderzijde van de lipjes als je twee railstukken in elkaar hebt geschoven. Ook die lipjes solderen prima.
Jeroen
-
Lang geleden heb ik een geëxperimenteerd met de k-rail en solderen. Mijn beste ervaringen heb ik bereikt met met het opruwen van de spoorstaaf (zijkant), drupje S39 RVS en soldeertin 99/1. Daarna goed wassen met water en zeep. Volgens velen zou het leiden tot het roesten, dus heb ik een experimenteerrail gemaakt en deze 3 maanden buiten in weer en wind laten liggen. Geen enkele roest.
Solderen aan het metaal van de middenrail ben ik nooit aan toegekomen, vanwege de overstap naar 2-rail.
-
Solderen aan k rail is geen enkel probleem. Even schoondremelen, klein beetje soldeervet (purine ?) solderen.
De puntcontacten soldeer ik aan de onderkant. Even het zwart wegkrabben met een kleine, platte schroevendraaier en draad solderen. De massa soldeer ik het liefst aan raillas. Dat gaat prima met alleen soldeer. Moet het aan de rail dan gebruik ik een klein beetje S39-RVS. Naderhand even schoonmaken met wasbenzine.
Hi, welke soldeer gebruik je voor K-rail?
Ik gebruik HS10.
-
Ik heb weleens een baantje met k-rail voor een kennis gemaakt. De methode die Jeroen beschrijft werkt prima. Zowel de raillassen als de lippen van de puntcontacten zijn van nieuwzilver. Dat soldeert moeiteloos met gewone harskernsoldeer.