BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Peter Spruit op 19 November 2024, 14:17:29
-
Heb 8 personen wagons van ACME van de Cisalpino.
Deze koppelen extreem kort en enkel met de Roco universeel kortkoppeling kunnen deze koppelen ( Fleischmann Profi of Marklin KK krijgen de wagens zelfs nie aangekoppeld)
Probleem stelt zicht dat bij 2 van 8 wagons deze steeds ontsporen , zelfs in ruime bochten. Anderen lopen wel door.
Bij recht stuk is er een klein beetste speling tussen de buffers en balgen maar in bochten is dit amper nog 1 mm of quasi echt balg tegen balg
Heb de indruk dat alles dan ook zeer krap bemeten is geweest door ACME
Iemand ook deze ervaring en tips hoe dit eventueel op te lossen ?
-
Ik heb een paar gelede containerwagens van dit merk. Normaliter gebruik ik Fleischmann Profikoppeling of Roco kortkoppeling. Dat ging met het koppelen zelf nog wel, tot de wagens een boog ingingen of een wissel, toen drukten ze elkaar uit de rails. Na een Roco universeelkoppeling te hebben gemonteerd was het issue voorbij. Op jouw rijtuigen heb je die al aangebracht, enige optie die ik me dan kan bedenken is de koppeling net niet helemaal in de NEM-schacht te duwen en dan vast te zetten met wat houtlijm.
-
Kan het kortkoppelingsmechanisme wel vrij bewegen?
Ook onder belasting? Mijn ervaring met gelede containerwagens van dit merk is dat het mechanisme nog wel eens bleef hangen in de bocht.
Oplossing was een klein stukje wegsnijden of vijlen op de plaats waar het mechanisme haakt. Kan een braam zijn op de nemschachthouder.
-
Hallo Marco,
Betreft hier personen wagons en geen container wagens. Maar hoe dan ook alle dissels lopen vrij en zonder haperingen
Is hier echt de koppelafstand die een probleem lijkt te zijn
-
Hier vind je meer info over de langere kortkoppelingen van Roco.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109250.msg3222430744#msg3222430744
-
Je zou aan de hand van NEM 362 kunnen controleren of de maatvoering wel klopt. Het gaat dan vooral om de maat e .
https://morop.org/images/NEM_register/NEM_D/nem362_de_2004.pdf (https://morop.org/images/NEM_register/NEM_D/nem362_de_2004.pdf)
-
Ik gebruik de Brawa starre kortkoppelingen icm mijn ACME spul. Wellicht het proberen waard. Deze dus -> https://www.brawa.de/produkte/spur-n/produktzubehoer/2250-starrkupplung
(let niet op spur-n in het adres, websites normaal ordenen is erg moeilijk blijkbaar)
-
Hallo Marco,
Betreft hier personen wagons en geen container wagens. Maar hoe dan ook alle dissels lopen vrij en zonder haperingen
Is hier echt de koppelafstand die een probleem lijkt te zijn
Ongeacht of het nu rijtuigen of wagons zijn: NEM-schacht moet inderdaad vrij kunnen bewegen.
Dan kun je die Brawa's bestellen of, goedkoper, je universeelkoppelingen monteren zoals ik beschreef.
-
Misschien handig om erbij te zetten om welke sets het gaat? Er zijn sets met alleen rijtuigen en er is een set met loc erbij. Dacht uit verschillende jaren, geen idee of er verschil in de constructie zit.
Ik heb zelf deze rijtuigen ook van ACME, gewoon met Roco kortkoppelingen en ze rijden probleemloos. Alleen voor scherpe bochten moet je een oogje wegsnijden aan de onderkant ergens wat anders in de weg zit (zit briefje met uitleg in de doos als ik het me goed herinner).
-
Het gaat hier om de set ACME 55002 + 55003 + 2 extra uitbreidingswagens
Foto's zeggen misschien wat meer wat er precies gebeurt.
Ook met de starre brawa koppelingen krijg ik ze niet gekoppeld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043055-673d92b15a193.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043055-673d92b15a193.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043056-673d92b15a190.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043056-673d92b15a190.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043057-673d92b1aea3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043057-673d92b1aea3a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043058-673d92b1b9d66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043058-673d92b1b9d66.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043059-673d92b20ed38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000043059-673d92b20ed38.jpg)
laatste foto geeft een idee van de boogstralen dus zal niet aan te krappe bochten liggen ;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC02635-673d93fb6d74c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC02635-673d93fb6d74c.jpg)
-
Ik kort de Fleischmannen vaak met gemiddeld 1mm in.
Het is dan mooi balg tegen balg.
Als dat met deze wagens zonder ingreep niet lukt is de uitslag naar de hoeken niet goed.
Kwam er zelf achter met m'n meest recente Touax draagwagens.
Net buffer aan buffer op recht stuk, in een bocht uitdrukken.
-
"Ook met de starre brawa koppelingen krijg ik ze niet gekoppeld"
OK, je gaf in je eerste bericht aan:
"enkel met de Roco universeel kortkoppeling kunnen deze koppelen"
Dan denk ik dat daar de oplossing moet zitten.
-
Misschien niet de fraaiste oplossing;
De uiteinden van de balgen afronden.
Cor Lageweg.
-
Zelf heb ik alleen maar ellende met ACME-rijtuigen. Te strak gekoppeld (zoals hier ook het geval), ontsporen vaak en "waggelen" vaak op de draaistellen.
Ik heb er geen goede oplossing voor kunnen vinden, dus waar het kan, heb ik alles vervangen door LS Models.
-
"Ook met de starre brawa koppelingen krijg ik ze niet gekoppeld"
OK, je gaf in je eerste bericht aan:
"enkel met de Roco universeel kortkoppeling kunnen deze koppelen"
Dan denk ik dat daar de oplossing moet zitten.
Probleem blijft het ontsporen omdat zo zo strak zitten dat ze uit de rails gedrukt worden.
Ga eerstdaags dan toch eens testen met de Roco "verstelbare" koppelstukken of deze effectief iets ruimer vallen.
Denk wat hier echt over mm werk spreken want bij sommige wagens uit de sets stelt het probleem zich blijkbaar niet
-
Kun je de balgen makkelijk verwijderen? Test eens of dan het ontsporen ook nog gebeurt, beetje mogelijke oorzaken elimineren...
Succes
Bas
-
Wat ik ook niet snap, veel merken doen verende balgen ACME niet.
Was dit probleem ook niet.
-
Ik heb mijn rijtuigen nog eens op de baan gezet, en ze rijden zonder problemen (met Roco kortkoppelingen). Zowel door scherpe als door zwakke bochten. Zelfs probleemloos door een S bocht.
Zo te zien zijn de koppelingsschachten bij mij helemaal origineel en is er niet mee geknutseld (zou ook vreemd zijn aangezien ik de eerste eigenaar ben).
Bij jou lijkt het wel of ze in de bocht rechtuit blijven hangen. Misschien gaan ze toch niet helemaal soepel zodra er 2 rijtuigen gekoppeld zijn. Zet eens 2 gekoppelde rijtuigen op een gladde tafel en probeer ze te bewegen, de koppelingen moeten dan heel soepel vrij kunnen bewegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241120-193818-673e84f9c59bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241120-193818-673e84f9c59bb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241120-194852-673e84f9f3a03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241120-194852-673e84f9f3a03.jpg)
-
Hallo Eddy,
Alles beweegt soepel en zonder problemen. Ook bij mij zijn de koppelingsschachten origineel.
Enkel met de Roco universeel koppeling krijg ik ze gekoppeld en sommige wagons komen ook hier dan net een mm of 2 tekort om gewoon te koppelen.
Van het WE met 2 wagons die problemen bleven geven uiteidelijk de kortkoppelingen een mm uit de schacht laten steken en deze gefixeerd met lijm zoals iemand al eerder adviseerde
Op die manier 2 mm gewonnen en lijkt nu voorlopig goed te gaan.
Aan iedereen : bedankt voor de tips en meedenken
-
Fijn dat het zover is opgelost!
-
veel merken doen verende balgen ACME niet.
Mogelijk mosterd na de maaltijd, maar toch leuk (vind ik)
Als ik een probleem heb met balgen van kunststof, die problemen veroorzaken bij kortkoppelen, dan vervang ik die door ...... stukjes ventielslang. Dat heeft nagenoeg dezelfde maat.
Helpt dat ? Nee, want ook dat geeft niet genoeg mee.
Maar zet je een ventielslangetje op een boortje en boor je de binnenkant uit, dan krijg je behalve verbrande vingers ook een héél dun stukje slang.
2 stukjes voor de verticale pijpen, 1 korter stukje voor de bovenkant. Dat wel even schuine kanten geven.
(PS wie weet het nog ? Dit berichtje stamt uit de voorloper van BNLS, toen er discussie was over de overgangen tussen rijtuigen van het NS/SBB TEE dieseltreinstel en het SBB TEE elektrische treinstel. Daarvoor heb ik destijds het gebruik van zwarte condooms aangeraden. Het condoomgebruik heeft echter geen resultaat gehad: 3 kinderen ;D )
-
Mogelijk mosterd na de maaltijd, maar toch leuk (vind ik)
Idd mosterd, hint naar enkele luie fabrikanten.
Ook gelezen dat men krimpkous gebruikt.
Schijnt zonder glijmiddel goed te werken ;D.
Krijg je geen jonge spruitjes van 8).
-
(y) ;D
-
wel inderdaad een goeie tip ook (y)