BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: Spoor010 op 19 November 2024, 11:31:12
-
Vanaf maandag 6 januari 2025
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Scherm-afbeelding-2024-11-19-om-11-27-27-673c68332b5bd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Scherm-afbeelding-2024-11-19-om-11-27-27-673c68332b5bd.png)
-
Zagen we vorige week al op straat :) .....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241112-104441-min-673c6e1f7dc75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241112-104441-min-673c6e1f7dc75.jpg)
... en bij tramdraadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98001.3045
Zouden de ontwerpers van zo'n routekaart nou echt denken dat de vrouw op straat hier wijs uit kan? Nooit geweten dat Kleiweg (lijn 6) en Walenburgerweg zo dicht bij elkaar zijn....
-
" de
vrouw op straat" :-X :police:
reiziger
-
Het is een route kaart toch, die maak je compact en het zegt natuurlijk niets over schaal en afstanden. Niets mis mee dus (zegt deze geboren en getogen Rotterdammer).
Gr, Ben.
-
Wat me opvalt is dat de lijnen 2 en 8 aan één eind een keerlus hebben en aan de andere kant niet. Zit daar een bedoeling achter of is dat een historisch gegeven?
-
Of een lijn op het eind een keerlus heeft kun je op de kaart niet zien. Je ziet wel een rondje omdat aan het rondje meerdere haltes liggen.
Zo is er aan de Kromme Zandweg (lijn 2) een keerlus maar die zie je uiteraard niet op het kaartje, er is immers maar één halte. Alle lijnen hebben trouwens op het eind een keerlus.
Gr, Ben.
-
Rotterdam heeft alleen maar éénrichtingstrams dus elke eindpunt heeft een keerlus (nou vooruit, Holy een driehoek). 8)
In Schiebroek en op IJsselmonde maakt de lijn een lusje door de wijk waardoor dit als 'keerlus' op de lijnenkaart staat.
-
Het eindpunt in Vlaardingen Holy heeft geen keerlus.
De trams moeten driehoeken om terug te kunnen rijden richting Rotterdam.
-
Het is een route kaart toch, die maak je compact en het zegt natuurlijk niets over schaal en afstanden. Niets mis mee dus (zegt deze geboren en getogen Rotterdammer).
Ik zie het punt ook niet. Volgens wij wordt al meer dan een halve eeuw de schaal niet meer meegenomen in dit soort kaarten omdat ze anders onleesbaar worden. Daar waren de Britten met hun Underground al snel achter: de kaarten waren niet te lezen omdat sommige stations heel dicht op elkaar lagen en anderen juist heel ver uit elkaar lagen, maar door het toepassen van schaling was daar niet zonder meer wat aan te doen.
Ook de problemen met het haltebordje snap ik niet: wat is het punt? Het is toch duidelijk dat je vanaf die halte lijn 1 en 11 hebt en die beiden hetzelfde traject afleggen? Het enige wat ik niet begrijp is waarom Erasmus Universiteit er ook op staat, terwijl die halte heel erg officieel niet aangedaan wordt door de 1 en 11. Ze zullen vast wel in de buurt van die Woudestein liggen, anders vermeld je het niet op je haltebord. Als dat niet zo is, is het een stomme fout, maar inconsistentie in naamvoering kun je wel meer OV-bedrijven op betrappen...
-
Ik denk dat het beloopbaar (https://www.google.com/maps/dir/51.9166205,4.5187753/Erasmus+Universiteit+Rotterdam,+Burgemeester+Oudlaan+50,+3062+PA+Rotterdam/@51.9166335,4.5199868,686m/data=!3m2!1e3!4b1!4m8!4m7!1m0!1m5!1m1!1s0x47c43320e0866d59:0xd8e5ba5f4616ce1e!2m2!1d4.5263027!2d51.9172477?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTExMy4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D) is.
-
Volgens wij wordt al meer dan een halve eeuw de schaal niet meer meegenomen in dit soort kaarten omdat ze anders onleesbaar worden. Daar waren de Britten met hun Underground al snel achter:
Al bijna honderd jaar. Harry Beck’s beroemde Tube map dateert uit 1931
-
Ik denk dat het beloopbaar (https://www.google.com/maps/dir/51.9166205,4.5187753/Erasmus+Universiteit+Rotterdam,+Burgemeester+Oudlaan+50,+3062+PA+Rotterdam/@51.9166335,4.5199868,686m/data=!3m2!1e3!4b1!4m8!4m7!1m0!1m5!1m1!1s0x47c43320e0866d59:0xd8e5ba5f4616ce1e!2m2!1d4.5263027!2d51.9172477?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTExMy4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D) is.
Precies, complex Woudestein van de Eramsus Universiteit is goed bereikbaar via twee tramhaltes en het is niet zo handig die haltes dezelfde naam te geven. Volgens mij is er ook al een halte Woudestein sinds er een tram over de Oostzeedijk rijdt. Het is een fijne en snelle verbinding vanuit het centrum. Lijn 7 maakt nogal een omweg door Crooswijk en vanaf metrostation Kralingse Zoom is het een pokke-eind lopen naar de universiteit. Dat viel ons vies tegen toen de Oost-Westlijn in gebruik werd genomen. ;D
Is het al een stap richting dat onzalige tramplan 2030?
-
@ Henk. Tramplan 2030?
WIe het weet mag het zeggen!