BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: 103 220-0 op 17 November 2024, 22:34:34
-
Binnenkort verschijnt ‘De elektrische locomotieven van NS – het laatste hoofdstuk’. Precies dit jaar is het een kwart eeuw geleden dat de elektrische locomotieven van NS werden verdeeld tussen NS Reizigers en NS Cargo. Ook in 1999 kwamen de eerste voormalige NS-elocs in dienst van een particuliere vervoerder. Beide gebeurtenissen hadden grote impact op de verdere levensloop van met name de series 1200, 1300, 1600 en 1700, maar ook een 1100 en een 1500 hebben, zij het minder opvallend, voor particuliere vervoerders dienst gedaan. In december 2023 stelde NS de laatste 1700’en buiten dienst en daarmee kwam na 75 jaar voor de nationale spoorwegmaatschappij het einde aan het tijdperk ‘eigen elektrische locomotieven’.
(https://live.staticflickr.com/65535/54132341471_cb8eb3e42f_b.jpg) (https://flic.kr/p/2qtupbg)
Het zijn genoeg redenen om de ontwikkelingen van vooral de laatste 25 jaar op een rijtje te zetten en terug te kijken op de moeizame pogingen van NS Reizigers 1600’en bij NS Cargo los te weken, de haast onverslijtbare 1200’en, de deels internationale avonturen van twee 1300’en, waarom de 1700’en mede dankzij de V250-treinstellen de meest boeiende NS-loopbaan hadden en het kleurrijke vervolg dat veel 1600’en aan hun bestaan wisten te geven. Maar ook: het niet eerder vertelde verhaal over DC Tractie, wat erbij kwam kijken om de overgebleven 1200’en nog een keer bij elkaar te brengen en de herinnering aan de waarschijnlijk meest curieuze naamgeving van een NS-eloc wordt door de direct betrokkenen opgehaald.
Uiteraard ontbreken de historie van de elektrische NS-locomotieven, een terugblik op het begin van het Bahnreform en het overzicht van de museaal bewaarde locomotieven niet.
‘De elektrische locomotieven van NS – het laatste hoofdstuk’ telt 280 pagina’s en 426 foto’s, verschijnt op 30 november en is te reserveren via uitgever Lycka Till Förlag (http://www.lyckatill.nl) of de plaatselijke boekhandel.
Een kleine impressie vind je in de blader-PDF (https://www.calameo.com/read/0078184765461fe8f11d8?utm_source=platform&utm_medium=email&utm_campaign=book_created&utm_content=html&utm_term=7818476).
-
Dat ziet er goed uit! (y)
-
inderdaad een heel mooi boek,een prachtig naslag werk (y)
gr Tino
-
Met het Leeuwardentreintje voorop !
-
Met behalve de 1200 een dieselloc!!
-
Ik heb dit prachtige boek dit weekend ontvangen. Het boek is lekker leesbaar, mooi compleet, fraai vormgegeven, mooi kwalitatief papier met prachtige foto's én het beschrijft een belangrijk gedeelte van de carrière van de oude NS E-locs waar nog maar weinig over geschreven is.
Kortom: echt een must voor de liefhebber, dus nog snel even vragen voor Sinterklaas of Kerst :D
Jeroen
-
Een bijzonder compleet boekwerk over de lotgevallen van 'het leven na NS' van de nog zo vertrouwde e-locseries. Mooie foto's, fraaie opmaak en een vlotte schrijfstijl. Dat de geografische spellingcontrole niet altijd optimaal was (Hoogeveeen, Horb am Necker) neemt de lezer wel op de koop toe. Veel meer blijven we wakker liggen van het lot van de afgesneden 1300-cabines, waar zijn die toch gebleven..?!
-
Een bericht dat uitgeverij Lycka Till Förlag (http://www.lyckatill.nl) gistermiddag op zijn facebook-pagina plaatste:
Vanmiddag plofte het nieuwste nummer van Op de Rails op de deurmat. Daarin een recensie van 'Het laatste hoofdstuk'.
We noemen een paar kwalificaties, waar we heel blij mee zijn (en zelfs een beetje verlegen van werden):
- Goed gedocumenteerd
- Absoluut een aanrader
- Vlotte schrijfstijl
- Uitstekende fotografie
- Fotografisch én inhoudelijk sterk
- Meer dan aanbevolen dus
De recensie lezen? Helaas is 'Op de Rails' niet verkrijgbaar bij tijdschriftenwinkels. Neem contact op met NVBS (http://www.nvbs.com) voor lidmaatschap.
'Het laatste hoofdstuk (https://nvbs.com/product/het-laatste-hoofdstuk-de-elektrische-locomotieven-van-ns/)' lezen? Bestelbaar bij elke boekhandel in Nederland en direct verkrijgbaar bij gespecialiseerde boekhandels en bij de NVBS Winkel. Of direct via Lycka Till Förlag (http://www.lyckatill.nl).
(https://live.staticflickr.com/65535/54339996850_9aee0548a1.jpg) (https://flic.kr/p/2qMQFTq)
Tja, en wat deed de 1315 hier in hemelsnaam? Uiteraard vind je het antwoord in Het laatste hoofdstuk (https://nvbs.com/product/het-laatste-hoofdstuk-de-elektrische-locomotieven-van-ns/) :)