BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: HuubvG op 23 May 2008, 02:22:18

Titel: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: HuubvG op 23 May 2008, 02:22:18
Allereerst hier het plan van Villefranche-Vernet les Bains-Fuilla:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/villefrancheplan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/villefrancheplan_1.jpg)

meer over ligne de Cerdagne (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10736.0)

En hier een eerste schets in Paint. Het geheel is al wat versimpeld, maar het is nog behoorlijk groot. Lang niet alles komt in aanmerking om uit te bouwen. Maar waar ik verder moet gaan reduceren, snijden, weet ik nog niet. Het moet ook in modules verdeeld worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vvbplanw1a21.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vvbplanw1a21.png)

Links en rechts van het station wil ik twee eenvoudige schaduwstations maken, hooguit voor twee treinen, zodat uit beide richtingen een of twee treinen kunnen pendelen. Het meeste materieel zal toch op het station opgesteld staan.


Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: daan2353 op 23 May 2008, 10:17:04
Dat ziet er goed uit! Een makkelijke manier om een station in omvang te reduceren zonder dat het uiteindelijke resultaat al te veel afwijkt van het origineel is om gericht sporen weg te laten die toch dubbel liggen.
Als er ergens 4 sporen naast elkaar in een loods liggen, is het niet opvallend om dat terug te brengen naar 3 of zelfs 2.  Wat ik wel zou proberen is om het aantal sporen met verschillende doeleinden hetzelfde te houden.
Op de originele tekening van het station en ook op je paint schets kun je de sporen in duidelijke groepen verdelen. Loodssporen, opstelsporen, verladingssporen en perronsporen. Als je elke groep terug brengt tot bijvoorbeeld 2 sporen (in het origineel 4) dan blijft de functie en opzet van het sporenplan hetzelfde terwijl de lengte en breedte van het station flink afnemen.
Ik zou een schets maken met van elke groep 1 minder en eentje van elke groep 2 minder sporen. En dan kijken welke het beste past en wat er nog het beste uitziet.
Is wel een leuke uitdaging om hier iets op schaal van te maken!! Ga ik zeker volgen.
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: Hannes op 23 May 2008, 11:21:05
Hallo Huub,

Mooi en origineel plan. Ik ben wel fan van kopstations omdat dit je verplicht tot actief "sporen" in tegenstelling tot rondjes rijden. En jij doet dit direct in het kwadraat.  ;D ;D

Wat me wel opvalt is dat je beide draaischijven hebt weggelaten, zal wel ivm met de beschikbare ruimte zijn. Betekend dit dat je niet met stoomlocs gaat rijden, of enkel met tenderloks?

Succes met verder uitwerken.
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: Anoniem op 23 May 2008, 15:45:02
Hannes, om een voorschot te geven op Huubs antwoord: in Villefranche komt al sinds de jaren '20 geen stoom meer ;). De kans is dus groot (en uit Huubs andere draadje blijkt ook dat dat zo is) dat Huub niet met stoom rijdt 8).

In VVB ligt al sinds mensenheugenis geen draaischijf, ik vraag mij zelfs af of er ooit één gelegen heeft. In ieder geval niet in het smalspoorgebeuren, de ligne de la Cerdagne is altijd bereden met elektrische treinstellen.

Huub, ziet er goed uit! Qua schaduwstation heb je inderdaad niet zo veel nodig, ik zou zeggen: twee spoortjes voor de Train Jaune (kun je twee verschillende stammetjes fiksen) en drie voor de normaalspoorkant (2 stuks reizigers en een buurtgoederentrein) of zoiets ;D.
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: Hannes op 23 May 2008, 16:41:51
Wesley,

Die draaischijven had ik zelf niet bedacht, maar staan op de bovenste tekening vandaar. En in dit geval zijn het ook echt alleen draaischijven om te draaien geen rondhuis eraan ofzo.

Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: Anoniem op 23 May 2008, 18:14:14
Ah verrek, ik zie ze... de normaalspoorschijf was dus al weg in de tijd dat die tekening gemaakt werd, en wat dat smalspoording betreft: een beetje vreemd ;D. Het enige nut dat ik mij ervoor kan indenken is voor de sneeuwploeg...
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: HuubvG op 23 May 2008, 18:19:23
Op de voorbeeldtekening staan idd draaischijven bij zowel het meterspoor- als bij het normaalspoorgedeelte.  Van het normaalspoorgedeelte heb ik verder geen foto's, maar ik denk dat ie nog uit de tijd van de stoomlocs stamde, de tekening is van 1985 en toen stond deze er nog wel op. @Wesley, zie nummer 19 op de grote tekening!

Hier een foto van de meterspoordraaischijf op het station:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaque.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaque.jpg)

Ook op de lijn zelf die het gele treintje volgt, ligt een vreemde draaischijf:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_1.jpg)

Het stukje spoor linksboven loopt nog een meter door, maar eindigt dan bij een hekwerk van een station. Waarvoor deze draaischijf dient (diende) is me een raadsel. Ik denk weleen dat het er wellicht een wielstel van een Z100 180 gedraaid wordt (werd), misschien een wielstel verwisseld? Of een wagon draaien of toevoegen? geen idee, maar dat was miet de reden van weglaten in mijn plan.

Ik heb er domweg nog niet aan gedacht ze in mijn tekening op te nemen. Een draaischijf inbouwen lijkt me toch best aardig, maar het moet wel een doel dienen.

Nu zoek ik nog wat meer rangeermogelijkheden op het station, met omloopspoor en/of kruising. Maar ik teken verder en meld me wel weer.
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: Anoniem op 23 May 2008, 18:36:05
@Wesley, zie nummer 19 op de grote tekening!

@ Huub, de legenda zegt duidelijk 'ancien pont tournant', dat betekent dus dattie er niet meer is ;D (hij is dan ook gestippeld getekend).

Wat die kleine draaischijfjes betreft: die vond je vroeger overal en nergens op de stations van de Compagnie du MIDI (maar tegenwoordig zijn ze behoorlijk zeldzaam). Zij verbonden vaak de sporen met een elektrisch onderstation (d.m.v. een spoortje dat haaks op de andere sporen liep, ook te zien op de tekening uit 1980, links van de perrons die verticale lijn). Ze dienden meestal om het onderstation te voorzien van de zaken die daar nodig zijn. Zou het kunnen dat daar (naast de "halle" dus) een onderstation staat of heeft gestaan?
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: HuubvG op 23 May 2008, 18:44:18
Wederom heb je het scherp gezien Wesley  :) en klopt het ook wat je zegt over die zijlijntjes. Die zijn er meer geweest, nu je het zegt... ook die mijnspoorlijn is er niet meer, maar zijn er nog wel wat restanten van.

Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: Hans van de Burgt op 28 May 2008, 15:42:19
Zeer verzorgde presentatie. Hoe heb je dat gemaakt in Paint?

In welke schaal wordt dit plan uitgewerkt? H0 of N.
Denk bij de uitwerking aan de maximale armlengte waarmee je kunt werken. Met name in het hart van het plan is heel veel rails opgenomen. Een mansgat is derhalve erg moeizaam te realiseren.
Bij H0 kan de omvang te groot zijn om e.e.a. te bereiken vanaf de zijkanten van de tafel.

mvrgr,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: HuubvG op 28 May 2008, 16:43:50
Eerst had ik in Word een tekening gemaakt, waarbij alle details achteraf gewijzigd konden worden, maar dat is niet op te laden naar hier. In een poging om het om te zetten naar Paint, werd telkens een gedeelte van de tek. afgesneden, wist niet waarom. Toen maar in Paint opnieuw begonnen. Ik maak vooral gebruik van "Gebogen lijn" voor de sporen en de bergen, "Veelhoek" voor gebouwen en verder veel "Opvullen" en "Kwast". Je kunt je tekening 200, 400 tot 800 procent vergroten. Dat is makkelijk als je een stukje wilt wissen en opnieuw inkleuren.

Inmiddels heb ik al verschillende variaties bijna gereed, ook met nog verder vereenvoudigde sporenplannen.

Op een volgende tekening zal te zien zijn wat en hoe ivm opstel-, rangeer- en passagierstreinsporen. Ook komen daar stippellijnen op om te laten zien in welke gedeeltes het geheel moet worden opgedeeld. Ook komen daar nog wat dingen op die ik in de eerste tekening vergeten ben: waarschijnlijk toch één van de draaischijven, plus perrons en- overkappingen.

Ik wil het in modules opbouwen, waarbij ik het sporengedeelte in één of twee stukken wil verdelen, en de aangrenzende scenery daar tegenaan te kunnen zetten, en weghalen om erbij te kunnen. De blauwe lijn van de rivier, de autoweg etc. lijken me goede grensaangevers voor modules.

De bouw zal wel H0m worden en H0. Omdat Train Jaune op meterspoor rijdt op een traject dat begint in VVB, maar waar ook normaalspoor uit Perpignan eindigt.

Het bouwen op zichzelf wil ik eerst in zeer vereenvoudigde vorm doen, dwz gewoon contouren aangeven, net als maquettebouwers doen. De gebouwen etc. beeldhouwen uit hardschuim. Later pas details aan gaan brengen. De rails maken met 3e stroomrail zal meer tijd opeisen, maar vooral het maken van de gele treinen zelf zal de nodige tijd en moeite gaan kosten.
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: Anoniem op 28 May 2008, 16:52:48
Huub, klein vraagje:

het normaalspoorgedeelte van VVB stikt van de zogenaamde 'double champignon'-rails, zoals hier (http://i34.servimg.com/u/f34/11/17/50/32/66_vil16.jpg) op een plaatje is te zien (het linkse spoor dus). Dat DC-spoor is heel anders geconstrueerd - het bestaat in essentie uit twee 'koppen', het idee was ooit dat je de spoorstaaf kon omdraaien en deze daardoor twee keer zo lang meeging, met als gevolg de vreemde bevestigingen die je ziet en het feit dat de spoorstaaf niet op de dwarsliggers rust, maar 'zweeft' - en er is iets verkrijgbaar op de markt dat sterk lijkt op DC-spoor. Ga je daar nog iets mee doen of is dat een brug te ver qua realisme (want dat is vast veel werk, al heb ik er geen ervaring mee)? ;D
Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: HuubvG op 28 May 2008, 18:07:23
Op die foto is inderdaad het uiterste eindje van de lijn PPN - VVB te zien. Daar houdt het normaal(nou ja, normaal?)spoor op en gaat de gele trein verder richting Latour. Ik denk niet dat ik de moeite ga nemen om ook dit in model te realiseren. In H0m was ik al blij dat ik 'normale' normaalsporen had, het moet niet gekker worden... ;D
Het normaalspoor krijgt op mijn modelgedoe al een ondergeschikte plaats, dus het zal niet opvallen.
Jij bent zeker scherp op dit gebied, maar ikzelf en toekomstige aanschouwers zullen er geen erg in hebben!

Titel: Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
Bericht door: Anoniem op 28 May 2008, 18:24:30
toekomstige aanschouwers zullen er geen erg in hebben!

Zeker niet, ik geef het alleen mee omdat het zonde zou zijn dat je er later achter komt dat er DC-spoor ligt en je dat graag had willen nabootsen ;D. Het is prima om bewust een keuze te maken natuurlijk 8).
Titel: Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: daan2353 op 28 May 2008, 23:46:28
Los van het feit of die dubbele rail te krijgen is, ik denk dat je met NEM genormeerde wielen problemen gaat krijgen met de flenshoogte als ik die railstoelen zo bekijk. Dan zou je richting rp87 (klopt die benaming?) moeten en de wielflenzen tot 0,25mm moeten afdraaien..

Apart systeem trouwens, dat kende ik nog niet.. ;D
Titel: Re: Villefranche-Vernet les Bains-Fuilla - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: Anoniem op 29 May 2008, 00:37:17
De Double Champignon is wijdverbreid in het gebied van de voormalige PO (Compagnie des Chemins de Fer de Paris à Orléans) en de MIDI. In het Verenigd Koninkrijk is dus een soortgelijk railsysteem in zwang geweest, degene die het in model maakt, maakt ook de Engelse variant, die overigens heel erg lijkt op de Franse DC-rail.
Titel: Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: stig op 29 May 2008, 02:39:16
Was het niet zo dat die Britten hetzelfde soort spoor gebruikten, maar dit wel op de dwarsliggers lieten rusten, waardoor er "deuken" in de kop kwamen en dus bij omdraaien je met een onbruikbare rail zit?

Daan, je bedoelt waarschijnlijk RP25. De wielflenzen zijn dan bij code 110 0,025INCH. plm. 0,6mm dus. Of je bedoelt Proto87, met een flensdiepte van 0,31 tot 0,34mm.

Na te zien op:

http://www.nmra.org/standards/sandrp/rp25.html en
http://www.proto87.org/d/?q=node/4
Titel: Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: Ronald Halma op 29 May 2008, 06:56:56
Citaat
rp87 (klopt die benaming?)

Nee? Je bedoeld proto87? Zie Stig! ;D

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: Anoniem op 29 May 2008, 08:59:00
Was het niet zo dat die Britten hetzelfde soort spoor gebruikten, maar dit wel op de dwarsliggers lieten rusten, waardoor er "deuken" in de kop kwamen en dus bij omdraaien je met een onbruikbare rail zit?

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Ik weet in ieder geval wel dat het in Frankrijk ook niet werkte, dat omdraaien, maar de precieze oorzaak is mij onbekend 8).
Titel: Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: daan2353 op 29 May 2008, 22:51:12
Ik zat me het zelf ook al af te vragen. Als je de rail niet berijdt wordt het oppervlak poreus door pitting lijkt mij. Een railkop behoudt zijn sterkte doordat er met enige regelmaat een wiel overheen komt die de rail schoonwrijft, de railkop die onder hangt kan rustig wegroesten zonder dat de rail ooit schoongeveegd wordt..
Voordat een rail dusdanig versleten is dat-ie omgedraait moet worden ben je een hele tijd verder (tenminste, als het ook mangaanstaal is) en heeft roest al ruim de mogelijkheid gehad om het oppervlak aan te tasten.
(de zijkant van een oude rail is ook al helemaal gebobbeld en vol putjes)
Titel: Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: HuubvG op 09 April 2015, 10:31:56
Ik zoek de juiste wissels bij mijn twee soorten rails.

Smalspoorgedeelte H0m

Heb gekozen voor peco streamline H0m, spoorwijdte 12 mm, railcode 75, spoorstaafhoogte is dus 1,9 mm. Ik zoek hierbij wissels, maar géén slanke wissels, ze mogen dus wel een hoek hebben van 15°.  Dit, omdat het om een kopstation gaat, er wordt niet doorgereden, lage snelheid dus, én het levert ruimtewinst op. Als het bestaat, zoek ik er gebruikte wissels voor.


Normaalspoorgedeelte H0

Heb ik gekozen voor code 100 rails. Omdat ik er ook met oud H0 materieel op wil rijden, én omdat ik er nog veel van liggen heb, én ik met tweedehands materiaal wil werken, zo kan ik me de hobby veroorloven. Ik zoek dus naar wissels code 100, spoorstaaf hoogte is dus 2,5 mm. De hoek mag ook weer zo'n 15° zijn, om dezelfde reden als hierboven; kopstation, lage snelheid, ruimtewinst. Het gaat dus om wissels zónder bedding. Wie kan mij zeggen naar welke wissels ik moet zoeken op de 2ehandsmarkt? Ik neem aan dat code 100 railmateriaal niet meer nieuw geleverd wordt?

O ja, ik heb dus voor het normaalspoorgedeelte afgezien van de dubbel champion rails. Voor mijn grootschalige plan is het niet nodig om zo ver te gaan in details.

Graag jullie advies bij de keuze van de wissels, alvast bedankt.
Titel: Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: Hans van de Burgt op 09 April 2015, 14:22:09
@Huub,

Ik kan je de Hornby wissels aanbevelen. Tegen mijn verwachting in, bevallen die uitstekend. Zowel mijn ouder H0 materieel als mijn OO-stock met tamelijk lage flenzen rijden er zonder problemen overheen.
De stoomlocs rijden zelfs door de gebogen varianten in beide richtingen. Je kunt de Hornby's prima combineren met Peco, Piko-A en Roco.

Grzz, Hans
Titel: Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
Bericht door: HuubvG op 12 April 2015, 10:05:40
Hoe meer je gaat rondkijken, hoe meer keus er blijkt te zijn. Enfin, ik vind verkrijgbaarheid en betaalbaarheid ook meetellen, heb nu mijn oog op Tillig elite gericht, met bouwpakket wissels voor H0 en H0m. Ik kijk nog even verder.