BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 16 November 2024, 12:17:31

Titel: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 16 November 2024, 12:17:31
Allen,
Op mijn gebouwde baan heb ik blijkbaar 3 keerlus problemen. Ikzelf begrijp niets van die problematiek, ik geloof de technisch onderlegde kennis wel. Nu wordt me aangeraden om 3 keerlus modules te plaatsen. De goede man zweert bij modules met 3 secties waarvan de middelste sectie zo groot is dat de langste trein erin past. Dat principe ken ik en zal wel werken, echter zou dat betekenen dat ik 3x3 nieuwe blokken moet maken die dan telkens gemeld moeten worden. Omdat ik graag met lange slepen rij zou ik 3 blokken van 2.5m plus 2 kortere blokken moeten creëren. Dat zie ik op mijn bestaande baan zo niet direct zitten, al was het maar dat ik er amper aan kan komen. Nu zag ik de Lenz LK200 die op basis van kortsluiting omschakelt en die maar 1 blok nodig heeft. Zo begrijp ik het toch. Dat zou dus ingebouwd kunnen worden in een bestaand blok omdat het maar 2 draden nodig heeft. Maar is dat zo? is dat inzetbaar in een bestaand plan? in 1 blok? Ik weet wel dat het op de juiste plaats moet komen, die plaats wordt uitgezocht, maar het zou een goed alternatief zijn.
Ik heb helaas geen baanplan meer, na verschillende computers is mijn Wintrack plan verdwenen, Ik heb alleen de layout van de baan in iTrain.
Ik hoor het graag.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 November 2024, 12:31:21
Van de keerlusmodules die werken op basis van kortsluiting is de LK200 de beste. Ik heb ooit gemeten dat de omschakeltijd  5 microseconden is. Dat is zo snel dat je booster daar niet van verbleekt.

Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 16 November 2024, 12:34:03
Ja, OK, maar kan ik die zomaar gebruiken? Dat is de insteek.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 November 2024, 12:40:15
Waarom zou je die niet kunnen gebruiken? Dat ding is gemaakt voor deze toepassing.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 16 November 2024, 12:45:11
Waarom zou je die niet kunnen gebruiken? Dat ding is gemaakt voor deze toepassing.
Euhh, Mijn hobby mag wat geld kosten, maar om 3x 80€ uit te geven zou ik toch graag enige zekerheid hebben wat betreft bruikbaarheid. Vandaar de vraag.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 November 2024, 12:54:46
Misschien is er iemand die de LK200 al gebruikt en je kan geruststellen.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 16 November 2024, 12:56:47
Misschien je baanplan even laten zien?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: bask185 op 16 November 2024, 12:58:05
Kies voor lichtsluis, en dan wordt die prijs 3 x €10. Daar had ik die keerlus module voor gemaakt
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110444.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110444.0)

LK200 is gemaakt voor keerlusprobleem
De lichtsluis keerlusmodule is gemaakt voor het kostenprobleem

Bas
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 16 November 2024, 12:58:38
Misschien je baanplan even laten zien?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 16 November 2024, 13:00:38
Kies voor lichtsluis, en dan wordt die prijs 3 x €10. Daar had ik die keerlus module voor gemaakt
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110444.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110444.0)

LK200 is gemaakt voor keerlusprobleem
De lichtsluis keerlusmodule is gemaakt voor het kostenprobleem

Bas

Neen, ik wil best die Lenz kopen, het is puur voor het inbouw gemak. En het eenvoudig aansluiten.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: bask185 op 16 November 2024, 13:09:28
Uiteraard moet je dat zelf weten  ;), maar ik heb het over een 4 tal draadjes en een makkelijke inbouw manier
(https://train-science.com/wp-content/uploads/2024/07/afbeelding-22.png)
(https://train-science.com/wp-content/uploads/2024/07/ir_sluice.png)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 16 November 2024, 13:13:57
Bas, ik geloof je wel, ik heb die mogelijkheid al bekeken, maar de lenz lijkt me nog gemakkelijker in plaatsen. Ik kan me vergissen, ik zeg het, elektriciteit is chinees voor mij, gelukkig heb ik een maat die wel een technische kijk heeft.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Jan Bennink op 16 November 2024, 13:35:29
Dirk,

Ik gebruikte de LK200 al jaren in meerdere keerlussen. Nooit een probleem gehad! En zeer eenvoudig aan te sluiten.
Ook mijn draaischijf (niet in een blok of zo) had ik via de LK200 aangesloten op het aansluitende spoor. Loc's reden er op, en na draaien reden ze omgekeerd er zo weer af. Je merkte er niets van! Kijk voor die modelbaan via de link naar RhB1op87 onderaan dit bericht.

met groet, Jan
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: VAM65 op 16 November 2024, 14:21:13
Allen,
Op mijn gebouwde baan heb ik blijkbaar 3 keerlus problemen. Ikzelf begrijp niets van die problematiek, ik geloof de technisch onderlegde kennis wel. Nu wordt me aangeraden om 3 keerlus modules te plaatsen.

Nu zag ik de Lenz LK200 die op basis van kortsluiting omschakelt en die maar 1 blok nodig heeft. Zo begrijp ik het toch. Dat zou dus ingebouwd kunnen worden in een bestaand blok omdat het maar 2 draden nodig heeft. Maar is dat zo? is dat inzetbaar in een bestaand plan? in 1 blok?

Ik heb helaas geen baanplan meer, na verschillende computers is mijn Wintrack plan verdwenen, Ik heb alleen de layout van de baan in iTrain.
Ik hoor het graag.

Misschien kun je even iTrain opstarten, en dan een screenprint van je baan hier plaatsen? Je geeft zelf al aan dat je er niet veel van weet/begrijpt, dus dan wil ik eerst wat meer zien voor ik een verkeerd advies geef.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 16 November 2024, 15:45:30
Dit is wat ik heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/geheel-6738aeac84aa6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/geheel-6738aeac84aa6.jpg)

Dit is waar de keerlussen zich zouden manifesteren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deels-6738aeb3d1a69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deels-6738aeb3d1a69.jpg)


In blok 36 en blok 40 is er een boosterscheiding en volgens de man die voorstander is van de 3 blokken decoder zouden er op de plaatsen die gemarkeerd aijn met K1, K2en K3 op tekening "deels" keerlus schakelingen moeten komen.
Hopelijk is het wat duidelijker.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: HugoB123 op 16 November 2024, 18:50:03
Hallo Dirk,
Weet je zeker dat alle drie de secties van de keerlus module zo lang moeten zijn? Ik heb zelf de keerlus module van Roco en deze heeft ook drie secties maar alleen de middelste sectie daar moet je langste trein in zijn geheel inpassen. De twee buitenste secties kunnen heel kort zijn (5 cm) deze zijn puur om te schakelen.
Daarnaast kun je met de Roco keerlus module maar met 1 module op basis van kortsluiting werken bij meerdere (ik lees drie in jouw vraag) gaan bij kortsluiting in een van de keerlussen ook de andere twee omschakelen. Ik ken de lenz module niet maar de tip om dit even te controleren?
Succes ik hoop dat je er wat aan hebt.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 16 November 2024, 18:52:09
Ja, dat weet ik maar 3 sectie's tov 1 is een heel verschil
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 16 November 2024, 21:03:03
Het gaat niet over drie secties per keerlus, maar over drie plekken waar een keerlusmodule nodig is. Bij de LK200 heb je maar één geïsoleerde sectie per keerlus nodig, waarin dan de langste trein moet passen.

De handleiding is best duidelijk. Zowel over wat het probleem nu is en hoe je de LK200 aansluit.
 https://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_12200_def.pdf (https://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_12200_def.pdf)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 16 November 2024, 21:21:59
In de tekening helemaal links tussen 47 en 48 zit een wat ?   Is dat een kruising, een Engelse wissel of een onderdoorgang ?

Als het alleen een kruising is met van elkaar gescheiden rijwegen (geïsoleerd) dan zie ik helemaal geen keerlus.   Hetzelfde natuurlijk ook als dat een boven/onderdoorgang is.

Alleen bij een Engelse wissel zou er sprake kunnen zijn van het rijden over "verkeerd spoor" en daardoor een keerlus  gemaakt zijn.

Ook in de rest van de baan zie ik geen keerlussen.  Ik volg de sporen en kom iedere keer weer op hetzelfde spoor in dezelfde richting uit.

Maar ik kan me vergissen en ga de zaak nog eens goed bekijken (= met mijn vinger het spoor volgen)

Als er een keerlus inzit, dan is bij gebruik van de LK200 de enige vereiste, dat de langste trein geheel in het baanvak past.  Immers, anders zouden de voorkant en de achterkant tegengestelde instellingen veroorzaken bij overschrijden van de isolaties.  De LK200 is altijd toepasbaar.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 16 November 2024, 21:34:36
Ik zie echter wel, dat Kopspoor Landen (station Landen) en Kopstation Beneden beide normaal binnengereden kunnen worden, maar dat ze uitsluitend over "verkeerd" spoor naar Hasselt Centraal kunnen rijden.
Als dat bedoeld is voor pendeltreinen is er geen enkel probleem, als er ergens een verbinding zit om van spoor te wisselen wordt daarmee een keerlus gemaakt.  Dat zou dus kunnen als de aangeduide "kruising" een Engelse wissel is waarbij van spoor gewisseld wordt.  Vandaar mijn vraag.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 November 2024, 22:41:03
Het punt dat Maarten aangeeft is inderdaad cruciaal. Als dat een kruising is, dan is er geen probleem.
het hangt er alleen vanaf welk type kruising het is. Er bestaan nl. kruisingen waarbij de kruisende sporen niet elektrisch van elkaar gescheiden zijn.

Nog een vraag aan Dirk: kun je al rijden op dit plan? En heb je daarbij kortsluitingen ervaren?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 17 November 2024, 00:59:12
Ja, ik heb al gereden,en dat ging in die mate goed met de digikeys centrale dat ik slechts problemen kkreeg als de loc langzaam over de kruising reed. Na het upgraden naar yamorc lijkt het dat de centrale gevoeliger is geworden, nu kan ik de kruising niet meer nemen. Dan flipt de centrale. Van Karst kreeg ik de reactie dat het niet een centrale probleem is maar een baan probleem.
Het is dus een kruising, een peco kruising. Ze ligt tussen 2 electrofrog wissels.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Ronald Halma op 17 November 2024, 01:16:12
Dan is er dus geen kortsluiting? En hoef je dus geen module.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 17 November 2024, 09:35:01
Dan heb je dus wel kortsluiting   :D  maar geen keerlus en heb je dus ook geen keerlusmodule nodig.

MAAR:  dan dienen wel de 2 rijbanen van de kruising elektrisch van elkaar gescheiden te zijn, zodat er geen kortsluiting bestaat.  Omdat dat alleen optreedt wanneer een trein over de kruising rijdt is het meest waarschijnlijke, dat de kruising al 2 gescheiden rijbanen heeft, maar dat de wielen de kortsluiting veroorzaken, doordat ze de railstaaf met de andere pool raken. Waar dit precies plaatsvindt kan ik zo niet zeggen, maar op die plekken zou een miniem stukje railstaaf weggenomen kunnen worden, of, andere methode, een heel klein stukje afgevijld kunnen worden en opgevuld met uithardende polyester of een lijm of LockTight of zoiets.

Goed kijken bij heel langzaam rijden of met een wagonnetje heel langzaam eroverheen gaan om de precieze plekken te localiseren.

Of heeft Peco misschien een andere kruising waarbij dit probleem niet optreedt ?   (Electrofrog - Insulfrog ?)
Succes daarmee, dan is je "probleem" geen keerlusprobleem meer.  :D
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 17 November 2024, 10:37:36
Nu breekt mijn klomp(leuke uitdrukking als het regent) Van een slim persoon,(ga geen naam noemen) kreeg ik de 2e tekening, en daar waren 3 keerlus problemen aan geduid, KL1, KL2 en KL3 nl in blok 51, in blok 18 en eentje in blok 46. Hij heeft er ook de + en - aangeduid, maar ik snap het echt niet. Ik geloof de goede man wel, maar ik zie het niet en de kerel is niet in staat om het me uitgelegd te krijgen wegens een communicatie problematiek. Ik kan natuurlijk 3 keerlus modules op die plaatsen zetten, dan verlies ik wel een deel van mijn terugmelding in iTrain, maar dan kan ik toch tenminste rijden. En ik begrijp ook niet dat hij op 3 plaatsen een probleem vind.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 17 November 2024, 10:44:49
Het is toch al goed uitgelegd Dirk?
Er zou sprake zijn van meerdere keerlussen als die kruising een Engels wissel zou zijn. Maar dat is niet zo. Oo een kruising komen beide railpolen samen. Wat er gebeurt is dat op die kruising de wielen er eventjes voor zorgen dat er contact is tussen beide railpolen en er dus korte sluitingen optreden. Dan moet je geen keerlusmodules gaan plaatsen, maar het probleem op die kruising oplossen. Ongeacht het sporenverloop, is het een probleem.

Ik vind het altijd best lastig om te bepalen waar sprake is van een keerlus. Je kan ook in eerdere posts lezen dat mensen het nog een paar keer willen bekijken. Het is niet vreemd dat ook een ‘slim persoon’ er toch moeite mee heeft. Het slimste wat je kan doen is je vinger op een railstaaf leggen en kijken of je ergens op de andere railstaaf uitkomt. Dat hoeft overigens niet meer. Je schrijft dat de treinen met de Digikeijscentrale met wat hogere snelheid over de baan konden rijden. Dat gaat op de betreffende stukken echt niet als daar een keerlus zou zitten.

Het is bij mijn weten ook wel een bekend probleem met wat oudere kruisingen. Die zijn ontworpen voor het analoge tijdperk. Met een gewone rijtrafo zijn korte sluitingen geen probleem. De kortsluitbeveiliging van een digitale centrale is echter veel gevoeliger dan de beveiliging in een klassieke rijtrafo. Het is ook wel eerder op het forum besproken dacht ik.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 17 November 2024, 12:32:17
OK, dus als ik de uitdrukking 'keerlus' vervang door 'kortsluiting' zou het een betere omschrijving zijn. Er is dus volgens geen een van jullie een keerlus, ook niet als ik de sporen kruis.. OK, ik ga eens zien hoe die kruising echt in elkaar steekt.
Dan begrijp ik niet waarom die goede man wel een keerlus ziet, en zelfs 3. Om met mijn vinger de baan te volgen is wel heel moeilijk, er ligt een 220m sporen en verschillende  zijn moeilijk te bereiken, zeker met mijn rug, maar ik zal op deze regendag eens proberen.
Alvast bedankt.
Ik zie net dat deze kruising een insulfrog heeft, het betreft de SL-94 Code 100 Kruising lang 249 mm 12°, insulfrog
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 17 November 2024, 13:08:27
Het is bij mijn weten ook wel een bekend probleem met wat oudere kruisingen. Die zijn ontworpen voor het analoge tijdperk. Met een gewone rijtrafo zijn korte sluitingen geen probleem. De kortsluitbeveiliging van een digitale centrale is echter veel gevoeliger dan de beveiliging in een klassieke rijtrafo. Het is ook wel eerder op het forum besproken dacht ik.

Sterker, een zekere Dirk is daar twee jaar geleden een draadje over gestart.  ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102925.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102925.0)
Er is geen keerlus juist omdat de sporen daar kruisen. Je moet het probleem met de kruising oplossen.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Bor de Wolf op 17 November 2024, 13:11:24
Dan begrijp ik niet waarom die goede man wel een keerlus ziet, en zelfs 3.

Misschien omdat hij iets minder slim is dan je dacht?    ;)

Bor
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2024, 13:21:49
Om met mijn vinger de baan te volgen is wel heel moeilijk, er ligt een 220m sporen en verschillende  zijn moeilijk te bereiken, zeker met mijn rug, maar ik zal op deze regendag eens proberen.
Je hoeft niet de werkelijke sporen te volgen. Ik ga er vanuit dat het sporenplan van I-train overeenkomt met de werkelijkheid. Als ik daar met mijn vinger de routes volg vind ik nergens een keerlus.

Je kunt het ook op de baan testen, niet met je vinger maar met een locomotief. Zet die ergens neer, onthoud goed waar de voorkant naar toe wijst en ga er dan mee rijden via verschillende routes.
Als je het voor elkaar krijgt om de loc op het startpunt terug te krijgen, maar dan met zijn neus de andere kant op, dan heb je een keerlus. Maar volgens mij gaat dat niet lukken.

Het probleem zit echt in de kruising. Daar kunnen de wielbanden in het centrum van de kruising de spoorstaaf van het andere spoor raken.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 17 November 2024, 15:24:18

Het probleem zit echt in de kruising. Daar kunnen de wielbanden in het centrum van de kruising de spoorstaaf van het andere spoor raken.

Ja, het is ook opvallend dat zodra de loc over de kruising is dat er dan totaal geen problemen meer zijn. Nu heb ik met nagellak geprobeerd om wat isolatie aan te brengen, maar dat helpt ook niet, dus lijkt het erop dat Klaas gelijk heeft. Nu heb ik hier nog ergens een Roco kruising liggen, die is wel wat groter, maat of dat zoden aan de dijk brengt weet ik dus niet. Zou een Engelse wissel Helpen? dus geschakeld over de kruising rijden. Ik zie niet hoe ik die gewone kruising kan pimpen zodat die wel werkt.

Citaat
Misschien omdat hij iets minder slim is dan je dacht?    ;)

Op elektronica gebied is iedereen slimmer dan deze mezelf.

Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2024, 15:52:22
De geschiedenis herhaalt zich. Twee jaar geleden heb je het probleem met de kruising ook al in de groep gegooid.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102925.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102925.0)
Kun je niks met de daar aangedragen oplossingen?
Toen hebben we ook al geconstateerd dat er geen keerlussen in je baanplan zitten

Vervangen door een Engels wissel helpt je helemaal in de patatten. Die zijn doorgaans elektrisch doorverbonden, dus dan heb je een permanente kortsluiting.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 17 November 2024, 16:10:38
OK, dus aansluiings probleem. Ik was me helemaal niet meer bewust van dat oudere draadje. Dat ga ik eens doorlezen, en mijn treinenmaat eens vragen of hij het begrijpt. Nu zit het hoofd vol.
alvast bedankt voor het geduld.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2024, 16:47:19
En hou dan je poot stijf als hij gaat beweren dat er keerlussen in je baanplan zitten. Want die zitten er NIET in.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Mark D. op 17 November 2024, 17:30:09
Geen keerlus.
En als het een peco kruising is, dan de puntstukken even checken of stroomloos maken of laten schakelen door de wissel die er aan ligt
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2024, 18:19:42
De kortsluitingen ontstaan waarschijnlijk niet in de puntstukken, maar in de kruisstukken. In dat andere draadje uitgelegd.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 17 November 2024, 18:21:42
En daar ook een stuk of zes oplossingen.  :)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 17 November 2024, 22:53:28
En daar ook een stuk of zes oplossingen.  :)

Vertel
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Bor de Wolf op 17 November 2024, 23:28:18
Vertel? Ik zou zeggen: ga lezen.

Bor
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: bask185 op 17 November 2024, 23:33:56
Ik had er vier aangedragen  ;D
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 18 November 2024, 08:15:33
De mechanische oplossingen - zagen, nagellak en zo - zijn kennelijk niet afdoende bevonden.
De meest elegante oplossing is op het einde helemaal uitgewerkt, compleet met schema. Isoleer de hele kruising en gebruik een relais om het ene of het andere spoor van de kruising van stroom te voorzien, afhankelijk van de noodzakelijke rijweg. Er was al een Rocorelais aanwezig. Er wordt automatisch gereden, dus het instellen van de rijweg kan geregeld worden door het besturingsprogramma. Dat Rocorelais is ook nog handmatig om te zetten, zodat handmatig rijden ook mogelijk blijft.

Als je het zelf te ingewikkeld vindt, kan die slimme kennis misschien helpen. Het probleem is er gegarandeerd mee opgelost.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KruisingAansluiting-versie3-627e832c111a0.jpg)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: marco op 18 November 2024, 08:30:24
Welicht dat het helpt als de DRIE toestanden duidelijk in beeld en taal (zonder moeilijke termen) beschreven worden. Dus huidige situatie, en nieuwe situatie toestand 1 en 2. Het is dat de werkdag op punt van beginnen staat .....
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Ronald Halma op 18 November 2024, 10:11:38
De mechanische oplossingen - zagen, nagellak en zo - zijn kennelijk niet afdoende bevonden.
De meest elegante oplossing is op het einde helemaal uitgewerkt, compleet met schema. Isoleer de hele kruising en gebruik een relais om het ene of het andere spoor van de kruising van stroom te voorzien, afhankelijk van de noodzakelijke rijweg. Er was al een Rocorelais aanwezig. Er wordt automatisch gereden, dus het instellen van de rijweg kan geregeld worden door het besturingsprogramma. Dat Rocorelais is ook nog handmatig om te zetten, zodat handmatig rijden ook mogelijk blijft.

Als je het zelf te ingewikkeld vindt, kan die slimme kennis misschien helpen. Het probleem is er gegarandeerd mee opgelost.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KruisingAansluiting-versie3-627e832c111a0.jpg)

Toch veel handiger als je dit laat schakelen door de aandrijving van het wissel? Dan is er nooit een probleem en altijd de juiste polariteit over de kruising. Daar hebben we toch geen 3 pagina's voor nodig?  :) ;)  EDIT ook als je dan zonder pc programma rijdt is de schakeling ook gewoon actief.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 18 November 2024, 11:00:53
Dan moet je altijd een wissel schakelen, ook als dat voor de gewenste rijweg helemaal niet nodig is. Als bijvoorbeeld het hier zichtbare wissel op krom staat, dan zal het diagonale spoor van de kruising stroom voeren. Wil je de kruising via het rechte spoor passeren, dan moet het wissel naar recht schakelen, hoewel dat voor de rijweg niet nodig is. Juist bij handmatig rijden wordt dat vroeg of laat vergeten.

Alle ins en outs zijn overigens tot in den treure besproken in dat andere draadje.  :)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 November 2024, 11:41:11
Wil je de kruising via het rechte spoor passeren, dan moet het wissel naar recht schakelen, hoewel dat voor de rijweg niet nodig is.
Als je de gewoonte bij het grootbedrijf volgt is dat wel nodig. Als je de over kruising rechtdoor rijdt moet het wissel ook rechtdoor staan, om flankaanrijding te voorkomen.
Dus mijn idee is om de voeding van de kruising mee te schakelen met de wisselstand.

Verder is inderdaad alles er al over gezegd. Alleen moet Dirk nu voor een van de aangedragen oplossingen kiezen en die inbouwen. Dat voorkomt dat hij er over 2 jaar weer over begint omdat hij is vergeten dat het al is besproken.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Ronald Halma op 18 November 2024, 11:42:46
 ;D ;D ;)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 18 November 2024, 12:42:43
Ja dat zal wel gebeuren als mijn maat de griep overleeft. Die zal het wel begrijpen, ik helaas niet, Moet die kruising dan door de 2 wissels gestuurd worden?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 18 November 2024, 12:54:27
En zo komt de verwarring in de wereld.  ::)

Als je de gewoonte bij het grootbedrijf volgt is dat wel nodig. Als je de over kruising rechtdoor rijdt moet het wissel ook rechtdoor staan, om flankaanrijding te voorkomen.

En waar staat dat Klaas?  :)
Beetje flauwe vraag. Volgens mij heb je dat wel meer beweerd en kwam er dan een reactie van iemand uit de praktijk die vertelde dat het lang niet altijd zo gaat in Nederland, laat staan in het verleden, laat staan in elders in de wereld.

Het gaat hier sowieso over een praktische oplossing voor Dirk. In het oude draadje kunnen we lezen dat er vier omschakelcontacten worden gebruikt. Ik meen om de detectie juist te laten functioneren. De gebruikte servodecoder van Wim heeft twee schakelcontacten die zijn bedoeld om het puntstuk te polariseren. Ik denk niet dat het voor Dirk allemaal duidelijker wordt als er een aanvullend relais per se met een wissel moet mee schakelen, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Montanbahn op 18 November 2024, 13:38:27
Dan moet je altijd een wissel schakelen, ook als dat voor de gewenste rijweg helemaal niet nodig is. Als bijvoorbeeld het hier zichtbare wissel op krom staat, dan zal het diagonale spoor van de kruising stroom voeren. Wil je de kruising via het rechte spoor passeren, dan moet het wissel naar recht schakelen, hoewel dat voor de rijweg niet nodig is. Juist bij handmatig rijden wordt dat vroeg of laat vergeten.

Alle ins en outs zijn overigens tot in den treure besproken in dat andere draadje.  :)

Of je nu wel of niet het wissel volgens het grootbedrijf moet schakelen maakt voor nu even niet uit.
Als je de (ik noem het maar) methode Henk volgt moet je altijd 1x schakelen (relais), soms 2x (wissel en relais want gaan dus niet tegelijk samen). Volg je de suggestie van Klaas, dan volstaat altijd 1x (wissel en relais samen).
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 18 November 2024, 13:59:36
Soms hoef je met methode Henk helemaal niet te schakelen en met methode Klaas wel.  :)

Doet er toch ook niet toe. Er wordt vooral automatisch gereden en Itrain maakt het niet uit hoeveel wissels, seinen en misschien een relais er moeten worden geschakeld voor een rijweg. Het verband met de stand van het wissel en op welk spoor van een kruising er stroom moet staan is niet 1 op 1. Dan vind ik het niet logisch het wissel te gebruiken en al helemaal niet als er toch nog een apart relais nodig is wegens geen beschikbare schakelaars.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 November 2024, 14:32:11
En waar staat dat Klaas?  :)
Beetje flauwe vraag.
Inderdaad een flauwe vraag. Weet jij van alle verkeersregels in welke wet ze staan een welk artikelnummer het is?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Ronald Halma op 18 November 2024, 14:58:11
We dwalen af.... ;)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Albert de Heer op 18 November 2024, 15:33:20
Ik kijk even iets langer dan vlug naar het baanplan en er zitten inderdaad geen keerlussen in.  ;)

Op zich is dat jammer....................... ;D

Het is nl een ideale baan om overal in 2 richtingen te kunnen rijden. Maar dan moet de rest van de baan er wel op ingericht zijn qua bezetmeldingen etc.

Lang geleden heb ik eens een locdecoder opgeblazen omdat die de kortsluiting en het omschakelen van het keerlus niet zo leuk vond. De keerlus module heb ik toen vervangen voor een detectie-keerlus module en nooit meer problemen gehad.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 November 2024, 16:30:52
Via e-mail heeft een kennis van mij zich in de discussie gemengd. Toen ik dat bericht las ging er bij mij een lichtje op.
Misschien heeft iemand Dirk ooit geadviseerd om parallelle sporen gelijk gepoold aan te sluiten. Als je dat doet, dan los je het probleem met de kruising op, maar je creëert wel 3 keerlussen.

Dat gelijk polen van parallelle sporen is in dit geval nergens voor nodig want er zitten geen overloopwissels in.
Dus hier gewoon polen volgens een vaste rijrichting (dus op de analoge manier). Dan verdwijnen je keerlussen en houd je alleen het probleem op de kruising over.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 18 November 2024, 16:34:06
Relais aansluiten op wisseluitgang van een wisseldecoder.
In iTrain 2 virtuele wissels aanmaken.
De ene virtuele wissel in de ene stand de ene kant van het relais laten bedienen.
De andere virtuele wissel de andere kant van het relais laten bedienen.

Et voila. Oftewel Vlaams : zie daar !

Als iTrain de ene rijweg reserveert  wordt het reais bediend en schakelt de juiste polariteit.
Als iTrain de andere rijweg reserveert schakelt het relais de omgekeerde polariteit.

 En Dirk, zeg nu niet dat ge dit niet snapt, want dan snap ik niet hoe ge ooit deze baan hebt kunnen bouwen en ook nog door iTrain laat aansturen. 😛




Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 18 November 2024, 16:38:47
Ja, dat is wat eerder is voorgesteld.

Overigens heeft Dirk het probleem met de kruising niet alleen in 2022, maar ook in 2021 al eens aan de orde gesteld.  :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100103.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100103.0)
Met in de antwoorden dezelfde oplossingen.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: bask185 op 18 November 2024, 16:39:53
Ja Klaas dat was ik een tweetal keer.  ;D
Citaat
Volgens mij is het conventie om bij tweerail keerlussen altijd een keerlusmodule aan te brengen zodat je elders overloop wissels kan maken in je stations enzo... En ik denk nu dus ook om precies dit soort vonken werk te voorkomen.

Citaat
Dat gelijk polen van parallelle sporen is in dit geval nergens voor nodig want er zitten geen overloopwissels in
Dat is een oorzaak-gevolg dingetje. Je kan deze zin namelijk ook zo verwoorden:
Citaat
Je kan nu geen geen overloopwissels toepassen omdat de parallele sporen niet gelijk gepoold zijn

Daarom droeg ik aan om sporen parallel aan te sluiten. Ja je zou idd 3 keerlusmodules nodig hebben, dat is waar. Maar je kan dan wel overal overloopwissels plaatsen waar je maar wilt en als bijzaak zou het kruising vonken probleem verdwijnen  ::)

Citaat
omdat die de kortsluiting en het omschakelen van het keerlus niet zo leuk vond
Al die elektronica is er op ingericht om kortsluitingen te overleven. Technisch gezien moet dat allemaal geen kwaad kunnen en er zijn ongetwijfeld hordes aan mensen die nog nooit een decoder gesloopt hebben met een LK200  ::) desalnietemin geloof ik heilig in deze wijsheid.

Als iets niet niet mogelijk goed kan zijn, dan moet het wel slecht zijn

Bas
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 18 November 2024, 16:54:42
21 , 22 , 24 .
Nog even geduld, en dan ...
op naar 25 😄
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 18 November 2024, 16:59:25
Lang geleden heb ik eens een locdecoder opgeblazen omdat die de kortsluiting en het omschakelen van het keerlus niet zo leuk vond. De keerlus module heb ik toen vervangen voor een detectie-keerlus module en nooit meer problemen gehad.
Vertel er dan even bij welke keerlusmodule dat was.
Vast geen LK200.
En om welke decoder ging het dan ?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 18 November 2024, 17:37:27
Relais aansluiten op wisseluitgang van een wisseldecoder.
In iTrain 2 virtuele wissels aanmaken.
De ene virtuele wissel in de ene stand de ene kant van het relais laten bedienen.
De andere virtuele wissel de andere kant van het relais laten bedienen.

Et voila. Oftewel Vlaams : zie daar !

Als iTrain de ene rijweg reserveert  wordt het reais bediend en schakelt de juiste polariteit.
Als iTrain de andere rijweg reserveert schakelt het relais de omgekeerde polariteit.



Dus gewoon 2 wisseldeoders gebruiken en geen relais? Ik vroeg me al af waarom ik ooit in die periode een extra wisseldecoder had besteld, die ben ik ook tegen gekomen in mijn overschot bak. Het roco relais heb ik ook gevonden maar dat is dus niet nodig. OK, er komt schot in de zaak.
en hoe ik ooit de baan heb kunnen bouwen? Tja, ik had vroeger Marklin en ben toen na alles te verkopen over gestapt naar 2-rail.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 18 November 2024, 18:08:24
Nee, Maarten bedoelt dat je dat relais op een wisseldecoder moet aansluiten.
Welke wisseldecoders heb je in gebruik?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Ronald Halma op 18 November 2024, 19:14:39
Tja, ik had vroeger Marklin

Kunt u niks aan doen, meneer  ;D ;) Alle gekheid, volgens mij hebben diverse mensen al vele oplossingen gegeven in vroegere en huidige draadjes... het is nu aan jou  :)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 18 November 2024, 22:40:47
Nee, Maarten bedoelt dat je dat relais op een wisseldecoder moet aansluiten.
Welke wisseldecoders heb je in gebruik?

Ik hed nog een rosoft wissel decoder liggen, zonder puntstuk toestand. Simpel ding, en een Roco relais. Dus daarmee zal hhet wel lukken.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 19 November 2024, 07:19:04
Misschien kan het stap voor stap en zo nodig ons meenemen?

1. Haal de kruising uit de baan en leg het terug met acht isolatieverbinders. Daar heb je ons niet voor nodig.

2. Soldeer de bedrading aan de kruising. Vier draden van voldoende lengte. Aan ieder spoor twee, zodat beide sporen kunnen worden gevoed. In het schema aangegeven met geel en lichtblauw, maar de kleuren bepaal je natuurlijk zelf. Kan je ook doen als je de kruising toch uit de baan hebt als je dat gemakkelijker vindt.

3. Plaats het relais in de buurt van de kruising. Het relais van Roco kent vijf groepjes van drie aansluitpunten. Het middelste groepje stuurt de relaisspoelen aan en moet je op de decoder gaan aansluiten. De andere groepjes zijn de schakelcontacten. In het schema duidelijk weergegeven.

4. Verbind de bedrading van de kruising (geel en lichtblauw) en van de baan (blauw en rood) met de schakelcontacten van het relais. Zoals aangegeven in het schema. Denk eerst het ene spoor tot het goed werkt, daarna het andere spoor. Dan is hulp tussendoor misschien handig. Het relais is met de hand om te zetten. Dus je kan voortdurend proberen of het goed werkt.
In de ene stand van het relais moet een loc over spoor A de kruising kunnen passeren. De schakelcontacten 3 en 4 van het relais zorgen er dan voor dat spoor A elektrisch is verbonden met de aansluitende rails. Daarmee ook met hetzelfde detectiepunt. Schakelcontacten 1 en 2 zorgen ervoor dat spoor B stroomloos staat, zodat er op de kruisstukken geen sluiting kan ontstaan.
In de andere stand moet een loc over spoor B kunnen rijden. Het relais zorgt er dan voor dat spoor B met de daarop aansluitende rails is verbonden. Spoor A staat dan stroomloos.

5. Plaats de wisseldecoder en sluit die aan op de ringleiding zoals je gewend bent. Sluit het relais aan op de uitgangen voor een wissel.

6. Zorg ervoor dat Itrain het relais kan schakelen en neem het op in de rijwegen die in Itrain zijn gedefinieerd. Van Itrain heb ik geen verstand. Anderen vast wel.

Via het forum is er altijd hulp staande bij van welwillende mensen. Dat zal nog weleens tot gekrakeel leiden. Maar niks van aantrekken.  ;)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KruisingAansluiting-versie3-627e832c111a0.jpg)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 19 November 2024, 08:39:21
Henk,

Klare taal, heel erg bedankt. Nu ff wachten tot die griep zijn ding gedaan heeft en dan doen we ons ding. Nogmaals bedankt voor Jip en Janneke.

Dirk
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Mark D. op 19 November 2024, 09:16:15
Je kunt ook de kruising volledig isoleren zoals aangegeven en dan via de lenz lk 200 voeden.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 19 November 2024, 10:14:38
Je kunt ook de kruising volledig isoleren zoals aangegeven en dan via de lenz lk 200 voeden.

Ooit er van gehoord, dat in het geïsoleerde deel de gehele trein moet passen
Wordt wel heel ingewikkeld hier. De slechtste oplossing naar mijn mening.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: rjr op 19 November 2024, 10:48:54
Dan heb je helaas nooit begrepen wat de echte noodzaak/weking voor een keerlusmodule is.
In dit geval hoeft de trein niet geheel in het deel te passen, omdat zowel inrijden als uitrijden zelfde gepoold zijn.
Alleen afhankelijk van welke kant je er door rijdt bepaald welke polarisatie nodig is.
In dit geval hoeft het deel dus niet om te schakelen tijdens het passeren zoals bij een normale keerlus wel moet.
En dat is de reden dat de gehele trein er in moet passen omdat hij anders bij het uitrijden om wil polen, maar er gelijktijding nog delen van de trein in rijden die de andere kant op willen schakelen, en zo een probleem veroorzaken als de trein er niet helemaal in past.

Dus ja, trein moet er helemaal in passen als de polarisatie bij inrijden en uitrijden verschillend is.
Trein hoeft er niet helemaal in te passen als bij inrijden en uitreiden de polarisatie gelijk is. In de meeste gevallen zou je dan helemaal geen keerlusmodule nodig hebben. Maar in dit geval zou dat kunnen helpen als je daarmee de kruising zo kunt aansluiten dat je op de kruising geen kortsluiting meer hebt, maar afhankelijk van de rijrichting de polarisatie verschillend moet zijn.

Maar aangezien Dirk de onderdelen voor de andere oplossing heeft liggen zou ik niet investeren in een keerlusmodule.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Mark D. op 19 November 2024, 11:29:23

Ooit er van gehoord, dat in het geïsoleerde deel de gehele trein moet passen
Wordt wel heel ingewikkeld hier. De slechtste oplossing naar mijn mening.
  ik waardeer je latere post in dit lijntje

(https://basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696071248-scherm-afbeelding-frog-juicer.jpg)

alleen in de situatie van dit lijntje, zijn de kleurtjes wat links / rechts betreft niet helemaal okay

plaatje gestolen uit een ander vrijwel hetzelfde topic.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 November 2024, 11:31:52
Teruglezend zag ik dat ik het idee van Mark al in het draadje van 2021 heb geopperd.
Is voor Dirk misschien niet de goedkoopste oplossing, maar we de makkelijkste.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 19 November 2024, 13:29:03
 ;D :D
Je kunt ook de kruising volledig isoleren zoals aangegeven en dan via de lenz lk 200 voeden.
Dan heb je helaas nooit begrepen wat de echte noodzaak/werking voor een keerlusmodule is.

 ;D Zit ik er volkomen naast  ;D
Uit het oog verloren, dat het inderdaad niet gaat om een werkelijke keerlus, maar alleen om het juist polariseren van de kruising.
 (y) voor de correctie
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 20 November 2024, 14:47:49
Allen,
Ik dacht dat ik nog een wisseldecoder had, echter is het een oude rosoft decoder en ik vrees dat het er eentje is voor 3-rail. ik vind er ook geen manual van terug. Nu is mijn vraag of er een enkelvoudige wisseldecoder bestaat? Wat ik tegenkom op WWW zijn allemaal 4 voudige, en ik heb er maar 1 nodig. De goedkoopste is volgens mij de Tams WD-34 a 30€. Dat is ook voor 4 wissels. Weet er iemand een alternatief voor 1 wissel?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Mark D. op 20 November 2024, 15:36:33
met die drie andere uitgangen kun je ook verlichting, spoorbomen of seinen schakelen.
Een keer pijn bij de aanschaf, maar jaren plezier.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: bask185 op 20 November 2024, 16:02:06
Is die €30 versie niet die inelkaar-zelf-solderen-DIY versie? Bij conrad wel in ieder geval
https://www.conrad.nl/nl/p/tams-elektronik-wd-34-wd-34-magneetartikeldecoder-bouwpakket-zonder-kabel-zonder-stekker-246934.html (https://www.conrad.nl/nl/p/tams-elektronik-wd-34-wd-34-magneetartikeldecoder-bouwpakket-zonder-kabel-zonder-stekker-246934.html)

Een single decoder heb ik nog niet voor je helaas. Die is nog in ontwikkeling, uiteindelijk wil ik wel een Single hybride servo/spoel decoder met CDU en frogjuicer. Dat hebben wij mensen immers nodig. Maar tot die tijd heb ik alleen een 8 voudige die niet veel duurder is als boven genoemd apparatus die kant en klaar en dus geen soldeer-het-zelf project is.

Je zou natuurlijk die marklin decoder voor C-rails kunnen nemen. Volgens de beschrijving doet die ook DCC alleen die is nog duurder dan die tams bouwpakket..en dat voor 1 wissel
https://www.conrad.nl/nl/p/marklin-74462-wisseldecoder-1910927.html (https://www.conrad.nl/nl/p/marklin-74462-wisseldecoder-1910927.html)

Maar de hobby mag wat kosten toch?  :P

Mvg,

Bas
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 20 November 2024, 16:12:00
Je hebt zoveel wissels op je baan, dus ook erg veel wisseldecoders.  Is er nergens een plekje vrij gebleven, zijn ze werkelijk tot op de laatste plek in bedrijf ?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 20 November 2024, 17:19:30
Wat dacht je? Dat ik er enkele voor de sier heb ???
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 20 November 2024, 17:21:11
Gas, PM
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Mark D. op 20 November 2024, 17:23:23
Je kan een bestaande wissel motor, spoel vervangen door een mtb motortje voorzien van ingebouwde decoder.
Dan hou je een uitgang over. En een wissel aandrijving, dat dan weer wel.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 20 November 2024, 17:46:47
Wat dacht je? Dat ik er enkele voor de sier heb ???

Maarten bedoelt denk ik of er ergens op een decoder nog een uitgang vrij is. Decoders voor bijvoorbeeld vier wissels krijg je alleen allemaal vol als het aantal wissels op je baan precies een veelvoud van vier is.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 20 November 2024, 17:52:28
Ik heb overak losse decoders, en het zijn allemaal servo decoders, Elke wissel heeft zijn eigen decoder.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 20 November 2024, 17:54:02
Je kan een bestaande wissel motor, spoel vervangen door een mtb motortje voorzien van ingebouwde decoder.
Dan hou je een uitgang over. En een wissel aandrijving, dat dan weer wel.

Daar ga ik me niet aan wagen...Ik ben pnp adept.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Remunj op 20 November 2024, 18:59:13
Ik heb overak losse decoders, en het zijn allemaal servo decoders, Elke wissel heeft zijn eigen decoder.
Dat kunnen wij toch niet ruiken  ::)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 20 November 2024, 20:23:15
Dat kunnen wij toch niet ruiken  ::)

Dat hoeft toch niet, dat heeft er toch niks mee te maken. Maar laat maar, ik weet ondertussen wel wat ik ga doen.
mvg

Dirk
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 21 November 2024, 10:44:45
Dan ben ik (en anderen ?) zeer benieuwd naar het resultaat.

Dus graag nog een berichtje als het zover is.   :)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 November 2024, 12:47:12
Dirk, had je niet bij Wim Ros een decoder gekocht speciaal voor dit doel?
Of heb je die intussen voor iets anders gebruikt?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 21 November 2024, 12:57:28
Dirk, had je niet bij Wim Ros een decoder gekocht speciaal voor dit doel?
Of heb je die intussen voor iets anders gebruikt?

blijkbaar wel, of ik had er nog eentje, maar ik wist niet of die nog uit mijn 3-rail tijd was. Ik heb contact gehad met Wim en die stuurde me de gebruiksaanwijzing door. Dus ik kan verder. Nu is het wachten op mijn maat die echter al 6 dagen in zijn bed steekt met een serieuze griep. Dus het gaat gebeuren, alleen kan (durf) ik het niet alleen wegens totaal gebrek aan elektra logica. Vreemd, maar het is nu zo. Maar ik heb er goede hoop op.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Mark D. op 21 November 2024, 15:42:31


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241121153948-673f4686c008d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20241121153948-673f4686c008d.jpg)

een schakelaar extra nodig bij de wissel bediening.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 21 November 2024, 16:05:05
Gaat die oplossing er niet van uit dat de kruisstukken goed geïsoleerd zijn?
In theorie is dat ook het geval. Het probleem wordt nu net veroorzaakt doordat in de praktijk de wielen ongewenste verbindingen maken.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 November 2024, 16:35:12
Het schetsje van Mark gat er vanuit dat de kruisstukken schakelbaar zijn. Maar dat zijn ze niet.
Het is makkelijker om de hele kruising te schakelen. Dat is een oplossing die in de diverse draadjes over dit probleem al vaker is genoemd.
Nog makkelijker, in het geval van Dirk, is om de kruising te voeden via een LK200. Ook al meerdere malen genoemd.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 21 November 2024, 17:47:06
Nog makkelijker, in het geval van Dirk, is om de kruising te voeden via een LK200. Ook al meerdere malen genoemd.
Denk ik niet, want dan blijft het probleem van het ongewenst contact maken bestaan. Immers, het gaat om de wielen die over de isolaties heen de andere rail (andere polariteit) raken.   Dan krijgt de LK200 de kortsluitingen voor zijn kiezen, en of die daar zo blij mee is ?

Ik ken de SL94 niet (geen plaatje van de onderkant), maar ik ga er van uit, gezien de geïsoleerde stukken op elk punt waar spoorstaven elkaar zouden kunnen raken, dat er 2 volledig elektrisch gescheiden rijwegen mogelijk zijn. Dan blijft alleen de mogelijkheid over zoals door "henk" in reactie 63 gegeven.  Die schakelt namelijk de andere rijweg spanningsloos, zodat er géén kortsluit-moment mogelijk is.

(PS  mogelijk zou het gebruik van een "electrofrog" kruising dit probleem makkelijker opgelost hebben.  Maar net als vroeger met Fleischmann wissels:  als de loopvlakken van de (oude) wielen te breed zijn, dan krijg je vonken.  Dus bij digitaal rijden een probleem)

Als de SL94 geen gescheiden rijwegen heeft, dan dienen de doorverbindingen doorgesneden te worden, zodat er wèl 2 gescheiden wegen ontstaan.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 November 2024, 18:26:33
Maarten, je hebt de essentie van het verhaal gemist. Het is de bedoeling dat de beide sporen door de kruising gelijk gepoold worden zodat de kortsluiting in de kruisstukken niet meer kan gebeuren.
Er ontstaat dan alleen een kortsluiting als een trein de kruising op rijdt terwijl de polariteit verkeerd staat. Maar de LK200 schakelt die razendsnel goed. Aan de andere kant van de kruising is de polariteit gelijk, dus bij het afrijden van de kruising ontstaat geen kortsluiting.

Overigens moet je de beide sporen in de kruising ook gelijk polen als je de kruising met een relais omschakelt.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 November 2024, 19:53:46
Nog een nabrander:

Citaat
Als de SL94 geen gescheiden rijwegen heeft, dan dienen de doorverbindingen doorgesneden te worden, zodat er wèl 2 gescheiden wegen ontstaan.
Deze kruising heeft al elektrisch gescheiden rijwegen. Anders had Dirk ze nooit met verschillende polariteit kunnen aansluiten.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 21 November 2024, 20:28:38
Wijs mij eens een verkeerde polariteit aan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/KruisingAansluitinggesneden-673f885d92abe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/KruisingAansluitinggesneden-673f885d92abe.jpg)

Dit is de situatie van de kruising met de polariteiten.  De pijlen geven de klaarblijkelijke probleempunten aan, tenzij er nog meer punten zijn waar onbedoeld contact tussen 2 railstukken met verschillende polariteit ontstaat.

(Bron:  uitsnede uit tekening van henk)

En, zoals gezegd: ik ken de kruising niet. En ik weet niet waar het probleem optreedt (is nooit aangegeven).  Als de kruising al  gescheiden rijwegen heeft, dan blijft alsnog een contactprobleem optreden  (dat is toch de hele aanleiding van deze vraagstelling), dat niet door een LK200 opgelost wordt. Zie de tekening.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 November 2024, 20:36:11
En ik weet niet waar het probleem optreedt (is nooit aangegeven). 
Als je denkt dat het probleem nooit is aangegeven, dan heb je de 3 draadjes over dit onderwerp niet goed gelezen. Dus ga dat eerst maar eens doen voordat je met commentaar komt dat de plank volkomen misslaat.

Ik ben een beetje klaar met deze discussie waar steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 21 November 2024, 20:36:52
Overigens moet je de beide sporen in de kruising ook gelijk polen als je de kruising met een relais omschakelt.

Nee, je moet het niet gebruikte spoor afschakelen van de spanning, zoals in de tekening van henk.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Mark D. op 21 November 2024, 20:41:21
je kunt die plaats van de pijlen gewoon van stroom voorzien bij peco dat is geisoleerd.

die kleine blauwe stippen, daar zit isolatie, bij die grote blauwe stippen, zou je een plastic raillas moeten plaatsen, of even doorslijpen.
Hier schakelen de wissels de polariteit van de kruising.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20140304-220506-673f8c392ad8d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20140304-220506-673f8c392ad8d.jpg)
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 21 November 2024, 20:47:57
Als je denkt dat het probleem nooit is aangegeven, dan heb je de 3 draadjes over dit onderwerp niet goed gelezen. Dus ga dat eerst maar eens doen voordat je met commentaar komt dat de plank volkomen misslaat.

Ik ben een beetje klaar met deze discussie waar steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben.

Blijkbaar wil jij ook niet naar een tekening kijken en daar mogelijke een andere conclusie uit trekken.  Dus potten en ketels ?

Ik heb alle 3 draadjes teruggelezen en niks nieuws kunnen ontdekken.

En verder is nooit exact aangegeven waar er kortsluiting ontstaat op de kruising.  Dus zou het ene probleem opgelost kunnen worden, terwijl op het andere punt even vrolijk alsnog kortsluiting ontstaat.  Zoals Dirk zelf aangeeft is er geen probleem meer als de loc/trein over de kruising heen is. Dat geeft aan, dat er vóór en achter de kruising dezelfde polariteit staat, zoals in de tekening aangegeven. Daar hoeft dus niets aan geschakeld te worden.  Het probleem is, dat er in de kruising een aantal  "rode" en "blauwe" railstukken dicht bij elkaar liggen, waar een (te) brede wielband of een te dikke flens een andere polariteit raakt.

Ik nodig je uit om jouw oplossing met de LK200 te laten zien.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 21 November 2024, 21:24:24

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-gekleurd-673f97451243c.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-gekleurd-673f97451243c.pdf)
Ik ga er (voorzichtig) van uit, dat de isolatiestukken aan de zijkanten van de kruising lang genoeg zijn om daar geen kortsluiting te veroorzaken.  Vandaar aangegeven met een vraagteken.  (Dat zou ik graag van Dirk willen weten).

Op de hartstukken kan geen kortsluiting ontstaan, want daar zijn aan beide kanten de polariteiten gelijk.

Blijven dan dus alleen de andere aangegeven punten over.  Dat is lastig om op te lossen (lakken, vijlen, zagen), behalve dan de baanstukken, die NIET in de rijweg liggen ook niet van spanning te voorzien.  Dat is precies wat henk als oplossing biedt.

Maar blijkbaar zou het ook met een LK200 kunnen ?  Ik, met de nadruk op ik, zie niet hoe dat zou moeten werken.
Ik reken me tot de : "steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben."

Maak me wijzer.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 21 November 2024, 21:56:10
je kunt die plaats van de pijlen gewoon van stroom voorzien bij peco dat is geisoleerd.
De wissel op de foto is de Electrofrog uitvoering.  Dat is dus een heel andere dan de SL94 Insulfrog.  Dus "die plaats van de pijlen" zijn van kunststof.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Mark D. op 21 November 2024, 21:58:18
niet mijn idee, maar het gebeurt


https://tamvalleydepot.com/products/dccfrogjuicers.html
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 22 November 2024, 09:10:23
Nou, daar gebeurt niet zoveel anders dan METALEN puntstukken of andere delen van de juiste polarisatie te voorzien.

Dat lijkt me een sterk gebeuren als je dat toepast op KUNSTSTOFFEN puntstukken of andere delen.
Of heb ik de nieuwste ontwikkelingen gemist :D

En dat is nou net het verschil bij de Peco wissels:  Electrofrog en Insulfrog.  Zoek maar eens op, dan zie je dat ook meteen.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 22 November 2024, 09:15:16
Nogmaals, het gaat over een kruising, geen wissel.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 22 November 2024, 09:34:55
Is bekend.  Een KRUISING in INSULFROG uitvoering.  Met KUNSTSTOFFEN puntstukken en andere kunststoffen delen, waar sporen bij elkaar komen.
Kan dus NIET gepolariseerd worden, waar de verwijzing naar wijst.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: henk op 22 November 2024, 10:12:11

Maar blijkbaar zou het ook met een LK200 kunnen ?  Ik, met de nadruk op ik, zie niet hoe dat zou moeten werken.
Ik reken me tot de : "steeds maar mensen deelnemen die onvoldoende kennis van zaken hebben."

Maak me wijzer.

Het is wel ergens uitgelegd, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Volgens mij werd het volgende bedoeld.
Isoleer de kruising.
Sluit de kruising aan op de LK200 en wel zo dat de polariteit van beide sporen altijd gelijk is.
Als nu een trein komt aanrijden en het gekozen spoor van de kruising blijkt dezelfde polariteit te hebben, rijdt de trein zonder meer door.
Al een trein komt aanrijden en het gekozen spoor blijkt de omgekeerde polariteit te hebben, dan reageert de LK200, het spoor poolt om en de trein rijdt zonder meer door.

Vanwege de gelijkgepoolde sporen verplaats je de samenkomst van beide polen van de kruisstukken naar de puntstukken. Het werkt dus alleen als het op de puntstukken wel goed gaat. En uit andere draadjes concludeer ik eigenlijk dat bij de puntstukken hetzelfde probleem van minieme sluitingen door de wielen bestaat.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 22 November 2024, 12:01:39
De kortsluitingen ontstaan door de wielen, die te brede wielbanden of te dikke flenzen hebben, of beide. 
Dat geeft op kritieke punten het raken van een railstuk met de andere polariteit.

De onderstaande tekening geeft de toestand weer van nu, met daarin de gevoelige punten.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-gekleurd-674062824b794.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-gekleurd-674062824b794.pdf)

Bij gebruik en aansluiting van de LK200 krijg je 2 mogelijkheden, zoals hieronder weergegeven.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-dubbelrood-dubbelblauw-PDF-6740631318fc7.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kruising-dubbelrood-dubbelblauw-PDF-6740631318fc7.pdf)

Wat je dan ziet is dat de probleempunten op andere plaatsen liggen.  Daar liggen rood en blauw minstens net zo dicht bij elkaar als in de situatie nu, of nog dichter bij elkaar.
De kans dat hierdoor GEEN kortsluiting optreedt is in mijn ogen minimaal, kleiner of hooguit gelijk aan de situatie nu.  En daar treedt wèl kortsluiting op.
Mijn conclusie is derhalve, dat de LK200 geen soelaas biedt, het is het verleggen of verergeren van het probleem.

Blijft over het spanningsloos zetten van de niet bereden richting , zie de "henk" oplossing  (y)

(PS  of speciaal voor Dirk:  niet meer met verkeerde wielen rijden  ;D )

Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 08 December 2024, 18:02:09
Ik heb ondertussen de kruising met een relais gefixt, Alles werkt perfect, en de LK200 niet gebruikt. Die ligt in de rommelbak.

iedereen bedankt voor de hulp en het geduld.

Dirk
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 08 December 2024, 21:42:57
 (y)
En wil je die LK200 nog kwijt ?
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: Dirk op 09 December 2024, 08:28:20
Eventueel, hangt er vanaf hoe de baan van mijn maat evolueert. Mss heeft hij een module nodig.
Titel: Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
Bericht door: maartenvdb op 09 December 2024, 08:34:43
Voor zover ik kan beoordelen zou die daar wel van pas komen.  Naar eigen keuze, uiteraard.