BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BR41 op 16 November 2024, 09:50:20
-
Ik probeer iets te weten te komen over de geschiedenis van de 4-assige zelflosser FALS of FADS.
Meen ooit ergens gezien te hebben dat er rond 1935 al iets in die richting gebouwd is in Duitsland maar ik kan er niets over vinden.
Heeft iemand er hier meer informatie over?
-
Bij wagencodes is alleen de eerste letter een hoofdletter, dus Fals en Fads.
De wagen waar jij op doelt is waarschijnlijk de OOt, hier vind je vast wat verdere info:
https://forum.spurnull-magazin.de/thread/27569-wer-ist-war-der-hersteller-des-oot-saarbr%C3%BCcken/
-
Is het naar aanleiding van:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112878.0
Groet Ronald Visser
-
De Reichsbahn had al wagens in de jaren '20 van de vorige eeuw. Voorzien van Scharfenberg-koppelingen reden zij o.a. in kolentreinen naar Berlijn. Hier een museumwagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ein-selbstentladewagen-anfang-april-2017-1090200-673868b4c7ec7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ein-selbstentladewagen-anfang-april-2017-1090200-673868b4c7ec7.jpg)
-
Het is niet naar aanleiding van een eerdere vraag.
Maar omdat ik deze wagon zelf wil nabouwen in schaal 0, tijdperk 2.
-
Welke van de verschillende varianten?
-
Voor informatie over allerhande goederenwagens (niet alleen onderlossers) zijn de boeken en brochures van Stefan Carstens een belangrijke bron:
https://www.stefancarstens.de/ (https://www.stefancarstens.de/)
-
Volgens dit boek is men in Duitsland vanaf 1924 begonnen met een aantal 'Versuchsbauarten und Versuchszugen'.
Vanaf 1927 begon de 'Serienbeschaffung der GroBraum-Guterwagen'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241116-154150-6738b0eebbb3e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20241116-154150-6738b0eebbb3e.jpg)
-
Welke van de varianten weet ik nog niet. In ieder geval iets van vóór 1940.
-
> forum-PB aan de heer GrossRaumWagen over Carstens & Cie