BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ArjanB op 11 November 2024, 17:07:26
-
Allen,
Ik vond het volgende onderdeel op mijn baan.
Nu heb ik al mijn locomotieven al bekeken als mede alle stuurstand wagens.
Ik heb nog niet kunnen traceren waar het van afgevallen is. Ik vermoed dat het een bufferbalkachtig iets is van een lokomotief zonder koppeling aan de voorkant. Dat laatse maakt de spoeling bij mij al erg dun (stoomloks) maar kan het nog steed niet koppelen aan een bepaalde lok of wagen. Iemand een idee......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4440-67322ae0ec231.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4440-67322ae0ec231.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4441-67322ae11b311.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4441-67322ae11b311.jpg)
Arjan
-
Misschien kun je het nogmaals fotograferen maar dan met een lineaal erbij? Ik kan nu totaal niet inschatten hoe groot het is. En is jouw materieel veelal van een bepaald merk en/of spoorwegmaatschappij en tijdperk? Dat maakt het zoeken wellicht makkelijker.
-
Een bufferbalk met electrischekoppelingchassisdeel aan het uiteinde, schroefkoppeling in het midden, stoomkoppeling er omheen.
In ieder geval van een loc.
Een duitse zelfs.
-
Is het niet iets wat aan de zijkant zit, tegen de wielen
-
Ik heb ook het idee dat het een draaistelzijkant is.
-
Het onderdeel is wel zo ongeveer bufferbalk breed en de pinnetjes geven de indruk dat ze ergens ondergedrukt moeten worden. Een draaistel lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik heb meest nederlands material ongeveer alle gangbare NS Piko and Roco modellen en gangbare wat Duitse diesels (BR 216, V200, V60 etc) en Duitse types (NS) stoomlocs van Roco (BR 03, BR 74, BR 80, BR 57) en FLM (BR 65, T3 , T9, BR 55), ATT 3770 en Liliput NS 3500 (Olifant?) en paar klene Rivarossies (USATC a KPEV DII (1356)). Ik denk niet dat het van een treinstel is want daar had ik niet echt mee rondgereden.
Ik was aan het rondrijden met stoomlocs (BR03 en Liliput) met een Liliput Rheingold en ATT ovaalramers toen ik vond.... maar op dat punt vergeet ik weleens een wissel omzettten dus er ontspoort daar wel eens wat.
Wie helpt mee...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4444-673251067e6ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4444-673251067e6ce.jpg)
-
Ik dacht in eerste instantie ook aan de zijkant van een draaistel, maar gezien dat hoekig uitsteeksel in het midden niet meer. Is het misschien een onderdeel van de kopse kant van een tender, en dan aan de kant van de lok? Misschien dat het daarom je nog niet opgevallen was dat het daar vanaf gevallen is.
-
Kijk eens bij die 216? Stoomkoppeling i/h midden, denk ik. Daarnaast aansluitingen voor elektrische kabels, stuurstandachtig? Vandaar een wat oudere Duitse diesel, maar nieuw genoeg voor stuurstandgebruik?
Reinout
-
Ok...het ei is gevonden.
De opmerking van Reinout over de BR216 gaf aanleiding om nog eens naar deze lok en aanverwante te kijken.
Hoewel, het geen onderdeel van BR 218 familie is (Roco en / of Piko hobby / expert model) toch nog eens naar de silberling Karlsruhe kopf stuurstand gekeken. Zo ongeveer het enigste die ik niet in mijn handen had gehad dit weekend. En jawel daar komt het onderdeel vandaan. Kan me net herinneren daar recent mee gereden te hebben. Had wel een andere type stuurstand (hazekasten) in mijn handen gehad maar die had een andere constructie.
We kunnen weer rustig slapen.....
Bedankt voor het meedenken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4447-67325f3b7fc67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4447-67325f3b7fc67.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4446-67325f3d2b3bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4446-67325f3d2b3bd.jpg)
-
Tip: zet de pennetjes vast met een klein beetje houtlijm. Dat voorkomt dat het er spontaan weer uit valt. Maar omdat houtlijm niet echt hecht op dit materiaal is het toch weer makkelijk los te krijgen, mocht dat nodig zijn.
-
Houtlijm had ik toegepast.
-
Modellbau Haftkleber.
Die wordt niet hard, maar blijft wel plakken. Wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om bomen op ondergrond te plakken, ze weer te kunnen verwijderen en weer terugzetten.
Busch 7598, andere merken hebben soortgelijke "Kleber".
Nooit meer een onderdeel verloren. Schade en schande na allerlei lijmen die wel uitharden zoals 10 sec. lijmen.
Kristal Clear schijnt ook goed te werken.
-
Kijk eens bij die 216? Stoomkoppeling i/h midden, denk ik. Daarnaast aansluitingen voor elektrische kabels, stuurstandachtig? Vandaar een wat oudere Duitse diesel, maar nieuw genoeg voor stuurstandgebruik?
Reinout
Stoom verwarming in het midden, dan 2x een stekkerdoos voor de stuurstroom en helemaal links een stekkerdoos voor de hoogspanning :)
-
Tip: zet de pennetjes vast met een klein beetje houtlijm. Dat voorkomt dat het er spontaan weer uit valt. Maar omdat houtlijm niet echt hecht op dit materiaal is het toch weer makkelijk los te krijgen, mocht dat nodig zijn.
Houtlijm had ik toegepast.
'
Ik zou de volgende zet weer van Klaas verwachten met 'boekbinderslijm', die blijft ook flexibel. :D
Bij Action hebben ze in de crea hoek de Tacky Glue, kost geen drol en doet hetzelfde: kleven en flexibel blijven. Deze is helder na droging.
-
Ik zou de volgende zet weer van Klaas verwachten met 'boekbinderslijm', die blijft ook flexibel. :D
Goed idee!
Boekbinderslijm heeft nog een voordeel ten opzichte van houtlijm: houtlijm krimpt behoorlijk tijdens het drogen, boekbinderslijm doet dat niet of nauwelijks.
-
Bij Action hebben ze in de crea hoek de Tacky Glue, kost geen drol en doet hetzelfde: kleven en flexibel blijven. Deze is helder na droging.
Klinkt interessant Huub! Krimpt die lijm?
-
Ik gebruik micro kristel klear om onderdelen maar ook ledprintjes te fixeren.
-
Klinkt interessant Huub! Krimpt die lijm?
Net als boekbinderslijm, zo goed als geen krimp.
Ik gebruik micro kristel klear om onderdelen maar ook ledprintjes te fixeren.
Ik ken dat niet, is zeker dunner, vloeibaar?