BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: martijnhaman op 10 November 2024, 12:25:46
-
Op de beurs in Houten drie zwaartransportwagens uit een bak met allerlei materieel meegenomen. De wagens missen het verzwaringsplaatje en het houten dek, maar dat is eenvoudig op te lossen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54128445467_3f15b1a5bc_c.jpg)
Een ander punt is dat de wagens bol staan. Ik heb inmiddels het frame op een plaat geklemd en een paar minuten in heet water gelegd. Daarna onder de koude kraan laten afkoelen. Ik hoopte dat de wagen zo weer recht werd, maar hij staat nog steeds krom.
(https://live.staticflickr.com/65535/54129268426_82cd5d385a_c.jpg)
Heeft iemand een tip over een andere manier om de wagen weer recht te krijgen?
Martijn
-
Dezelfde methode (heet water), maar nu een beetje doorbuigen naar de andere kant?
-
Goede tip. Plaatje 2 mm styreen in het midden onder de wagen gelegd en klemmen gaan aanbrengen. De eerste klem is gene probleem, maar bij het aanbrengen van de tweede klem hoor ik een lichte krak. Niet verder gegaan want ben bang dat de wagen dan breekt.
Martijn
-
In de oven op 100-120 graden zou ook kunnen werken. gewichtje erop...
De kans dat de belettering niet wordt aangetast door heet water is een voordeel.
-
De methode met de oven kende ik nog niet. Net de wagen 5 minuutjes in een voorverwarmde oven op 100 graden gelegd. Het resultaat ziet er goed uit (y)
Merk wel dat de bakplaat niet exact vlak is, waardoor de wagenbak niet exact recht is. Voor deze wagen en de andere twee nog een plaat vinden die wel goed recht is en in de oven kan.
Martijn
-
ipv heet water, ff de verfföhn erop en dan zoals voor heen in de klemmen op een rechte plaat.
De methode met de verfföhn gebruikte ik jaren geleden al voor de Roco NS Eds zelflossers en de Calpam ketelwagens waar de assen uit de aspotten vielen. Hier moet op het forum nog ergens een stukje over staan.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/54130791778_404ed4baaa_c.jpg)
De wagen is opnieuw in de over geweest en nu wel recht. Van een Evergreen-sheet de plankenvloer gemaakt en die al een eerste laag verf gegeven. De definitieve kleur wordt donkerder, waardoor deze overeenkomt met mijn andere Roco wagens.
De plankenvloer ligt nog los omdat het gewicht nog niet is aangebracht. Dat gewicht wil ik van daklood of kneedbaar lood maken. Eerst maar eens kijken waar ik dit in een kleine hoeveelheid tegen een redelijke prijs kan aanschaffen.
Martijn
-
Hallo,
vaak verkopen bouwmarkten lood per cm (=gewicht) Deze rollen zijn vaak 15 of 20 cm breed.
Je kunt het jnippen met een gewone schaar of met een stanleymes een kras erover en afbreken.
succes jandcargo
-
Ga naar een winkel met vishengel materialen.
Daar zijn ook kleine rolletjes lood te koop. 10, 20, 30 ,40 gram etc...
Kan je uitrollen en op lengte knippen.
Of gewoon de visloodjes.
Let wel op de prijzen die kunnen per aangeboden merk nogal verschillen.
Ronald Visser
-
Ik heb hier nog loodstrip 0,5mm dik 21mm breed liggen, meer dan ik ooit nodig heb, dus!
'n stukje gewogen op miep haar bakschaal,gewicht 37cm lengte is 44gram,
-
Heb een originele Roco wagen eens gewogen. Die blijkt 66 gram te wegen. Mijn kluswagen weegt maar 30 gram, dus die kan best wat extra gewicht krijgen. De ruimte onder het dek waar ik materiaal voor de verzwaring kan plaatsen heeft de afmetingen 42 x 17 x 2 mm.
@Caspar: je hebt een PM
Martijn
-
Als ik me niet vergis, heeft de Rocowagen standaard een metalen plankendek.
Daar zitten dus de nodige grammen in.
Als je een stukje lood of ander metaal in het midden legt met de eerder genoemde afmetingen kom je niet veel verder dan 8-10 gram, dus aanzienlijk minder.
Evt de belading wat extra verzwaren?
-
Ik heb eventueel een wagen zonder draaistellen en NEM-schachten voor je, heb je ook een metalen "plankenvloer", zij het in een andere kleur.
-
De methode met de oven kende ik nog niet. Net de wagen 5 minuutjes in een voorverwarmde oven op 100 graden gelegd. Het resultaat ziet er goed uit (y)
Merk wel dat de bakplaat niet exact vlak is, waardoor de wagenbak niet exact recht is. Voor deze wagen en de andere twee nog een plaat vinden die wel goed recht is en in de oven kan.
Martijn
Een glasplaat is prima vlak en kan makkelijk in de oven op 120° C worden gebruikt
-
@Arjan6511: Dank voor het aaanbod, maar ik ga het eerst proberen met een loodstrip. Ze zullen voornamelijk in een vitrine komen te staan waardoor het streven naar een hoog gewicht wat minder van belang is.
In tegenstelling tot de eerste wagen zijn de twee andere wagens nog niet recht. Ook na de behandeling in de oven staan ze allebei nog bol. Bij de eerste wagen is door de 'krak' (zie reactie #2) een klein scheurtje in de zijdrager gekomen. Ik vermoed dat hierdoor behandeling in de oven wel heeft gewerkt.
De twee andere wagens heb ik vervolgens ook geklemd met een strip 2 mm styreen onder de wagen. Dat ging prima en dit keer geen 'krak', maar de wagens zijn nog steeds bol ... Misschien toch nog eens proberen of ik ze recht krijg door de langer in de oven te leggen.
Martijn
-
Vandaag kwam Casper een stuk loodstrip langsbrengen. Nogmaals dank daarvoor.
Het materiaal is eenvoudig op maat te knippen en een pakketje dubbelgevouwen lood heb ik in een bankschroef zo plat mogelijk gedrukt. De wagen verzwaard met lood weegt dan 40 gram.
Op de foto is overigens goed te zien dat deze wagen nog niet recht is. Dit was het resultaat nadat de wagen in de oven is geweest met een stuk styreen onder het midden geklemd. Hier is duidelijk nog wel wat werk nodig ...
(https://live.staticflickr.com/65535/54142044961_757ace5feb_c.jpg)
Daarnaast heb ik bij een hengelsportwinkel tungsten putty of kneedbaar lood gekocht. Ik wil eens kijken hoe zich dit verhoudt tot de loodstrip wat betreft gewicht en werkbaarheid.
Het materiaal plakt en zit in vetvrij papier. Je kunt het kneden, maar dat kost best wat kracht. Het plakje dunner gemaakt door van bovenaf het materiaal naar buiten te drukken. Vervolgens met een stalen liniaal de plak gelijkmatig platdrukken en stukken wegsnijden, zodat een vorm overblijft die in de wagen past. De wagen verzwaard met tungsten putty weegt 41 gram. Vrijwel gelijk aan het gewicht bij gebruik van lood.
(https://live.staticflickr.com/65535/54142320803_a080e8747e_c.jpg)
Als ik beide materialen vergelijk, dan maakt het gewicht niet veel uit en is het lood eenvoudiger te verwerken dan tungsten putty.
Martijn
-
De wagen op de bovenste foto uit het vorige bericht is nog eens in de oven gegaan. Op een platte plaat met vijf klemmen vastgezet in een poging de wagen daarmee over de gehele lengte goed recht te krijgen. Het mocht niet baten want het resultaat is niet veel beter.
(https://live.staticflickr.com/65535/54143200006_83710cfe99_c.jpg)
Martijn
-
De twee bolstaande wagens nog een laatste keer een behandeling in de oven gegeven. Daarbij vier klemmen gebruikt om te proberen zowel de wagenbak als de bufferbalk met bufferhulzen recht te krijgen. Om dat laatste te bereiken een plaatje styreen onder de buitenste klemmen geplaatst.
(https://live.staticflickr.com/65535/54159104859_cb4a13ddc3_c.jpg)
Helaas is het ook met deze laatste poging niet gelukt deze twee wagens helemaal recht te krijgen. Ze staan minder bol dan in het begin, maar de bufferbalk blijft wat naar beneden staan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54159068998_5b3ea0c074_c.jpg)
Mijn conclusie is dan ook dat het niet beter gaat worden dan hoe de wagens er nu uitzien. De twee wagens van een verzwaring met loodstrip voorzien en een plankendek aangebracht. Daarmee is dit projectje ten einde. Van de drie wagens is alleen het eerst behandelde exemplaar (rechts op de foto) helemaal recht.
Martijn
-
Ff iets geks wellicht,
Ikzelf ben vanwege mijn ombouw project met de roco 52 1413 naa 52 001 erg gecharmeerd van modelbahnmarkt24.de
Wellicht kan je via hun originele bodemplaten bestellen ?.
De wagens zijn in iedergeval verdubbeld in waarde door al je inspanningen.
Succes.
-
Modellbahnmarkt24.de kende ik niet. Altijd handig om te bewaren, dus aan mijn favorieten toegevoegd. Losse bodemplaten bieden ze overigens niet aan. Ga dat ook niet meer achteraan, want het was nu juist leuk om de wagens met beperkte middelen op te knappen.
De wagens krijge nog wel handwielen op het frame. Die ontbreken nog en maken het net even af.
Martijn
-
Dat frame is toch zink? Dan lijkt mij dat sowieso heet water weinig doet, een oven wellicht maar pas bij veel hogere temperatuur.. Bovendien; aangezien de wagon naar boven is gaan bollen, lijkt mij de reden chemisch; geen kruip. Zwaartekracht en lood zal dan ook weinig doen. Of pas na héééél lang... of draaistellen eraf, opleggen aan einden en een veel groter gewicht eraan hangen. Of klemmen op een vlak maar de uiteinden onderlegger, dat tie wordt 'doorgebogen'. Succes!
-
Het frame is van plastic. Daardoor was het model erg licht en was het aanbrengen van gewicht nodig. Wat ik niet wist is dat het orginele dek van metaal is. Dat zorgt voor extra gewicht.
Martijn
-
Dan denk ik dat je verder moet doorbuigen; dus voorbij vlak
-
Verder doorbuigen is iets wat ik al had geprobeerd. Zie de berichten #15 en #16 voor het resultaat dat niet voldeed.
Martijn
-
??? Je klemt ze toch met de bovenzijde op een plat vlak..? Ik bedoel: doorbuigen over verhoging in het midden.
-
... Wat ik niet wist is dat het orginele dek van metaal is. ...
Alle Rlmmp's van Roco hebben metalen bodemplaten en in de loop van de jaren zijn bepaalde series "zinkpest" gaan ontwikkelen.
De wagens zijn zo krom door de langzame zinkpest werking die de bufferbalken van binnenuit hebben weggedruk.
-
??? Je klemt ze toch met de bovenzijde op een plat vlak..? Ik bedoel: doorbuigen over verhoging in het midden.
Ik ben begonnen met de wagen over de hele lengte op een vlakke plaat te klemmen. Dat leverde niet het gewenste resultaat. Daarnaast ook een poging gedaan om de wagens verder door te buigen door er een strip styreen onder te leggen. Het resultaat van die actie is te zien op de foto in reactie #15. Het was geen succes want de bovenzijde golfde alle kanten op.
Martijn
-
Alle Rlmmp's van Roco hebben metalen bodemplaten en in de loop van de jaren zijn bepaalde series "zinkpest" gaan ontwikkelen.
De wagens zijn zo krom door de langzame zinkpest werking die de bufferbalken van binnenuit hebben weggedruk.
Dat verklaart waarom de wagens zo krom waren. Weer wat geleerd.
Martijn
-
Ik had er hier ook een stuk of 2 krom maar die waren zo uit de doos dus met metalen dek
Dan is het wat makkelijker ipv bij jou zonder plaat.
Want mijn actie was simpel de plaat verwijderen die recht buigen en klaar .
Wel mooi te zien dat je alles probeert zijn toch erg leuke wagens en zeer bruikbaar in alle vormen van transport.
-
Het resultaat van die actie is te zien op de foto in reactie #15. Het was geen succes want de bovenzijde golfde alle kanten op.
Ah, duidelijk; maar dan lijkt het toch makkelijk te buigen? Eventueel met warmte. Dus dan wordt het trial & error... :angel:
-
Voor de ontbrekende handwielen gezocht naar een alternatief. De onderdelenset Märklin E102713 bevat 10 handwielen met een doorsnede van 7 mm. Deze komen te groot over. Na verder zoeken terecht gekomen in de scheepsmodelbouw. Krick modellbau heeft onder nummer ro1755 een set van 10 handwielen met een doorsnede van 5 mm.
(https://live.staticflickr.com/65535/54188766456_74e49b88ba_c.jpg)
Op de foto van boven naar beneden: Märklin, Roco (origineel) en Krick. De exemplaren van Krick ga ik gebruiken nadat ze zwart zijn geverfd.
Martijn
-
(https://live.staticflickr.com/65535/54217562355_cc018f91c3_c.jpg)
Een laatste plaatje met het resultaat na het plaatsen van de handwielen. De bovenste wagen heeft een zwart handwiel van Krick, de onderste een origineel Roco handwiel.
Martijn