BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ferdinand Bogman op 08 November 2024, 22:38:16
-
In de loop van hun bestaan hebben ze bij Roco de artikelen een paar keer vernummerd. Op hun website staat een lijst met de allereerste nummers en de opvolgers. Maar de antislipbandjes hebben intussen alweer nieuwere nummers. Die lopen nu van 40066 t/m 40072.
Ik heb flink wat oudere locomotieven van Roco. Meestal heb ik daarvan wel onderdelenlijsten, maar de nummers die daarop staan voor antislipbandjes zijn die voor reserve-onderdelen, zoals 85602 of 85604. Dat zijn de “nieuwe” nummers in de hierboven genoemde lijst, maar dus niet de nieuwste nummers. Wie weet hoe ik ze vertaal naar de 400xx-bandjes?
-
Afmetingen vergelijken.
-
Als ik ze vergelijk zie ik dat de nieuwe bandjes andere maten hebben dan de oude:
Nummer nieuw | wielmaat min | wielmaat max | diameter |
40066 | 12,5 | 13,8 | 10 |
40067 | 6,8 | 8,2 | 5 |
40068 | 8,3 | 10,2 | 7,5 |
40069 | 10,3 | 12,8 | 8 |
40070 | 12,9 | 14,6 | 11 |
40071 | 14,7 | 16,5 | 13 |
40072 | 16,5 | 19 | 15,5 |
Nummer oud | wielmaat min | wielmaat max |
4489 / 85601 | 7,8 | 11,5 |
4589 / 85602 | 7 | 10 |
4689 / 85604 | 10,5 | 13,5 |
4690 / 85605 | 12,5 | 15,5 |
85612 | 5 | 8 |
85614 | 10,5 | 13,5 |
85615 | 12,5 | 15,5 |
Het wordt dus degene kiezen die er het beste in de buurt komt, of de oude nummers bestellen als reserve-onderdelen.
-
Maar toch handig voor iedereen im te weten. (y)
-
Er is ook nog een verschil in dikte.
Eea hangt samen met de diepte van de groeven in de wielen.
De oude bandjes waren dikker dan de nieuwe.
Wrs zijn degene die eerst een 4cijferig nummer hadden de dikke bandjes en degene met alleen een 5cijferig nummer de dunne.
Verder waren er ook setjes met alle maten erin. Nummer heb ik zo niet paraat.
-
Er wordt vaak ook nog iets vermeld als 0,5, waarvan ik niet weet of dat dan de dikte is, of de breedte. En de bandjes die voor AC zijn bedoeld, heb ik niet vermeld.