BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 08 November 2024, 18:36:50
-
Komende week worden er in Nunspeet twee viadukten op hun plaats geschoven.
Er zijn onlangs twee camera's geinstalleerd voor live beelden.
https://www.nunspeet.nl/over-nunspeet/plannoen-en-projecten/stationsomgeving/live
Deze camera's staan (Nog ) niet op de lijst van Webcams spoorwegen.
Peter
-
Site is leeg: Pagina niet gevonden.
-
https://www.nunspeet.nl/over-nunspeet/plannen-en-projecten/stationsomgeving/live
-
Hallo Dirk ,
bedankt voor het corrigeren,
Maat wat is nu het verschil tussen de linken van jou en van mij ?
Peter
-
Er staat een link met 'plannoen' in plaats van 'plannen' ;)
-
Hoi,
Ja ik zie het. :o
En ik heb hem gewoon gecopieerd en geplakt... ???
Groeten ,
Peter
-
Kwam vanmorgen en vanmiddag met de taxi langs bouwput.
Sarens is al met groot materieel aanwezig en de wieltjes (Self-Propelled Trailers (SPTs)) staan sinds vanmiddag al klaar in het gat.
Dat wordt een heel spektakel zo te zien 8)
Mvg, Johan
-
Ik zag die SPT s van Sarens vorige week op een webcam van Prorail aan de gang in Maarsbergen ,waar twee trogligger bruggen van 900 ton elk op hun plaats moesten worden gereden .
De komende dagen wordt het heel interessant.
Ik kijk er al naar zolang de webcam vanuit de uitkijktoren beelden geeft.
Toen was Joris er nog op zijn plek vlak naast de overweg. ;)
Peter
-
Harderwijk was Nunspeet voor. :laugh:
in 2015.
Zie hier:
https://www.youtube.com/watch?v=6sX_lDW4ycw
-
Mooi hoor !
Dat is daar in Harderwijk ook een comleet trappenhuis ik heb het een paar jaar geleden gezien , het lijkt wel wat er in N.komt voor fietsers en voetgangers.
Peter
-
Zag gisteren bij de Wallersteeg Nijkerk veel materieel en spullen staan. Ligt ook behoorlijke lengtes rails naast het spoor.
Met de buitendienststelling voor Nunspeet wordt dus ook op andere locaties langs de Veluwelijn gewerkt.
Mvg Johan
-
Hallo Johan,
Heb jij een idee hoe ze zo'n SPT vervoeren,want zelf kan hij niet zo vlug rijden?
Gaat hij in delen met een oplegger?
Groeten ,
Peter
-
Ik was rond 8:00 uur in Nunspeet om een klant (taxi) op te halen en reed langs de bouwput naar de Nijverheidsweg.
Zag een grote kraan van Sarens die opgebouwd was en trucks met diepladers waar de SPT mee aangevoerd zijn.
Middags even na 15:00 uur kwam ik er weer langs toen waren ze de kraan aan het afbouwen en stonden de SPT's klaar in de bouwput tussen de tunnel en de spoorbaan wat afgegraven gaat worden.
De SPT's zijn dus met een kraan (geen kleine jongen) de put ingehezen en zullen daar nog wel een paar meter gereden hebben.
Ik heb de indruk dat het afgraven en afvoer aan de kant gebeurt waar Joris heeft gestaan.
Op de middag reed ik binnendoor van Putten (buitengebied) naar Nijkerk en kwam voorbij de Wallersteeg.
Zag dat er vervangend vervoer is vanaf Vathorst dus bij Nijkerk wordt tegelijkertijd gewerkt neem ik aan.
Mvg, Johan
-
Ik zat even bij de werkzaamheden op de site van ns te kijken: https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/
Gevolg
Door werkzaamheden: tussen Putten en 't Harde rijden er bussen en tussen Utrecht Centraal en Almere Centrum is de dienstregeling aangepast.
Dus omdat er werkzaamheden tussen Putten en 't Harde zijn, rijden er bussen tussen Utrecht en Almere? ???
-
Nee ,
Treinen.
Goed lezen :angel:
Peter
-
@ Johan :
Heb je gezien hoeveel materieel er allemaal klaar staat op de plaats waar Joris eerst zat ?
Peter
-
Zijn volgens mij 7 dumpers beschikbaar voor afvoer 8)
Mvg, Johan
P.s. zie net dat Mammoet ook met big crane gearriveerd is.
-
Hoeveel mensen zitten hier (soms even) te kijken?
Johan en ikke alleen maar ?
Peter
-
Nee hoor, ik kijk ook af en toe. Eigenlijk vooral wanneer er een reactie in dit topic is geweest - dus bedankt ;D . Vind het altijd indrukwekkend als ze 'even een tunnel op z'n plek leggen' in een paar dagen tijd.
-
Hopelijk weet het wegverkeer het ook. Nu (donderdag 14/11) is de overweg al onbegaanbaar. Aardig stukje omtuffen/omfietsen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/png-16-6735b65b8ff22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/png-16-6735b65b8ff22.jpg)
Let op: IC's Utrecht - Zwolle ev via Almere dus mogelijk Koplopers onder de boogjes tussen Blauwcapel en Hilversum (als ze niet vervangen zijn door DDZ en/of VIRM)
Groet, Raymond van den Hoven
-
Ik zag in Harderwijk al de vervangende bussen rijden vanochtend.
Ik spiek af en toe mee, maar de hele tijd..... dat is mij te fanatiek ;)
-
Ik keek toevallig even en zag toen dat om 14 :34 de doorbraak plaats in de spoordijk op de plaats waar het viadukt komt te staan.
-
Beeld loopt een halfuur achter Peter.
Helaas werkt de webcam niet op mijn iphone, waarom weet ik niet.
Ben weer thuis en meteen de laptop weer aan.
Moet zaterdag werken dus kan ik niet kijken.
Mvg Johan
-
Dag Johan,
O, dat wist ik niet. ;)
De treinen reden op tijddacht ik natuurlijk. (Dus ik zag ze precies 30 min. later )
Wss i.v.m. calamiteiten?
Heb jij het idee dat de bvl er nog hangt?
Ik kan hem niet zien,en aan de palen is niets te zien.
Op mijn Iphoe gaat het redelijk,als ik het goed wil zien kik op op mijn monitor.
Ik heb trouwens enkele plaatjes uitgeprint .
Groeten ,Peter
-
Wss i.v.m. calamiteiten?
Klopt
Heb jij het idee dat de bvl er nog hangt?
Ik kan hem niet zien,en aan de palen is niets te zien.
De kabelbundels die omhoog gehouden worden door de kranen en palen met staalkabel hangen lager dan de bovenleiding.
Ik ga er daarom van uit dan de waslijn er nog hangt.
Mij halen ze iets niet weg wat niet nodig is (extra werk zitten ze niet op te wachten denk ik)
Ze hebben maar honderd uur :-X
Mvg, Johan
Mvg, Johan
-
Ze lopen voor op schema, plaatsing wordt vervroegd (y) (y) (y)
https://www.rtvnunspeet.nl/update-plaatsing-tunnels-station-nunspeet-vervroegd- (https://www.rtvnunspeet.nl/update-plaatsing-tunnels-station-nunspeet-vervroegd-)
Mvg, Johan
-
Net van Baarn naar Amersfoort geweest. De sprinter van Amsterdam naar Amersfoort laten ze doorrijden naar Putten, dat is logistiek erg handig.
Dan hoeven ze alleen 2 stations verder te rijden en daar keren.
Mijn trein was heen iets te laat maar terug prima op tijd.
Op Amersfoort zijn ze blijkbaar nu de trappen en roltrappen oost-zijde aan het maken.
-
Zetten ze een live cam neer, bouwen ze er een berg zand voor... Handig, not!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/png-17-6736e4f4d72bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/png-17-6736e4f4d72bd.jpg)
De webcam voor de nieuwe tunnel onder het spoor naast de overweg geeft wel een mooi beeld van de werkzaamheden.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Je ziet helaas weinig meer van de tunnel zelf bult zand ligt er voor.
Wel veel werk verzet vannacht (y)
Mvg Johan
-
Als je gepland hebt om die berg daar neer te leggen, is de plaats van de webcam ongelukkig gekozen. Als die nou eens aan de mooie uitzichttoren zou hangen. Geen last van het zand en dichter op de werkzaamheden.
Groet, Raymond van den Hoven.
-
Als die nou eens aan de mooie uitzichttoren zou hangen. Geen last van het zand en dichter op de werkzaamheden.
Daar hangt er ook eentje (https://www.nunspeet.nl/over-nunspeet/plannen-en-projecten/stationsomgeving/live-beelden-vanaf-de-toren-veluwetransferium), geen denderend beeld, maar wel het overzicht (zonder 30m vertraging trouwens).
Ik vind het ergens wel humor dat juist op die plek een bult zand wordt gedrapeerd :laugh: . Reusachtige berg zand trouwens als je dat zo ziet vanuit die uitzichttoren.
-
Maar die draait weer :'( En de plek van de tunnel i.p.v. de overweg is nauwelijks zichtbaar. Ik zie graag een vaste zodat ik kan blijven kijken wat er telkens veranderd. Maar mooi dat ze toch ook die link op een pagina over de werkzaamheden hebben staan. Ik zag er maar 2 eerst...
Mijn opnames van 'op de grond' zijn alweer historie geworden: (van 26 november 2022)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-6229-Gemiddeld-6736f1b929085.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-6229-Gemiddeld-6736f1b929085.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-6230-Gemiddeld-6736f1b92e349.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-6230-Gemiddeld-6736f1b92e349.jpg)
...iets met handelen met voorkennis... Die toren die ik bedoelde ziet er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-6223-Gemiddeld-6736f2589878b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-6223-Gemiddeld-6736f2589878b.jpg)
Groet, Raymond van den Hoven
-
Niet de trein maar de tunnel rijdt (y) (y) (y)
Mvg Johan
-
Zo te zien zou een deel van de investering te zijn terugverdienen met kaartverkoop voor kijkers :).
-
Als ik het goed zie staat de tunneltrein al een tijdje stil ,vlak bij het eindpunt. ???
De wagen voor de catering staat al klaar. (y)
Peter
-
Gokje: de kabelboom rechts hangt te laag... Tot dat punt ging het vlot en dat punt is al door diverse mensen gefotografeerd.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Nope. Er lagen onvoldoende rijplaten. Toen die waren gelegd, ging het weer verder.
-
Hoor net op radio Nunspeet dat er ook een probleempje was met de verdichting. Heeft met stabiliteit te maken (ook later)
Tunnel staat op rijplaten die blijven definitief er onder liggen.
Mvg, Johan
-
Heb jij het idee dat de bvl er nog hangt?
Hoor net op radio Nunspeet dat de bovenleiding (rijdraad) omhoog getrokken (gebonden) is om de graafmachines meer ruimte te geven.
Mvg, Johan
-
Als je gepland hebt om die berg daar neer te leggen, is de plaats van de webcam ongelukkig gekozen.
Op radio Nunspeet ook aan de orde geweest, was niet de bedoeling maar met beperkte ruimte kon met even niet anders daar zand te bergen.
Wordt nu afgegraven om weer zicht te hebben. (bepaalde hoeveelheid moet toch naar zanddepot en dat voert men nu al af)
Mvg, Johan
-
Weet iemand hier waar die blauwe "dingen " voor dienen ,die blijkbaar passen in de smalle hoge uitsparingen in de tunnelwand?
Peter
-
Die blauwe balken waren dwars op de tunnel in de gaten.
Daarmee werd de tunnel gedragen op de spt s en kon de tunnel ook gelift worden.
Mvg Johan
-
Bedankt ,Johan ,dat is duidelijk. ;)
Het valt mij op ,als internet kijker ,dat de passage langs de overweg wel wat smal is geworden ,een deel van detunnel steekt ca een halve meter over de rijbaan ri Elspeet heen.
Wordt de weg hier wat verlegd mss?
Peter
-
Volgens mij zijn het de kabelgoten die uitsteken. Liggen onder het maaiveld.
Weg is half weggegraven wordt zover ik weet weer gewoon hersteld.
Mvg Johan
-
zit even te kijken maar waarschijnlijk wordt de hele weg verlegd want anders kunnen ze de damwanden er nooit uithalen en daar afwerken.
We zullen zien.
Mvg, Johan
-
Nu, (11 uur) lijkT het er op dat de weg gewoon zo blijft liggen.
De AHOB boom rechts staat er nog steeds..
"We zullen zien " ,sprak een voorganger hier. ;)
Peter
-
Ik zie nu (16: 15 uur) dat er een half uur geleden de rails worden neer gelegd op het viadukt. ;)
Hoe het bij de overweg gaat worden is nog niet te zien.
Weet iemand ook of nu gelijker tijd aan de andere kant van het emplacement de overloop wissels worden weggehaald ?
Peter
-
Klopt, spoorkraan van Volker rijdt heen en weer om railsecties neer te leggen.
Publieke belangstelling is daardoor weer toegenomen zo te zien.
Andere kant, je bedoelt het middenspoor? Niet gehoord dat dat weg gaat, wordt dat niet o.m. gebruikt om de sneltrein Utrecht-Harderwijk te keren?
-
Hoi Albert ,
Ja ,dat bedoel ik.
Was iets met klok en klepel denk ik, ;) ,want ik dacht ze zijn toch bezig, maar als die treinen moeten keren kan het beter blijven liggen natuurlijk.
Peter
-
Kwam gisteren avond met de taxi nog langs station Nijkerk.
Richting Wallersteeg zag ik fel verlicht er wordt dus wel degelijk dit weekend op meerdere plaatsen gewerkt aan de Veluwelijn.
Kwam bij station ook een elektrische toeringcar tegen met NS logo voor op.
Vervangend vervoer!
Mvg Johan
-
Ook in Harderwijk heb ik gisteren en eergisteren twee keer een graafmachine het spoor op zien rijden (overgang Hoofdweg). Waar gewerkt wordt is mij niet bekend.
-
Eigenlijk is het wel standaard als een traject voor (grotere) werkzaamheden buiten dienst is, men zoveel mogelijk kleinere werkzaamheden ook mee pakt, dan rijden er immers tochal geen treinen.
-
Wordt er nog roest gereden ?
Mss zie ik hem ;)
Peter
-
Lijkt mij dat roest rijden de laatste handeling is dus diep in de nachtelijke uren.
Mvg Johan
-
Ja ,dat roestrijden is in de pikdonkere nacht , niemand zal het zien. :'(
Peter
-
Volgens mij zijn het de kabelgoten die uitsteken. Liggen onder het maaiveld.
Die blijken dus niet onder het maaiveld te liggen. De rijbaan is een stukje naar het station opgeschoven en loopt langs het uitstekende stuk.
Bijzonder: de halve overwegboom voor de rijbaan Nunspeet uit staat wegens plaatsgebrek nu niet rechts, maar tussen de rijstroken in (en daarmee links van de betreffende rijstrook).
-
Ook in Ermelo (overgang Julianalaan) werd gewerkt, en inderdaad in Harderwijk nabij de Hoofdweg.
Volgens de actuele sporenkaart rijdt alles weer (y). Dat zou ik gek genoeg ook hier in/romdom huis moeten horen, maar ik hoor het gek genoeg alleen als de treinen niet rijden ;D
-
"Problemen op het spoor deze maandagmorgen op de West-Veluwe. Door een seinstoring rijden er tussen de stations Amersfoort Centraal en ‘t Harde geen sprinters.
Anton van Noorel 18-11-24, 08:19 Laatste update: 09:52 "
Bron: https://www.destentor.nl/elburg/seinstoring-zorgt-urenlang-voor-minder-treinen-op-de-veluwe~a38feafb/
-
Die blijken dus niet onder het maaiveld te liggen. De rijbaan is een stukje naar het station opgeschoven en loopt langs het uitstekende stuk.
De weg is nu niet verlegd, was al eerder verlegd bij het plaatsen van de damwanden. Het uitstekende deel valt precies gelijk met de betonranden die bij het begin van het werk (dit lang weekend)weggehaald waren.
Mvg, Johan
-
De rijbaan Nunspeet uit is ter hoogte van de tunnel een stukje opgeschoven richting de rijbaan Nunspeet in. Je kunt dat ook op de live beelden zien, bijvoorbeeld aan het hekje tussen de rijbanen dat nu schuin geplaatst is.
-
Ben er net langs gekomen is niks opgeschoven dit weekend.
Kabelgoot ligt praktisch gelijk aan het wegdek.
Mvg Johan
-
Kom er dagelijks langs. De ruimte op de spoorwegovergang tussen de beide rijbanen is decimeters verminderd. De oostelijke rijbaan is onveranderd, de westelijke is ter hoogte van de spoorwegovergang oostwaarts opgeschoven. Enigzins voor en na de spoorwegovergang (het oudere asfalt) zijn beide rijbanen blijven liggen.