BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: StijnBrink op 07 November 2024, 17:26:28
-
Veluwsche Stoomtrein Maatschappij 23 076. Heeft iemand informatie/foto`s van de revsie van de VSM 23 076? Dit gaat om de revisie die 28 jaar duurde: van 1979-2007. Iemand informatie of foto`s? Ik heb gehoort dat er in de jaren 80 steeds nieuwe locs kwamen, o. a. uit de voormalige DDR, en dat de revisie van de loc daarom erg lang duurde. Ze zijn na de buiten dienststelling al begonnen met revisie, heel langzaam, de loc is pas vanaf 1988 naar de werkplaats Apeldoorn gegaan. De 23 076 staat sinds juli 2007 weer regelmatig onder stoom!! :D
Stijn (Enorme stoomtreinfan, 12 jaar)
-
Misschien eens vragen bij de VSM zelf?
Marco
-
Hallo Marco,
Bedankt voor je bericht!! Ik heb het zelf al een keer gevraagd, ik heb al heel veel informatie! Alleen omdat dit niet echt een recentelijke revisie is, zijn er niet veel foto`s van die online staan.
Stijn (Enorme stoomtreinfan, 12 jaar)
-
Hoi Stijn,
Welkom op het forum en leuk dat je met 12 jaar al een enorme stoomtreinfan bent. Ik was op mijn 12e ook al enorme treinenfan. Inmiddels ben ik al vele jaren ouder, maar nog steeds fan ;D.
Ik heb helaas geen foto's van de 23076. Ik ben ook bang dat er niet heel veel foto's van te vinden zullen zijn, vooral de eerste jaren zullen er weinig foto's gemaakt zijn. Foto's moesten op fotorolletjes gemaakt worden en daarna afgedrukt. Dat was best wel duur. Ik heb zelf ook vroeger veel minder foto's gemaakt, dan nu met de telefoon. De grootste kans is er op foto's van de laatste 10 jaar. Toen kwamen de digitale camera's en werd het makkelijker.
De VSM brengt zelf net tijdschrift "de Koppelstang" uit. Misschien kan je ergens oude uitgaves vinden of vragen (bv bij de VSM) of daar verhalen in staan over de revisie?
Succes met zoeken!
Groeten,
Rogier
-
Hallo Rogier,
Heel erg bedankt voor het antwoord! Ik ben zelf donateur van de VSM, ik heb ook al 2 Koppelstangen uit 1988, 1 uit 1989 en 1 uit 1994 (deze heb ik later natuurlijk gekocht ;)). Hier heb ik ook foto`s en informatie gevonden, maar ik wil er natuurlijk nog veel meer over weten! De 23 076 is mijn favoriete stoomloc, en ik probeer zo veel mogelijk informatie te vinden over alle stoomlocomotieven, bijv. van de VSM en SSN :D.
Groetjes,
Stijn :)
-
Hoi Stijn,
Heb je al op youtube gekeken? Misschien zijn er mensen die (oude) films van de VSM online hebben gezet, en ook bv opnames in de werkplaats hebben gemaakt? En anders heb je gewoon leuke spoorvideo's gevonden!
Succes!
Groeten,
Rogier
-
Probeer Facebook. De groepen "Museumspoor" en "Oude NS Treinen" kunnen soms verrassend bijzonder fotomateriaal opleveren.
-
Hallo iedereen,
Heel erg bedankt dat jullie mee denken, dat vind ik heel leuk!
Ik blijf verder speuren. En als ik niets vind, is het nog steeds leuk: Van stoomtreinen kan je natuurlijk niet genoeg krijgen ;D Op YouTube staan wel veel oude video´s van de VSM, ook met de 23 076 erin, alleen helaas niets over revisies of dat de loc buitendienst is gegaan.
Groetjes,
Stijn :D
-
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406157&id=75682&action=portrait
Hier staat ook veel info.
-
Hallo Ronald,
Heel erg bedankt! Ik ken deze website ook, hele leuke website ;D .
Op deze website https://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.de/ staat ook heel erg veel informatie
Heel erg bedankt!!
Groetjes,
Stijn
-
Foto's van voor de revisie heb ik wel :D. De 23 076 na de aankoop op station Apeldoorn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5196-672f2f67e0a58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5196-672f2f67e0a58.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5197-672f2f68a94a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5197-672f2f68a94a9.jpg)
Geen beste foto's, ik was toen jonger dan jij nu bent ;)
Ergens zou ik ook foto's moeten hebben van de lok, waarbij de ketelbeplating weggenomen is. Zo heeft ze tijden op Beekbergen gestaan. Maar dat kan nog wel even duren.
Groet,
michel
-
Hoi Stijn,
Blijkbaar zijn er geen foto's of filmpjes van de revisie VSM 23-er. ???
Toen ik de 23023 van de SSN ging bouwen in schaal 0 (1 op 40) heb ik op YouTube bij de SSN nog wel films gevonden van de revisie zoals lok zonder ketel en zo.
De loks van SSN en VSN verschillen onderling maar weinig , mss heb je daaraan wel iets?
Groeten ,
Peter
-
Hallo Michel,
Heel erg bedankt voor de foto`s! Ik denk dat dit rond februari/maart 1976 was.
De loc is als het goed is op 16 februari gekocht door de VSM, in maart van dat zelfde jaar is de loc naar de VSM gekomen!! De loc is vanaf Saarbrücken (Het Bahnbetriebswerk (Bw) waar de loc op dat moment net buiten dienst was) via Kaldenkirchen naar de grens bij Venlo gebracht. Vanuit daar ging de loc naar Apeldoorn.
De `76 is na de buitendienststelling eigenlijk vrijwel gelijk gedemonteerd voor revisie. Er was op dat moment veel te doen bij de VSM, er kwamen bijvoorbeeld nieuwe locs en de 23 071, de zustermachine van de 076, ging in 1984 buiten dienst. De 23`er heeft inderdaad lang in Beekbergen gestaan, slechts een paar dingen werden aan de loc gedaan, maar de loc was wel verder gedemonteerd zodat losse onderdelen gereviseert konden worden.
De 071 was sneller bedrijfsvaardig te maken, waardoor er in 1988 werd gekozen om de 23 071 eerst rijvaardig te maken. Ook in 1988, zijn ze pas weer begonnen met de 076, deze werd na het hoogseizoen van 1988 naar de VSM-Werkplaats Apeldoorn gebracht, met het doel om deze binnen een paar jaar de baan op te krijgen.
Sinds 2007 is de 23 076 weer onder stoom samen met zijn zus, de 23 071!! ;D
Groetjes,
Stijn ;D
-
Hallo Peter,
bedankt voor je antwoord! :D
Deze filmpjes heb ik ook gezien, ik kan er zeker wat uit halen! Er zijn inderdaad een paar verandering tussen de VSM-23`ers en de SSN-23`er.
Groetjes, Stijn ;D
-
Stijn, de 023 076-3 was al veel eerder, in juli 1975, aan de kant gezet, alleen nog niet officieel. Alle 23'ers van Bw Saarbrücken Hbf waren nog officieel in dienst tot 041175, maar op 'z' (buiten dienst gesteld) vanaf 280875. Zoals je ziet, zag de 076 er fraai uit, omdat deze loc was gebruikt voor enkele speciale ritten. Op de laatste foto zie je links de 023 071-4, die er lang niet zo fraai uitzag. Toen ik op 23 juli 1975 deze foto's maakte, kon ik niet bevroeden dat deze locs ooit naar Nederland zouden komen en hier al langer dienstdoen dan dat ze dat ooit bij de DB deden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Saarbrucken-Hbf-DB-023-076-3-230775-13-4790-672f590321883.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Saarbrucken-Hbf-DB-023-076-3-230775-13-4790-672f590321883.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Saarbrucken-Hbf-DB-023-076-3-230775-13-4792-672f591334fa2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Saarbrucken-Hbf-DB-023-076-3-230775-13-4792-672f591334fa2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Saarbrucken-Hbf-DB-023-023-071-4-220775-12-4783-672f5948d519b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Saarbrucken-Hbf-DB-023-023-071-4-220775-12-4783-672f5948d519b.jpg)
-
Hallo Frank,
Bedankt voor je bericht! Wat leuk dat u deze foto`s zelf toen der tijd gemaakt heeft. En dat u de VSM-23`ers al zo lang kent. Wat gaaf!!
Groetjes,
Stijn
-
Hallo iedereen, ;D
Het is alweer even geleden, en ik heb ook een stuk meer informatie bij gevonden!
Bijvoorbeeld:
-Dat de 23 076 op zaterdag 19 augustus 2006 voor het eerst sinds 16 jaar uit de VSM-werkplaats (Hugenholz) kwam
-Dat de loc in dat jaartal ook aan de tender gekoppelt is, de loc is vanuit de werkplaats Apd naar Beekbergen gesleept en is daarna weer terug gesleept naar Apeldoorn.
-De 23 076 ook over de Duitse versie van ABT-E (Indusi) beschikt, de 23 071 heeft dit niet. Toen er tijdens de revisie een paar stoomfanaten binnen kwamen, hebben ze voor de leuk aan de loc gemonteerd. Dit is alleen niet letterlijk gebruikt op de Duitse hoofdlijn.
-Op 19 oktober 2006 zijn de laatste koppelstangen op de loc gebouwd, op deze dag heeft de lok ook nog een 'Proefritje' gereden (gesleept door een dieselloc)
Als jullie nog meer informatie hebben, dan hoor ik het graag! ;)
Trouwens: Ik heb in de Koppelstang gelezen dat de VSM de vergunning voor de rijtuigenloods te Loenen gekregen heefd. Weet iemand hier meer over?
Groetjes, Stijn ;) (Enorme stoomtreinfan!)
-
Beste Stijn,
hierbij de informatie VSM
https://digitaleplannen.apeldoorn.nl/NL.IMRO.0200.bp1384-vas1/b_NL.IMRO.0200.bp1384-vas1_rb1.pdf
met mvg Bert Jolink
-
Beste Bert,
Bedankt voor uw antwoord! Hier heb zeker wat aan. :D
Groetjes, Stijn ;D
-
Beste Stijn,
hierbij de informatie VSM
https://digitaleplannen.apeldoorn.nl/NL.IMRO.0200.bp1384-vas1/b_NL.IMRO.0200.bp1384-vas1_rb1.pdf
met mvg Bert Jolink
Dank je, Bert! Zomaar een vraag van een leek; dit/deze plan/aanvraag is van 2019, wat is de uiteindelijke uiterlijke versie van de loods geworden?
-
Beste Ronald,
je weet hoe het in Nederland gaat met het aanvragen van een vergunning, 10 jaar is niets. Ik las in het club blad dat de vergunning verleend is door de Gemeente Apeldoorn. De vereniging wil op kortermijn starten met de bouw.
https://www.planviewer.nl/imro/files/NL.IMRO.0200.bp1384-ont1/t_NL.IMRO.0200.bp1384-ont1.html
originele bouw tekening van de loods heb ik nog niet gezien, maar er is vergunning afgeven op het concept
word vervolgt
Mvg Bert
-
Ja, ik zag het en dat is natuurlijk hartstikke mooi voor de VSM. Was meer benieuwd naar de uiteindelijke versie maar die zie ik nog niet staan zo.
-
welke analfabeet heeft dit geschreven? Sorry ik kan hier moeilijk tegen. Is vast een onderzoeksburo die er 49.000 euro voor vangt.
Ff m'n frustraties kwijt. Lees vooral verder want de VSM gun ik het allerbeste.