BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: WalterdeB op 02 November 2024, 21:04:03
-
https://fb.watch/vCfKedcqWa/ (https://fb.watch/vCfKedcqWa/)
-
Wat wil je laten zien?
Groet ,
Tjalling
-
Staat toch in de titel. het vervangen van een brug :angel: ;D
Alleen is het geen brug maar een oud gemetseld tunneltje dat vervangen wordt door een grotere betonnen variant. In 4 dagen
-
Ik heb dit niet vaak, maar ik heb hem helemaal uitgekeken. Het was best vermakelijk om te zien :angel:
-
Eens, maar dat het zand niet behoeft te zetten. Of is dat alleen hier met al dat veen zo?
-
Staat toch in de titel. het vervangen van een brug :angel: ;D
Alleen is het geen brug maar een oud gemetseld tunneltje dat vervangen wordt door een grotere betonnen variant. In 4 dagen
Nou, zo bouwde men dus vroeger bruggen...
Een tunnel graaf je ergens onderdoor immers.
-
Het is maar net wie er tegenaan kijk.
Rij je er onder door dan is het een tunnel.
Rij je er over heen dan is het een brug. ::)
Maar wat is het verschil tussen en tunnel en een brug?
-
Het verschil zit in de constructie. Maar soms is het verschil klein, dan is het moeilijk te bepalen.
Dat zand hebben ze met trilplaten verdicht, maar het zal ongetwijfeld nog gaan zetten. Dus in het komend jaar gaan ze daar een paar keer met de stopmachine overheen.
-
Rijkswaterstaat hanteert de volgende definitie:
Een tunnel is een kunstmatig aangelegde onderdoorgang om tussen twee punten transport, passage of communicatie mogelijk te maken.
Volgens de wetgeving is er sprake van een tunnel, als de doorgang de lengte van 250 m overschrijdt.
De nieuwe ringweg onder Groningen heet geen tunnel, maar verdiepte ligging met gedeeltelijke afdekking. De afgedekte gedeelten zijn korter dan 250 m en daarom is de tunnelwet niet van toepassing en kan de uitvoering goedkoper.
Aan de lezer om zelf te bepalen of iets een tunnel, brug, viaduct, onderdoorgang of wat dan ook is. ;D
-
Volgens de wetgeving is er sprake van een tunnel, als de doorgang de lengte van 250 m overschrijdt.
Nu snap ik waarom ze het Dampoort aquaduct in Middelburg een aquaduct noemen. Het overdekte deel is korter dan 250m meter.
Constructie vind ik dat het een tunnel is. Maar door het een aquaduct te noemen zijn de veiligheidseisen soepeler.
-
mag weg.
-
Hoezo, mag weg?
Vind het best interessant!
-
Ik typte onzin, dat heb ik weggehaald, ik las namelijk 250 cm. ipv 250 meter.
Maar hoe verwijder ik dan mijn opmerking?
-
Weghalen kan niet. Wil je iets weg hebben, dan rechtsonder klikken op 'Meld dit bericht aan de moderator'. Zij dragen er dan zorg voor.
Handig is dan om onder je bericht even in het tekstvak 'Reden voor aanpassing:' je reden aangeven. Dan weten anderen ook, dat het bericht verwijderd moet worden en voorkomt het reacties, zoals die van Richard (Nighttrain1)
-
Nu snap ik waarom ze het Dampoort aquaduct in Middelburg een aquaduct noemen. Het overdekte deel is korter dan 250m meter.
Constructie vind ik dat het een tunnel is. Maar door het een aquaduct te noemen zijn de veiligheidseisen soepeler.
Het grappige is dat het Dampoortaquaduct wel degelijk als tunnel wordt gezien door RWS. Hij beschikt over tunnelbeveiligingssystemen en wordt onderhouden door het team dat ook de PWA-tunnel, Roer- en Swalmetunnel, Vlaketunnel en de tunnel in Nijverdal onderhoud. (ik heb in dat team gezeten)
-
Dan snap ik niet waarom ze het hardnekkig een aquduct blijven noemen. Ik heb daar op een informatiebijeenkomst (nog voordat de bouw was begonnen) al mijn verwondering over laten blijken. Constructief vind ik het een tunnel. Bij een aquaduct heb ik een heel ander beeld.
-
Dan snap ik niet waarom ze het hardnekkig een aquduct blijven noemen. Ik heb daar op een informatiebijeenkomst (nog voordat de bouw was begonnen) al mijn verwondering over laten blijken. Constructief vind ik het een tunnel. Bij een aquaduct heb ik een heel ander beeld.
Dat komt omdat het water door de constructie (betonnen wanden en vloer) stroomt en niet door de oorspronkelijke kanaalbedding.
-
Het aquaduct onder het prinses Margriet kanaal in de A7 is tegenwoordig anders ook een tunnel en geen aquaduct meer.....