BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Wat zijn we aan het rijden? => Topic gestart door: MJ11 op 01 November 2024, 10:40:26
-
Hoi Allemaal,
Wat vinden jullie leuker?
Rijden
Of juist rangeren
Ik ben benieuwd
Groet,
Marvin
-
Enigszins overlappend met dit? https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113026.msg3222502144#msg3222502144
In het algemeen, behoudens uitzondering, rangeert men meestal met goederenwagens. Niet zo zeer met rijtuigen.
-
Leuke vraag!
Rangeren begin ik leuker te vinden, maar ik was altijd van het rijden, en dat doe ik nog steeds graag. Dus allebei op dit moment.
Als het gaat om personenrijtuigen, daar noemen ze het vaak bijplaatsen. Dat is feitelijk ook een soort rangeren.
-
Rijden!, èn dan ook met serieuze lengtes.
Met bijvoorbeeld 2x ICE-3 gekoppeld of de Venice Simplon Oriënt Express.
-
Rangeren en rijden met beide soorten wagens (niet door elkaar ;))
-
Op dit moment is het voornamelijk rijden met redelijk lange treinen (2 tot 3 meter). Het is wel de bedoeling dat er nog raccordementen en dergelijke op de baan komen, waar ook gerangeerd gaat worden. De locs die daar straks een rol bij gaan spelen hebben, of krijgen, alle een digitale koppeling. Ook enkele treinstellen krijgen die om gekoppeld te kunnen rijden.
-
Hoi allemaal,
Hele leuke reacties veel plezier allemaal met rijden en / of rangeren
Groet,
Marvin
-
Zoals ik in het andere draadje al schreef beleef ik veel plezier aan die rangeerpuzzel, maar ik zou het gewoon rijden zeker niet willen missen. Gister nog zitten rangeren terwijl een passagierstrein er rondjes omheen reed.
Ik ga binnenkort zorgen dat de ABC weer goed werkt voor mijn nu langere passagierstrein zodat ik die ook automatisch kan laten pendelen.
Heeft iedere rangeerder ontkoppelsporen aangelegd en/of locomotieven uitgerust met digitaal te besturen koppelingen? Dat eerste (wat ik heb) lijkt me beter voor goederen omdat je dan een trein willekeurig waar kan splitsen, maar het tweede lijkt me beter voor passagierstreinen om op verschillende plekken op de baan de locomotief te kunnen omlopen of een treinstel aftrappen.
(Wat echt cool zou zijn is modeltreinen met scharfenberg-koppelingen.)
-
Ik vind het allemaal wel leuk maar hou vooral van "rangeren" tbv laden en lossen van goederenwagons.
-
Heeft iedere rangeerder ontkoppelsporen aangelegd en/of locomotieven uitgerust met digitaal te besturen koppelingen?
Nee, alles met de hand, net als in reality :)
-
Mijn voorkeur, als in de werkelijkheid, met schroefkoppeling.
-
Mijn voorkeur, als in de werkelijkheid, met schroefkoppeling.
En hele kleine luchtslangetjes? 8)
Ik heb ooit toen de beneluxintercity ingekort was tot Den Haag HS wel eens een locomotief zien aankoppelen op die manier (na omlopen) en die scharfenberg ben je echt wel heel veel sneller klaar!
Ik begrijp dat in de Amerikaanse modelspoorwereld wel relatief authentieke "knuckle"-koppelingen gebruikt worden zoals in het grootspoor voor vracht daar.
-
Eerst maar eens wat aan baanbouw doen, dan vul ik ze alle 7 in. :-[
-
En hele kleine luchtslangetjes? 8)
In spoor 1 bestaan die gewoon. Rubberen slangetjes met magneetjes. 8)
En dat dan op een beurs aankoppelen met 10 man die op je vingers kijken. ;D
-
Als ik schreef bij voorkeur de schroefkoppeling. Ik rijd trouwens spoor 0. Is goed te doen vermits je er met het ontwerp van de baan rekening mee houdt.
-
Ik begrijp dat in de Amerikaanse modelspoorwereld wel relatief authentieke "knuckle"-koppelingen gebruikt worden zoals in het grootspoor voor vracht daar.
In het grootspoor dienen die knuckles alleen voor de mechanische verbinding. Luchtslangen moeten apart met de hand gekoppeld worden.
-
Yep. Maar scheelt toch nog flink werk vergeleken met een stalen lus om een haak hangen en dan aandraaien van een schroef zoals we in Europa nog altijd doen. In plaats daarvan gewoon zachtjes tegenaan rijden en je hebt de mechanische koppeling.
Ik moet ergens anders maar eens vragen of dit ooit efficiënter gaat worden hier.
-
Hoog tijd hier in Europa over te gaan op een AK. Was een jaar of 50 geleden al de bedoeling.