BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Wimbo op 31 October 2024, 21:45:09
-
Ik merk dat de locomotief bij het passeren van de bezetmelder iets inhoud en daarna na het verlaten merkbaar sneller gaat rijden. Op lagere snelheid zie je niet dat hij langzamer gaat, maar het geluid van de motor varieert wel.
Ik gebruik een s88xPressNetLI met bijhorende bezetmelders alles gekocht bij rosoft.
De baan is een jaar of drie geleden gestart. Ooit heb ik wel met de treinen gereden en is het mij niet opgevallen. De laatste drie jaar ben ik alleen bezig geweest met het decor. Maar nu ik dus voor het eerst weer met de treinen rijd, merk ik het bovenstaande.
De baan is gevoed met een ringleiding. Voor het voeden van de bezetmelders gebruik ik gewoon standaard aansluitdraad. Zou daar het probleem in zitten? Het is een hele klus om deze draden te vervangen, dus eerst maar eens vragen een een deskundige op dit forum
-
Maak je gebruik van een diodeschakeling voor de delen van de baan die niet via een bezetmelder worden gevoed?
Zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling)
Tom
-
Jazeker. Alles in eerste instantie aangesloten zoals rosoft het in het schema had staan.
Als ik er goed over nadenk, vermoed ik dat de aansluiting van de diode schakeling naar de bezetmelders met een te dunne draad zijn gemaakt. Er zit en meter of vijf tussen de diodeschakeling en de tweede en derde bezetmelder.
Het lijkt er op dat de eerste bezetmelder goed werkt.
Maar…………. De schakeling is wel los geweest een jaar geleden en daarna eigenlijk niet meer getest. Dus ga ik dit weekend toch nog eens goed kijken. De link geeft duidelijk aan dat het door mij beschreven probleem door de diode schakeling moet worden voorkomen. Dus wie weet.
-
Uit deze zin maak ik op dat je de bezetmelders op de diodeschakeling hebt aangesloten.
Als ik er goed over nadenk, vermoed ik dat de aansluiting van de diode schakeling naar de bezetmelders met een te dunne draad zijn gemaakt.
Maar de bezetmelders moeten rechtstreeks op de railvoeding aangesloten worden, alleen de niet gedetecteerde delen tussen de bezetmelders moeten via de diodeschakeling aangesloten worden, zoals Tom aangaf...
Hierdoor is dezelfde spanningsval aanwezig op de gedetecteerde en niet gedetecteerde delen.
Mvg,
Ron
-
Een diode zorgt voor een spanningsval van ongeveer 1,2 V. Dat is als het ware wat de de diode gebruikt. Een oplossing zou dus kunnen zijn de andere baandelen ook met een diode uit te rusten.
Vraagje: Rij je met massadetectie en dus 3-rail?
-
RdJ Ik ga controleren. Ik gok nu dat jouw antwoord de oplossing is. Vrijwel zeker heb ik een aansluitfout gemaakt bij het opnieuw aansluiten
Cor--24 Ik denk dat RdJ de oorzaak heeft aangegeven. Ik rijd twee rail. Het heeft volgens mij altijd goed gewerkt. Bij het testen heb ik in ieder geval nooit iets gemerkt. Zoals opgemerkt door mij, ben ik al heel lang bezig met de aankleding en het rijden is er al lang niet van gekomen. De boel is los geweest en daar is dan vermoedelijk een fout gemaakt.
Heren: Ik ga dit weekend controleren. Bedankt voor jullie feedback
-
Vanavond de aansluitingen gecontroleerd. De eerste bezetmelder werkte goed en was ook correct aangesloten. De andere twee niet. Daar zat dus het probleem.
Inmiddels is alles goed aangesloten en rijden de treintjes weer als vanouds,
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken